Ventu.rs je 'crowdinvesting' platforma koja povezuje investitore i biznise

Ventu.rs je prva ‘crowdinvesting’ platforma koja povezuje preduzetnike i sve one koji bi da investiraju u biznise

Ventu.rs je prva Internet platforma za grupno investiranje (crowdinvesting) u Srbiji koja ima cilj da mala i srednja preduzeća i startape kojima je potreban kapital za rast spoji sa zainteresovanim licima i kompanijama koje žele da investiraju.

Građani i firme u Srbiji od danas preko pomenute platforme za crowdinvesting mogu da ulažu u domaća, lokalna preduzeća, kao i tehnološke startap kompanije sa potencijalom za rast. Ventu.rs predstavlja značajan pomak na finansijskom tržištu i iskorak ka alternativnom finansiranju kakvo privrednici u razvijenim zemljama već uveliko koriste.

Pokretanjem ove platforme malim i srednjim preduzećima u Srbiji se omogućava novi izvor finansiranja i proširuju se njihove mogućnosti da dođu do sredstava za ulaganje u dalji razvoj biznisa. Štaviše, Ventu.rs povezuje kompanije koje traže sredstva za finansiranje rasta i zainteresovana fizička ili pravna lica, koja mogu da postanu investitori za nekoliko minuta – uz najmanji mogući iznos ulaganja od 100 evra.

Pomenuti sajt je zajednički projekat kompanije BDO Business Advisory iz Beograda i kompanije CONDA iz Austrije, a kako bismo saznali više detalja o pozadini nastanka Ventu.rs, trenutnom poslovanju ali i daljim planovima, razgovarali smo sa Lukom Pejovićem, direktorom ove crowdinvesting platforme.

Jedna od ideja je i uključivanje dijaspore u proces investiranja

Već na samom početku Luka nam je govorio više o tome odakle je potekla ideja, tačnije potreba za prvom domaćom crowdinvesting platformom i kako se generalno gleda na investicije u Srbiji. Naš sagovornik objašnjava da je ideja potekla iz iskustva stečenih kroz rad na tržištu u svojstvu finansijskog konsultanta. Kako kaže, njegove kolege i on su se kroz dugogodišnji rad iznova sretali sa žalbama privrede na postojeće stanje na finansijskom tržištu.

“Taj problem posebno je izražen u segmentu mikro i malih kompanija i tehnoloških startapa. Jednostavno, banke nisu zainteresovane za taj segment, a drugih opcija je bilo vrlo malo i nisu ni malo jednostavne. Logična posledica je bila želja da se napravi nešto što će pokušati da ublaži problem finansiranja za takvu vrstu firmi”, otkriva nam Pejović i kaže:

Sa druge strane, spektar opcija za investiranje u Srbiji činio nam se jako ograničen što kao posledicu ima ogromnu količinu novca koji svakodnevno gubi vrednost na tekućim, a i štednim računima građana. Imajući to u vidu, kao i već opisanu situaciju sa finansiranjem mikro i malih kompanija, shvatili smo da najvažniji sastojci za uspeh crowdinvesting-a u Srbiji postoje.

To naravno ne znači da su ta dva uslova dovoljna. Naši građani generalno nemaju kulturu investiranja, a imaju užasna iskustva sa finansijskim institucijama u poslednjih 30 godina. Međutim, to ne znači da uz adekvatnu edukaciju ne bi bili spremni da deo svoje ušteđevine investiraju.

Sama platforma o kojoj ovde govorimo je u potpunosti otvorena široj populaciji, a može se reći i da je njoj i namenjena. Kako je Luka istakao, s obzirom na to da je pored finansijskog, marketinški efekat kod crowdinvesting-a izuzetno važan, jasno je da šira populacija bude uključena – iako ova terminologija jeste nova, ali nije naročito komplikovana. Otuda, Pejović poseban akcenat stavlja i na momenat edukacije vezane za termin crowdinvesting-a:

Naši edukativni materijali, kao što su animirani klipovi, brošure, ali pre svega Vodič kroz crowdinvesting, treba da posluže svima koji su zainteresovani da razumeju kako crowdinvesting ali i Ventu.rs funkcionišu.

Gledajući sa pravne strane, tim koji stoji iza pomenute platforme ovom izazovu je doskočio kroz ugovor o subordinarnim zajmovima. Limit investiranja je od 100 do 10.000 evra, ali je ono isključivo ograničeno za građane Srbije. Iz tog razloga, našeg sagovornika smo upitali da li postoji ideja da se u nekoj od narednih iteracija uključi i izuzetno jaka dijaspora, ili postoje zakonska ograničenja za takvu ekspanziju? Luka objašnjava:

Inicijalna ideja i jeste bila da se dijaspori omogući investiranje i to i dalje ostaje naš cilj. Smatramo da bi to bila sjajna prilika da se udeo novca koji iz brojne dijaspore ide u investicije poveća u odnosu na udeo koji ide u potrošnju. Pouzdano znamo da u inostranstvu postoji veliki broj ljudi koji žele da investiraju u Srbiji, ali im se ne nudi jednostavan instrument da to i učine.

Nažalost, trenutno nam je to onemogućeno zbog određenih pravilnika NBS vezanih za Zakon o deviznom poslovanju. Verujemo da ćemo vremenom, kroz dijalog sa NBS, uspeti da otklonimo ovu prepreku i otvorimo mogućnost investiranja za naše sunarodnike u inostranstvu.

Kada govorimo o kompanijama koje mogu da ulistaju svoju kampanju tj. zahtev za finansiranjem na sajtu Ventu.rs, to su svakako mala i srednja preduzeća. Otuda nas je i zanimalo postoje li neki pravni ili tehnički limiti po pitanju kampanje – bilo da govorimo o sektoru iz kog kompanija dolazi ili visini investicije koju potražuje? Luka za Netokraciju otkriva da što se tiče pravnih i tehničkih limita, reč je o tri ključna primera:

  • Pravna forma kompanije mora biti DOO u trenutku kada pokreće kampanju;
  • Iznos zajma koji kompanija želi da uzme mora iznositi najmanje 50.000 EUR;
  • Potrebno je da kompanija ili preduzetnik iz sopstvenog okruženja (prijatelji, porodica, poslovni partneri i ostali.) donese 40% od minimuma koji kampanja treba da prikupi.

Ono što smo takođe uspeli da saznamo jeste da je pored toga bitno da kompanija nema otvorene sudske sporove, poreska dugovanja, da poseduje dozvole za svoju delatnost, da je vlasnik ključne materijalne i nematerijalne imovine i sve drugo što je neophodno da bi kompanija mogla da funkcioniše.

“Na kraju bih rekao da je jedan od ključnih kriterijuma da kompanija ima dobar poslovni model, biznis plan koji podrazumeva rast kompanije i želju da taj plan sprovede u delo”, kaže Pejović.

Cilj je da se crowdinvesting približi što većem broj preduzetnika

Između ostalog, Luka nam je detaljnije približio koji su kratkoročni, a koji dugoročni planovi za Ventu.rs, posebno sada u godini koja je donela brojne izazove posebno u sektoru malih i srednjih preduzeća. Kako naš sagovornik dodaje, kratkoročni planovi uključuju pre svega širenje investitorske zajednice i pronalaženje što većeg broja kvalitetnih kompanija koje ispunjavaju kriterijume za crowdinvesting kampanju i žele da je sprovedu.

Pejović ističe da u okviru dugoročnih planova potpada cilj da se od crowdinvesting-a napravi izvor finansiranja koji mikro, mala i srednja preduzeća uvek uzimaju u razmatranje kada su im potrebna sredstva za rast i koji neretko koriste. Namera je, kaže Luka da investitori prihvate crowdinvesting kao instrument kroz koji mogu kontinuirano investirati određeni deo svoje ušteđevine – a da im Ventu.rs platforma u svakom trenutku nudi izbor od nekoliko aktuelnih kampanja u koje mogu da investiraju.

“Ova godina zaista jeste nečuvena i jako teška za započinjanje bilo čega. Istini za volju, u aprilu mesecu smo bili jako blizu odustajanja od celog projekta, jer nam se situacija činila isuviše nepovoljnom za pokretanje platforme”, ističe naš sagovornik. Kako nam je kazao, nakon više internih sastanaka i razgovora sa partnerima tim je odlučio da ipak nastavi dalje, shvativši da crowdinvesting u ovakvim uslovima zapravo možda ima najviše smisla:

Puno malih biznisa koje volimo i čiji proizvodi i usluge čine našu svakodnevicu će ući u velike probleme izazvane višom silom. Sada nam se pruža šansa da ih investicijom podržimo, pomognemo im da prebrode težak period, a oni će nam kada se situacija normalizuje vratiti investiciju i to uz dobar prinos.

Sa tim u vezi, Luka je iskoristio priliku da najavi kampanju pod nazivom Srbija investira, koja za cilj ima upravo stavljanje crowdinvesting-a u trenutni kontekst i to u smislu koji je Pejović već opisao. “Smatramo da je vreme da se kao društvo udružimo i podržimo male biznise, sačuvamo pre svega radna mesta, ali i neke proizvode i usluge koje volimo, a da pri tome i zaradimo”, kaže on i dodaje:

Edukaciju preduzetnika već jesmo radili u vidu crowdinvesting radionice i edukativnih materijala, ali svakako planiramo da to radimo i ubuduće. Edukacija i preduzetnika i investitora je nešto što smatramo ključnim za naš opstanak na tržištu.

Potpuno razumevanje finansiranja kroz crowdinvesting otkloniće mnoge sumnje koje bi preduzetnici eventualno mogli imati, dok će edukacija investitora umanjiti njihovu nesigurnost i pripremiti ih da informisano i odgovorno investiraju.

Želja čitavog tima za naredni period jeste da mehanizmi crowdinvesting-a svima budu podjednako poznati i jasni, kao što je danas to slučaj sa bankarskim kreditima ili oročavanjem sredstava. “Informisano, plansko i, što je možda i najvažnije, odgovorno investiranje i zaduživanje je nešto što ćemo se sigurno uvek truditi da promovišemo”, zaključio je na kraju Luka.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Gaming

Upoznaj Trovo – mrežu koja od lokalnih strimera može da napravi regionalne gejming zvezde

Još jedan izvor zabave može da bude gledanje gejming 'streaming' servisa gde se možete diviti umeću nekih od najboljih gejmera na svetu. Posle Twitcha, svoju veliku ekspanziju ima i nova 'stream' platforma Trovo koja svoje fanove ima i u Srbiji gde, postepeno ali sigurno, raste i esport industrija.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.