Ugašen vam je YouTube kanal - šta sada da radite?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Šta ako vam ugase YouTube kanal – i kako da taj problem izbegnete?

Ukoliko imate YouTube kanal verovatno ste se bar jednom upitali šta biste radili da ostanete bez njega. Da se to ne bi desilo (i šta ako se "omakne"), predstavljamo vam rešenje.

Za YouTube kanal Fortuna Esports, objašnjava nam Aleksandar Anokić, Head of Esports u ovoj organizaciji, standardno je da dobiju tzv. Content ID claim, što zvuči gore nego što zapravo jeste. “U najvećem broju slučajeva, monetizacija pripadne trećem licu koje polaže prava na četiri sekunde tona iz pesme koju smo iskoristili tokom prenosa. Jokes on them pošto je monetizacija u regiji svakako mizerna za prenose uživo”, otkriva on.

Ipak, kako dodaje, od ozbiljnih problema imali su jedan koji je rezultovao gašenjem kanala:

Određena grupa je dobila pristup našem kanalu, obrisala sve video zapise i pustila prenos uživo koji reklamira jednu popularnu prevaru sa kriptovalutama. Strim je upaljen oko pola 6 ujutru, do 8 nam je kanal bio sravnjen sa zemljom.

Šta se zapravo desilo?

“Privatan računar jednog od zaposlenih je bio kompromitovan, zlonamerna ekipa je iskopirala njegovu trenutnu sesiju sa Google Chrome-a u kojoj se nalazi i nalog sa editorskim pristupom za kanal i oko 5:30 je počela žurka”, objašnjava Anokić:

Kao što sam rekao, ima veoma sofisticiranih načina prevare, čak ni dvostruka autentifikacija nije pomogla. YouTube nas je obavestio da je kanal ugašen usled kršenja pravila ponašanja i to je bilo to što se njih tiče, case closed.

Tada je za Fortunu usledio mukotrpan proces dolaska do bilo koga ko nije robot i dokazivanja da im je kanal hakovan, te da nisu oni ti koji su prekršili pravila ponašanja. On dodaje:

Proces povratka kanala je izgledao veoma neustanovljeno, praktično kao da su ga smišljali u hodu. Bez eksterne pomoći koju smo imali (pozdrav za IDJ ekipu i Kristijana), ubeđen sam da ne bismo uspeli da vratimo kanal, prosto zato što je nemoguće doći do bilo koga ko nije robot i obratiti mu se za pomoć ili objasniti situaciju, a automatizacija za tu vrstu problema ne postoji.

Dve nedelje kasnije, kanal je vraćen u njihovo vlasništvo ali je bio ogoljen – skoro sav video materijal je bio obrisan sa kanala. “Srećom, sav materijal smo naknadno vratili u etapama kroz nekoliko nedelja”, kaže on.

Uvek pazite na strike-ove!

“Kao i svaka druga društvena mreža, i YouTube ima neka svoja pravila koja morate pratiti da bi izbegli probleme, ali nažalost dobar deo njih je namerno nejasno napisan”, objašnjava Aleksandar Ašković, YouTuber koji se takođe bavi i savetovanjem oko sadržaja i YouTube SEO-om. Razlog za to, dodaje on, je jednostavan: YouTube je sebi ostavio slobodu da skine bilo koji video klip bez ikakvih posledica, pre svega sudskih, od strane svojih korisnika:

Najbolji indikator su snimci iz video igara za koje u ToS-u (Terms of Service ili ugovor koji je svako od nas potpisao sa ovo striming platformom) stoji da je izričito zabranjeno kačiti iste na YouTube. A čim upalite YT aplikaciju ili vaš računar iskočiće vam neki video ove sadržine.

Ipak, kako Ašković dodaje, kada pričamo o prekršajima na YouTube-u treba razlikovati dve vrste – oni koji su u vezi sa povredom intelektualne svojine i oni koji vređaju ljudsko dostojanstvo ili vašu inteligenciju:

Copyright strike možete dobiti ako koristite neovlašćeno nečiju muziku, nečiji video, logo, lik ili bilo šta što vam ne pripada. U želji da sa jedne strane izađu u susret velikim kompanijama, a da sa druge strane zaštiti i kreatore, YT je pre par godina implementirao “content id” sistem.

Svaka melodija i svaki video klip koji se upload-uje na YT, objašnjava on, biva smešten u posebnu bazu. “Kada nakon toga vi, recimo, dignete na YT neki video, algoritam upoređuje segmente vašeg klipa sa svima koji se nalaze u toj bazi. Ukoliko se poklopi audio ili video dolazi do content id match, što može imati različite posledice”, kaže Ašković i dodaje:

Vlasnik intelektualne svojine može da prati taj klip i dobija statistike, može da ga monetizuje i zaradi novac, može da ga blokira bilo za pojedinačne zemlje ili globalno i na kraju može da ga blokira i da vam da copyright strike.

Osim u prvom slučaju, za sve ostale varijante možete da se žalite YouTube na ovu odluku, a ukoliko želite da vaša žalba bila uvažena potrebno je i podneti neke dokaze. Nažalost, mogućnosti za zloupotrebu ovog sistema su velike, pa su pre par godina određeni MCN (multi channel networks – kompanije koje pod svojom jurisdikcijom imaju veliki broj kanala) kroz taj sistem monetizovali niz TUĐIH video klipova (većinom muzičke numere).

S obzirom na to da MCN imaju mnogo bolji status od običnog korisnika, YouTube bi smatrao da je njihov zahtev validan, a kreator bi izgubio i po nekoliko nedelja dok ne bi uspeo da dokaže da to nije istina. Ova situacija se toliko često dešavala da je YT uveo novo pravilo. Ukoliko vlasnik video klipova ospori “content id match” sav novac koji dati video zaradi ide na poseban račun i isplaćuje se onoj strani koja dokaže svoja prava.

Ipak, kako kaže Ašković, daleko opasniji po današnje kreatore su community strikes, koje dodeljuje YouTube ukoliko zaključi da vaši video klipove krše određena pravila što uključuje govor mržnje, mizogeniju, širenje dezinformacija, ugrožavanje maloletnika, spamovanje ili varanje korisnika i tako dalje:

I ovde imate pravo na tri strike-a, samo su posledice mnogo oštrije. Ukoliko dobijete community strike nećete moći da radite ništa na vašem kanalu 7 dana, ukoliko imate dva strike onda je to 14 dana, a ukoliko dobijete tri strike u roku od 90 dana, gasi vam se kanal. Takođe ukoliko YouTube proceni da ste se grdno ogrešili o njihova pravila može da vam ugasi kanal i zbog jednog video klipa.

Šta još možete da uradite ne biste li se zaštitili?

Ukoliko se desi da ste dobili strike i mislite da isti nije zaslužen, možete da se žalite YouTube preko za to namenjenog formulara. Nažalost, kako je pokazalo i Fortunino iskustvo, jako često ćete dobiti odgovor od strane robota koji će vam u 90% slučajeva reći da je njihova odluka ispravna tj. da vam strike ostaje.

“Tada vam ostaju alternativne metode kao što je kontaktiranje putem Twittera (@teamyoutube) ili putem Reddit-a. Ukoliko ste kojim slučajem član nekog MCN, obavezno ih kontaktirajte i zamolite da se zauzmu za vas. Takođe, ukoliko vas odbiju, nemojte da se obeshrabrite već probajte da kontaktirate gorenavedene profile u različitim vremenskim intervalima, pošto se može desiti da na smenu dođe neko ko zaista želi da vam pomogne. Pre nekoliko meseci vlasnici jednog velikog tech kanala su 15 dana za redom slali mejlove u različita vremena ne bi li došli do nekog ko bi pogledao njihov slučaj detaljno i na kraju su uspeli u tome i vratili svoj kanal nazad”, objašnjava Ašković i dodaje:

Pored nerazumevanje “fair use” veliki broj kreatora ne razume kako funkcioniše copyright, pa misle ukoliko ne zarađuju novac od klipa ili u opisu napišu da ne polažu pravu na intelektualnu svojinu koju su koristili, da ih to na neki način štiti od strike, što nije istina. Korišćenje kratkih segmenata može ponekad da zavara algoritam, ali ukoliko vaš video krene da pravi ozbiljan broj pregleda, može se desiti da vam neko “lupi” manuelni strike.

Zato je Anokićeva poruka za sve YouTubere sledeća: bolje sprečiti nego lečiti. “Dvofaktorska autentifikacija, često menjanje lozinke i možda najvažnije, navika da ne pamtite lozinke u browser-u će vas sačuvati velikih glavobolja”, otkriva on i dodaje:

Permisije za upravljanje kanalom dodelite samo apsolutno nužnim osobama, jer ipak su ljudi najslabija karika u lancu sigurnosti, svesno ili nesvesno. Pouzdane partnerske mreže su takođe dobra opcija jer imaju direktan kanal komunikacije do YouTube-a. Povreda autorskih prava i pravila ponašanja ne bi trebalo da vas brinu previše ako pazite i znate šta radite. Naravno, i ovde postoje izuzeci ali barem ima neka vrsta eskalacije problema i šansa da naučete šta ste pogrešno uradili.

Za kraj, Ašković navodi da je najveći problem za sve YouTube kreatore je što ne postoji set univerzalnih pravila koja jasno i precizno definišu šta sme a šta je zabranjeno. “YouTube je neverovatno velik pa se tako dešava da neki kanali godinama krše pravila bez ikakvih posledica, a neki budu ugašeni nakon par video klipova. Kada vam ugase kanal najveći problem je doći do živog čoveka koji će da pogleda zašto su izrečene sankcije. Zato pamet u glavu i gledajte da mnogo ne kršite pravila… a ako već morate onda to radi na sitno”, zaključuje Ašković.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

DocsCube iz Srbije efikasno automatizuje dokumentacije za mala i srednja preduzeća

O tome kako je njihov proizvod postao treći proizvod dana na ProductHunt-u i šta im je taj uspeh doneo, razgovarali smo sa suosnivačem DocsCube startapa.

Kolumna

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Novost

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Novost

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.