CEO Vivaldija: Želimo da privatnost bude beneficija za sve korisnike na internetu

CEO Vivaldija: Želimo da privatnost bude beneficija za sve korisnike na internetu

Redakcija Netokracije imala je priliku da ponovo razgovara sa Džonom Stefansonom von Technerom, jednim od idejnih tvoraca web pretraživača Opera. Kao sadašnji CEO Vivaldija, on nam govori više o novoj verziji ovog pretraživača koji je isključivo fokusiran na privatnost korisnika, po čemu je jedinstven na tržištu.

Između ostalog, sa Džonom smo nakon šest godina od prvog intervjua, imali priliku da popričamo i o njegovom preduzetničkom putu u svetu web tehnologija, tačnije kako je došao na ideju da pokrene kompaniju Vivaldi Technologies 2012. godine. Ono što je zanimljivo, a što je i bio fokus ovog intervjua jeste po čemu se istoimeni pretraživač tačno razlikuje od drugih koje danas imamo na tržištu, s obzirom na to da je u okviru Vivaldija fokus stavljen isključivo na privatnosti korisnika i potrebe tehnološke zajednice.

Iz ove kompanije veruju i vode se filozofijom da korisnik treba da bude vlasnik svog prostora u web pretraživaču, zbog čega su napravili sistem da nikada ne prate svoje korisnike, ne prikupljaju podatke ili ugrožavaju privatnost – što je danas gotovo nezamislivo, ali ne i nemoguće, što nam je Google i pokazao kada je u pitanju ukidanje third party kolačića.

Ipak, to je samo mali delić ogromnog sveta zaštite digitalne privatnosti, što Vivaldi i pokušava da promeni i stane na put tehnologijama kao što je FLoC koja će na neki način predstavljati zamenu za third party kolačiće, ali i dalje narušava privatnost drugih praćenjem njihovih aktivnosti – što nam govori da i dalje samo tapkamo u mestu.

Upravo zato kroz priču sa Džonom pokušali smo da odgonetnemo da li je Vivaldi pretraživač koji donosi velike promene na kakve nismo navikli, donoseći šifrovanu sinhronizaciju i blokiranje oglasa, ili je navika koju smo do sada stekli ta koja nam ne dozvoljava da pravimo promene – pa makar ostavljali svoje podatke na svakom koraku.

Hajde za početak da se podsetimo početka vašeg preduzetničkog puta od Opere do Vivaldija. Kako je on izgledao?

Rođen sam na Islandu od majke Islanđanke i oca Norvežanina 1967. Studirao sam računarstvo na Univerzitetu u Oslu, a nakon toga (od 1993. godine, ali honorarno od 1991. godine) radio sam u Telenor Research-u, istraživačkom odeljenju nekadašnjeg državnog Norveškog Telekoma. Tada, 1992. godine počeli smo da otkrivamo Internet i krenuli da radimo na web pretraživaču Opera 1994. godine, što je kulminiralo stvaranjem Opera softvera 1995. godine, koji sam zajedno sa Geirom Ivarsøiem osnovao.

Bio sam izvršni direktor Opere do 2010. godine, a za to vreme izgradili smo kompaniju koja je u početku imala dvoje zaposlenih a koja je porasla do 750 radnika, dobili više od 100 miliona aktivnih korisnika (koji su nastavili da rastu na 350 miliona) i objavili kompaniju javnom. Napustio sam Operu kao izvršni direktor 2010. godine i kao savetnik 2011. godine. Dve godine nakon toga osnovao sam Vivaldi sa kolegom Tatsuki Tomitom i od tada.

Novi izgled unapređene verzije Vivaldija, pored samog dizajna, donosi i niz različitih benefita za korisnike.

Ono što je u foksu naše priče jeste novi pretraživač Vivaldi na čijoj ste verziji dugo radili. Po čemu je ovaj pretraživač jedinstven na tržištu?

Mnogo vremena provodimo na internetu. Neki od nas tamo žive satima svaki dan. Svima nam je potreban pregledač, a većina sadašnjih pregledača ima filozofiju pojednostavljenja, omogućavajući vam da se usredsredite na sadržaj. Zvuči dobro, samo što je pregledač alat za organizovanje vašeg života, a sa alatom sa kojim provodite toliko vremena samo radeći najograničenije stvari, za mene zapravo nema smisla iz filozofije dizajna.

Realnost je takva da su svi različiti. Mi uvek polazimo od naših korisnika a usklađujući se sa njima gradimo pregledač koji je fleksibilan i prilagođava se vašim potrebama.
Uključujemo puno funkcija koje se ne mogu naći u drugim pregledačima, iako se neke funkcije kopiraju. Mnogi naši korisnici imaju puno kartica koje koriste, tako da smo uradili puno posla na tom polju. Možete da odlučite gde ćete ih postaviti: gore, levo, desno ili dole ili ih možete sakriti. Nudimo slaganje kartica kako biste imali hijerarhiju istih, što olakšava otvaranje velikog broja kartica.

Iako većina pregledača ima prilično ograničen sistem obeležavanja, mi imamo opsežni. Počinje sa brzim biranjem, koje prikazuju sličice vaših omiljenih web lokacija. Oni pružaju brz i vizuelni pristup vašim najčešće korišćenim web lokacijama. Možete da podesite fascikle i ekrane brzog biranja koje predstavlja prezentaciju vaših obeleživača.

Notes je još jedna od jedinstvenih karakteristika za Vivaldi. Korisnici će biti u prilici da odaberu deo teksta i dodaju ga kao belešku, tekst, adresu i snimak ekrana. Takođe možete da koristite beleške za kucanje kratkih poruka i samo beleški koje se mogu sinhronizovati sa vašim Vivaldijem na svim uređajima, uključujući Android telefon.

Ima još mnogo toga, ali u celini je ključ fleksibilnost. Uključujemo više funkcija i više opcija za naše korisnike. Možete da koristite pregledač, a da ne koristite sve ovo, ali ako su vam potrebni, oni su tu. Shvatamo da korisnici osećaju da su zatvoreni za Big Tech. Deo toga je i to što nude usluge na koje trebate da se prijavite, a koje bi vam se mogle svideti. Nudimo neka važna rešenja koja vam mogu pomoći da pobegnete od Big Tech-a.

Šta donosi nova verzija Vivaldija 4.0, posebno ako se fokusiramo na poslovne korisnike?

U 4.0 verziju smo dodali Vivaldi Translate, prevodilačku uslugu koju su razvili naši partneri Lingvanek. Omogućava vam prevođenje stranica koje gledate. Vivaldi Translate hostujemo na našim serverima na Islandu. Usluga je privatna i ne koristi se za prikupljanje korisničkih podataka. Takođe smo dodali beta verzije Vivaldi Mail, Vivaldi Calendar i Vivaldi Feed Reader. Svaki od njih pruža vam načine da se ogradite od Big Tech-a. Pokušaću da objasnim o čemu je reč

Vivaldi Mail je klijent pošte. Može da radi sa većinom e-mail servisa. Vivaldi Mail radi na vašem računaru i pomaže vam da uredite ove poruke. Možete ga koristiti sa GMailom ili drugim uslugama i servisima, ili možete dobiti svoj nalog na Vivaldi.net ili bilo kom drugom dobavljaču usluga.

Sa druge strane, Vivaldi kalendar je kalendar koji možete da pokrenete lokalno ili možete da omogućite da funkcioniše sa mrežnim uslugama, uključujući one iz Big Tech petorke. Nudi jedinstvenu funkcionalnost koju nema u drugim softverskim programima kalendara. Konkretno, pruža mogućnost pregleda većeg broja događaja sa većim delom teksta.

I na kraju, Vivaldi Feed Reader omogućava korisnicima da se pretplate na vesti sa većine medijskih kompanija, blogova, podcasta, pa čak i YouTube kanala. Kad god postoji novi članak ili novi sadržaj, na Vivaldiju ćete dobiti poruku. S obzirom na to da se servis ne bazira na veštačkoj inteligenciji, dobijate ono na šta ste pretplaćeni. Kako su sve ovo beta verzije alata, očekivano je da ćemo u narednom periodu imati puno posla da unapredimo ove funkcije i završimo posao do kraja.

Novi Vivaldi 4.0 biće dostupan i za Android korisnike.

Budući da ste već dugo preduzetnik na polju web tehnologija, zanima nas kako danas gledate na privatnost korisnika i njihovu bezbednost na mreži?

Počnimo sa ovim. Mi kao kompanija nismo oglasna kompanija. Nemamo razloga da prikupljamo podatke o našim korisnicima; prema tome, mi to ne radimo. Takođe se trudimo da zaštitimo naše korisnike nudeći ugrađeni alat za praćenje i blokiranje oglasa. Korisnik može odlučiti šta će globalno blokirati i od lokacije do lokacije.

Ne prikupljamo podatke o navikama surfovanja ili navikama korišćenja. Mi smo isključivo usredsređeni na zahteve krajnjeg korisnika. Što se tiče privatnosti, svoje korisnike smatramo svojim prijateljima. To, između ostalog, znači da ne prikupljamo informacije o korišćenju pregledača od strane naših korisnika. Ne pratimo i ne profilišemo naše korisnike. Nažalost, previše je prikupljanja informacija na mreži i zato vidimo kao naš zadatak da se borimo protiv toga u ime naših korisnika, ali očigledno je da prvi korak nije da se sami angažujemo u tome.

Naša usluga sinhronizacije je privatna. U Vivaldiju, modifikovali smo ovu funkciju da bismo koristili sopstvene servere umesto Google-ove. To znači da ne morate da verujete Google-u kada su u pitanju vaši podaci.

Napravili smo neke izbore kao što je to da ne prikazujemo predloge za pretragu, jer bi oni delili ono što je uneto u traku za adresu sa dobavljačem pretrage. Takođe pokušavamo da izaberemo partnere koji misle više poput nas, poput DuckDuckGo, početne stranice i drugih, u pogledu privatnosti korisnika. Nastavićemo da istražujemo načine na koje se možemo proširiti kako bismo zaštitili privatnost svojih korisnika.

S obzirom na to da je ovo pretraživač fokusiran na privatnost, kako na to gledaju druge, velike kompanije i giganti?

Big Tech (Alphabet, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook) pokušava da vas ubedi da je prikupljanje podataka neophodno za pokretanje njihovih usluga. To nije tačno. Takođe pokušavaju da vas ubede da to svi rade, a ni to nije tačno. Iako usluge zahtevaju podatke da bi radile bolje, to ne znači da te podatke treba koristiti zarad prodaje pristupa korisnicima ka određenim profilima. Te stvari nisu ni na koji način povezane.

Takođe, većina kompanija ne prikuplja vaše podatke. Da li vam poštar čita poštu? Da li vaš telco provajder sluša vaše pozive i stavlja li te podatke u profile? Da li stolar koji radi u vašoj kući zapisuje sav nameštaj koji imate? Naravno da ne. To nikada ne bismo prihvatili, a većina kompanija ne bi ni sanjala da radi ovakve stvari.

Big Tech kompanije su uverile sebe da, jer ove stvari postoje, mogu ih imati. Zatim upiru ruke jedni na druge kako bi pokazali da nisu sami, ali generalno je to nešto što malo kompanija radi, jer je pogrešno. Teško je u potpunosti izbeći Big Tech, ali možete bar preduzeti korake da biste pobegli od njih. Započnite odabirom drugog pregledača i pretraživača. Zatim pokušajte da zamenite bilo koju Big Tech uslugu koja zahteva prijavu.

Koji su vaši sledeći planovi u vezi sa izgradnjom privatnosti na internetu, ali i u vezi sa kompanijom Vivaldi Technologies?

Pitanje prikupljanja podataka i profilisanja korisnika sada je u centru pažnje. Mislim da sve više ljudi počinje da shvata šta se dešavalo u vezi sa prikupljanjem podataka i targetiranjem na osnovu super korisničkih profila, ali mislim da većina još uvek nije shvatila šta se dešava.

Veoma verujem da treba regulisati kreiranje profila i targetiranje – to ne bi trebalo da bude pitanje dozvole. Naravno, razumnu upotrebu podataka bi trebalo dozvoliti, ali treba regulisati izgradnju korisničkih profila za targetiranje.

Nedavno smo, zajedno sa još 13 kompanija istomišljenika, pisali kreatorima politika EU i SAD tražeći zabranu oglašavanja zasnovanog na nadzoru. Nastavićemo da radimo u ovom pravcu i razmotrićemo načine za proširivanje privatnosti naših korisnika. Sa Vivaldijem korisnicima olakšavamo da se oslobode zaključanih ekosistema ogromnih korporacija i jezivih praksi vođenih nadzorom.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Od Silicijumske doline do Skadarlije: Kako je američki Harness otvorio svoj R&D centar u srpskoj prestonici?

Kao kompanija koja razvija CI/CD alate za programere i dev timove, američki Harness otvorio je početkom godine svoj R&D centar u srpskoj prestonici. Otkrivamo koji su njihovi dalji planovi.

Gaming

Kroz program ‘Game Dev Bootcamp’ Nordeus nastavlja da edukuje mlade o razvoju igara – prijave do 12. novembra

Nordeus fondacija pokreće novi online besplatni obrazovni program 'Game Dev Bootcamp' za mlade širom Srbije koji su zainteresovani za tehnički razvoj video igara.

Internet marketing

Digitalni marketing u regulisanim industrijama: Kako se oglašavati kada je sve zabranjeno?

Za sve regulisane industrije uvek važe dve stvari, budžet uglavnom nikada nije problem i skoro ništa nije dozvoljeno kada je marketing u pitanju.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Sat vremena o TikTok oglašavanju (gošća Gorana Risteski)

TikTok, društvena mreža koja je osvojila svet u prethodne dve godine, raste još više i otvara nove mogućnosti za brendove, biznise, oglašivače i nezavisne kreatore. Upravo na tu temu u 73. epizodi Office Talks podcasta pričamo sa Goranom Risteski koja radi kao Media Researcher u agenciji Direct Media United Solutions.

Karijere

Tamara Prodanović postaje specijalista za brendiranje poslodavca u kompaniji Syrmia

Odakle je potekla odluka da se Tamara nakon sedam godina provedenih u HelloWorld-u priključi 'kompanijskoj strani priče' i pređe u kompaniju Syrmia?

Karijere

Studenti informatike i Synechron organizovali prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu

BarKod hakaton, prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, održan je prethodnog vikenda pod sloganom 'Ako ništa…bar kod!'.

Kultura 2.0

UNICEF u Srbiji pokrenuo humanitarnu akciju – kupovinom NFT tokena pomažete deci sa smetnjama u razvoju

Povodom obeležavanja 75 godina rada UNICEF-a predstavljena je i dalje aktuelna specijalna kolekcija jedinstvenih digitalnih tokena - NFT, koja će biti izložena do 11. decembra. Izložba ima humanitarni cilj nabavke asistivne tehnologije koja pomaže deci sa smetnjama u razvoju da povećaju svoje sposobnosti i veštine.

Startapi i poslovanje

Programeri, Bosch ne proizvodi samo aparate za kafu – ima i odeljenja koja kreiraju softvere

Mesec dana sam u Bosch-u. Iako za sebe mislim da detaljno poznajem IT industriju, do pre dva meseca nisam znala da ova kompanija proizvodi nešto što nisu aparati za kafu, veš mašine i klime, kao i da u okviru Bosch-a postoje neka odeljenja koja prave softvere.

Karijere

Kompanija ZF Serbia najavila nova zapošljavanja u novosadskom razvojnom centru

Traže se inženjeri za rad na razvoju energetske elektronike za primenu u pogonskim sistemima.