Zanateria je nova 'online' robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda - Netokracija.rs

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Ideja iza ovog projekta jeste da se okupe mali proizvođači (tačnije proizvođači hrane i pića, odeće, obuće i pokućstva, majstori starih zanata, umetnici, dizajneri, kao i mali izdavači knjiga, stripova i muzičkih izdanja), koji ne mogu ili ne žele da uđu u velike distributivne lance i hipermarkete, što bi svakako uticalo na njihovu vidljivost. Zanateria je zapravo zamišljena kao online robna kuća, koja nema svoja skladišta i magacine, a primarna ideja jeste da se kupci direktno i jednostavno povežu sa proizvođačima.

Sama trgovina odvija se kao na handmade bazarima, ali bez ograničenog radnog vremena i prostornih barijera. Na ovaj način se, zahvaljujući sve više rastućoj online kupovini u zemlji, gradi platforma koja proizvođačima pruža mogućnost da razvijaju svoje brendove i ostvaruju direktnu komunikaciju sa svojim kupcima.

Mi smo imali priliku da porazgovaramo sa Aleksandrom Šćepanovićem, suosnivačem Zanaterie, koji je sa nama podelio priču o nastanku ovog projekta, trenutnom poslovanju i planovima za dalji rast i razvoj sopstvenog biznisa.

Šta se dešava kada se udruže haker, hustler i hipster?

“Mi svo već godinama redovni kupci i korisnici proizvoda malih proizvođača i iz te perspektive kupaca godinama smo čekali da se pojavi neko ko će okupiti sve male kreativne preduzetnike, zanatlije, hobiste i entuzijaste, razvrstati njihove proizvode po kategorijama i učiniti kupovinu jednostavnijom”, započinje razgovor za Netokraciju Aleksandar.

Kako kaže, raznih proizvođača je iz godine u godinu bilo sve više, proizvodi su postajali sve bolji, ali se i dalje niko nije ozbiljno posvetio okupljanjem istih na jednom mestu:

Konačno, pre oko tri godine, shvatili smo da ti ljudi koje čekamo treba da budemo mi. Milica i ja (dvoje od troje osnivača) smo tog leta putovali po SAD i u Vermontu smo obišli kraft robnu kuću koja nas je oduševila. Par nedelja kasnije smo se i venčali, a burme smo kupili od malih juvelira preko Interneta.

Kada su burme stigle (uz lične posvete majstora koji su ih pravili) kliknulo nam je da, po povratku u Srbiju, napravimo virtuelnu kraft robnu kuću na Internetu. Ideju smo predstavili našem prijatelju i uspešnom IT preduzetniku Ivanu Gaćeši i kada nam se on pridružio, inicijalni tim koji stoji iza ove platforme je bio kompletan.

Danas na ovom projektu, kako nam šaljivo objašnjava Aleksandar, rade tri osobe – hipster, hakeri hustler. Ove uloge tročlani tim zaista i ima, pa Milica Stanković Šćepanović koja je po zanimanju scenograf, iz uloge hipstera regrutuje nove proizvođače na platformi, a vodi i računa da izgradi cool efekat oko Zanaterie.

Sa druge strane, naš sagovornik nam otkriva da Ivan Gaćeša, kao “haker” u ovoj podeli, bavi se svim tehničkim pitanjima vezanim za stabilno funkcionisanje platforme i održavanje baze podataka, uz povremeni uticaj na poslovne odluke. Kao treći član tima, tačnije hustler, Aleksandar se bavi komunikacijom i trudi se da Zanateriu upakuje u komunikacijski paket koji će podjednako dobro razumeti svi: proizvođači, kupci, mediji, potencijalni partneri i javnost uopšte.

185 proizvođača uvrstilo je preko 1.000 proizvoda – a to je tek početak

Kako Šćepanović posebno napominje, pored ovo troje ljudi, Zanateriu čine i svi registrovani proizvođači i kupci na sajtu bez čijeg poverenja i angažovanja ova ideja ne bi mogla da zaživi.

U ovom trenutku pomenuta kraft robna kuća okuplja prodavnice čak 185 proizvođača, a koji su do sada ulistali preko 1.000 proizvoda. Inače, do sada je prodato nešto više od 250 proizvoda, što je veoma dobar rezultat ako uzmemo u obzir da je Zanateria i dalje veoma mlad projekat koji se tek razvija.

Otkako je prodavnica otvorena za javnost, sve je više proizvođača koji ubacuju svoje proizvode i koji nastoje da iskoriste benefite online kupovine.

Aleksandar dalje dodaje da se ove brojke svakog dana postepeno povećavaju otkako je sajt otvoren za posetioce. Nas je zanimalo i na koji način je rešen proces dodavanja proizvoda u samu prodavnicu, a naš sagovornik dodaje da se čitav tim potrudio da maksimalno olakša ovaj posao proizvođačima:

Sam proces unošenja proizvoda se odvija tako što prodavac prvo izabere kategoriju u koju želi da doda proizvod, zatim unosi naziv proizvoda, fotografije, opise i odluči da li želi da koristi neke od naprednijih opcija (upravljanje zalihama, naručivanje robe na zahtev, podešavanje različitih atributa i varijacija i slično). Nakon ulistavanja, proizvod se šalje nama na odobravanje. Nakon što se uverimo da su fotografije reprezentativne a  opisi i kategorije odgovarajući, mi proizvod objavljujemo na sajtu.

Cilj je uvesti plaćanje karticama za sigurniju i bržu kupovinu

U nastavku, osvrnuli smo se malo više ka poslovnom modelu Zanaterije i na način na koji je ovaj tročlani tim postavio biznis model ove online robne kuće, kao i na koji način se vrši monetizacija i kupovina određenih proizvoda.

Aleksandar posebno stavlja do znanja da je želja tima još u početku bila da se proizvođačima iskomunicira da se ovde radi o ozbiljno platformi i zato su se odlučili da proizvođačima ponude besplatno otvaranje prodavnica i besplatno ulistavanje proizvoda, uz naplatu provizije od realizovanih prodaja:

Da dodamo i to da korisnici ne mogu sami sebi da otvore prodavnicu na sajtu, već je potrebno da prođu našu selekciju, a sa onima sa kojima dogovorimo saradnju, međusobne odnose definišemo ugovorima.

S obzirom na to da je ovaj naš posao na neki način pionirski, biće nam potrebno neko vreme da testiramo ponašanje kupaca i prodavaca na sajtu i uporedimo popularnost različitih kategorija proizvoda, nakon čega ćemo moći da razvijamo sofisticiranije metode naplate provizije i druge načine monetizacije na sajtu.

Štaviše, bitno je napomenuti da prodavci sami primaju narudžbine, šalju i naplaćuju proizvode pouzećem ili uplatom na račun, dok se transakcije odvijaju između prodavca i kupca, objašnjava naš sagovornik. Kada tim bude spreman za prelazak u sledeću fazu razvoja, tada će uvesti i plaćanje putem kartica i time dodatno olakšati proces kupoprodaje, unoseći još jedan nivo sigurnosti kupovine, ističe on.

Pred timom koji stoji iza Zanaterie ima još mnogo posla. Pored već navedenog plana integracija platnih kartica, uslediće i skaliranje biznisa ali i postepeno širenje na region – kada za to dođe vreme.

Zanateria kao alternativa konzumerističkoj trgovini

Pred sam kraj razgovora dotakli smo se teme daljeg promovisanja prodavnice i skaliranja poslovanja, a Šćepanović napominje da njegov tim raduje činjenica da čitava priča oko Zanaterie ima veliki potencijal za organski PR:

Sve više medija prepoznaje da je uspešna realizacija jedne ovakve ideje važna za lokalno tržište i daju nam prostor da se predstavimo. Pored toga, naravno, vodimo kontinuirane ciljane digitalne kampanje. Plan je da na proleće kampanju prenesemo i u “offline” svet kada budemo krenuli u mini turneju po Srbiji gde ćemo na tribinama, radionicama i druženjima približavati ljudima ideju Zanaterije.

Kada je reč o skaliranju, Aleksandar dodaje da je definitivno plan da se, nakon dobre pripreme, tim otvori prema inostranstvu i ponudimo celom svetu proizvode domaćih proizvođača. Uz to, ideja je da se pažljivo prati šta se dešava u regionu po pitanju formiranja bescarinske zone država koje još uvek nisu u EU i tu će Zanateria vrebati svoju šansu da postane regionalni igrač.

Međutim, postoje li neki drugi poslovni planovi za naredni period?

“Istražujemo koliki je potencijal za pokretanje klasičnih maloprodajnih objekata koji bi prodavali samo kraft proizvode”, napominje Aleksandar, dodavši da se aktivno razmišlja i o tome kako mogu pomoći zanatlijama koji se ne bave proizvodnjom već uslužnim delatnostima.

Ipak, ove ideje su sada samo skice o kojima tim Zanaterie diskutuje, a najveću pažnju posvećuju tome da njihov projekat postane prepoznatljiv brend i default mesto za kupovinu svih ljudi koje zanimaju zanatski proizvodi i izdanja nezavisnih izdavača knjiga, stripova i muzičkih izdanja.

“Želimo da se pozicioniramo kao alternativa konzumerističkom tipu trgovine, ali isto tako želimo da izgradimo skladnu zajednicu proizvođača i kupaca, da Zanateria postane mesto sa kojeg se na scenu vraća ekonomija sa ljudskim likom. Naravno tu je i tehnička strana cele priče i naš rad na tome da Zanateria bude stabilan, brz i pouzdan sajt”, zaključio je na kraju Aleksandar.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Karijere

Miloš Čučulović iz Srbije direktor je u švajcarskom MDPI-u sa više od 6.500 zaposlenih širom sveta

U švajcarskoj kompaniji koja je jedan od lidera u naučnom izdavaštvu, razvija najsavremenije alate zasnovane na generativnoj veštačkoj inteligenciji. A kako je izgledao njegov karijerni put? Pročitajte u intervjuu koji je pred vama!

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Propustili ste

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.