Ventu.rs je 'crowdinvesting' platforma koja povezuje investitore i biznise

Ventu.rs je prva ‘crowdinvesting’ platforma koja povezuje preduzetnike i sve one koji bi da investiraju u biznise

Ventu.rs je prva Internet platforma za grupno investiranje (crowdinvesting) u Srbiji koja ima cilj da mala i srednja preduzeća i startape kojima je potreban kapital za rast spoji sa zainteresovanim licima i kompanijama koje žele da investiraju.

Građani i firme u Srbiji od danas preko pomenute platforme za crowdinvesting mogu da ulažu u domaća, lokalna preduzeća, kao i tehnološke startap kompanije sa potencijalom za rast. Ventu.rs predstavlja značajan pomak na finansijskom tržištu i iskorak ka alternativnom finansiranju kakvo privrednici u razvijenim zemljama već uveliko koriste.

Pokretanjem ove platforme malim i srednjim preduzećima u Srbiji se omogućava novi izvor finansiranja i proširuju se njihove mogućnosti da dođu do sredstava za ulaganje u dalji razvoj biznisa. Štaviše, Ventu.rs povezuje kompanije koje traže sredstva za finansiranje rasta i zainteresovana fizička ili pravna lica, koja mogu da postanu investitori za nekoliko minuta – uz najmanji mogući iznos ulaganja od 100 evra.

Pomenuti sajt je zajednički projekat kompanije BDO Business Advisory iz Beograda i kompanije CONDA iz Austrije, a kako bismo saznali više detalja o pozadini nastanka Ventu.rs, trenutnom poslovanju ali i daljim planovima, razgovarali smo sa Lukom Pejovićem, direktorom ove crowdinvesting platforme.

Jedna od ideja je i uključivanje dijaspore u proces investiranja

Već na samom početku Luka nam je govorio više o tome odakle je potekla ideja, tačnije potreba za prvom domaćom crowdinvesting platformom i kako se generalno gleda na investicije u Srbiji. Naš sagovornik objašnjava da je ideja potekla iz iskustva stečenih kroz rad na tržištu u svojstvu finansijskog konsultanta. Kako kaže, njegove kolege i on su se kroz dugogodišnji rad iznova sretali sa žalbama privrede na postojeće stanje na finansijskom tržištu.

„Taj problem posebno je izražen u segmentu mikro i malih kompanija i tehnoloških startapa. Jednostavno, banke nisu zainteresovane za taj segment, a drugih opcija je bilo vrlo malo i nisu ni malo jednostavne. Logična posledica je bila želja da se napravi nešto što će pokušati da ublaži problem finansiranja za takvu vrstu firmi“, otkriva nam Pejović i kaže:

Sa druge strane, spektar opcija za investiranje u Srbiji činio nam se jako ograničen što kao posledicu ima ogromnu količinu novca koji svakodnevno gubi vrednost na tekućim, a i štednim računima građana. Imajući to u vidu, kao i već opisanu situaciju sa finansiranjem mikro i malih kompanija, shvatili smo da najvažniji sastojci za uspeh crowdinvesting-a u Srbiji postoje.

To naravno ne znači da su ta dva uslova dovoljna. Naši građani generalno nemaju kulturu investiranja, a imaju užasna iskustva sa finansijskim institucijama u poslednjih 30 godina. Međutim, to ne znači da uz adekvatnu edukaciju ne bi bili spremni da deo svoje ušteđevine investiraju.

Sama platforma o kojoj ovde govorimo je u potpunosti otvorena široj populaciji, a može se reći i da je njoj i namenjena. Kako je Luka istakao, s obzirom na to da je pored finansijskog, marketinški efekat kod crowdinvesting-a izuzetno važan, jasno je da šira populacija bude uključena – iako ova terminologija jeste nova, ali nije naročito komplikovana. Otuda, Pejović poseban akcenat stavlja i na momenat edukacije vezane za termin crowdinvesting-a:

Naši edukativni materijali, kao što su animirani klipovi, brošure, ali pre svega Vodič kroz crowdinvesting, treba da posluže svima koji su zainteresovani da razumeju kako crowdinvesting ali i Ventu.rs funkcionišu.

Gledajući sa pravne strane, tim koji stoji iza pomenute platforme ovom izazovu je doskočio kroz ugovor o subordinarnim zajmovima. Limit investiranja je od 100 do 10.000 evra, ali je ono isključivo ograničeno za građane Srbije. Iz tog razloga, našeg sagovornika smo upitali da li postoji ideja da se u nekoj od narednih iteracija uključi i izuzetno jaka dijaspora, ili postoje zakonska ograničenja za takvu ekspanziju? Luka objašnjava:

Inicijalna ideja i jeste bila da se dijaspori omogući investiranje i to i dalje ostaje naš cilj. Smatramo da bi to bila sjajna prilika da se udeo novca koji iz brojne dijaspore ide u investicije poveća u odnosu na udeo koji ide u potrošnju. Pouzdano znamo da u inostranstvu postoji veliki broj ljudi koji žele da investiraju u Srbiji, ali im se ne nudi jednostavan instrument da to i učine.

Nažalost, trenutno nam je to onemogućeno zbog određenih pravilnika NBS vezanih za Zakon o deviznom poslovanju. Verujemo da ćemo vremenom, kroz dijalog sa NBS, uspeti da otklonimo ovu prepreku i otvorimo mogućnost investiranja za naše sunarodnike u inostranstvu.

Kada govorimo o kompanijama koje mogu da ulistaju svoju kampanju tj. zahtev za finansiranjem na sajtu Ventu.rs, to su svakako mala i srednja preduzeća. Otuda nas je i zanimalo postoje li neki pravni ili tehnički limiti po pitanju kampanje – bilo da govorimo o sektoru iz kog kompanija dolazi ili visini investicije koju potražuje? Luka za Netokraciju otkriva da što se tiče pravnih i tehničkih limita, reč je o tri ključna primera:

  • Pravna forma kompanije mora biti DOO u trenutku kada pokreće kampanju;
  • Iznos zajma koji kompanija želi da uzme mora iznositi najmanje 50.000 EUR;
  • Potrebno je da kompanija ili preduzetnik iz sopstvenog okruženja (prijatelji, porodica, poslovni partneri i ostali.) donese 40% od minimuma koji kampanja treba da prikupi.

Ono što smo takođe uspeli da saznamo jeste da je pored toga bitno da kompanija nema otvorene sudske sporove, poreska dugovanja, da poseduje dozvole za svoju delatnost, da je vlasnik ključne materijalne i nematerijalne imovine i sve drugo što je neophodno da bi kompanija mogla da funkcioniše.

„Na kraju bih rekao da je jedan od ključnih kriterijuma da kompanija ima dobar poslovni model, biznis plan koji podrazumeva rast kompanije i želju da taj plan sprovede u delo“, kaže Pejović.

Cilj je da se crowdinvesting približi što većem broj preduzetnika

Između ostalog, Luka nam je detaljnije približio koji su kratkoročni, a koji dugoročni planovi za Ventu.rs, posebno sada u godini koja je donela brojne izazove posebno u sektoru malih i srednjih preduzeća. Kako naš sagovornik dodaje, kratkoročni planovi uključuju pre svega širenje investitorske zajednice i pronalaženje što većeg broja kvalitetnih kompanija koje ispunjavaju kriterijume za crowdinvesting kampanju i žele da je sprovedu.

Pejović ističe da u okviru dugoročnih planova potpada cilj da se od crowdinvesting-a napravi izvor finansiranja koji mikro, mala i srednja preduzeća uvek uzimaju u razmatranje kada su im potrebna sredstva za rast i koji neretko koriste. Namera je, kaže Luka da investitori prihvate crowdinvesting kao instrument kroz koji mogu kontinuirano investirati određeni deo svoje ušteđevine – a da im Ventu.rs platforma u svakom trenutku nudi izbor od nekoliko aktuelnih kampanja u koje mogu da investiraju.

„Ova godina zaista jeste nečuvena i jako teška za započinjanje bilo čega. Istini za volju, u aprilu mesecu smo bili jako blizu odustajanja od celog projekta, jer nam se situacija činila isuviše nepovoljnom za pokretanje platforme“, ističe naš sagovornik. Kako nam je kazao, nakon više internih sastanaka i razgovora sa partnerima tim je odlučio da ipak nastavi dalje, shvativši da crowdinvesting u ovakvim uslovima zapravo možda ima najviše smisla:

Puno malih biznisa koje volimo i čiji proizvodi i usluge čine našu svakodnevicu će ući u velike probleme izazvane višom silom. Sada nam se pruža šansa da ih investicijom podržimo, pomognemo im da prebrode težak period, a oni će nam kada se situacija normalizuje vratiti investiciju i to uz dobar prinos.

Sa tim u vezi, Luka je iskoristio priliku da najavi kampanju pod nazivom Srbija investira, koja za cilj ima upravo stavljanje crowdinvesting-a u trenutni kontekst i to u smislu koji je Pejović već opisao. „Smatramo da je vreme da se kao društvo udružimo i podržimo male biznise, sačuvamo pre svega radna mesta, ali i neke proizvode i usluge koje volimo, a da pri tome i zaradimo“, kaže on i dodaje:

Edukaciju preduzetnika već jesmo radili u vidu crowdinvesting radionice i edukativnih materijala, ali svakako planiramo da to radimo i ubuduće. Edukacija i preduzetnika i investitora je nešto što smatramo ključnim za naš opstanak na tržištu.

Potpuno razumevanje finansiranja kroz crowdinvesting otkloniće mnoge sumnje koje bi preduzetnici eventualno mogli imati, dok će edukacija investitora umanjiti njihovu nesigurnost i pripremiti ih da informisano i odgovorno investiraju.

Želja čitavog tima za naredni period jeste da mehanizmi crowdinvesting-a svima budu podjednako poznati i jasni, kao što je danas to slučaj sa bankarskim kreditima ili oročavanjem sredstava. „Informisano, plansko i, što je možda i najvažnije, odgovorno investiranje i zaduživanje je nešto što ćemo se sigurno uvek truditi da promovišemo“, zaključio je na kraju Luka.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Propustili ste

Tehnologija

Top 10 ‘Black Friday’ gedžeta koje već sada možete da kupite – prema izboru Netokracije

Sada već tradicionalno donosimo vam spisak nama najinteresantnijih gedžeta iz tehnološkog sveta koje možete nabaviti po sniženim cenama za Black Friday.

Gaming

Facebookov ‘cloud gaming’ ponudiće oglašivačima nove mogućnosti za reklamu

'Cloud' gejming je termin koji je u ovoj dinamičnoj godini isplivao na površinu i zainteresovao mnoge. Iako mu je potrebno još vremena da pokaže svoj pun potencijal, velike kompanije polažu ogromnu nadu u ovu oblast. Nakon kompanija Google i Apple, svoj 'cloud' gejming servis predstavio je i Facebook.

Društvene mreže

1.000.000 pregleda kasnije i domaći Extreme Intimo srušio je Instagram svojim humanim gestom

Ovih dana niste mogli da ne primetite video koji je šerovan širom Instagrama: kampanju #stvarnoželim brenda Extreme Intimo koji je za svako deljenje videa poklanjao novčana sredstva za porodilišta širom Srbije. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima ove kompanije.

Internet marketing

TikTok kampanja ‘Teži Ravnoteži’ za 10 dana ima više od 700.000 pregleda – i interesuje tinejdžere širom Balkana

U okviru nacionalne kampanje 'Teži ravnoteži' pokrenut je i TikTok kanal sa ciljem edukacije đaka i studenata na temu zdravih životnih stilova. U nastavku teksta organizatori nam detaljnije otkrivaju o čemu je reč.

Office Talks Podcast

Država ćuti na zahteve frilensera (gost Miran Pogačar)

23. epizodu Office Talks podkasta obeležila je aktuelna tema oporezivanja frilensera. Naš gost bio je Miran Pogačar, predsednik novoosnovanog Udruženja radnika na Internetu.

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.