Da li je virtuelni asistent prava opcija za početnike u online poslovanju?

Da li je virtuelni asistent prava opcija za početnike u online poslovanju?

U novom tekstu iz serijala o profesijama detaljnije približavamo zanimanje virtuelnog asistenta i koja su to sve zaduženja, obaveze ali i izazovi koji se javljaju u ovoj profesiji.

Ne susrećemo se tako često u Srbiji sa zanimanjem virtuelnog asistenta. O čemu je tačno reč kada govorimo o ovoj freelance poziciji i koje odgovornosti ista nosi sa sobom, otkrivamo u detaljnom razgovoru sa Duškom Nikolić koja se ovim vrstom posla bavi već sedam godina.

Ona za Netokraciju otkriva sa kojim se sve profesionalnim izazovima suočava, na kojim projektima tačno radi i kako je sasvim slučajno na inicijativu drugarice ušla u svet IT-a i digitala, a koja joj je kasnije bila i prvi klijent.

Kako je nastala ova pozicija?

Duška: Sam naziv virtuelna asistencija nastao je jos 1996. u telefonskom razgovoru između life coach-a Tomasa Lenarda i njegovog asistenta Anastasije Brajs, koja je odmah uvidela sve prednosti te pozicije i rada od kuće. Već sledeće godine je otvorila svoju agenciju za virtuelne asistente koja postoji i dan danas gde se bavi edukacijom i smatra se pionirom te profesije.

Iako se tada prvi put čulo za tu vrstu posla, virtuelni aisstenti su pravu komercijalizaciju doživeli tek sa knjigom Tima Ferisa, 4-hour Workweek (2007), gde im je autor posvetio čitavo poglavlje. Od tada, uz razvoj poslovanja na Internetu i platformi kao što su bile Elance i kasnije Upwork, posao virtuelnog asistenta je doživeo proces evolucije od osnovnih administrativnih poslova, sve do asistencije u marketing startegiji i tehničkom održavanju softvera i web sajtova.

Šta sve radi Virtual Assistant Professional?

Duška: Virtuelni asistent je osoba koja radi od kuće, kafića ili coworking prostora (remote working) za klijente širom sveta, po satu ili projektu, pružajući usluge u zavisnosti od veština koje znaju. Poslovi mogu biti u domenu administracije, marketinga, dizajna, ali i u okviru održavanja sajtova, te naprednog znanja o raznim alatima i programima koji se koriste u poslu. Ali pored specifičnog znanja, dobar asistent treba da poseduje znanje stranog jezika, razvijene komunikacijske veštine, organizovanost, fleksibilnost, odgovornost prema poslu i klijentu.

Kako si se edukovala za ovu profesiju i gde se ona najviše primenjuje?

Duška: Za ovu vrstu posla sam čula 2011. godine kada je moja prijateljica dobila svoj prvi posao na Elance platformi kao virtuelni asistent. Bila je ubeđena da bih ja bila savršena za tu poziciju, ali joj je trebalo šest meseci da me ubedi da otvorim svoj profil i počnem da tražim posao. Na kraju je ona zapravo bila moj prvi klijent, a za nju i njene poslodavce sam radila sitne administrativne poslove, istraživanja tržišta kao i menadžment njihovih poslovnih Facebook stranica.

U to vreme, jedini izvor za edukaciju o ovoj profesiji su bili besplatni kursevi na engleskom jeziku ili šta god da sam mogla da pronađem o pojedinim veštinama koje sam sticala radeći za razne klijente. Sada radim kao social media asistent i pomažem klijentima na globalnom tržištu u online promociji njihovih proizvoda tako što kreiram startegiju i sadržaj (pisani i vizuelni) za njihove poslovne stranice na društvenim mrežama i ostalim platformama bitnim za njihov biznis.

Webiz
Duška je posebno istakla važnost konstantnog usavršavanja i ulaganja u znanje. Kako kaže, veoma je važno stvoriti kontakte sa ljudima i razviti networking veštine, a konferencije su prava prilika za to.

Na kojim projektima si do sada radila?

Duška: Najbitniji projekti su zapravo vezani za naše tržište i tiču se edukacije i mentorstva koje pružam ljudima koji su zainteresovani za ovu vrstu posla. Smatram da je virtuelni asistent sjajna opcija za početnike u online poslovanju jer im pruža mogućnost da se oprobaju u raznim ulogama i veštinama dok ne pronađu ono što im najviše prija i u čemu su najbolji.

Sa kojim se sve profesionalnim izazovima suočavaš?

Duška: Profesionalni izazovi su slični kao i kod ostalih frilensera, bez obzira na posao kojim se bavimo: pronaći novog klijenta, ostati relevantan u svojoj industriji, lični rast. Biti odgovoran za razvitak svog biznisa povlači sa sobom i neizbežan personalni razvoj te pored toga što konstantno ulažem u sopstvenu edukaciju i razvijam svoje networking veštine, bitan deo mog rada je i da obratim pažnju na svoje nedostatke, da učim aktivno slušanje te na zreo način prihvatim feedback od drugih osoba i uložim dodatni napor da ispravim i unapredim svoj rad.

Veoma je važno imati podršku u svom poslovnom i personalnom okruženju. U nekom trenutku neizbežno ćete osetiti pad entuzijazma i volje za radom, te je bitno da imate sa kim da popričate ko vas može podsetiti koliko ste već milja prešli i napredovali radeći svoj posao.

Bez kojih alata ne bi mogla da zamisliš svoj posao?

Duška: Samo neki od programa na kojima svakodnevno radim su Microsoft Office Paket, Adobe, Google Drive, Google Products, WordPress, Dropbox, Slack, Trello, Asana, Evernote, Grammarly, Moxtra, Zoom, Buffer, Mailchimp, Aweber, Photoshop, kao i razne aplikacije koje mi pomažu u editovanju fotografija za društvene mreže. Ovo su neki od stalnih alata i programa koje koristim u poslu social media asistenta.

Koja su tvoja predviđanja budućnosti za ovo zanimanje?

Duška: Predviđa se da je ove godine vrednost industrije online usluga dostigla pet milijardi dolara ponajviše zbog konstantnog rasta potrebe za outsourcing-om. Posao virtuelnog asistenta je i dalje na listi 20 najbrže razvijenih poslova ali sa pojavom i razvitkom IVA u bliskoj budućnosti (Intelligence Virtual Assistant) tj. sa povećanim ulaganjem u razvoj AI asistenta koji će nam pomagati u administrativnim poslovima kao što su zakazivanje termina kod frizera ili kupovina avio karti – zahtevaće se od nas da se prekvalifikujemo za dodatne veštine.

Praćenje promena na globalnom tržištu i prilagođavanje kroz dodatnu edukaciju su ono što se podrazumeva u životu svakog uspešnog profesionalca. Smatra se da se trenutno nalazimo na početku zlatnog doba preduzetništva jer nam je pristup globanom tržištu olakšan kroz Internet poslovanje te iz bilo koje zemlje na planeti možemo da vodimo globalne poslove i prodajemo proizvode širom sveta. Samim tim, potreba za outsourcingom usluga će još uvek rasti i dok god je tako, virtuelni asistenti će naći načina da budu korisni svojim klijentima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Karijere

Kako se brendirati na LinkedIn-u i obezbediti veći doseg za vaše objave?

Kako funkcioniše LinkedIn algoritam? Kakve objave voli, a koje kažnjava niskim 'reach'-om? Otkrivamo u nastavku.

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.