Nastavljamo sa širenjem 4G mreže digitalizujući i ruralne delove Srbije

Nastavljamo sa širenjem 4G mreže digitalizujući i ruralne delove Srbije

Gde Vip vidi budućnost svog poslovanja i zašto kompanija strateški ulaže u Internet of Things? O ovoj i drugim temama razgovaramo sa Natali Delić, tehničkim direktorom Vipa i A1 u Sloveniji koja ekskluzivno za Netokraciju govori o planovima kompanije u 2018. godinu, ali i o važnosti širenja 4G mreže zarad brže digitalizacije srpskog društva.

O poslovanju kompanije u 2017. godini ali i planovima za predstojeću, razgovaramo sa Natali Delić, CTO Vipa i A1 u Sloveniji u velikom novogodišnjem intervjuu.

Prošlo je nešto više od dve godine otkako je 4G signal pušten u rad na teritoriji Srbije. Da li ste zadovoljni procentom korisnika koji je prešao na četvrtu generaciju mobilne telefonije?

Otkako je 4G signal postao dostupan građanima Srbije, registrovali smo zaista veliki rast – Vipov promet povećao se više od dva puta što nam jasno govori da su korisnici za kratko vreme prihvatili četvrtu generaciju mobilne telefonije. Potrudili smo se da im dočaramo mnogobrojne benefite koje 4G LTE mreža nudi, a sa povećanim udelom pametnih telefona koji podržavaju ovu tehnologiju, korisnici su iz prve ruke videli kako izgleda gledanje HD sadržaja i preuzimanje podataka veliko brzinom.

Nedavno smo predstavili i naše NEOgraničene pakete koji su direktan odgovor strateških investicija u 4G infrastrukturu.

Gde vidite dalji rast – u postojećoj korisničkoj bazi ili pružanjem novih usluga još većem broju korisnika?

Broj korisnika Vip mreže konstantno raste – kako u našoj postojećoj bazi, tako i po pitanju novih korisnika. Istina je da sada privlačimo daleko više korisnika nego što je to bio slučaj ranije. Sve to jasno nam stavlja do znanja da smo napravili privlačnu kombinaciju sa novim tarifnim portfoliom i LTE mrežom. Rast je, dakle, obostran, ali ne zadržavamo se na tome. Uveliko radimo na razvoju novih usluga i smišljamo nove oblasti u kojima možemo ponuditi naša rešenja.

U poređenju sa pojedinim razvijenim zemljama Zapada, čini se da se Srbija zapravo dobro kotira po pitanju LTE brzina?

Srbija se danas može pohvaliti poprilično razvijenom četvrtom generacijom mobilne telefonije. U najvećoj meri, tome je doprinela činejnica da fiksni broadband nije dovoljno dobar kao što je to slučaj sa nekim drugim zemljama Zapadne Evrope. U Srbiji žica nije došla do svake kuće, svake porodice, svakog biznisa.

Ogroman broj domaćih korisnika i dalje je suočen sa niskim brzinama koje ne prelaze 10 mbps. Sa tehnologijom kao što je 4G u mogućnosti smo da dopremo do još većeg broja građana koji žive i u ruralnim delovima naše zemlje, a koji sada mogu da računaju na prosečne brzine od 40 mbps.

Vip je do sada investirao preko 100 miliona evra u razvoj 4G mreže koja pokriva 95% stanovništva Srbije. Možemo li očekivati dalja ulaganja u 2018. godini?

Još 2016. godine došli smo do 78% pokrivenosti u urbanim delovima. Jedan od primarnih ciljeva ove godine bio je širenje Vip 4G mreže na ruralna područja – za kratko vreme popeli smo se na 600 LTE baznih stanica u ruralu, dok smo sve vreme radili i na unapređenju kvaliteta mreže kako je i broj korisnika, te količina razmenjenih podataka rasla.

Za 2018. godinu nastavljamo sa širenjem u ruralnim područjima, skalirajući potrebe i u urbanim sredinama sa ciljem pružanja što boljeg korisničkog iskustva. Sa ponosom možemo reći da 2017. godinu završavamo sa ukupno 1.575 4G LTE baznih stanica koje u ovom trenutku porkivaju 95% stanovništva.

Može li pristup brzoj 4G mreži doprineti i kreiranju novih poslova u ruralnim područjima?

LTE mreža je pre svega preduslov za bržu digitalizaciju društva. Bežičnom tehnologijom pre ćemo doći do svakog čoveka i biznisa, daleko brže nego što je to slučaj sa fiksnim broadband-om. Primena takve tehnologije omogućila nam je da imamo izuzetno stabilan i brz Internet – čak i tamo gde je digitalna komunikacija pre bila nezamisliva.

Sa strane turizma i ugostiteljstva, takva mesta sada imaju daleko veću šansu da doću do svojih posetilaca, svojih mušterija, nudeći im nezaboravno iskustvo – ali i priliku da ostanu u toku sa dešavanjima, svojim prijateljima, porodicom i poslom.

Štaviše, Vip je u mogućnosti da vlasnicima malih i srednjih preduzeća ponudi potpuno nove servise i usluge koji će im ponuditi da digitalizuju svoje poslovanje, a ogroman potencijal leži i u primeni IoT tehnologije u agro industriji. Zamislite da putem senzora možete da pratite kvalitet zemlje, stepen sazrevanja i druge faktore? Pred nama je zaista velika tehnološka revolucija čiji se začeci već sada mogu jasno videti.

Da li već sada razmišljate o digitalnim rešenjima za SME sektor koja možete ponuditi putem cloud-a?

Mala i srednja preduzeća predstavljaju za Vip izuzetno zanimljiv segment za koji verujemo da će se samo dodatno razvijati. Unutar kompanije tj. na nivou grupe, imamo tim koji se bavi isključivo digitalnim rešenjima, to je smer u kom idemo.

Orijentisani smo na to da preko cloud platforme ponudimo inovativna digitalna rešenja malim i srednjim biznisima – od bezbednosnih rešenja, preko CRM i HR servisa, do kolaborativnih i drugih alata. Jasno vidimo da je potrebno ponuditi kompletan paket tih rešenja, a čvrsto verujem da ćemo u budućnosti dodavati nove usluge specijalno kreirane za ovaj segment.

Zašto je bitno da se telekom operateri u startu uključe u edukaciju o digitalizaciji?

Teret edukacije u velikom meri pripada nama. Korisnici, kako postojeći tako i budući, neće krenuti sa upotrebnom nove tehnologije samo zato što ona postoji – morate im na praktičan način objasniti koji su benefiti brze mreže i kako izgleda upotreba 4G brzina u svakodnevnom životu.

Pa ipak, kada je u pitanju četvrta generacija mobilne telefonije, stvari su nešto drugačije. Procenat prihvatanja jeste daleko veći. U Vipu smo se okrenuli ka tome da edukujemo javnost, da objasnimo digitalizaciju na način tako da je i prosečan građanin može razumeti. LTE za običnog čoveka ne znači ništa ukoliko upotrebnu vrednost ne stavite u širi kontekst.

Koliko je 4G mreža bitna za razvoj Internet of Things u Srbiji? Da li je ona jedan od preduslova?

Zahvaljujući 4G LTE mreži, sada smo u mogućnosti da nudimo IoT servise i to je ono što je naredni korak za Vip mobile. Dok se na nivou industrije pripremamo za dolazak 5G mreže, u ovom trenutku imamo zdravu osnovu na kojoj možemo da razvijamo IoT u smeru digitalizacije određenih privrednih grana. Agro industrija nam je jako interesantna, baš smo nedavno imali i hakaton na tu temu u saradnji sa ICT Hub-om.

Međutim, tu su i druge industrije – tamo gde postoji potreba da se stvari mere i prikuplja veliki broj podataka, uz osvrt na to da Vip već neko vreme radi na tehnološkoj pripremi za IoT.

Ove godine predstavili ste veliki broj novih servisa poput KućnogNeta i ČuvarKuće. Da li su ove usluge još jedan od načina na koji se borite da ne budete samo smart pipe?

Vip ne želi da bude samo provajder koji će korisnicima omogućiti pristup globalnoj mreži. To je nešto što želimo da izbegnemo i duboko verujemo da sa razvojem novih tehnologija imamo mogućnost da uđemo još dublje u vrednosni lanac. Između ostalog, zato i nudimo nove usluge uz koje i sami učimo. Verujemo da će takvi servisi u bliskoj budućnosti imati daleko veći udeo u našem portfoliu proizvoda, ali smo isto tako svesni da smo tek na početku izgradnje naše digitalne ponude.

Najveće profesionalno dostignuće otkako ste pre dve godine postali CTO Vip mobile, te A1 u Sloveniji je?

Momenat koji je obeležio moju profesionalnu karijeru u prethodne dve godine gotovo je sigurno momenat kada smo preuzeli primat kao na domaćem tržištu kao vodeća 4G mreža, za šta smo od Ookle dobili i zvaničan sertifikat. Nije tajna da je Vip u početku bio u zaostatku za drugim operaterima budući da smo najmlađi operater na tržištu, ali smo se izborili za naše mesto pre svega razvojem LTE tehnologije, imali smo prvu 4G mrežu i imamo najbržu 4G mrežu.

Šta možemo očekivati od Vipa u 2018. godini? Nove usluge?

Tehnološki već radimo na testiranju NarrowBand IoT rešenja, ali ne možemo još uvek da preciziramo kada će se to desiti. Osim toga, bavimo se i testiranjem različitih cloud tehnologija u domenu mreže.

Polako radimo na testiranjima neophodnim za pripremu terena kada 5G mreža dođe u Srbiju, paralelno šireći postojeću 4G mrežu sve dok stepen pokrivenosti ne bude 100%, istovremeno unapređujući kvalitet i skalirajući kapacitete same mreže. Da sumiram, godina koja nas čeka biće puna inovacija za koje smatram da će uvesti Srbiju u jednu novu eru digitalizacije poslovanja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.