Kako Ajnštajn komentariše savremeno doba?

Kako Ajnštajn komentariše savremeno doba? Saznajte uz platformu Luke Aničina

I ne samo Ajnštajn, već i druge znamenite ličnosti 'oživele' su zahvaljujući WhatWouldTheySay platformi zasnovanoj na AI tehnologiji i sada komentarišu aktuelne vesti iz sveta. O čemu se tačno radi, razgovarali smo s tvorcem proizvoda koji je odnedavno lansiran na Product Hunt-u!

Jeste li se ikada zapitali šta bi veliki umovi iz prošlosti imali da kažu o svetu kakav je danas? Kako bi naučnici poput Ajnštajna i Tesle komentarisali savremenu tehnologiju i da li bi bili zadovoljni njenim razvojem? Niste jedini. Luka Aničin često je razmišljao o tome kako bi bilo da otputuje nazad u prošlost i sa sobom ponese laptop ili mobilni telefon. Oduvek ga je intrigiralo kako bi ljudi iz davnina reagovali, da li bi se uplašili ili fascinirali.

Zato je ovu ideju odlučio da pretoči u stvarnost, i da makar deo svojih zamisli pokuša da oživi uz pomoć veštačke inteligencije. Tako je nastao WhatWouldTheySay — proizvod koji uz pomoć AI tehnologija generiše komentare istorijskih ličnosti na aktuelne vesti iz sveta. Pokretački algoritam zasnovan je na kombinaciji pravila GPT-4 i Lukinog ličnog algoritma za obradu teksta. Taj algoritam sličan je GPT-u, a treniran je na istorijskim podacima, kao što su pisani dokumenti, govori i izvori informacija.

Pored samog algoritma, postoji i deo logike sistema kao i front-end komponenta koja je tu da krajnjem korisniku omogući korišćenje proizvoda. Luka je svoj proizvod lansirao na Product Hunt-u, gde trenutno ubira pozitivne reakcije tehnološke zajednice, a više o očekivanjima koje ima od svog proizvoda, kao i tehnologijama na kojima je on zasnovan, ispričao nam je u intervjuu koji sledi.

Ideja rođena iz ćaskanja s prijateljem

Luka u oblasti veštačke inteligencije radi oko sedam godina, a trenutno privodi kraju svoj doktorat na temu primenjene veštačke inteligencije. Korporativnu karijeru otpočeo je u kompaniji koja se zvala BlueLife AI, gde je radio na razvoju algoritama i rešenja za velike kompanije koji se bave proizvodnjom električne energije. Paralelno sa tim poslom, otpočeo je i freelance potragu za klijentima, kojima je pomagao sa razvojem AI/ML rešenja:

To mi je pomoglo da radim sa kompanijama iz raznih delova sveta. Kada je počela pandemija, kreirao sam algoritam koji je za cilj imao pomoć ljudima da lakše pronađu posao. Nazvao sam ga ScoobyAI, a uz njegovu pomoć, zaposlilo se hiljadu ljudi. Nakon izvršene misije, prodali smo deo tog algoritma.

Luka je, potom, prešao u hrvatski Photomath gde je vodio razvoj njihovog rešenja za prepoznavanje matematičkih zadataka sa slike koji je koristilo čak 280 miliona studenata širom sveta. Poslednje dve godine, radi s raznim kompanijama na razvoju ML rešenja i njihovih Data strategija. Pored ličnih inženjerskih poduhvata, 2018. godine pokrenuo je biznis za edukaciju ljudi u domenu veštačke inteligencije, koji trenutno broji preko 300 hiljada studenata širom sveta.

A, šta je našeg sagovornika inspirisalo da kreira WhatWouldTheySay, te kada, kako i s kojim ciljem je odlučio da, podarivši im glas, “oživi” znamenite istorijske ličnosti, objasnio je na sledeći način:

Jedno veče, kada sam sedeo s drugom, pričali smo o tome koliko je zanimljiv koncept koji je pokrenula kompanija character.ai gde imamo priliku, uz pomoć generativnog AI-ja, da pričamo sa poznatim ličnostima poput Elona kao i izmišljenim likovima iz video igara i filmova, kao što su Mario i Luigi.

Spomenuo sam mu da često razmišljam o tome da se vratim u prošlost i sa sobom ponesem mobilni telefon ili laptop. Kako bi ljudi iz tog vremena reagovali da li bi se uplašili ili fascinirali?

Razgovor je dvojicu prijatelja doveo do zaključka da bi i sami mogli da pokušaju nešto slično, te ovu ideju realizuju pomoću veštačke inteligencije. S obzirom na to da chatbot-ovi rade sa tekstom, Luka je odlučio da medijum ka sadašnjem svetu budu vesti koje će ličnosti iz prošlosti “analizirati u svom maniru. Kako dalje navodi, ime proizvoda “kazalo se samo”, a imao je veliku sreću da baš taj domen za sajt bude slobodan. Usledilo je kreiranje samog algoritma i proces “od ideje do realizacije”, što nam je ukratko opisao:

Algoritam sam kreirao sam, a dok je ideja još uvek bila u začetku, početne rezultate slao sam svom najužem krugu prijatelja, kojima je bilo iznimno interesantno da čitaju komentare koje algoritam izbacuje. Ključni momenat za razvoj proizvoda desio se kada sam rezultate i ideju na kojoj radim podelio s prijateljem Dimitrijem koji je izvrstan u razvijanju sajtova.

Saradnja se desila prirodno i od tada, nas dvojica radimo na razvoju ovog projekta – Dimitrije koji razvija ono što svi mi vidimo kad odemo na sajt, od dizajna, pa do interakcije sa samim algortimom, dok sam ja zadužen za podatke, logiku projekta i taj AI deo.

Na naše pitanje kako je došao do finansija za lansiranje proizvoda, kao i da li su u pitanju investicije ili lično ulaganje, Luka je objasnio da izdaci uopšte nisu veliki, uzevši u obzir da u timu imaju sve što im je potrebno za njegov razvoj. Iz tog razloga, do sada je sve pokriveno iz ličnog budžeta, ali ako budu uvideli potrebu za daljim skaliranjem proizvoda, verovatno će morati da se oslone na neki od eksternih vidova podrške.

Rezultat spajanja GPT-4 algoritma i unikatne ideje

Kao što smo naveli na početku teksta, algoritam koji pokreće WhatWouldTheySay zasnovan je na kombinaciji GPT-4 i algoritma za obradu teksta koji je Luka lično kreirao, a potom istrenirao na istorijskim podacima. Pri tome, izdvojio je tri izazova na koje su on i njegov saradnik nailazili tokom izrade ovog proizvoda:

Prvi izazov bio je kreiranje dobrog prompta (upita) ka GPT-4 modelu, koji daje konzistentne, kvalitetne rezultate, a da pritom ostanemo u budžetu koji smo stavili. Drugi se odnosio na prikupljanje podataka za trening našeg algortima.

Kada god radite na AI projektima možete imati najbolje algoritme, ali ako imamo loš kvalitet podataka, i rezultati će biti takvi. Treći izazov, koji smatram da nismo rešili do kraja, jeste dobra komunikacija šta proizvod radi kroz marketing kao i sam interfejs proizvoda.

Luka je otpočeo razvoj prve verzije WhatWouldTheySay-a s idejom da napravi nešto što je njemu lično zanimljivo. Prema tome, idealna ciljna grupa za ovaj proizvod bili bi ljubitelji interaktivnih iskustava, oni koji vole istoriju i opsednuti su “šta bi bilo kad bi bilo” scenarijima, ali i pojedinci koji prosto uživaju u jedinstvenim aplikacijama zasnovanim na veštačkoj inteligenciji.

Ubrzo je primetio da kada god s nekim otpočene razgovor o projektu, kod sagovornika uoči znatiželju, što mu uliva optimizam kada je u pitanju dalja popularizacija proizvoda, a već ima i neke ideje u kojem pravcu bi taj razvoj mogao da se kreće:

Iz razgovora sa prijateljima i poznanicima, koji su pokazali poseban entuzijazam kada je u pitanju WhatWouldTheySay, zapazio sam da bi ovaj proizvod mogao da posluži kao uzbudljiva društvena igra za žurke i prijateljska okupljanja, ali i da u budućnosti preraste u format za društvene mreže.

Nadalje, Luka naglašava da je posebno uzbudljiv momenat za tim bilo lansiranje proizvoda na Product Hunt-u. Prema njegovim rečima, uspeh lansiranja, kao i samo lansiranje duguju Vedranu Rašiću, koji je u ovoj priči imao ulogu hunter-a. Naime, Product Hunt zajednica poznata je po svojoj strasti prema inovativnim, kreativnim i zabavnim proizvodima, a Vedran je upravo te elemente prepoznao u WhatWouldTheySay-u i verovao u njegov uspeh, što se na kraju i ostvarilo. Kada su u pitanju predviđanja, Luka ističe:

Teško je biti siguran, jer generalno digitalni proizvodi mogu biti nepredvidivi. Optimistični smo u pogledu potencijala WhatWouldTheySay i verujem da će u jednom momentu upasti u meme kulturu interneta.

Za sada smo na 1.500 čitalaca, ali svakako to su samo brojevi, ja se lično najviše radujem feedback-u od zajednice, što će nam biti indikator šta smo pogodili ili omašili, kao i gde možemo da poboljšamo proizvod.

Product Hunt zajednica oblikuje proizvod po meri korisnika

Tematika proizvoda navela nas je na pitanje da li bi “veliki ljudi” iz prošlosti mogli da daju bolje odgovore na savremena pitanja i dileme modernog čoveka. Ukoliko bi ta misao bila tačna, pitali smo Luku da li WhatWouldTheySay ima potencijal da promeni način na koji ljudi percipiraju sadašnjost. On nam je odgovorio da lično smatra da sve to zavisi od istorijske figure i načina na koji ona komentariše vesti. Prema njegovom mišljenju, ljudi neretko uzimaju “zdravo za gotovo” tehnologiju koja im je dostupna, zbog čega:

Nekad ovi odgovori, iako zabavni za čitanje, mogu da nas probude i usmere na razmišljanje da čak ni Bel niti Tesla, nisu imali internet, bez kojeg danas niko od nas ne može da zamisli svoj dan, a uspeli su da stvaraju osnove sveta u kom danas živimo.

A na pitanje da li proizvod ima potencijal da promeni način na koji percipiramo sadašnjost, rekao bih da svakako može biti interesantna spona između sadašnjosti i istorije. Ni manje, ni više.

Uz sve navedeno, Luka ističe da je algoritam trenutno podešen da generiše više zabavan, nego edukativan sadžaj, ali ako uvide potrebu za time, promeniće ovaj balans u budućnosti. Kako kaže, sve zavisi od korisnika. A, kada smo ga pitali koje su ličnosti bile posebno izazovne prilikom “oživljavanja”, rekao nam je da za sada nije bilo preteranih odstupanja, odnosno, nije se pokazalo da je neka osoba bila “lakša ili teža”.

S obzirom na to da je verzija koja se trenutno vidi na sajtu podešena da radi sa par ograničenja, istorijske ličnosti nisu u mogućnosti da skrenu u ekstrem. Ipak, naš sagovornik veruje da će izazov nastati ako odluče da promene koncept i skrenu u edukativan pravac, jer će u tom slučaju količina kvalitetnih podataka o pojedinim osobama igrati glavnu ulogu.

Što se tiče planova za budućnost, Luka je istakao da planiraju uvođenje još nekih istorijskih ličnosti u proizvod, kao i testiranje opcije sa više edukativnih komentara. S tehnološke strane, navodi da imaju još posla na front-end delu kao i povećanju mogućnosti samog algoritma zasnovanog na veštačkoj inteligenciji. Uz navedeno, on ističe i sledeće:

U nekom daljem periodu, razmišljao bih o razvoju nekog konkretnog biznis modela jer je, za sada projekat razvijen za zabavu. Već su nam se obratile ‘online’ novine, izrazivši želju da im pomognemo da imaju sličnu stvar na njihovom sajtu, ali još uvek razmišljamo da li ćemo ići u tom smeru, ili ćemo uvesti neku varijantu naloga na našoj platformi. Još jedna stvar koju potencijalno planiramo da dodamo za registrovane korisnike je interakcija sa poznatim ličnostima — kroz komentare ili direktan chat.

Što se tiče uticaja Product Hunt-a, Luka veruje da bi njegov doprinos mogao biti značajan. Ne samo da je Product Hunt odlična platforma za izloženost i vidljivost, već naš sagovornik smatra da je njegova zajednica poznata po pružanju vrednih povratnih informacija i konstruktivne kritike. Stoga, on i njegov tim uvereni su da će im uvidi koje dobijaju sa ove platforme pomoći da bolje razumeju potrebe korisnika i oblikuju budući razvoj proizvoda.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Analiza

Rast po svaku cenu više nije ono što startape vodi do investicije – i tu je prilika za srpske timove

Po pitanju investiranja u startape na globalnom nivou, prošla decenija lako bi mogla dobiti titulu zlatne decenije. Problem je bio samo jedan: ti startapi u velikoj većini nisu stavljali naglasak na profitablinost i zdrav rast i, uprkos gubicima koji su se brojali u stotinama miliona, ipak su dostizali valuacije od nekoliko milijardi. Sada su se pravila igre promenila - što može ići u prilog domaćim startapima.

Sponzorisano

Degordian pokreće novi podbrend: Builtt! Fokusiraće se na ecommerce, web i product projekte

Degordian dobija novi specijalizovani spin-off brand koji deluje u 3 vertikale. Upoznajte 'Builtt' koji se bavi izradom web stranica, digitalnih proizvoda i ecommerce rešenja.

Propustili ste

Kultura 2.0

Web pristupačnost čini internet boljim mestom za sve – a posebno za osobe sa invaliditetom

Internet je alat putem kog možemo pronaći gotovo sve što želimo da saznamo, zar ne? Nažalost, to nije slučaj za osobe koje imaju određene invaliditete. Upravo zato je pristupačnost interneta (web accessibillity) sve aktuelnija tema.

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Karijere

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.