Zanateria proširila poslovanje: Webshop sada okuplja 500 zanatlija sa preko 5.000 proizvoda

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Zanateria proširila poslovanje: Webshop sada okuplja 500 zanatlija sa preko 5.000 proizvoda

Prošlo je nešto više od dve godine otkako se domaća startap scena upoznala sa online kraft robnom kućom Zanateria. U tom periodu, desili su se neki značajni poslovni potezi i promene u pomenutoj prodavnici koja raste iz godine u godinu.

Aleksandar Šćepanović je ponovo bio raspoložen da za Netokraciju ispriča drugi deo poslovne priče koja je obeležila dosadašnje poslovanje Zanaterije. Kako to u svakom vođenju biznisa obično i biva, tim koji stoji iza razvoja ove prodavnice susretao se sa različitim poslovnim izazovima, postavljanju strategije, ali i sa donošenjem odluka koje nisu bile nimalo jednostavne, bar kada su u pitanju proizvođači koji se oglašavaju putem Zanaterije.

“Poslednje dve godine su definitivno bile veoma izazovne i uzbudljive. Prethodni razgovor smo vodili par meseci nakon lansiranja platforme, pred sam početak pandemije”, kaže Aleksandar, uz osvrt na to da je početak Zanaterije tada delovao obećavajuće, da su pravljeni planovi i projekcije – a onda se ceo svet okrenuo naglavačke i tim je morao da se u hodu prilagođava tim promenama.

Donošene su brze odluke, čitava ekipa je puno naučila, gradili su zajednicu i partnerstva, a u tom periodu su uspeli da osvoje nagradu na konkursu OTP banke. U svakom slučaju, od našeg prvog razgovora prošao je veoma intenzivan period za jednu profilisanu web prodavnicu u Srbiji, pa je ovaj nastavak priče zapravo i jedan koristan vodič za sve one koji bi da pokrenu poslovanje u e-commerce sektoru i šta ih čeka na tom putu.

Od rešavanja problema do rasta korisničke baze

Ono što je možda najupečatljiviji momenat koji je obeležio dosadašnje poslovanje Zanaterije, jeste nagrada OTP banke, koja je, kako kaže Aleksandar, došla u pravom trenutku za ceo tim, baš kada im je bio potreban jedan finansijski i medijski boost, a pored toga im je dala potvrdu da rade pravu stvar, pa je na taj način i podigla moral u timu:

Finansijski deo nagrade nam je pomogao da na sajtu razvijemo neke nove funkcionalnosti i uložimo više novca u marketing. Osim toga, nagrada koja je osvojena kroz nekoliko krugova selekcije u dosta jakoj konkurenciji, dala nam je dodatni legitimitet u zajednici i donela pažnju domaćih mainstream medija što je ozbiljno uvećalo saobraćaj ka sajtu.

Sa druge strane, želeći da iskoristimo taj talas pažnje koji je bio usmeren ka Zanateriji, mi smo doneli pogrešnu odluku da naglo povećamo broj proizvođača i proizvoda na platformi.

Ideja je bila da se na taj način još jače pozicioniramo kao definitivna tačka okupljanja malih domaćih proizvođača uz bogatu ponudu prozvoda kakvu je nemoguće “zaobići”. Ispostavilo se da nam je to spuštanje kriterijuma za pristup platformi i agresivnija regrutacija proizvođača, donelo ogroman rast operativnih poslova, a taj rast nije pratio i adekvatan rast prodaje.

Šćepanović dodaje da je pristizalo mnogo više reklamacija, pritužbi na neodgovorne prodavce, pogrešne ili neisporučene pošiljke. Bio je to veliki izazov za jedan mali tročlani tim. Nakon toga su se mesecima bavili “peglanjem” problema i dovođenjem platforme u red kroz uklanjanje naloga neodgovornih saradnika, redefinisanje ugovora o saradnji i kreiranje jasnih kriterijuma za buduću selekciju.

Ono što je bitno za dalje poslovanje prodavnice jeste da je veliki deo pomenutih problema rešen i da je Zanaterija postala platforma na kojoj se kupoprodaje odvijaju bez većih problema i većina procesa je u potpunosti automatizovana. Dokaz stabilnog poslovanja koje ima potencijala jeste i 500 aktivnih malih proizvođača koji nude preko 5.000 proizvoda na ovoj online prodavnici.

Sa druge strane, novost jeste da je pristup Zanateriji otvoren i uvoznicima specifičnih proizvoda koji imaju slične izazove za plasman proizvoda kao i mali domaći proizvođači i definitivno predstavljaju alternativu masovnom tržištu, tako da sada na Zanateriji možete kupiti na primer skejt ili ploču nekog svetskog pank benda. Što se popularnosti proizvoda tiče, Aleksandar dodaje da se tradicionalno dobro prodaju dizajnirana garderoba, umetnički printovi, prirodna kozmetika, hrana iz malih radionica, sitni komadi nameštaja i gramofonske ploče.

Kada već govorimo o pojedinim statistikama, Šćepanović nam je između ostalog otkrio da je Zanaterija ušla u fazu stabilne organske posete i prodaje. Samim tim, baza kupaca raste, a preko 60% dosadašnjih kupaca se vraća na sajt i nastavlja da kupuje:

Svakog meseca beležimo više stotina prodaja, a pred novogodišnje praznike, Osmi mart, Dan zaljubljenih broj realizovanih prodaja se udvostruči ili utrostruči. Komentari su po pravilu pozitivni, a ono što nas raduje jeste proaktivnost naših kupaca koji žele da jedna ovakva inicijativa preživi i uspe, pa se ne ustručavaju da sa nama podele zamerke i ideje za unapređenje poslovanja.

Iz njihovih poruka smo saznali za neke “neuralgične tačke” u procesu kupoprodaje koje smo unapredili. Imali smo i sjajan odziv na anketu koju smo sproveli među registrovanim kupcima i od njih smo dobili jako korisne uvide.

Očekujemo da će broj korisnika nastaviti da raste jer je okretanje lokalnim, zdravijim, ručno pravljenim i kvalitetnijim proizvoda trend koji je u velikoj ekspanziji širom sveta. Ipak, naučili smo da mi, sa resursima koje imamo, ne možemo taj trend da ubrzavamo i da je za tako nešto protrebna kontinuirana akcija koja bi uključivala edukaciju i kupaca i prodavaca, marketing i programe osnaživanje malih proizvođača da budu konkurentniji na tržištu. Za tu borbu će nam biti potrebno više saveznika koji dele naše vrednosti.

Zapošljavanje novih ljudi pokazatelj dobrog poslovanja

U nastavku razgovora, pričali smo o i dalje aktuelnoj pandemiji i njenom uticaju na poslovanje mnogih biznisa iz različitih oblasti. Aleksandar za Netokraciju iskreno dodaje da tim nije ni stigao da oseti poslovanje van pandemije. Prema njegovim rečima, manje od tri meseca od lansiranja Zanaterije, proglašeno je vanredno stanje, pa je opšta panika anulirala dobar start prodavnice i prodaja je u potpunosti stala, a broj poseta je postao beznačajan.

Iako su najveći deo poslovanja proveli u pandemiji i uz svoje primarne poslove, Aleksandar i njegov tim su uspeli da prevaziđu povremene krize u poslovanju, a pored toga su i dodatno povećali asortiman proizvoda i oglašivača.

Ipak, nastavlja dalje naš sagovornik, nakon nekoliko nedelja, ljudi su se privikli na “novu realnost” i počeli masovno da kupuju preko interneta što je Zanateriji donelo nagli rast i ukazalo na puno problema koje je trebalo brzo rešiti. Baš zato, pandemija je na neki način dala vetar u leđa ovom biznisu i pomogla timu da brže nađe put do kupaca, dok je sa druge strane uskratila planirana putovanja po Srbiji, tribine, bazare i upoznavanje sa proizvođačima na terenu.

Sa povećanim obimom posla, vremenom je došlo i do širenja tima, pa se Zanateriji od nedavno priključilo još dvoje mladih ljudi koji su preuzeli vođenje naloga na društvenim mrežama, a uskoro će im biti prepušteno i uređivanje “kraft magazina” koji na sajtu objavljuje članke o proizvođačima, njihovim proizvodima i vestima vezanim za zajednicu. Cilj jeste da se ove godine u tim uvedu i ljudi koji će se baviti vođenjem operative i unapređenjem procesa kupoprodaje kao i komunikacije na sajtu.

Na samom kraju Aleksandar nam je nešto više govorio o tome da li planovi za naredni period obuhvataju i potencijalne investicije ili neki drugi vid eksternog finansiranja, rekavši tom prilikom da su prvenstveno okrenuti sklapanju partnerstva sa organizacijama i domaćim i stranim, koje za cilj imaju podršku preduzetništvu u Srbiji:

Verujemo da bismo zajedno, kroz različite projekte, uzimajući u obzir našu bazu saradnika i dosadašnje iskustvo, mogli da napravimo neke pomake u dobrom smeru i da unapredimo zajednicu koju okupljamo. Što se klasičnih investicija i spoljnog finansiranja tiče, nismo se time bavili, već smo išli ka tome da sami postignemo održivost ove ideje.

Ipak, izgleda nismo prošli nezapaženo jer smo imali nekoliko sastanaka i ponuda na tu temu. Menadžment jedne velike domaće firme je nas zvao na sastanak jer su i sami planirali nešto slično u budućnosti, pa su želeli da ostvare kontakt, upoznaju nas i čuju naša iskustva. Imali smo i jednu konkretnu ponudu za finansiranje koja je bila skrojena tako da smo procenili da bi bilo bolje da je u ovoj fazi razvoja ne prihvatimo. Naravno, ne odbacujemo mogućnost da se nešto tako u budućnosti realizuje.

Aleksandar nam je između ostalog otkrio da je Zanaterija došla u fazu jedne stabilne i funkcionalne platforme na kojoj se kupovine odvijaju lako i uspešno i oko koje se formira jedna zdrava zajednica koja deli slične vrednosti. S tim u vezi, u planu je da se nastavi sa organskim rastom u skladu sa potencijalima tržišta i u skladu sa raspoloživim resursima.

“Verujemo da je za mala i srednja domaća preduzeća dobra stvar to što je jedna ovakva platforma preživela dve godine i nastavlja da radi. Sigurni smo da će naša uloga u budućnosti da predstavlja mnogo više od ovog kupoprodajnog modela na koji smo trenutno fokusirani i da kao tačka okupljanja malih domaćih proizvođača imamo potencijal da postanemo neka vrsta sindikata i da u saradnji sa različitim partnerima unapređujemo i podržavamo ovu zajednicu”, zaključio je Aleksandar na kraju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Web 3.0

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.