U vreme kada je internet i 'on demand' sadržaj oblikovao konzumaciju video sadržaja, bilo je pitanje trenutka kada će se transformisati i televizija. Upravo zato, gotovo svi operatori se danas bore da korisnicima omoguće najbolje korisničko iskustvo televizije i interneta u online eri konzumacije sadržaja.
Iako tradicionalni TV format i emisije tog tipa gotovo nikada neće nestati, ekspanzija nezavisnih kreatora (pre svega na YouTube-u) naterala je mnoge televizijske kuće da promene način razmišljanja i produkcije video sadržaja. Danas, osim pomenutih standardnih studijskih emisija i vesti, imamo sve više video reportaža sa temama nalik onim na internetu, dok se čak i princip snimanja televizijskih ekipa dosta prilagodio savremenom dobu instant izveštavanja.
Zašto sve ovo govorim? Nije mi ideja da vršim dubinsku analizu video formata, njegovog montiranja i principa snimanja, već jednostavno želim da skrenem pažnju na to koliko je moć produkcije sada u rukama gotovo svih korisnika i da kvalitetan video sadržaj može da nastane i dalje se distribuira uz pomoć običnog telefona. Upravo zato, danas su krajnji korisnici više nego ikada pre izloženi ogromnoj bazi video sadržaja, bilo da su to YouTube ili TV emisije, ili pak serije i filmovi.
Današnji korisnik očekuje da sav taj sadržaj ima na jednom mestu u svom domu, a dolazak pametnih televizora sa operativnim sistemom na svetsko tržište to im je i omogućilo. Naime, modernizacija televizije i dolazak digitalnih prijemnika, a samim tim i kanala otvorila su jedna sasvim nova vrata za operatore koji su stekli određenu slobodu da formiraju različite pakete sa velikim brojem kanala visoke rezolucije, što je opet na kraju dovelo do jedne nove ere televizije.
Opcija i ponuda operatora je danas šarenolika, pa mi je ideja bila da na sopstvenom primeru naprednog korisnika kada je reč o konzumaciji sadržaja, pokažem kako i na koji način mogu više nego jednostavno da se spoje najbolje od dva sveta – tradicionalna televizija (veliki budžeti produkcije), nezavisni kreatori (YouTube) i streaming servisi za serije i filmove.
Idealna kombinacija je (ne)moguća
S obzirom na to da nemam smart TV sa operativnim sistemom, dugo sam tražio najbolju varijantu putem koje bih mogao da spojim pomenute video servise, idealan paket kanala i, pre svega, optički internet koji mi je i te kako potreban zbog posla, a koji nisam do sada imao u stanu. O internetu ćemo svakako više govoriti kasnije, ali hajde da se vratimo na video sadržaj.

Kako mi opcija sa eksternim built-in rešenjima za transformaciju televizora u smart uređaj nije odgovarala, odlučio sam se na kraju da starog operatora zamenim sa novim, s obzirom na to da sam već imao uslove poput spremnog optičkog kabla. Proverivši dostupnost i tehničku spremnost za novog operatora, odlučio sam se da poverenje pružim Yettelu i njihovoj novoj Hipernet usluzi digitalne televizije i optičkog interneta.
O čemu je tačno reč?
Iz pomenute kompanije su se odlučili da korisnicima ponude jedan ili više zasebnih TV Box uređaja koji je sa televizorom (ili više njih u stanu ili kući) povezan sa HDMI kablom. Upravo ovaj mali uređaj bazira se na Android TV operativnom sistemu i samim tim omogućava da i stariji televizori postanu smart. Dakle, koaksijalnog kabla nema i sve se zasniva na jačini signala rutera, jer da bi televizija radila potrebno je da se ovaj uređaj poveže sa postojećom internet konekcijom u domu.
S obzirom na to da je u ovom slučaju ruter i te kako snažan, bez problema pokriva gotovo svaki deo stana od preko 80 metara kvadratnih. Od trenutka povezivanja sa mrežom, osim televizije, na ovom TV Box-u instalirani su Deezer, HBO Max (možete ge aktivirati preko Yettel-a), YouTube i drugi servisi, a tu je i Google Play prodavnica ukoliko je potrebno preuzeti neke aplikacije koje nedostaju.
Iskreno, mana je što nema Netflixa, pa ovaj servis korisnik može gledati putem fabričke integracija na televizoru ili putem nekog drugog uređaja koji ima ovu aplikaciju (recimo Sony Playstation ili Chromecast). Ako imate TV koji ima instaliran Android OS, onda je izbor kombinacija na vama.
Ukoliko govorimo o korisničkom interfejsu, ovaj Android TV Box u potpunosti je prilagođen korisniku i njegovoj navigaciji kroz sam sadržaj. Naime, osim izdvojenog dela za pomenute aplikacije, sve ostalo je podređeno TV kanalima. Osim što postoji pregled kanala i detaljnog termina sadržaja na nedeljnoj bazi, isti ti kanali mogu se vratiti i do sedam dana unazad, ukoliko ste nešto propustili.
Ova opcija je veoma jednostavna i čitava koordinacija se obavlja putem EPG komande na daljinskom upravljaču koji je od trenutka instalacije uređaja jedini remote contole koji koristite za gledanje televizije i drugog sadržaja. Osim vraćanja programa vremenski, sav sadržaj iz različitih žanrova selektovan je u odeljcima kao što su – emisije, serije, filmovi, sport, dečiji sadržaj, ostali kanali i extra.

Upravo na ovaj način, korisniku je omogućeno da veoma lako prolazi kroz sadržaj koji je objavljen i koji treba da se objavi, imajući tako iskustvo sa on-demand servisa i to upravo na televizijskim emisijama.
Recimo, ukoliko pratite određene serije i dokumentarce na National Geographic-u ili nekom drugom stranom ili domaćem kanalu, možete sve epizode jednog serijala pogledati na jednom mestu i to po sezonama. Sve zapravo podseća na streaming servise. Međutim, iako je sveobuhvatno korisničko iskustvo koordinisanja kroz TV i streaming sadržaj veoma lepo zamišljeno zahvaljujući Android TV OS-u, treba imati u vidu manu koju ovaj sistem donosi sa sobom, a to je povremeno bagovanje i problem sa podizanjem sistema ukoliko uređaj, recimo, ne radi neko izvesno vreme.
Kada je reč o bagovima, čini mi se da su oni rešeni kroz novo ažuriranje sistema i da sada radi znatno bolje, ali je povremeni problem sa podizanjem sistema i dalje ostao tu. I ako tome progledamo kroz prste, ono što je zaista sa korisničkog aspekta sjajna stvar, to je upravo ta mogućnost i potpuna sloboda biranja sadržaja – bilo da je reč o televiziji ili online sadržaju.
Optički internet je alfa i omega
Da bi čitav ovaj sistem koji sam prethodno opisao mogao nesmetano da funkcioniše, potrebna je jaka i stabilna internet konekcija. U ovom slučaju pretpostavljam da vam ništa drugo ne pada na pamet osim optičkog interneta čija je tehnologija postavila neke nove standarde u procesu protoka podataka u jedinici vremena.
I dok čekamo da ovaj vid tehnologije postane standard u čitavoj zemlji, njegova dostupnost i infrastruktura već sada su mogući na određenim lokacijama. Beograd je, naravno, jedno od izvornih mesta od koji će se optička mreža dalje širiti, pa je otuda i logično da je u ovom gradu ovakva internet konekcija i najrasprostranjenija.
No, vratimo se na konkretan primer. Kao što sam i napomenuo, kvalitetna i stabilna mreža koju optika pruža (kod mene konkretno Hipernet Duo L – 500/250Mbps) omogućava nesmetan rad TV Box-a čak i kada su svi ostali uređaji u stanu povezani na istu mrežu – telefoni, računar, tablet i tome slično. Pomenuta brzina protoka bez problema može da podrži i zahtevnije korisnike, dok ulazna varijanta Hipernet paketa ima brzine od 300/150Mbps što je takođe više nego dovoljno.
Ne treba zaboraviti ni to da potencijalni korisnici usluga treba da imaju na umu da li je optički kabl sproveden do njihove zgrade/kuće jer spremnost mrežne infrastrukture je prvi preduslov kako bi se optički internet uveo. Štaviše, savet je i da se dobro razmisli o raspoređivanju rutera kako bi se što veća površina stambenog prostora pokrila. Sve ostalo ne zahteva gotovo nikakvu komplikaciju jer se pomenuti TV Box sa Androidom vezuje jednostavno isključivo za sam TV uređaj.
Takođe, protok brzine prenosa podataka ume da varira i nije uvek na svom propisanom maksimumu (što ne remeti rad bilo kojeg uređaja), ali jasno je da kablovi sa optičkim vlaknima, osim velikih brzina, donose gotovo perfektnu stabilnost konekcije. To mogu i sam da potvrdim s obzirom na to da slobodno vreme ponekad popunim online gaming-om, što ume da bude veoma zahtevno za samu mrežu.
Većina vas odlično zna šta sam hteo da prenesem kroz ovaj tekst i pretpostavljam da je isto tako većina upoznata sa benefitima optičkog interneta i smart televizora. Međutim, čini se da su se iz Yettela koji je oduvek bio fokusiran na mobilnu telefoniju, baš potrudili da konkurišu na domaćem tržištu TV i internet operatora. Sve ovo, došlo je zajedno i sa novim brendiranjem, pa je samim tim započela i jedna potpuno nova era za ovu kompaniju.
Za sada, gledano sa strane višemesečnog korisnika, veoma dobro plove u jednom i te kako zahtevnom tržištu, stvarajući tako još jednu opciju za korisnike koji bi želeli da imaju potpuno novo iskustvo konzumiranja digitalnog sadržaja, podržanog brzinama optičkog interneta.
Ovaj tekst je urađen u saradnji sa kompanijom Yettel. Više informacija o paketima optičkog interneta i televizije, ali i o trenutnim pogodnostima možete pogledati na zvaničnom sajtu ovog operatora.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!