Vodeći globalni provajder usluga imigracije i viza za korporacije i pojedince (CIBT) akvizirao je početkom godine Viselio - startap koji digitalizuje proces dobijanja putnih dokumenata.
Boris Stevanović jedan je od osnivača i CTO startapa Viselio koji korisnicima omogućava da na brz, bezbedan i jednostavan način apliciraju za putnu vizu, a koji je nedavno akviziran od starne američke kompanije CIBT kao jednog od vodećih imena na polju pružanja imigracionih usluga i viza za korporacije i pojedince.
CIBT broji više od 1.300 zaposlenih, raspoređenih u 60 kancelarija u 25 zemalja. Ova kompanija je primarni pružalac imigracionih usluga za 75% Fortune 500 kompanija. Kako saznajemo, Stevanović i njegov tim imaće zadatak da ubrzaju planove CIBT-a za digitalizaciju svojih usluga.
Budući da do sada nismo imali priliku da predstavimo ovaj startap na Netokraciji, sa Borisom smo razgovarali o tome kako je nastala kompanija, na čemu je tim sve radio tokom godina, ali i šta uspešna akvizicija predstavlja za lokalni razvojni tim, kao i za buduće profesionalne prilike.
Formiranje tima u Srbiji i rast poslovanja na tržištu Evropske unije
Na početku razgovora saznajemo da je Viselio osnovan krajem 2016. godine od strane Niklasa i Rolanda Zellera. Stevanović otkriva da je Niklas na početku imao ideju da digitalizuje proces dobijanja putnih dokumenata. S obzirom na to da je u tom trenutku živeo i radio u Srbiji, te bio upoznat sa situacijom da se u našoj zemlji mogu pronaći kvalitetni IT stručnjaci, on je odlučio da pokrene startap koji se kasnije poneo naziv Viselio. Boris dodaje:
Roland je kao serijski investitor obezbedio početni kapital, a ja sam se timu priključio kao CTO u februaru 2017. godine.
Naš sagovornik kaže da je ubrzo potom napravljena arhitektura projekta, odluka je pala na tech stack i već od marta su započeli potragu za timom koji bi realizovao ideju:
Osnovni proizvod koji je Viselio razvijao jeste SaaS platforma za digitalizaciju i kreiranje putnih dokumenata – najčešće turističkih i biznis viza. Naša ideja je bila da putnik dobije vizu, a da ne mora da odlazi do ambasade ili konzulata.
On bi na Viselio sajtu popunio online formular sa podacima neophodnim za dobijanje vize, poslao bi nam pasoš, aplikacionu formu i sve ostalo što je zahtevano od strane ambasade, a onda bi ljudi koji rade za nas odlazili u ambasadu i fizički podnosili zahtev u ime putnika.
Posao Viselia je bio da iskustvo putnika na našem sajtu bude brže i jednostavnije nego da svojeručno popunjava aplikacionu formu na papiru, zatim da tačno popunimo sve podatke u formatu koji traži ambasada, ali i putnik ne troši dragoceno vreme u odlascima do ambasade, čekanju u redu i sl.
Kako to inače biva sa startapima i Viselio je vremenom pivotirao. Boris ističe da je tim vremenom odlučio da se posveti i b2b segmentu, a to je zahtevalo razvoj dodatnih opcija i funckcionalnosti. Velika količina resursa utrošena je kako bi se kreirao proizvod specijalizovan za ovaj segment, a rezultat su funkcije koje biznisima omogućavaju da kreiraju vize za grupe putnika, čuvanje profila putnika i slično.

Ipak, Boris i njegov tim nisu zanemarili i b2c segment jer su vremenom e-vize menjale tradicionalne vize zbog kojih je i inicijalni proizvod morao da prođe kroz promene. Ubrzo su umesto ljudi koji su išli u ambasadu i podnosili prijave, razvili botove koji su posećivali portale ambasada i tamo i ime putnika podnosili zahtev.
Investicija u sred COVID-19 pandemije
“Znajući sve ovo i kompanija je počela da raste i posle inicijalnog dev tima, počeli smo da dodajemo i druge poslovne funkcije poput kao što su sales, account management, customer support i marketinga. Sve ovo je pratilo i otvaranje kancelarija u drugim državama, a naš posao je pokrivao veliki deo EU teritorije”, kaže za Netokraciju Stevanović i dodaje:
Početkom pandemije pojavili su se izazovi koje nikad nismo ni predvideli da mogu da se dese. Putovanja su stala i samim tim nije bilo potražnje za našim uslugama. Godinu pre pandemije smo uspeli da plasiramo proizvod kompanijama koje oganizuju krstarenja i sa velikim entuzijazmom čekali 2020. i povećanje prihoda, a desilo se potpuno suprotno – prihodi su pali na nulu.
Kako smo uspeli u 2019. da dogovorimo investiciju koja je došla početkom sledeće godine (2,8 miliona evra), izmirili smo dugove i znali smo da imamo sredstava da preživimo neko vreme, ali da ne možemo sedeti skrštenih ruku.
Ono što te ne ubije – ojača te
Kako je Viselio preživeo 2020. i 2021. godinu? Stevanović kaže da je tim nakon inicijalnog lockdown-a napravio plan reorganizacije koji je uključivao smanjenje operativnih i marketing troškova i još jedan pivot proizvoda. Padom potražnje, smanjen je i broj zaposlenih van Srbije na apsolutni minimum, a neke kancelarije su nažalost i zatvorene. On dodaje:
To su bile najteže odluke koje smo morali da donesemo, ali cilj je bio da se sačuva tim u Srbiji i da se bez smanjenja plata ili drugih posledica po zaposlene okrenemo ka pivotu proizvoda. Kako su rezultati PCR testova postali najvažniji putni dokument poslednje dve godine i Viselio se okrenuo u tom pravcu.
Uspostavili smo saradnju sa laboratorijama i uz male izmene našeg proizvoda ponudili platformu za online zakazivanje PCR testiranja i izdavanje rezulata. Laboratorije koje u najvećem broju slučajeva nemaju napredne online servise mogle su da ponude svoje usluge online, a Viselio je ponovo počeo da generiše prihode.
Tim iz Srbije ključan za inovacije koje CIBT sprema
Sa postepenim povratkom u svakodnevnicu i putovanja su ponovo postala sastavni deo naših života, što je i rezultovalo odlukom da američki CIBT akvizira Viselio platformu i njen razvojni tim koji će ovoj kompaniji pomoći da ubrza svoj tehnički razvoj i dodatno proširi svoje poslovanje.
Na pitanje Netokracije šta za njega lično predstavlja akvizicija Viselia od strane kompanije CIBT, a šta za tim u Srbiji, Boris ističe da ova akvizicija označava potvrdu da su uspeli da naprave dobar proizvod i to u kategoriji koja nije atraktivna poput blokčejna ili finansija. Što se njega lično tiče, posebno mu je drago da tim i proizvod nastavljaju sa radom u najvećoj svetskoj kompaniji iz ove oblasti i da će upravo tim iz Srbije biti jedan od nosilaca transformacije kompanije kakva je CIBT.
Prema rečima našeg sagovornika, akvizicija je potvrda da su osnivači odabrali pravu strategiju selekcije tima tokom godina. Svi su radili na tome da se zapošljavaju kvalitetni ljudi koji su u mogućnosti da kreiraju koherentnu zajednicu, a otkrivajući nam koliko je ljudi radilo za Viselio pre same akvizicije, Stevanović kaže:
Pre akvizicije u timu u Beogradu je radilo dvadesetak ljudi i kako smo svi radili remote dosta nas je smanjilo dolaske u kancelariju. Imamo ljude iz Rume, Smedereva, Pančeva, Kovina, Stare Pazove. Pandemija je pokazala da se dobri rezultati mogu postići i remote radom i da je obavezan svakodnevni rad u kancelariji prevaziđen. CIBT je odlučio da pored platforme, preuzme i kompletan razvojni i istraživački tim koji je baziran upravo ovde.
Kako saznajemo, Niklas i Rolad Zeller zadržaće Viselio brend i domen koji će nastaviti da živi u vidu centara za COVID testiranje širom Švajcarske, pomažući putnicima da dobiju rezultate testa po pristupačnoj ceni. Osim toga, oni će uskoro predstaviti nove zdravstvene proizvode za putnike.
Privodeći kraju ovaj intervju, Boris za Netokraciju otkriva da CIBT ima velike planove za Srbiju, ali o konkretnim potezima u ovom trenutku nije mogao da govori. Jedno je sigurno, CIBT tim u Srbiji nastaviće sa širenjem, pri čemu je u planu zapošljavanje novih stručnih kadrova – igrom slučaja, u ovom trenutku tim traži .net i vue.js programere.