
Microsoft, Nordeus i Ubisoft su najpoželjniji poslodavci u Srbiji – pokazuje istraživanje koje je sproveo Infostud
Istraživanje je pokazalo ko se na domaćem tržištu percipira kao najpoželjniji poslodavac kao i koje osobine mora da poseduje ukoliko to želi da postane.
Pomenuto istraživanje od 2019. godine sprovode sajtovi Poslovi Infostud i Helloworld.rs, a prema mišljenu 4.960 ovogodišnjih ispitanika prvo mesto osvojila je kompanija Microsoft, drugo Nordeus, a treće Ubisoft. Taj rang najatraktivnijih kompanija koje su u TOP 3 nije se menjao u odnosu na istraživanje sprovedeno pre 18 meseci, što govori u prilog stabilnosti i dugoročnoj atraktivnosti odabranih kompanija.
Inače, u TOP 10 VRH IT poslodavaca zasluženo su ušle i kompanije: Levi 9, Comtrade, 3Lateral, HOOLOOVOO, Continental Automotive, Zuhlke Engineering i Symphony.
U rezultatima ovogodišnjeg istraživanja po prvi put se nalaze i podaci koji se tiču spremnosti kandidata da se presele u drugi grad zbog posla, kao i koji su to najpoželjniji gradovi za IT-jevce – što otkrivamo u nastavku teksta.
Koje osobine mora imati VRH poslodavac?
“Sve kompanije koje su učestvovale u ovom istraživanju su kompanije koje su osvestile da je izuzetno važno da čuju feedback. Mislim da je to jedan i te kako bitan trenutak koji se dešava kod nas na tržištu. Spremniji smo nego ranije da čujemo šta nije dobro, šta je dobro i kako možemo biti bolji, o čemu svedoči i rastuće interesovanje poslodavaca za ovo naše istraživanje”, istakla je Sonja Ćetković, Employment and HR websites direktor u kompaniji Infostud.
Na webinaru u okviru kog su predstavljeni rezultati istraživanja istaknuto je i sledeće:
Kandidati žele da kompanije imaju stabilno finansijsko poslovanje, prijateljsko i prijatno radno okruženje, da imaju lidere koji cene sposobnost i znanje svojih saradnika, da postoji dobar balans privatnog i poslovnog života, mogućnost sticanja dodatnih znanja i jasan i fer sistem nagrađivanja. Ako kandidati imaju osećaj da se konstantno razvijaju u kompanijama i da imaju menadžment koji to podržava, to predstavlja srž atraktivnosti poslodavaca na IT tržištu. Prema rezultatima istraživanja, dve stvari razlikuju VRH poslodavca od celog tržišta – dobra referenca za budućnost i kreativnost.
Kako bi kompanije postale atraktivnije kandidatima treba da se fokusiraju na četiri aspekta:
- imperativ sigurnosti (održivo poslovanje i bezbedno radno okruženje),
- hibridni životni stil,
- pripadanje kao deo identiteta,
- razvoj kroz uticaj.
Kako se navodi, imperativ sigurnosti postaje sve veći trend i može da se kreira kroz dva aspekta – održivo poslovanje i bezbedno radno okruženje. “Čak 61% ispitanika je reklo da teže kompanijama koje imaju finansijski stabilno poslovanje, dok je 32% glasalo za sigurnost posla što ukazuje da im to nije toliko bitan faktor, jer su svesni da sa svojim veštinama mogu da nađu drugi posao”, pokazuje istraživanje.
Kada je u pitanju bezbednost radnog okruženja, 50% ispitanika je glasalo za funkcionalno radno okruženje (svoj radni kutak i prostor) kao važan faktor atraktivnosti, 48% je istaklo da žele lidere koji cene znanja kod svojih saradnika a 35% njih za lidere koji pružaju slobodu mišljenja. Rezultati pokazuju i sledeće:
Zaposleni žele da poslodavci više brinu o tome kako utiče hibridni rad na njihov život. Kompanije treba da imaju pojačanu brigu o dobrobiti (well-being) zaposlenih kroz razne programe kako bi lakše prevazišli stres a sa druge strane treba da se fokusiraju na dalji razvoj lidera koji dalje uspevaju da upravljaju hibridnim modelom.
Što se tiče fleksibilnosti, 76% ispitanika je reklo da im je važna fleksibilnost i da imaju mogućnost rada od kuće. Za 46% kandidata imperativ je da imaju beneficije koje promovišu zdrav način života, a čak 88% njih da žele privatno zdravstveno osiguranje.
Interesantno je da je uticaj rada u hibridnom okruženju pokazao da su se lideri mnogo lakše prilagodili pandemijskoj situaciji iz razloga što su njihove poslovne aktivnosti koordinisane prirode – niza sastanaka, praćenja rada zaposlenih, obučavanje zaposlenih, te kada se to prenese iz realnog u virtuelno okruženje onda oni neće mnogo trpeti.
Najveći izazov za kompanije može biti kako da se postigne prijatno radno okruženje kada ljudi sve više rade u virtuelnom svetu. Iz tog razloga važnost pripadanja je sve veća u očima kandidata što je potvrdilo 23% anketiranih u odnosu na 12% koliko ih je za ovaj segment glasalo prošle godine.
Većina zaposlenih ne planira da promeni posao ili da se odseli iz IT centara
U okviru istraživanja je postojalo i pitanje u kom periodu zaposleni planiraju da promene posao. “Preko 50% ispitanika ne planira da kratkoročno promeni posao (ne planiraju uopšte ili planiraju u naredne dve godine). Prema ovome zaključujemo da su IT kompanije do sada uspele da izgrade pripadnost u svojim organizacijama ali sa druge strane se postavlja pitanje kako to da nastave”, navode predstavnici Infostuda.
A kada je reč o promeni lokacije zbog posla istraživanje je pokazalo da ne postoji velika spremnost na udaljeno preseljenje pogotovo iz dva najveća IT centra – Beograda i Novog Sada. U tom smislu, kompanije koje u svojim strategijama razmatraju preseljenje, u zavisnosti gde se nalaze, imaće poteškoća da privuku nove kandidate. Distance od 50km do 70km su prihvatljive ali što je udaljenost veća to je i kandidatima teže da se presele.
Za kraj, kada je reč o faktoru atraktivnosti poslodavaca koji se tiče razvoja kroz uticaj, ovaj kriterijum za odabir posla najviše dolazi do izražaja kod Generacije Z. Ta generacija se uvek vodi pitanjem: koliko ja mogu da se razvijem u kompaniji i koliko moj posao utiče na okruženje za šta je glasalo 55% anketiranih, dok se 43% izjasnilo da želi lidere koji podržavaju razvoj svojih saradnika.
Ostavi komentar
Zika zikic
20. 6. 2021. u 19:36
Mislim da nije relevantno istraživanje da bi mu se ovoliko dalo na značaju. Za svako istraživanje I zaključak potreban je dobar uzorak. Sumnjam da je pravi uzorak nekolicina ljudi koji su hteli na jednom sajtu za zapošljavanje da odrade anketu.