Da li je virtuelni asistent prava opcija za početnike u online poslovanju?

Da li je virtuelni asistent prava opcija za početnike u online poslovanju?

U novom tekstu iz serijala o profesijama detaljnije približavamo zanimanje virtuelnog asistenta i koja su to sve zaduženja, obaveze ali i izazovi koji se javljaju u ovoj profesiji.

Ne susrećemo se tako često u Srbiji sa zanimanjem virtuelnog asistenta. O čemu je tačno reč kada govorimo o ovoj freelance poziciji i koje odgovornosti ista nosi sa sobom, otkrivamo u detaljnom razgovoru sa Duškom Nikolić koja se ovim vrstom posla bavi već sedam godina.

Ona za Netokraciju otkriva sa kojim se sve profesionalnim izazovima suočava, na kojim projektima tačno radi i kako je sasvim slučajno na inicijativu drugarice ušla u svet IT-a i digitala, a koja joj je kasnije bila i prvi klijent.

Kako je nastala ova pozicija?

Duška: Sam naziv virtuelna asistencija nastao je jos 1996. u telefonskom razgovoru između life coach-a Tomasa Lenarda i njegovog asistenta Anastasije Brajs, koja je odmah uvidela sve prednosti te pozicije i rada od kuće. Već sledeće godine je otvorila svoju agenciju za virtuelne asistente koja postoji i dan danas gde se bavi edukacijom i smatra se pionirom te profesije.

Iako se tada prvi put čulo za tu vrstu posla, virtuelni aisstenti su pravu komercijalizaciju doživeli tek sa knjigom Tima Ferisa, 4-hour Workweek (2007), gde im je autor posvetio čitavo poglavlje. Od tada, uz razvoj poslovanja na Internetu i platformi kao što su bile Elance i kasnije Upwork, posao virtuelnog asistenta je doživeo proces evolucije od osnovnih administrativnih poslova, sve do asistencije u marketing startegiji i tehničkom održavanju softvera i web sajtova.

Šta sve radi Virtual Assistant Professional?

Duška: Virtuelni asistent je osoba koja radi od kuće, kafića ili coworking prostora (remote working) za klijente širom sveta, po satu ili projektu, pružajući usluge u zavisnosti od veština koje znaju. Poslovi mogu biti u domenu administracije, marketinga, dizajna, ali i u okviru održavanja sajtova, te naprednog znanja o raznim alatima i programima koji se koriste u poslu. Ali pored specifičnog znanja, dobar asistent treba da poseduje znanje stranog jezika, razvijene komunikacijske veštine, organizovanost, fleksibilnost, odgovornost prema poslu i klijentu.

Kako si se edukovala za ovu profesiju i gde se ona najviše primenjuje?

Duška: Za ovu vrstu posla sam čula 2011. godine kada je moja prijateljica dobila svoj prvi posao na Elance platformi kao virtuelni asistent. Bila je ubeđena da bih ja bila savršena za tu poziciju, ali joj je trebalo šest meseci da me ubedi da otvorim svoj profil i počnem da tražim posao. Na kraju je ona zapravo bila moj prvi klijent, a za nju i njene poslodavce sam radila sitne administrativne poslove, istraživanja tržišta kao i menadžment njihovih poslovnih Facebook stranica.

U to vreme, jedini izvor za edukaciju o ovoj profesiji su bili besplatni kursevi na engleskom jeziku ili šta god da sam mogla da pronađem o pojedinim veštinama koje sam sticala radeći za razne klijente. Sada radim kao social media asistent i pomažem klijentima na globalnom tržištu u online promociji njihovih proizvoda tako što kreiram startegiju i sadržaj (pisani i vizuelni) za njihove poslovne stranice na društvenim mrežama i ostalim platformama bitnim za njihov biznis.

Duška je posebno istakla važnost konstantnog usavršavanja i ulaganja u znanje. Kako kaže, veoma je važno stvoriti kontakte sa ljudima i razviti networking veštine, a konferencije su prava prilika za to. Webiz

Na kojim projektima si do sada radila?

Duška: Najbitniji projekti su zapravo vezani za naše tržište i tiču se edukacije i mentorstva koje pružam ljudima koji su zainteresovani za ovu vrstu posla. Smatram da je virtuelni asistent sjajna opcija za početnike u online poslovanju jer im pruža mogućnost da se oprobaju u raznim ulogama i veštinama dok ne pronađu ono što im najviše prija i u čemu su najbolji.

Sa kojim se sve profesionalnim izazovima suočavaš?

Duška: Profesionalni izazovi su slični kao i kod ostalih frilensera, bez obzira na posao kojim se bavimo: pronaći novog klijenta, ostati relevantan u svojoj industriji, lični rast. Biti odgovoran za razvitak svog biznisa povlači sa sobom i neizbežan personalni razvoj te pored toga što konstantno ulažem u sopstvenu edukaciju i razvijam svoje networking veštine, bitan deo mog rada je i da obratim pažnju na svoje nedostatke, da učim aktivno slušanje te na zreo način prihvatim feedback od drugih osoba i uložim dodatni napor da ispravim i unapredim svoj rad.

Veoma je važno imati podršku u svom poslovnom i personalnom okruženju. U nekom trenutku neizbežno ćete osetiti pad entuzijazma i volje za radom, te je bitno da imate sa kim da popričate ko vas može podsetiti koliko ste već milja prešli i napredovali radeći svoj posao.

Bez kojih alata ne bi mogla da zamisliš svoj posao?

Duška: Samo neki od programa na kojima svakodnevno radim su Microsoft Office Paket, Adobe, Google Drive, Google Products, WordPress, Dropbox, Slack, Trello, Asana, Evernote, Grammarly, Moxtra, Zoom, Buffer, Mailchimp, Aweber, Photoshop, kao i razne aplikacije koje mi pomažu u editovanju fotografija za društvene mreže. Ovo su neki od stalnih alata i programa koje koristim u poslu social media asistenta.

Koja su tvoja predviđanja budućnosti za ovo zanimanje?

Duška: Predviđa se da je ove godine vrednost industrije online usluga dostigla pet milijardi dolara ponajviše zbog konstantnog rasta potrebe za outsourcing-om. Posao virtuelnog asistenta je i dalje na listi 20 najbrže razvijenih poslova ali sa pojavom i razvitkom IVA u bliskoj budućnosti (Intelligence Virtual Assistant) tj. sa povećanim ulaganjem u razvoj AI asistenta koji će nam pomagati u administrativnim poslovima kao što su zakazivanje termina kod frizera ili kupovina avio karti – zahtevaće se od nas da se prekvalifikujemo za dodatne veštine.

Praćenje promena na globalnom tržištu i prilagođavanje kroz dodatnu edukaciju su ono što se podrazumeva u životu svakog uspešnog profesionalca. Smatra se da se trenutno nalazimo na početku zlatnog doba preduzetništva jer nam je pristup globanom tržištu olakšan kroz Internet poslovanje te iz bilo koje zemlje na planeti možemo da vodimo globalne poslove i prodajemo proizvode širom sveta. Samim tim, potreba za outsourcingom usluga će još uvek rasti i dok god je tako, virtuelni asistenti će naći načina da budu korisni svojim klijentima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.