Kako da YouTube učinite bezbednijim za vaše dete?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Kako da YouTube učinite bezbednijim za vaše dete?

Nekada su klinci jedva čekali da odu na igralište budući da su ih tamo čekali fudbal, košarka i druge igre. Ta vremena, čini se da su prošla, a deca sve više vremena provode sedeći kod kuće dok su parkove i terene zamenila virtuelna igrališta.

Roditelji su srećni jer imaju potomstvo na oku, a deca jer mogu da zadovolje svoju radoznalost i izaberu zabavu koju oni žele. Nažalost, situacija nije baš tako idealna, pa kao što je nekada bilo potrebno da roditelj obiđe teren ispred škole, pogleda sa kim se deca druže – tako i sada mora da pročešlja virtuelnim svetom i isprati kako se ponaša, kao i šta od sadržaja konzumira njegovo dete.

Jedna od najpopularnijih društvenih mreža među decom, uz Instagram, bez svake sumnje jeste i YouTube. Za razliku od njihovih roditelja, generacija koja stasava ovde se snalazi kao riba u vodi, a složićete se da na YouTube-u ima gomila materijala koja nije prikladna za najmlađe naraštaje. Roditelji često smetnu sa uma da korisnici moraju da imaju najmanje 13 godina, kako bi se napravio nalog na ovom servisu.

To je ujedno i minimalna starosna granica za kreiranje Google naloga i to prema Zakonu o zaštiti privatnosti dece na Internetu. Realnost je sasvim drugačija, pa sve više i više mališana ima naloge na društvenim mrežama – iako su mnogo daleko mlađi od granice koju ToS propisuje. Ne bismo ulazili u posledice takvog ponašanja, ali ako već rešite da detetu omogućite sopstveni nalog, onda barem budite u mogućnosti da na neki način pratite njegove aktivnosti, kako biste na vreme reagovali ukoliko primetite problematično ponašanje ili konzumiranje neprikladnih sadržaja.

Društvene mreže postale su nova virtuelna igrališta, a evo nekoliko načina da ih učinite sigurnijim.

Zajednički Gmail nalog

Kreirajte novi Gmail nalog kome ćete pored mališana i vi imati pristup. To će vam omogućiti da pratite koje video klipove vaša decu gledaju, šta upload-uju, kao i koje informacije dele. Procedura otvaranja novog Gmail naloga vrlo je jednostavna, morate se prvo odjaviti sa vašeg naloga, zatim otići na sekciju gde možete pristupiti kreiranju novog naloga i popuniti obrazac. Nakon toga treba da ga povežete sa YouTube-om, uključite notifikacije – na taj način u inbox dobijate obaveštenja o aktivnostima tj. koji klipovi su lajkovani i komentarisani sa tog naloga.

Uključite bezbedni režim

Ukoliko ne želite da kreirate novi Gmail nalog ili mislite da za to nema potrebe, onda predlažemo da uključite bezbedan režim (Restricted mode) na YouTube-u. U pitanju je interni bezbednosni filter koji će blokirati ne sav, ali većinu neprimerenog sadržaja. Opcija se nalazi na YouTube početnoj stranici (Home page), ali nije uočljiva pošto se nalazi na dnu pored opcija za jezik i lokaciju. Da bi bili sigurni da vaša deca ne bi nekim slučajem promenila podešavanja, kliknite na Lock Restricted Mode on this browser. Da bi ova opcija bila aktivna, morate biti prijavljeni na svoj YouTube nalog. Ukoliko imate novi interfejs, kliknite na vaš nalog (ikona u gornjem desnom uglu) i u padajućem meniju izaberite Restricted Mode: On.

Ukoliko do sada niste razmišljali o sadržaju koje vaše dete konzumira na Internetu, možda je dobro vreme da se zapitate čemu sve mališani mogu biti izloženi u digitalnom svetu. Pexels.com

Kreirajte plejliste za decu

Bezbednosni filter se oslanja na korisničke podatke da bi filtrirao neki video, tj. osoba koja upload-uje klip treba da označi video kao namenjen starijoj publici (age restricted). Nažalost, često se dešava da korisnici to ne urade, jer zaborave ili zarad sopstvene koristi (odnedavno većina age-restricted sadržaja nije monetizovana). Za decu manjeg uzrasta najbolje je sakupiti sve njihove omiljene video klipove i poređati ih u plejlistu. Način za to je prilično jednostavan:

Prvo morate biti ulogovani sa vašom Gmail adresom na YouTube. Zatim kliknite na opciju Add (nalazi se ispod naslova klipa, pored opcija za share), te izaberite postojeću ili novu playlist-u kojoj želite da dodate ovaj klip.

Subscribe! Pretplatite se na kanal

Pored plejlisti dobra praksa je i da se pretplatite na kanale za koje smatrate da imaju prikladan sadržaj. YouTube algoritam će vam onda servirati slične klipove na vašoj Home stranici ili u delu suggested videos, smanjujući na taj način mogućnost da mališani slučajno dođu do neprimerenog sadržaja.

Web filteri

Deca nisu naivna i vrlo brzo shvate kako da dođu do njima zabranjenog sadržaja. Pored vršnjaka koji imaju mobilne telefone, glavni krivac je suggested video opcija gde YouTube servira video klipove koji bi mogli da vam se dopadnu na osnovu onoga što ste do tada gledali ili tražili. Kada vaši klinci stasaju vreme je da instalirate web filtere. Postoji niz softvera koji su besplatni, kao što su KidLogger, Qustodio i Open DNS.

Ukoliko ne želite da instalirate ove programe onda vam preporučujemo safeyoutube.net. Ovaj servis uklanja sa izabranog klipa uvredljive komentare, related i suggested video klipove za koje zaključi da mogu biti nepodobni za vaše dete. Na safeyoutube.net možete naći i čitati istraživanja koje je objavio Kaspersky, koje kaže da dete može doći do neželjenog sadržaja na YouTube u tri klika (prosečno). Ovaj alat vam generiše poseban link koji vodi do očišćenog klipa, a namenjen je kako roditeljima, tako i nastavnicima.

Uz nekoliko pametnih trikova možete kontrolisati sadržaj koje vaše dete može da konzumira na platformi koja je umnogome zamenila TV i druge medije. pexels.com

YouTube aplikacija za decu

Jedno od rešenja su i posebne aplikacije namenjene najmlađem uzrastu. Najpoznatija je svakako YouTube Kids koju je kreirao Google. Video klipovi koji su dostupni u aplikaciji prvo su filtrirani od strane algoritma, a zatim prolaze kroz proveru korisnika i YouTube moderatora. Nažalost, i ovde suggested videos mogu biti problematični, ali daleko manje nego ukoliko neko pretražuje YouTube. Pored zvanične aplikacije na tržištu se nalazi i niz drugih koje vam možemo preporučiti, kao što su Zoodles, SprogTube, Hooplakidz, Discovery Kids i druge.

‘Peške’ do sigurnog sadržaja

YouTube algoritam možete i vi podešavati na prilično jednostavan način. Svaki put kada naiđete na neki video klip (na početnoj stranici ili u suggested video) koji ne želite da vaše dete vidi, pređite kursorom miša ispod video klipa gde će vam se pojaviti tri tačkice sa desne strane, sa padajućim menijem. Izaberite opciju not interested i YouTube algoritam će vam prikazivati drastično manje klipova sličnog sadržaja. Takođe, ukoliko smatrate da neki klip krši YouTube pravila možete ga prijaviti administraciji, tako što ćete kliknuti na tri tačke koje se nalaze ispod naslova videa i izabrati opciju report. Nakon toga potrebno je samo da navedete razlog zašto po vašem mišljenju dati sadržaj nije odgovarajući za YouTube.

Moderni tempo života izuzetno je intenzivan i stresan, a vremena za porodicu je sve manje. Stručnjaci savetuju da odvojite neophodno vreme i ukažete detetu na opasnosti koje vrebaju na Internetu, ali i objasnite kako treba da se ponašaju na društvenim mrežama. Iznad svega probajte da što više budete u toku sa onim što vaše dete konzumira na webu, jer kao što biste proverili da li na terenu ima đubreta i stakla – tako je na vama da obratite pažnju šta se nalazi na virtuelnom igralištu gde vaše dete provodi svoje slobodno vreme.

Ukoliko želite da ispratite neki od gorenavedenih koraka, pogledajte i video koji smo ovim putem pripremili:

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Gaming

Wargaming Forge: Novi edukativni program o kreiranju globalnih video igra – uz potencijalno zaposlenje

Industrija razvoja video igara jeste zanimljiva, ali u isto vreme kompleksna stvar. Potencijale talenata koji tu istu industriju grade, prepoznala je kompanija Wargaming koja je pored kancelarija u Beogradu, otvorila i 'Forge' program prakse, sa čijom smo programskom menadžerkom razgovarali.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Karijere

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Intervju

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.