Kako 'meme' pretvoriti u uspešnu kampanju?

Kako ‘meme’ pretvoriti u uspešnu kampanju?

Jedno od nepisanih pravila digitalnog marketinga kaže da ako ciljna grupa govori u korist vašeg brenda, to onda treba da iskoristite na najbolji mogući način. Upravo je to uradila ekipa iza brenda Xiaomi Srbija sa svojom novom kampanjom.

Prosečan kupac pametnih telefona u Srbiji oduvek se vodio taktikom “koliko mogu da dobijem za svoj novac”. Srećom, globalna ekspanzija ovih uređaja i dolazak nekih novih brendova, gotovo da su izbrisali prostor između proizvođača iz premium segmenta i onih koji su zaduženi za ostatak tržišta. Danas na raspolaganju imamo toliko kvalitetnih modela različitih brendova, da pomenuta taktika domaćih kupaca konačno može da bude i opravdana.

Upravo na kartu “uloženo-dobijeno” već par godina unazad igra i brzo rastući kineski brend Xiaomi, koji osim različitih pametnih uređaja proizvodi i mobilne telefone. Za kratko vreme, brend je osvojio pažnju mnogih korisnika u Srbiji, pri čemu je sam Xiaomi nedavno odlučio da oformi i lokalni tim koji će se baviti svim pitanjima na području Srbije.

Đorđe Jovanović trenutno se nalazi na poziciji marketing menadžera ove kompanije za područje Balkana, a za Netokraciju je govorio o nedavno pokrenutoj kampanji “Taguj Xiaomi fana” koja je zapravo odgovor na poznati meme u kojem svi mi imamo ortaka koji nas smara da kupimo Xiaomi telefon jer je to najbolji odnos cene i kvaliteta.

Kako je nastala kampanja i koje su brojke ostvarene, kakav je feedback korisnika i da li i u budućnosti možemo da očekujemo ovakav satiričan pristup marketingu, otkrivamo u razgovoru sa Đorđem.

Čak i uz promenjen Facebook algoritam dostigli smo 65.000 korisnika – organski

Na pitanje Netokracije zašto su se iz Xiaomi Srbije odlučili da se uključe u već postojeću komunikaciju koju je inicirala Internet zajednica, Jovanović kaže da su neposredno od njegovog dolaska u Xioami počeli Internetom da kruze meme-ovi o Xiaomi korisnicima i njihovoj fanatičnoj promociji samih proizvoda, kao i priči da Xiaomi ima najbolji odnos cene i kvaliteta. “To je predstavljeno u negativnom kontekstu gde se zapravo ismeva taj njihov poriv da i drugima predstave suštinu Xiaomi brenda”, rekao nam je naš sagovornik i dodao:

Da bi nešto postalo meme, potrebno je da široj javnosti bude jako poznato neko ponašanje – što je meni odmah bio znak da je Xiaomi fanova mnogo, čim su završili u meme-u, kao i da je ovo idealan trenutak da se povežemo, s obzirom na to da je Xiaomi lokalni tim tek oformljen.

Sve to je činilo savršenu situaciju za real-time marketing aktivnost, jer se možemo nakačiti na, pa i “preuzeti” trend ako budemo bili dovoljno hrabri i kreativni. Vođeni aikido filozofijom, preusmerio sam komunikaciju meme-a u to da se jave svi koji su prepoznali prijatelja iz meme-a, da nam ga otkriju, jer mi želimo da mu se zahvalimo.

Tako je logično usledila ideja da se pozovu ljudi (korisnici i fanovi) da označe svoje prijatelje koji ih “smaraju” kako Xiaomi ima najbolji odnos cene i kvaliteta, jer ova kompanija želi da ih na ovaj način nagradi i da im kaže hvala.

Kao i u svakoj kampanji koja je u samom početku, a reč je o globalnom brendu, postojali su neki izazovi koji su na početku morali da se preskoče. Đorđe nam je istakao da je kompanija Xiaomi porasla upravo zahvaljujući svojim Mi Fanovima i affiliate programu na sajtu AliExpres, a uz sve to oni koji vole ovaj brend postoje u svim zemljama gde posluje kompanija, a čak u dvadeset i jednoj državi postoje jako veliki i aktivni Mi Fan zajednice.

“Kada sve to uzmemo u obzir, reakcija kolega iz centrale na našu ideju je bila više nego podržavajuća. Ali, zbog legal pravila nismo mogli da je sprovedemo u delo jako brzo”, kaže Đorđe i dalje objašnjava:

Na Facebooku postoji pravilo da uslov učešća u nekom konkursu ne sme biti tagovanje u okviru posta ili komentara. Samim tim nam je izuzetno teško bilo da osmislimo alternativu a da ona bude dovoljno efektna kao incijalna ideja – “Taguj ortaka koji te smara da Xiaomi ima najbolji odnos cene i kvaliteta”.

Sa druge strane, ono što je bitno, s obzirom na to da je kolegama iz centrale bila savršeno jasna ideja i s obzirom da su jako želeli da ovo sprovedemo u delo, ni oni nisu želeli da odustanu od ovoga. Bodrili su nas da osmislimo drugačije rešenje sa istim efektom. Nakon više iteracija, došli smo do rešenja da konkurs bude zasnovan na tome da ljudi napišu šta tačno priča, na koji način promoviše Xiaomi, jer mi želimo da ga nagradimo. A nekako je bilo prirodno da će ih prijatelji tagovati.

Nakon što su se sve kockice složile, kampanja je lansirana pre nedelju dana i već je nagrađen prvi Mi fan, a kako nam je naš sagovornik otkrio, već se mogu pohvaliti sa iznenađujuće dobrim rezultatima. Jovanović kaže da Mi fanova zapravo ima mnogo više nego što su mislili. Kako smo uspeli da saznamo, prvih pet dana kampanja je dosegla viša od 65.000 korisnika i to potpuno organski.

Ono što je bitno istaći jesu i komentari u okviru ove kampanje, kojih je u prvih pet dana bilo više od 2.500. Đorđe nam dalje otkriva da se više od 80% komentara može pohvaliti i dužinom u smislu da ljudi do detalja opisuju kako su ih prijatelji ubedili da kupe Xiaomi telefon. Kako saznajemo, kampanja će trajati još četiri nedelje. Govoreći o samom procesu odabira pobednika, Jovanović nam otkriva da su iz ovog brenda u startu želeli da izbegnu lovce na nagrade, pa nismo želeli da kreativnost bude na strani onoga ko piše komentar:

Želja nam je bila da dobijemo predstavljene realne situacije i da ocenjujemo kreativnost tog prijatelja koji promoviše Xiaomi, baš onog koji je završio u meme-u. Više različitih može da taguje istog, jer znamo da je Mi Fan aktivan u celoj svojoj mreži prijatelja.

Ljudi vole da se prozivaju međusobno. Internet im je dao veliki poligon za to. Znamo brojne stranice kojima je isključivo to model komunikacije. I ovde su ljudi oduševljeni – i oni koji taguju, jer konačno mogu da kažu ko je taj lik, a i ovi koji su tagovani, jer ih kompanija sada može videti.

Inovacije moraju biti dostupne svima

S obzirom na to da je kampanja organizovana na Facebooku i na Instagramu, sa Đorđem smo razgovarali i o tome da li postoji razlika između ciljnih grupa, kao i gde su korisnici aktivniji. Naš sagovornik nam otkriva da ono što je vidljivo jeste da Mi fanova ima među svim generacijama, različitih su interesovanja i ponašanja. “Ono sto im je zajedničko jeste da su to ljudi koji kada kupuju nešto, jako se dobro raspitaju o svemu, istraže sve, pročitaju i pogledaju sve recenzije – pa se tek onda odluče za kupovinu”, dodao je Đorđe.

Kampanja je za kratko vreme izazvala veoma pozitivne reakcije korisnka, napravivši odličan organski doseg.

On kaže da na te korisnike ne utiče trend, oni nisu komformisti. Na samom početku veći organski engagement je bio na Facebooku, ali brže se širila priča na Instagramu, gde je sada i engagement veći. Ono što je takođe zanimljivo u čitavoj kampanji jeste i saradnja sa humorističkom duom po imenu Kruševac Geto, o čemu nam je Đorđe otkrio više detalja:

Kruševac Geto je naš veliki saveznik u ovoj kampanji od samog početka. Upoznali smo se i razgovarali na razne teme, rekao sam im za ideju kako odgovoriti na Xiaomi meme. Mnogo im se svideo naš pristup celoj priči i konkretno ta ideja, pa su došli na ideju da ekranizuju taj meme i da na još jedan način povežemo priče.

Oni su genijalci koji humor baziraju na arhetipovima ljudi, i životnim situacijama u kojima se svi možemo prepoznati. Baš kao što to godinama radi genijalni Mićko Ljubičić, kao i ekipa Državnog Posla.

Na samom kraju razgovora, dotakli smo se i toga koliko je za Xiaomi bitna zajednica u Srbiji jer je ovaj brend stekao veliku popularnost u državi upravo zbog onog razmišljanja na počektu, “dobar kvalitet za prihvatljivu cenu”. Možemo li očekivati da i naredna komunikacija bude tako otvorena i šaljiva?

Jovanović ističe da se skoro u svim zemljama sveta ceni dobar kvalitet za prihvatljivu cenu, i upravo to je moto kompanije Xiaomi. “Inovativnost dostupna svima, i to na način da dajemo kvalitetne uređaje po fer ceni. Čak se i kompanija javno obavezala da neće uzimati više od 5% profita na hardverski biznis“, kaže Đorđe i objašnjava:

Mi Fanovi su temelj kompanije Xiaomi. Oni svojim feedbackom daju inpute timovima šta treba poboljšati. Oni inspirišu razvojni tim za razvoj novih smart uređaja. Većina Xiaomi smart uređaja je poteklo iz Mi zajednice tako što je neko od Mi Fanova putem Mi Community appa ili foruma, rekao za određenu dnevnu frustraciju koju doživljava, razvojni tim je predložio smart uređaj koji će rešiti taj problem.

I taj Mi Fan je bio deo projektnog tima koji je radio na razvoju i lansiranju proizvoda. Mi fanovi dobijaju poene za svoje aktivnosti, na osnovu skupljenih poena dobijaju nivoe, na osnovu nivoa imaju određene beneficije. Samim tim, Xiaomi i njegovi ljubitelji su izuzetno povezani.

Govoreći o narednim planovima, Đorđe nam otkriva da s obzirom na to da je Xiaomi tim tek oformljen, svakako će se raditi na tome da se okupi i započne direktna komunikacija sa Mi Fanovima. “Xiaomi je veoma otvorena kompanija, koja će uvek gajiti otvorenu komunikaciju. Na lokalnom nivou trudićemo se da bude i šaljiva, jer to je u duhu našeg naroda. Spajanjem te dve stvari sa “best-buy” imidžom, u svakom smislu ćemo omogućiti da inovacije budu dostupne svima”, zaključio je na kraju naš sagovornik.


Ostavi komentar

  1. MiroslavS

    MiroslavS

    9. 3. 2021. u 21:13 Odgovori

    Da li je ovo plaćena objava? Drugačije nema nikakvog smisla na Netokraciji kao jednom mediju na kojem se svašta može naučiti pustiti ovako bazični članak sa opštepoznatim stvarima?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.