Zanateria proširila poslovanje: Webshop sada okuplja 500 zanatlija sa preko 5.000 proizvoda

Zanateria proširila poslovanje: Webshop sada okuplja 500 zanatlija sa preko 5.000 proizvoda

Prošlo je nešto više od dve godine otkako se domaća startap scena upoznala sa online kraft robnom kućom Zanateria. U tom periodu, desili su se neki značajni poslovni potezi i promene u pomenutoj prodavnici koja raste iz godine u godinu.

Aleksandar Šćepanović je ponovo bio raspoložen da za Netokraciju ispriča drugi deo poslovne priče koja je obeležila dosadašnje poslovanje Zanaterije. Kako to u svakom vođenju biznisa obično i biva, tim koji stoji iza razvoja ove prodavnice susretao se sa različitim poslovnim izazovima, postavljanju strategije, ali i sa donošenjem odluka koje nisu bile nimalo jednostavne, bar kada su u pitanju proizvođači koji se oglašavaju putem Zanaterije.

“Poslednje dve godine su definitivno bile veoma izazovne i uzbudljive. Prethodni razgovor smo vodili par meseci nakon lansiranja platforme, pred sam početak pandemije”, kaže Aleksandar, uz osvrt na to da je početak Zanaterije tada delovao obećavajuće, da su pravljeni planovi i projekcije – a onda se ceo svet okrenuo naglavačke i tim je morao da se u hodu prilagođava tim promenama.

Donošene su brze odluke, čitava ekipa je puno naučila, gradili su zajednicu i partnerstva, a u tom periodu su uspeli da osvoje nagradu na konkursu OTP banke. U svakom slučaju, od našeg prvog razgovora prošao je veoma intenzivan period za jednu profilisanu web prodavnicu u Srbiji, pa je ovaj nastavak priče zapravo i jedan koristan vodič za sve one koji bi da pokrenu poslovanje u e-commerce sektoru i šta ih čeka na tom putu.

Od rešavanja problema do rasta korisničke baze

Ono što je možda najupečatljiviji momenat koji je obeležio dosadašnje poslovanje Zanaterije, jeste nagrada OTP banke, koja je, kako kaže Aleksandar, došla u pravom trenutku za ceo tim, baš kada im je bio potreban jedan finansijski i medijski boost, a pored toga im je dala potvrdu da rade pravu stvar, pa je na taj način i podigla moral u timu:

Finansijski deo nagrade nam je pomogao da na sajtu razvijemo neke nove funkcionalnosti i uložimo više novca u marketing. Osim toga, nagrada koja je osvojena kroz nekoliko krugova selekcije u dosta jakoj konkurenciji, dala nam je dodatni legitimitet u zajednici i donela pažnju domaćih mainstream medija što je ozbiljno uvećalo saobraćaj ka sajtu.

Sa druge strane, želeći da iskoristimo taj talas pažnje koji je bio usmeren ka Zanateriji, mi smo doneli pogrešnu odluku da naglo povećamo broj proizvođača i proizvoda na platformi.

Ideja je bila da se na taj način još jače pozicioniramo kao definitivna tačka okupljanja malih domaćih proizvođača uz bogatu ponudu prozvoda kakvu je nemoguće “zaobići”. Ispostavilo se da nam je to spuštanje kriterijuma za pristup platformi i agresivnija regrutacija proizvođača, donelo ogroman rast operativnih poslova, a taj rast nije pratio i adekvatan rast prodaje.

Šćepanović dodaje da je pristizalo mnogo više reklamacija, pritužbi na neodgovorne prodavce, pogrešne ili neisporučene pošiljke. Bio je to veliki izazov za jedan mali tročlani tim. Nakon toga su se mesecima bavili “peglanjem” problema i dovođenjem platforme u red kroz uklanjanje naloga neodgovornih saradnika, redefinisanje ugovora o saradnji i kreiranje jasnih kriterijuma za buduću selekciju.

Ono što je bitno za dalje poslovanje prodavnice jeste da je veliki deo pomenutih problema rešen i da je Zanaterija postala platforma na kojoj se kupoprodaje odvijaju bez većih problema i većina procesa je u potpunosti automatizovana. Dokaz stabilnog poslovanja koje ima potencijala jeste i 500 aktivnih malih proizvođača koji nude preko 5.000 proizvoda na ovoj online prodavnici.

Sa druge strane, novost jeste da je pristup Zanateriji otvoren i uvoznicima specifičnih proizvoda koji imaju slične izazove za plasman proizvoda kao i mali domaći proizvođači i definitivno predstavljaju alternativu masovnom tržištu, tako da sada na Zanateriji možete kupiti na primer skejt ili ploču nekog svetskog pank benda. Što se popularnosti proizvoda tiče, Aleksandar dodaje da se tradicionalno dobro prodaju dizajnirana garderoba, umetnički printovi, prirodna kozmetika, hrana iz malih radionica, sitni komadi nameštaja i gramofonske ploče.

Kada već govorimo o pojedinim statistikama, Šćepanović nam je između ostalog otkrio da je Zanaterija ušla u fazu stabilne organske posete i prodaje. Samim tim, baza kupaca raste, a preko 60% dosadašnjih kupaca se vraća na sajt i nastavlja da kupuje:

Svakog meseca beležimo više stotina prodaja, a pred novogodišnje praznike, Osmi mart, Dan zaljubljenih broj realizovanih prodaja se udvostruči ili utrostruči. Komentari su po pravilu pozitivni, a ono što nas raduje jeste proaktivnost naših kupaca koji žele da jedna ovakva inicijativa preživi i uspe, pa se ne ustručavaju da sa nama podele zamerke i ideje za unapređenje poslovanja.

Iz njihovih poruka smo saznali za neke “neuralgične tačke” u procesu kupoprodaje koje smo unapredili. Imali smo i sjajan odziv na anketu koju smo sproveli među registrovanim kupcima i od njih smo dobili jako korisne uvide.

Očekujemo da će broj korisnika nastaviti da raste jer je okretanje lokalnim, zdravijim, ručno pravljenim i kvalitetnijim proizvoda trend koji je u velikoj ekspanziji širom sveta. Ipak, naučili smo da mi, sa resursima koje imamo, ne možemo taj trend da ubrzavamo i da je za tako nešto protrebna kontinuirana akcija koja bi uključivala edukaciju i kupaca i prodavaca, marketing i programe osnaživanje malih proizvođača da budu konkurentniji na tržištu. Za tu borbu će nam biti potrebno više saveznika koji dele naše vrednosti.

Zapošljavanje novih ljudi pokazatelj dobrog poslovanja

U nastavku razgovora, pričali smo o i dalje aktuelnoj pandemiji i njenom uticaju na poslovanje mnogih biznisa iz različitih oblasti. Aleksandar za Netokraciju iskreno dodaje da tim nije ni stigao da oseti poslovanje van pandemije. Prema njegovim rečima, manje od tri meseca od lansiranja Zanaterije, proglašeno je vanredno stanje, pa je opšta panika anulirala dobar start prodavnice i prodaja je u potpunosti stala, a broj poseta je postao beznačajan.

Iako su najveći deo poslovanja proveli u pandemiji i uz svoje primarne poslove, Aleksandar i njegov tim su uspeli da prevaziđu povremene krize u poslovanju, a pored toga su i dodatno povećali asortiman proizvoda i oglašivača.

Ipak, nastavlja dalje naš sagovornik, nakon nekoliko nedelja, ljudi su se privikli na “novu realnost” i počeli masovno da kupuju preko interneta što je Zanateriji donelo nagli rast i ukazalo na puno problema koje je trebalo brzo rešiti. Baš zato, pandemija je na neki način dala vetar u leđa ovom biznisu i pomogla timu da brže nađe put do kupaca, dok je sa druge strane uskratila planirana putovanja po Srbiji, tribine, bazare i upoznavanje sa proizvođačima na terenu.

Sa povećanim obimom posla, vremenom je došlo i do širenja tima, pa se Zanateriji od nedavno priključilo još dvoje mladih ljudi koji su preuzeli vođenje naloga na društvenim mrežama, a uskoro će im biti prepušteno i uređivanje “kraft magazina” koji na sajtu objavljuje članke o proizvođačima, njihovim proizvodima i vestima vezanim za zajednicu. Cilj jeste da se ove godine u tim uvedu i ljudi koji će se baviti vođenjem operative i unapređenjem procesa kupoprodaje kao i komunikacije na sajtu.

Na samom kraju Aleksandar nam je nešto više govorio o tome da li planovi za naredni period obuhvataju i potencijalne investicije ili neki drugi vid eksternog finansiranja, rekavši tom prilikom da su prvenstveno okrenuti sklapanju partnerstva sa organizacijama i domaćim i stranim, koje za cilj imaju podršku preduzetništvu u Srbiji:

Verujemo da bismo zajedno, kroz različite projekte, uzimajući u obzir našu bazu saradnika i dosadašnje iskustvo, mogli da napravimo neke pomake u dobrom smeru i da unapredimo zajednicu koju okupljamo. Što se klasičnih investicija i spoljnog finansiranja tiče, nismo se time bavili, već smo išli ka tome da sami postignemo održivost ove ideje.

Ipak, izgleda nismo prošli nezapaženo jer smo imali nekoliko sastanaka i ponuda na tu temu. Menadžment jedne velike domaće firme je nas zvao na sastanak jer su i sami planirali nešto slično u budućnosti, pa su želeli da ostvare kontakt, upoznaju nas i čuju naša iskustva. Imali smo i jednu konkretnu ponudu za finansiranje koja je bila skrojena tako da smo procenili da bi bilo bolje da je u ovoj fazi razvoja ne prihvatimo. Naravno, ne odbacujemo mogućnost da se nešto tako u budućnosti realizuje.

Aleksandar nam je između ostalog otkrio da je Zanaterija došla u fazu jedne stabilne i funkcionalne platforme na kojoj se kupovine odvijaju lako i uspešno i oko koje se formira jedna zdrava zajednica koja deli slične vrednosti. S tim u vezi, u planu je da se nastavi sa organskim rastom u skladu sa potencijalima tržišta i u skladu sa raspoloživim resursima.

“Verujemo da je za mala i srednja domaća preduzeća dobra stvar to što je jedna ovakva platforma preživela dve godine i nastavlja da radi. Sigurni smo da će naša uloga u budućnosti da predstavlja mnogo više od ovog kupoprodajnog modela na koji smo trenutno fokusirani i da kao tačka okupljanja malih domaćih proizvođača imamo potencijal da postanemo neka vrsta sindikata i da u saradnji sa različitim partnerima unapređujemo i podržavamo ovu zajednicu”, zaključio je Aleksandar na kraju.


Ostavi komentar

  1. Milica

    Milica

    15. 3. 2022. u 13:50 Odgovori

    Proširili poslovanje, a sajt im zamro. Proizvodi kada se postave čekaju korekturu nedelju-dve dok ih ne objave na sajtu. Kada im pišeš odgovore jednom u mesec dana.

  2. Aleksandar Šćepanović

    Aleksandar Šćepanović

    15. 3. 2022. u 14:21 Odgovori

    Draga Milice,

    Sajt nije “zamro” već odlično posluje. Svi pravilno uneti proizvodi se odobravaju istog dana, a proizvodi kojima je potrebno editovanje malo pričekaju, ali nikada nedelju-dve. Kada uvedemo nove ljude u operativu i to će se ubrzati. Ovaj komentar sa odgovaranjem na mailove nije korektan jer jednostavno nije tačan.

  3. Milica

    Milica

    15. 3. 2022. u 14:55 Odgovori

    Dragi Aleksandre,

    Složićemo se da se ne slažemo. U mojim oglasima/proizvodima nije imala nikakva posebna korektura da se radi jer je promenjena cena tj. snižena je na već postojećem proizvodu bez menjanja teksta i fotografija pa je prolazilo od 5 dana do 2 nedelje dok su oni bili potvrđeni i vidljivi na sajtu. Pre godinu, dve ste to zaista radili za dan do dva.

    I takođe, proizvodi na naslovnoj strani vam stoje nepromenjeni već par meseci. Možda je to namerno, promovišu se samo određeni ali ako potencijalni kupac dođe u razmaku od par nedelja ili meseci na vaš sajt i vidi jedno isto stanje na naslovnoj, šta će prvo pomisliti? Ja sam iskreno pomislila da ne radite više. Plus na društvenim mrežama od juna do decembra niste imali objava, a i sada imate jedan post na par dana što smatram da je za neku veću promociju i organski doseg nedovoljno.

    Nije mi bila namera da vas spuštam niti da iznosim laži, već je ovo moje viđenje i utisak korišćenja vašeg sajta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Zabava i zanimljivosti

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Nakon 15 godina u medijima Ivan Jelić karijeru nastavlja u kompaniji Sourcefabric

Posle 15 godina rada na domaćem medijskom tržištu kao deo web tima B92, Ivan Jelić nastaviće svoju karijeru u kompaniji Sourcefabric. U intervjuu sa njim otkrivamo kako se odlučio da svoje nove profesionalne korake gradi u firmi koja razvija softver za medije.

Propustili ste

Web 3.0

Uvod u blokčejn: Novi vodič odgovara na pitanja o osnovama ove tehnologije

Ovaj vodič nam donosi osnove blockchain tehnologije, uvod u blockchain ekonomiju, kao i odgovore na pitanja kako ova tehnologija utiče na vaš online identitet i koja je njena budućnost.

Startapi i poslovanje

Florence Healthcare sa velikom kancelarijom u Beogradu obezbedio novih $27 miliona investicije

Cilj ove investicije je da podrži misiju kompanije da u narednoj deceniji udvostruči rezultate kliničkih istraživanja tako što će omogućiti remote pristup njihovoj dokumentaciji.

Internet marketing

Kreativna agencija Redvertex otvara kancelarije u Beogradu – zapošljavaju 3D artiste i arhitekte

Jedna od vodećih svetskih kreativnih agencija iz oblasti arhitektonske vizualizacije i marketinga posvećene svetskoj industriji nekretnina, otvara svoju kancelariju u prestonici Srbije.

Novost

Ximedes sa kancelarijama u Novom Sadu akvizirao holandski Ginger Payments – širenje tima prva stvar na spisku

Ximedes, evropska softverska firma aktivna u fintech oblasti sa kancelarijama u holandskom Harlemu, Hamburgu, Stokholmu i Novom Sadu, akvizirala je kompaniju Ginger Payments koja je vodeći provajder platforme za onlajn plaćanje sa sedištem u Amsterdamu.

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.