Navike i interesovanja korisnika preduslov su za kvalitetan UX dizajn

Navike i interesovanja korisnika preduslov su za kvalitetan UX dizajn

Nedavno održana Heapcon konferencija donela nam je još jedno zanimljivo predavanje, ovog puta sa fokusom na to koliko poznavanje kognitivnih sposobnosti ljudi može uticati na stvaranje kvalitetnog UX dizajna.

Etimološko poreklo reči kognitivno potiče od latinske reči cognitivus, što bi se najlakše moglo prevesiti kao spoznaja, znanje ili nešto što se tiče novog saznanja. Pod kognitivnom inteligencijom podrazumeva se umna sposobnost i funkcija da primećujemo, istražujemo, analiziramo, zaključujemo i rešavamo probleme i zadatke kojima smo okruženi.

Upravo tako je i u psihologiji mentalni napor potreban za učenje novog znanja definisan kognitivnim nabojem. Kognitivna psihologija se fokusira na način na koji ljudi stiču, obrađuju i čuvaju informacije u svom mozgu.

Ako govorimo o oblasti dizajna i kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva, jasno je da bi kognitivno opreterećenje moglo da se definiše kao napor i vreme potrebno da se obradi određena informacija. Ako količina informacija koje je potrebno obraditi premašuje mogućnost korisnika da ih obradi, ukupni učinak odrađenog posla u tom slučaju pati a korisničko iskustvo opada.

Dizajnersko rešenje mora da se percipirao kao pouzdano i efikasno

Predmeti koje ljudi doživljavaju kroz svoja čula obrađuje mozak i čuva ih u kratkotrajnoj memoriji (SMT) ili dugotrajnoj memoriji (LMT). Prema Milersovom zakonu, prosečna osoba može zadržati samo sedam (plus ili minus dva) predmeta u svojoj radnoj memoriji. Upravo zato, UX dizajn mora da bude efikasan kako bi se krajnjim korisnicima pomoglo da minimiziju kognitivno opterećenje analizom informacija koje uglavnom traže.

Upravo zato, ukoliko dođe do preopterećenja informacijama, kapacitet obrade ljudskog uma se smanjuje, a korisnici mogu biti zbunjeni ili preopterećeni, što dovodi do negativnog korisničkog iskustva. Emilia Ciardi koja je bila predavač na ovogodišnjoj Heapcon konferenciji upravo je govorila na ovu temu, zapravo na koji način koristiti kognitivnu nauku i psihologiju za kreiranje kvalitetnog UX dizajna.

Ona je pre svega dodala da svi oni koji se bave kreiranjem dizajnerskih rešenja moraju da shvate na koji način im sve poznavanje korisnika i njihovog načina razmišljanja može pomoći u procesu kreiranja kvalitetnog i pre svega efikasnog korisničnog interfejsa.

Tom prilikom, Ciardi je dala primere iz kvalitetnog web dizajna i načina na koje korisnike određene web stranice privlače, bilo da su u pitanju web prodavnice ili su u pitanju neke druge informativne stranice. “Osim što se korisnici vode lepim dizajnom, njima je potrebno i da taj isti sajt ili neki drugi dizajn percipiraju kao pouzdan i siguran za korišćenje“, istakla je Emilia.

Osim što je publici približila primere kvalitetnog dizajna na web-u, ona je takođe dodala da pravilna upotreba boja može takođe dovesti do emocija kao i da je potrebno na taj način kreirati emocionalnu vezu sa krajnjim korisnicima, za početak bar u probnom periodu.

Zaključivši svoje predavanje, Emilia je istakla da je krucijalna stvar za sve koji se bave dizajnom i koji pripadaju cognitive UX pravcu, pre svega moraju da nauče ko su tačno njihovi korisnici kako bi mogli da im predstave krajnje rešenje određenog proizvoda ali i da poznaju na koji način bi ti isti korisnici reagovali.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Karijere

Katarina Anđelković: Veći broj žena na čelnim pozicijama u IT kompanijama – to bih volela da vidim

Povodom međunarodnog dana žena, donosimo vam specijal inspirativnih priča dama koje svojim radom svakodnevno doprinose razvoju domaće IT industrije.

Startapi i poslovanje

ICT Hub otvorio nove prostorije u Beogradu – 520m2 za 90 ljudi

Redakcija Netokracije imala je ekskluzivnu priliku da poseti novootvorene kancelarije ICT Hub-a u Beogradu koje se nalaze na Trgu Nikole Pašića. Ovo je drugi veliki coworking prostor ICT Hub-a pored kancelarija u ulici kralja Milana, koja nastavlja da radi normalnim tokom.

Startapi i poslovanje

Srpski Hyperfacade pomoću veštačke inteligencije projektuje fasade širom Evrope

Startap iz Pančeva nudi digitalizovana rešenja koja olakšavaju proces fasadnog inženjeringa, spajajući građevinsku i tehnološku industriju. O Hyperfacade startapu i misiji kojom je vođen, razgovarali smo sa osnivačem Nenadom Simićem.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Kako je Jovan Simić pokrenuo FK Miljakovac?

Gost 135. epizode Office Talks podkasta bio je Jovan Simić, čovek koji živi za sport, konkretno fudbal. Ta strast ga je vodila od humanitarnih sportskih akcija, preko PR pozicije u FK Voždovcu i Olimpijskom komitetu, pa sve do pokretanja svog fudbalskog kluba Miljakovac.

Analiza

Kako obračunati ‘ekstra porez’ za 2022. godinu i na koga se on primenjuje?

U tekstu koji sledi, donosimo vam odgovore na sva pitanja koja imate u vezi sa godišnjim porezom na dohodak građana, te vašim obavezama prilikom oporezivanja.

Novost

Pet razloga zbog kojih ćete želeti da koristite mobilnu aplikaciju UniCredit Banke

Mobilna aplikacija UniCredit Banke Srbija ocenjena je od strane svojih korisnika najvišim ocenama na tržištu, u onlajn prodavnicama App Store i Google Play, u kategoriji mobilne bankarske aplikacije.

Karijere

Koja su prava radnika u slučaju otkaza i gde kompanije najčešće greše?

Poslednjih nekoliko nedelja u IT zajednici sve češće slušamo o otkazima i zamrzavanju zapošljavanja. To nas je nateralo da se zapitamo kako su u Srbiji regulisani otkazi usled smanjenja obima posla, te koja prava radnici mogu da ostvare ukoliko ostanu bez posla?

Internet marketing

DigiTalk u Zrenjaninu i ovog aprila o razvoju digitalne ekonomije u Srbiji

Digitalk, organizacija koju čine Vladimir Kovač, Ivan Minić i Vitomir Ognjanović, najavljuje dva vezana događaja u aprilu posvećena digitalnoj ekonomiji u Srbiji: Digitalk e-Commerce Days i Digitalk Konferenciju 2023. 

Sponzorisano

ABBYY razvojni centar u Srbiji zapošljava domaće inženjere, ali i netehničke kadrove

Multinacionalna kompanija ABBYY, koja razvija inteligentna rešenja za obradu dokumentacije, planira da do 2023. godine udvostruči broj domaćih stručnjaka s ciljem širenja poslovanja i stvaranja snažne tehnološke zajednice u Srbiji.