Vukan Simić (FishingBooker): 80 ljudi svaki dan radi na proizvodu u koji veruju
Vukan Simić

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Beograd, 2013. godina. Vukan Simić je svež diplomac ETF-a koji, kako kaže, nije znao šta da radi. Sa jedne strane stajala su očekivanja porodice da gradi karijeru na standardni način, a sa druge, njegova želja da se to i ne desi jer nije pronašao kompaniju po svojoj meri.

„Još kao srednjoškolac voleo sam da isprobavam biznis ideje, da testiram različite koncepte. Nijedna od njih nije bila preterano uspešna, ali sam puno učio, naročito u domenu rezervisanja usluga“, objašnjava Vukan u razgovoru za Netokraciju.

Tada, na toj svojoj profesionalnoj prekretnici, odlučio je da uradi isto – da testira biznis ideje i vidi da li bi neka od njih mogla da preraste u nešto veće. Tako je nastao jedan od najuspešnijih srpskih startapa – FishingBooker. U nastavku teksta sa Vukanom se prisećamo kako je sve počelo i, možda još važnije, analiziramo kako se posao razvija danas.

Ideja o turističkim uslugama rezervisanja ribolova se pokazala kao najuspešnija, što je prilično zgodno jer si oduvek voleo taj sport?

Vukan: Moj deda je imao brod na Savi i mali čamac. Ja sam veći deo godine provodio u Torontu, jer je moja porodica tada živela u Kanadi. Međutim, leta sam provodio u Beogradu i u selu kada bih sa dedom išao na pecanje. Pored toga, imali smo i vikendicu u Ulcinju, a komšija, koji je inače bio profesor statistike na Matematičkom fakultetu, takođe je jedan od najstrastvenijih ribolovaca koje poznajem. On je danima bio na plaži, čekajući savršen ulov, a kada sam imao dvanaest godina najveća zabava na svetu bila mi je da gledam kako peca ajkule. Zbog svega toga pecanje mi se „zavuklo pod kožu“.

Odnos prema kompjuterima i programiranju, sa druge strane, nije toliko ljubav koliko je nešto što mi je išlo lako i prirodno. Igrao sam video igre, čitao sam tutorijale, nije mi bilo teško da se snalazim i matematika mi je oduvek išla dobro, a uz to sam poznavao i marketing.

To je, izgleda, bila dobra kombinacija.

FishingBooker ste razvili sami – ti i tvoj tim. Nikada niste uzeli investiciju, da li ste je uopšte i tražili?

Vukan: Jesmo je tražili, ali nismo došli do taga da je uzmemo. Zatim smo došli u situaciju da nam više nije bila potrebna, a ista situacija je i u ovom trenutku.

Ipak, o investiciji bismo razmišljali u dva slučaja: kada bismo pred sobom videli veliku priliku za koju su potrebna ogromna ulaganja i koja bi mogla da nestane jako brzo. Drugo, kada bi firma bila pred rizikom da propadne i kada bi morao da je spasiš i pronađeš neke alternativne izvore finansiranja.

Nama je cilj da trajemo, da imamo biznis i za deset godina, a trenutno se ne susrećemo ni sa jednim od pomenutih scenarija.

Od malog lokala u YUBC do kancelarije u poslovnom delu Novog Beograda u kojoj trenutno radi tim koji broji 80 ljudi. Prisećajući se najranijih početaka, predstavljanja kompanije na TechCrunch Disrupt u San Francisku i razvoja kompanije, Vukan je govorio o trnovitom putu kompanije koji im je pomogao da postanu najpoznatiji servis u njihovoj industriji.

Savladali ste konkurenciju bez investicije?

Vukan: Da, a to se desilo iz nekoliko razloga. Jedan od njih je to da je naš novac ovde vredeo tri, četiri puta više nego njihov novac. Hiljadu dolara ovde i tamo nije isto.

Još jedna bitna stvar je veličina tržišta. Mi nismo ciljali da disrupt-ujemo transport ili nešto treće. Mi ne ciljamo na tržište vredno sto milijardi dolara i samim tim sposobnost bilo koje firme da digne veliku rundu, a da investitori očekuju dobar ROI, je manja jer je samo tržište manje. Nismo se takmičili sa velikim travel kompanijama, već sa startapima koji dignu seed rundu – a sa time smo itekako mogli da se nosimo.

Vremenom smo izrasli u to da je prilika dovoljno mala, a mi smo dovoljno jaki na tržištu, da sposobnim i jakim preduzetnicima više nije atraktivno da ulaze u to tržište. Upravo iz tog razloga danas nemamo direktnu konkurenciju.

Jednostavno, kod ovakvog online marketplace-a ima prostora za najviše dva igrača koji, u suštini, preplavljuju Google, Facebook i ostale marketing kanale oglasima, tako da onima koji nemaju odgovarajuću podršku i korisničko iskustvo postaje neprofitabilno da se oglašavaju i ako ne dignu velike runde investicije, oni ne mogu da prežive niti mogu da dođu do klijenata koji bi im dali validaciju, što je vrlo nezahvalna pozicija.

To je problem kokoške i jajeta koji je nerešiv.

Kažeš da vam je pomoglo to što ste iz Srbije. Kako kapetani reaguju na to kada im kažete odakle poslujete?

Vukan: Definitivno nije isto kao da radiš u njihovom rodnom gradu, postoje kulturološke razlike. Sarađujemo sa ljudima iz 90 država i rad sa njima se definitivno razlikuje, čak i ako oni dolaze iz iste države jer, npr. ljudi iz Majamija se razlikuju u odnosu na one iz Čikaga.

Srbija je daleko od Sjedinjenih Američkih Država i Australije odakle dolazi više od polovine naših korisnika i otežavajuća okolnost je to što si fizički udaljen od ljudi sa kojima radiš. Jednostavno, nema lakog načina da dođeš do Meksika ili Australije. Ne treba zaboraviti i na vremenske razlike i u tom domenu poslovanja postaje sve teže.

Naše iskustvo je, sa druge strane, pokazalo da te klijenti posmatraju kao stranu firmu. To da li si ti iz Srbije, Italije ili neke druge zemlje u Evropi – njima je svejedno. Gledaju te kao na nekog iz Evrope, a to sa sobom ne vuče ni pozitivne ni negativne stvari. Radije bi poslovali sa nekim iz svoje države, verovatno iz patriotskih razloga, ali nemaju problem da posluju sa strancima.

Da li FishingBooker i dalje raste?

Vukan: Biznis se ne utrostručava svake godine kao na početku, naravno, ali i dalje ima zdravu stopu rasta s obzirom na našu istoriju poslovanja. Mi poslujemo već nekoliko godina, tako da je bilo vremena da se to zavrti.

Dino Delić (COO & Partner), Vukan Simić (CEO) i Stevan Končar (Head of Business Developement).

Ipak, tim raste?

Vukan: Da, sada nas ima malo više od 80, što je skoro duplo više u odnosu na prethodnu godinu. To jeste sjajno, ali sa druge strane je veliki izazov za profitabilnost.

Od faze rasta zavisi koji će se deo firme najviše povećavati. Trenutno najviše raste podrška, budući da dolazi turistička sezona. Tokom zime i jeseni bila je velika ekspanzija product dela kompanije. Zavisno od trenutnih potreba firme imamo fokus na određene delove. Zahtevi određenih sektora nekada se pojačaju, zatim smanje i tako u krug.

Mnogo više ima ljudi koji se bave odnosima sa klijentima, marketingom, prodajom, podrškom i slično, to je ono što u najvećem delu čini FishingBooker. Sa druge strane, product i engineering timovi imaju ukupno 16 članova i njih namerno održavamo malim. Postoji hiljadu i jedna stvar stvar koju bismo mogli da uradimo, ali baš iz razloga što želimo da budemo agilni mi sami ograničavamo veličinu određenih timova kako bi oni bili brzi i efikasni.

Što je veći tim, što je veća kompanija, to ima više barijera u komunikaciji. Dok ne osetimo da je zdravo širiti tim čak i po cenu nerealizacije nekog projekta nećemo primati nove ljude. To je luksuz koji imaš ako ne moraš da digneš investiciju za šest meseci da ne bi bankrotirao.

Pitate li kandidate na razgovoru za posao da li znaju da pecaju? Da li je ovo jedan od preduslova za posao u FishingBooker-u?

Vukan: Pitamo iz radoznalosti, ali uglavnom ne znaju. Međutim, mi ih vodimo na pecanje i onda se brzo upoznaju sa sportom.

Mišljenja sam da, ukoliko želiš da imaš ljude koji misle svojom glavom, vrlo je bitno da upoznaju proizvod koji prodaju. Svaki tim i svaka uloga će imati različit pogled na to iskustvo – inženjer će bolje razumeti klijente, neko iz prodaje će bolje shvatiti zakonitost tržišta i slično. Ali, to iskustvo je vrlo relevantno. Verovatno će i kompanije koje prodaju alat svoje zaposlene naučiti kako da zakucaju ekser ili nauče nešto o tom alatu – pa tako i mi, ovo je naš način.

Šta vam je u ovom trenutku najveći izazov za kompaniju?

Vukan: Komunikacija sa velikom količinom partnera (kapetana) koju imamo svuda po svetu. To je jedan veliki izazov. Mi smo, pored toga, de facto autoritet u industriji rezervacija ribolovačkih tura, a sve to radimo iz zemlje koja nema jaku industriju ribolovačkog turizma. Trebalo je izgraditi bazu znanja i strategiju PR-a i komunikacija prema tim partnerima, odnosno celokupni product marketing, a to je veliki izazov.

Šta vas interno najviše muči?

Vukan: Ima puno stvari i, što je najgore, stalno se menjaju.

Kako raditi sa najboljim ljudima? Kako ostati profitabilan kada ih dovedeš? Kako rasti, a da ostaneš relevantan? Kako rešavati probleme koji nastaju dok rasteš? Kako održati internu kulturu da bude kvalitetna i da standardi budu visoki uprkos tome da stalno dolaze novi ljudi To su izazovi koji se stalno menjaju i bilo bi lepo da možeš da imaš samo jedan, ali to se stalno menja.

Privatna arhiva
Vukan ističe kako je za sve zaposlene bitno da se upoznaju sa proizvodom koji stvaraju. U slučaju ove kompanije, to podrazumeva obavezne pecaroške ture – ponekad i sa vrednom nagradom, koja je u ovom slučaju vraćena u okean (živa i zdrava).

Koliko je teško izgraditi kompanijsku kulturu na način na koji je FishingBooker to uradio?

Vukan: To je nešto što ne možeš da izgradiš, time se konstantno baviš. To je slično pitanju kako da smršam. Redukuj ishranu, ali ćeš nakon toga i dalje morati da vodiš računa o tome šta jedeš i da trajno usvojiš neki zdraviji životni stil. Ista je stvar i sa kompanijskom kulturom – nema rešenja i nema odredišta, stalno radiš na tome.

Negujete li uz to i kulturu inovacija?

Vukan: Svako ko želi može da zakupi konferencijsku salu, okupi tim lidere i izloži svoju ideju. Imamo interni sistem za komunikaciju i ako ideja dobije podršku različitih timova taj pitch se analizira dublje i vrlo često se realizuje. Jedino pravilo koje imamo prilikom je da moraš da odvojiš vreme da detaljno istražiš i obrazložiš svoju ideju.

Gde je FishingBooker za godinu dana? Pravite li planove za dalju budućnost?

Vukan: Fokus je na dve stvari: kvalitetu i proizvodu. Kada kažem kvalitet to se odnosi na sve delove poslovanja firme. Mi smo počeli kao vrlo snalažljiv startap i pravili smo kompromise apsolutno svuda – u marketinškoj strategiji, u proizvodu, svuda je bilo rupa. Kada želiš da tvoj brend asocira na neki kvalitet moraš da u nekom trenutku moraš da pokrpiš te rane startap propuste i kompromise. Zato je za sledeću fazu našeg razvoja rezervisano postavljanje tih temelja i na nivou kulture i na nivou proizvoda, marketinga, usluge koju nudimo, ponude, partnera, jednostavno svega.

Što se tiče daljeg razvoja i planova za neki duži vremenski period, uvek imamo nekoliko bočnih inicijativa koje još uvek nismo potpuno validirali da bih mogao da kažem da je to pravac u kom se razvijamo. Dakle, imamo aktivne inicijative , ali sam vremenom naučio da o tome ne bi trebalo da govorim dok se ne realizuje.

Ipak, imaš dovoljno razloga da se osećaš ponosnim. Da li se tako i osećaš?

Vukan: Da. Najponosniji sam što svaki dan 80 pametnih ljudi dođe na posao, što su usmereni ka razvoju FishingBooker-a, što smo potpuno nezavisni i što i dalje imamo priliku da sarađujemo. Najponosniji ću biti ako to isto budem mogao da kažem za pet ili deset godina.

Intervju sa Vukanom prvi je u serijalu tekstova sa osnivačima domaćih startapa koji su izgradili uspešne kompanije, a sa kojima se prisećamo najranijih početaka, izazova oko podizanja investicije ili skaliranja proizvoda, pa sve do razgovora o budućim planovima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.