CEO Vivaldija: Želimo da privatnost bude beneficija za sve korisnike na internetu

CEO Vivaldija: Želimo da privatnost bude beneficija za sve korisnike na internetu

Redakcija Netokracije imala je priliku da ponovo razgovara sa Džonom Stefansonom von Technerom, jednim od idejnih tvoraca web pretraživača Opera. Kao sadašnji CEO Vivaldija, on nam govori više o novoj verziji ovog pretraživača koji je isključivo fokusiran na privatnost korisnika, po čemu je jedinstven na tržištu.

Između ostalog, sa Džonom smo nakon šest godina od prvog intervjua, imali priliku da popričamo i o njegovom preduzetničkom putu u svetu web tehnologija, tačnije kako je došao na ideju da pokrene kompaniju Vivaldi Technologies 2012. godine. Ono što je zanimljivo, a što je i bio fokus ovog intervjua jeste po čemu se istoimeni pretraživač tačno razlikuje od drugih koje danas imamo na tržištu, s obzirom na to da je u okviru Vivaldija fokus stavljen isključivo na privatnosti korisnika i potrebe tehnološke zajednice.

Iz ove kompanije veruju i vode se filozofijom da korisnik treba da bude vlasnik svog prostora u web pretraživaču, zbog čega su napravili sistem da nikada ne prate svoje korisnike, ne prikupljaju podatke ili ugrožavaju privatnost – što je danas gotovo nezamislivo, ali ne i nemoguće, što nam je Google i pokazao kada je u pitanju ukidanje third party kolačića.

Ipak, to je samo mali delić ogromnog sveta zaštite digitalne privatnosti, što Vivaldi i pokušava da promeni i stane na put tehnologijama kao što je FLoC koja će na neki način predstavljati zamenu za third party kolačiće, ali i dalje narušava privatnost drugih praćenjem njihovih aktivnosti – što nam govori da i dalje samo tapkamo u mestu.

Upravo zato kroz priču sa Džonom pokušali smo da odgonetnemo da li je Vivaldi pretraživač koji donosi velike promene na kakve nismo navikli, donoseći šifrovanu sinhronizaciju i blokiranje oglasa, ili je navika koju smo do sada stekli ta koja nam ne dozvoljava da pravimo promene – pa makar ostavljali svoje podatke na svakom koraku.

Hajde za početak da se podsetimo početka vašeg preduzetničkog puta od Opere do Vivaldija. Kako je on izgledao?

Rođen sam na Islandu od majke Islanđanke i oca Norvežanina 1967. Studirao sam računarstvo na Univerzitetu u Oslu, a nakon toga (od 1993. godine, ali honorarno od 1991. godine) radio sam u Telenor Research-u, istraživačkom odeljenju nekadašnjeg državnog Norveškog Telekoma. Tada, 1992. godine počeli smo da otkrivamo Internet i krenuli da radimo na web pretraživaču Opera 1994. godine, što je kulminiralo stvaranjem Opera softvera 1995. godine, koji sam zajedno sa Geirom Ivarsøiem osnovao.

Bio sam izvršni direktor Opere do 2010. godine, a za to vreme izgradili smo kompaniju koja je u početku imala dvoje zaposlenih a koja je porasla do 750 radnika, dobili više od 100 miliona aktivnih korisnika (koji su nastavili da rastu na 350 miliona) i objavili kompaniju javnom. Napustio sam Operu kao izvršni direktor 2010. godine i kao savetnik 2011. godine. Dve godine nakon toga osnovao sam Vivaldi sa kolegom Tatsuki Tomitom i od tada.

Novi izgled unapređene verzije Vivaldija, pored samog dizajna, donosi i niz različitih benefita za korisnike.

Ono što je u foksu naše priče jeste novi pretraživač Vivaldi na čijoj ste verziji dugo radili. Po čemu je ovaj pretraživač jedinstven na tržištu?

Mnogo vremena provodimo na internetu. Neki od nas tamo žive satima svaki dan. Svima nam je potreban pregledač, a većina sadašnjih pregledača ima filozofiju pojednostavljenja, omogućavajući vam da se usredsredite na sadržaj. Zvuči dobro, samo što je pregledač alat za organizovanje vašeg života, a sa alatom sa kojim provodite toliko vremena samo radeći najograničenije stvari, za mene zapravo nema smisla iz filozofije dizajna.

Realnost je takva da su svi različiti. Mi uvek polazimo od naših korisnika a usklađujući se sa njima gradimo pregledač koji je fleksibilan i prilagođava se vašim potrebama.
Uključujemo puno funkcija koje se ne mogu naći u drugim pregledačima, iako se neke funkcije kopiraju. Mnogi naši korisnici imaju puno kartica koje koriste, tako da smo uradili puno posla na tom polju. Možete da odlučite gde ćete ih postaviti: gore, levo, desno ili dole ili ih možete sakriti. Nudimo slaganje kartica kako biste imali hijerarhiju istih, što olakšava otvaranje velikog broja kartica.

Iako većina pregledača ima prilično ograničen sistem obeležavanja, mi imamo opsežni. Počinje sa brzim biranjem, koje prikazuju sličice vaših omiljenih web lokacija. Oni pružaju brz i vizuelni pristup vašim najčešće korišćenim web lokacijama. Možete da podesite fascikle i ekrane brzog biranja koje predstavlja prezentaciju vaših obeleživača.

Notes je još jedna od jedinstvenih karakteristika za Vivaldi. Korisnici će biti u prilici da odaberu deo teksta i dodaju ga kao belešku, tekst, adresu i snimak ekrana. Takođe možete da koristite beleške za kucanje kratkih poruka i samo beleški koje se mogu sinhronizovati sa vašim Vivaldijem na svim uređajima, uključujući Android telefon.

Ima još mnogo toga, ali u celini je ključ fleksibilnost. Uključujemo više funkcija i više opcija za naše korisnike. Možete da koristite pregledač, a da ne koristite sve ovo, ali ako su vam potrebni, oni su tu. Shvatamo da korisnici osećaju da su zatvoreni za Big Tech. Deo toga je i to što nude usluge na koje trebate da se prijavite, a koje bi vam se mogle svideti. Nudimo neka važna rešenja koja vam mogu pomoći da pobegnete od Big Tech-a.

Šta donosi nova verzija Vivaldija 4.0, posebno ako se fokusiramo na poslovne korisnike?

U 4.0 verziju smo dodali Vivaldi Translate, prevodilačku uslugu koju su razvili naši partneri Lingvanek. Omogućava vam prevođenje stranica koje gledate. Vivaldi Translate hostujemo na našim serverima na Islandu. Usluga je privatna i ne koristi se za prikupljanje korisničkih podataka. Takođe smo dodali beta verzije Vivaldi Mail, Vivaldi Calendar i Vivaldi Feed Reader. Svaki od njih pruža vam načine da se ogradite od Big Tech-a. Pokušaću da objasnim o čemu je reč

Vivaldi Mail je klijent pošte. Može da radi sa većinom e-mail servisa. Vivaldi Mail radi na vašem računaru i pomaže vam da uredite ove poruke. Možete ga koristiti sa GMailom ili drugim uslugama i servisima, ili možete dobiti svoj nalog na Vivaldi.net ili bilo kom drugom dobavljaču usluga.

Sa druge strane, Vivaldi kalendar je kalendar koji možete da pokrenete lokalno ili možete da omogućite da funkcioniše sa mrežnim uslugama, uključujući one iz Big Tech petorke. Nudi jedinstvenu funkcionalnost koju nema u drugim softverskim programima kalendara. Konkretno, pruža mogućnost pregleda većeg broja događaja sa većim delom teksta.

I na kraju, Vivaldi Feed Reader omogućava korisnicima da se pretplate na vesti sa većine medijskih kompanija, blogova, podcasta, pa čak i YouTube kanala. Kad god postoji novi članak ili novi sadržaj, na Vivaldiju ćete dobiti poruku. S obzirom na to da se servis ne bazira na veštačkoj inteligenciji, dobijate ono na šta ste pretplaćeni. Kako su sve ovo beta verzije alata, očekivano je da ćemo u narednom periodu imati puno posla da unapredimo ove funkcije i završimo posao do kraja.

Novi Vivaldi 4.0 biće dostupan i za Android korisnike.

Budući da ste već dugo preduzetnik na polju web tehnologija, zanima nas kako danas gledate na privatnost korisnika i njihovu bezbednost na mreži?

Počnimo sa ovim. Mi kao kompanija nismo oglasna kompanija. Nemamo razloga da prikupljamo podatke o našim korisnicima; prema tome, mi to ne radimo. Takođe se trudimo da zaštitimo naše korisnike nudeći ugrađeni alat za praćenje i blokiranje oglasa. Korisnik može odlučiti šta će globalno blokirati i od lokacije do lokacije.

Ne prikupljamo podatke o navikama surfovanja ili navikama korišćenja. Mi smo isključivo usredsređeni na zahteve krajnjeg korisnika. Što se tiče privatnosti, svoje korisnike smatramo svojim prijateljima. To, između ostalog, znači da ne prikupljamo informacije o korišćenju pregledača od strane naših korisnika. Ne pratimo i ne profilišemo naše korisnike. Nažalost, previše je prikupljanja informacija na mreži i zato vidimo kao naš zadatak da se borimo protiv toga u ime naših korisnika, ali očigledno je da prvi korak nije da se sami angažujemo u tome.

Naša usluga sinhronizacije je privatna. U Vivaldiju, modifikovali smo ovu funkciju da bismo koristili sopstvene servere umesto Google-ove. To znači da ne morate da verujete Google-u kada su u pitanju vaši podaci.

Napravili smo neke izbore kao što je to da ne prikazujemo predloge za pretragu, jer bi oni delili ono što je uneto u traku za adresu sa dobavljačem pretrage. Takođe pokušavamo da izaberemo partnere koji misle više poput nas, poput DuckDuckGo, početne stranice i drugih, u pogledu privatnosti korisnika. Nastavićemo da istražujemo načine na koje se možemo proširiti kako bismo zaštitili privatnost svojih korisnika.

S obzirom na to da je ovo pretraživač fokusiran na privatnost, kako na to gledaju druge, velike kompanije i giganti?

Big Tech (Alphabet, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook) pokušava da vas ubedi da je prikupljanje podataka neophodno za pokretanje njihovih usluga. To nije tačno. Takođe pokušavaju da vas ubede da to svi rade, a ni to nije tačno. Iako usluge zahtevaju podatke da bi radile bolje, to ne znači da te podatke treba koristiti zarad prodaje pristupa korisnicima ka određenim profilima. Te stvari nisu ni na koji način povezane.

Takođe, većina kompanija ne prikuplja vaše podatke. Da li vam poštar čita poštu? Da li vaš telco provajder sluša vaše pozive i stavlja li te podatke u profile? Da li stolar koji radi u vašoj kući zapisuje sav nameštaj koji imate? Naravno da ne. To nikada ne bismo prihvatili, a većina kompanija ne bi ni sanjala da radi ovakve stvari.

Big Tech kompanije su uverile sebe da, jer ove stvari postoje, mogu ih imati. Zatim upiru ruke jedni na druge kako bi pokazali da nisu sami, ali generalno je to nešto što malo kompanija radi, jer je pogrešno. Teško je u potpunosti izbeći Big Tech, ali možete bar preduzeti korake da biste pobegli od njih. Započnite odabirom drugog pregledača i pretraživača. Zatim pokušajte da zamenite bilo koju Big Tech uslugu koja zahteva prijavu.

Koji su vaši sledeći planovi u vezi sa izgradnjom privatnosti na internetu, ali i u vezi sa kompanijom Vivaldi Technologies?

Pitanje prikupljanja podataka i profilisanja korisnika sada je u centru pažnje. Mislim da sve više ljudi počinje da shvata šta se dešavalo u vezi sa prikupljanjem podataka i targetiranjem na osnovu super korisničkih profila, ali mislim da većina još uvek nije shvatila šta se dešava.

Veoma verujem da treba regulisati kreiranje profila i targetiranje – to ne bi trebalo da bude pitanje dozvole. Naravno, razumnu upotrebu podataka bi trebalo dozvoliti, ali treba regulisati izgradnju korisničkih profila za targetiranje.

Nedavno smo, zajedno sa još 13 kompanija istomišljenika, pisali kreatorima politika EU i SAD tražeći zabranu oglašavanja zasnovanog na nadzoru. Nastavićemo da radimo u ovom pravcu i razmotrićemo načine za proširivanje privatnosti naših korisnika. Sa Vivaldijem korisnicima olakšavamo da se oslobode zaključanih ekosistema ogromnih korporacija i jezivih praksi vođenih nadzorom.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.