13 odgovora na vaša pitanja o zapošljavanju u digitalnoj industriji

13 odgovora na vaša pitanja o zapošljavanju u digitalnoj industriji

Pitali smo vas, studente, koja biste pitanja postavili HR menadžerima u vezi sa procesom prijave za posao? Nekoliko desetina pitanja stiglo je na našu adresu, a mi vam u saradnji sa HR-ovcima Infostud Grupe, u okviru koje posluju i sajtovi Polovniautomobili.com i Poslovi.infostud.com, donosimo najbolje odgovore - važne savete koji vam mogu pomoći da se pripremite za razgovor o vašem prvom poslu!

Da li je potrebno stavljati fotografiju u CV? Ako da, kakva fotografija treba da bude?

Fotografija nije neophodna, ali se uvek preporučuje da bude u biografiji zbog lakšeg raspoznavanja kandidata. Fotografija treba da bude profesionalna i u skladu sa industrijom ili radnom mestom za koje aplicirate. To znači da ukoliko aplicirate za rad u banci ili osiguravajućoj kući, sigurno da je bolje da na fotografiji budete formalno obučeni, u košulji i sakou, dok ukoliko aplicirate za pozicije u IT industriji tada možete biti neformalniji kao što su majice sa kragnom. Naravno, ovo su samo primeri, kao što biografiju treba uskladiti sa pozicijom, tako i fotografiju sa kompanijom.

Kakvu ulogu ima LinkedIn u dobijanju posla? Kako gledate na CV i LinkedIn profil koji nemaju fotografiju?

Linkedin je naša sveobuhvatna digitalna biografija. Uvek se preporučuje da u biografiji koju šaljemo na određeni konkurs ističemo ono iskustvo koje je povezano sa oglasom, dok bi na Linkedinu trebalo da stoje sve pozicije na kojim smo do sada radili. Pored toga, dodatne aktivnosti na Linkedinu kao što su deljenje svog mišljenja kroz postove ili pisanje članaka na temu naše profesije su uvek poželjne kada je kandidat u procesu selekcije jer govore da je ta osoba posvećena i da ima strast prema toj profesiji.

Kao što smo već rekli, fotografija u CV-u nije neophodna, ali se uvek preporučuje, dok bi Linkedin ipak trebalo da sadrži fotografiju. Svakako, ukoliko neko ima relevantno iskustvo, a nema fotografiju, mi bismo ga naravno zvali.

Osim ispunjenih uslova iz oglasa, šta je presudno kada odlučujete koga ćete pozvati na razgovor, a koga ne?

Da bismo vas pozvali na prvi razgovor za posao, najvažnije je da su ispunjeni uslovi iz oglasa, a kao dokaz za to nam služi vaša biografija. Poželjno je da struktiurate biografiju tako da je iz nje jasno vidljivo da ispunjavate uslove. Zato je korisno da biografiju prilagodite svakom konkursu na koji aplicirate – izdvojte u prvi plan relevantna iskustva za tu poziciju i detaljnije ih opišite.

Druga iskustva koja imate, takođe doprinose odluci da vas pozovemo na razgovor.

Ukoliko ste početnik i nemate mnogo iskustva, ono što vam može koristiti je pismo koje priložite uz biografiju, i koje iskoristite da nam kažete zašto, i bez obzira na iskustvo, baš vas treba da čujemo!

Branko Vukovac menadžer je ljudskih odnosa u timu koji se bavi sajtom poslovi.infostud.com.

Kako možemo da se pripremimo za intervju?

Sve zavisi od tipa intervjua (biografski, situacioni, bihejvioralni), ali najvažnije je da detaljno prođete kroz oglas na koji ste konkurisali. Potrebno je da svako zaduženje koje stoji u oglasu detaljno proanalizirate i postavite sebi pitanje „Da li sam ja to radio/la?“ Ako je odgovor DA, onda se pitate “Na koji način sam tu aktivnost sprovodio u prošlom radnom iskustvu?” I tada se fokusirajte da detaljno odgovorite na ta pitanja, preporuka je čak i da ih zapišete. Tako ćete se setiti i osvestiti sve ono što ste već radili u prošlom iskustvu i lakše ćete se setiti kada ste na intervjuu.

Ukoliko nemate iskustva, pitajte se „Kako bih ja tu aktivnost izvodio/la?“ Takođe zapišite svoj odgovor.

Bez obzira na to da li imate iskustva ili ne, razmislite šta je ono što vas je motivisalo do sada da obavljate neki posao i zbog čega. Važno je da sami dođete do toga koji su vaši ključni motivi za obavljanje nekog posla, kako biste i sami znali i ispričali HR-u.

Da li je važno kako smo obučeni na razgovoru za posao? Da li ima neke razlike ako je posao u digitalnoj industriji?

Najbolje je da uskladite stil odevanja sa pozicijom i industrijom u kojoj biste želeli da radite, jer svaka industrija ima svoje pisane ili nepisane norme oblačenja. Ukoliko je to finansijski sektor, preporuka je da se obučete formalno, dok IT industriju odlikuje neformalno ponašanje, pa samim tim i stil odevanja je neformalniji.

Na intervjuu često traže da kažemo nešto o sebi. Zašto? I koliko odgovor na to pitanje utiče na dobijanje posla?

Mi obično to pitanje koristimo na samom početku intervjua u cilju da “probijemo led” u komunikaciji i kako bi razgovor počeo. To pitanje ne koristimo u svrhu procene, eventualno za dobijanje dodatnih informacija o kandidatu ukoliko on/ona pomene nešto van biografije.

Nijedno pitanje izolovano ne bi trebalo da bude osnov za odluku da li treba ponuditi posao kandidatu ili ne. Potrebno je da se uzmu u obzir sve informacije koje smo do tada prikupili o kandidatu i pažljivom analizom doneti odluku.

Aplicirali ste za posao u Infostud Grupi? Tanja Rokvić jedna je od HR-ovaca koja bi mogla da bude prisutna na vašem intervjuu!

Kakav odgovor očekujete kada pitate „gde sebe vidite za 5 godina?“

Želimo da vidimo koja su vaša interesovanja i karijerni ciljevi, te kakav plan imate da ih postignete, i koje korake ste preduzeli da bi ih ostvarili.

Koji su glavni razlozi zbog kojih kandidati ne prođu razgovor za posao?

Dva razloga su dominantna – ili niste pokazali očekivano iskustvo i znanje, ili se ne uklapate u kulturu organizacije. Neuklapanje u kulturu organizacije (ovde mislimo i na adekvatnu motivaciju i vrednosti kojima se vodite), prema našem iskustvu je češće slučaj.

U kojoj meri je zapravo potreban engleski jezik i koliko ce se koristiti na poslu? U skoro svakom oglasu se traži engleski na zavidnom nivou i često sam odustajala od prijave jer nisam sigurna da li imam dovoljno znanja.

Potreba za engleskim jezikom zavisi od opisa posla kojim će se osoba baviti (recimo, osoba će raditi s dobavljačima koji su iz inostranstva), ali može i da zavisi od toga da li je engleski jezik potreban za komunikaciju unutar firme (ukoliko se radi o multinacionalnim kompanijama), te od toga na kom jeziku su planirane obuke za ovu poziciju.

Koje digitalne veštine je danas bitno posedovati i zbog čega su one važne prilikom zapošljavanja?

Poslednjih godina, digitalizacija u svetu poslovanja donela je mnogo novih tehnologija i procesa. Na primer, komunikacija unutar kompanije u današnje vreme znači da morate biti otvoreni za nove alate kao što su Asana, Slack, Dropbox i mnogi drugi. Umesto otpora prema modernizaciji, od vas se očekuje da samoinicijativno savladate takve izazove, da budete uvek spremni da naučite nešto novo, da se prilagodite i promenite dosadašnji način rada.

Bitno je reći da se od vas ne očekuje uvek da budete eksperti za svaku oblast digitala, već da budete upoznati sa tim kako digitalni alati mogu da se primenjuju u svakodnevnom radu. To važi za sve digitalne discipline – digitalni marketing, e-mail marketing, social media, Google Analytics, Google Display advertising, content marketing, itd. A ako vam neka oblast posebno dobro odgovara, uvek možete da se za nju specijalizujete.

Neke od tih veština mnogi studenti već imaju, kao što su na primer društvene mreže, analitičnost ili e-mail komunikacija. Te veštine treba samo dodatno usavršavati u smeru poslovne upotrebe. Mladi koji ovakve veštine prikažu kroz svoju prijavu za posao ostavljaju utisak da su spremni na kontinuirano učenje i otvoreni prema unapređenju procesa poslovanja, što je vrlo značajno za svakog poslodavca i automatski ih izdvaja od drugih kandidata.

Olja Vračarić upravlja ljudskim resursima u timu koji vodi jedan od najposećenijih sajtova u Srbiji polovniautomobili.com.

Da li CV i propratno pismo šaljemo poslodavcima isključivo kada je otvoren konkurs za željenu poziciju ili možemo to učiniti bilo kad, nevezano za to da li je konkurs otvoren ili ne?

Uvek možete da pošaljete biografiju i pismo poslodavcu. Većina poslodavaca ima čak i poseban odeljak na svojim sajtovima gde možete da ostavite biografiju. U ovom slučaju, biografija može da bude opšta, a u pismu je korisno da kažete gde sebe vidite kod poslodavca i zašto.

Da li se vraćati i aplicirati ponovo u istoj kompaniji kako bi se pokazala odlučnost ili će ih to odbiti?

Važno je da znate zbog čega ste odbijeni na prvom mestu, pa na osnovu toga donesite odluku da li dalje da konkurišete kod istog poslodavca (da li je razlog nedostatak iskustva/znanja  ili je razlog neuklapanje u kulturu organizacije). Ako imate ozbiljnu nameru da se zaposlite kod poslodavca koji vas je odbio, pitajte ga zašto niste prošli.

Takođe, od koristi je da znate šta tačno želite da radite kod tog poslodavca, što vam omogućava da se fokusirate da za tu poziciju/posao/projekat steknete potrebna znanja i sl. Konkurisanje na sve otvorene pozicije (od knjigovođe do programera) ostavlja utisak da ni vi niste sigurni šta vas zanima niti u kom pravcu vidite svoju karijeru.

Šta ako prođemo u uži krug i kada saopšte platu to bude manji iznos nego što smo očekivali? Ili ako pitaju nas koliku platu očekujemo?

Na pitanje koliku platu očekujete, poslodavci zaista očekuju konkretan odgovor, pa tako i odgovorite. Važno je da se očekivanja u platama podudare s obe strane.

Ukoliko vam je poslodavac saopštio da da je buduća plata niža od one koju vi očekujete, recite mu svoja očekivanja i proverite u kojem vremenskom periodu možete da očekujete rast, kao i šta je sve potrebno da plata naraste.

Želiš da čuješ još konkretnih saveta kako da dođeš do svog prvog posla u digitalnoj industriji? Poseti jedan od događaja #DigitalnaKarijera u Subotici (18. oktobar) i Beogradu (30. oktobar) prijavi se na naš newsletter na www.digitalnakarijera.rs!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.