Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.
Iako je završio Tehnološko-metalurški fakultet u Beogradu, smer bioinženjersto i biotehnologija, Dušan poslednjih 17 godina radi u IT industriji i kako kaže, nije “preskakao stepenice”. Njegov razvojni put krenuo je od Junior Project Manager-a, pa sve do sadašnjeg radnog mesta Studio Production Manager-a Ubisoft Belgrade studiju.
Dolazak u game dev industriju i nije toliko iznenađujuć za njega s obzirom na to da naš sagovornik otkada zna za sebe, igra video igre. Kako i sam kaže, da nije bilo čuvenog Commodore 64 računara, ne bi naučio da piše. Upravo zato, jedan od njegovih dečačkih snova je bio da radi u kompaniji koja pravi video igre, a nakon 35 godina njegov san se i ostvario.
Danas je Dušan Jovanović zadužen za nekoliko oblasti funkcionisanja studija, a svakako i za njegov dalji razvoj. Samo neke od obaveza su postavljanje poslovne i strategije razvoja zaposlenih, kao i rad sa produkcijom na izvršenju obaveza na projektima i delivery projekata na vreme.
Bitna uloga direktora studija jeste i nega odnosa sa ostalim Ubisoft studijima, kao i sa samom centralom. Više o radu i funkcionisanju beogradskog ogranka ove francuske game dev kompanije, otkrivamo u nastavku razgovora sa Dušanom.
Veliki sistem omogućava priliku za učenje i profesionalni razvoj
Govoreći nam o tome sa kojim se sve izazovima suočava u jednoj intenzivnoj industriju kao što je razvoj video igara, naš sagovornik dodaje da kao i u svakoj industriji i u game dev-u se javljaju određeni izazovi usput, bilo da je to na samim projektima na kojima se radi, bilo da su to izazovi samog poslovanja. “Srećan sam što imam koleginice i kolege koji, kao i ja, jako vole ono što rade”, ističe Dušan i dodaje sledeće:
Zajedničkim snagama prevazilazimo i rešavamo eventualne izazove jer, ono što sam naučio za veoma kratko vreme, u Ubisoft Belgrade studiju – svi se prvo dogovaramo i podržavamo međusobno kao jedan veliki tim, pa se tek onda delimo na manje timove koji izvršavaju svoje zadatke i svaki član tima ima priliku da doprinese.
Kvalitetan i bogat sadržaj koji Ubisoft pruža svojim igračima je naš zajednički cilj, samim tim, projekti na kojima radimo su veliki i često zahtevni, ako bih morao da izdvojim neki konkretni izazov, ali za svaku igru na kojoj smo radili, naš studio dobio je pohvale i priznanje od Ubisoft timova globalno.
Pored tima koji nastoji da skladno funkcioniše, bitno je i napomenuti da pored mogućnosti rada na razvoju AAA video igara sa najnovijim tehnologijama, jedan od glavnih aduta Ubisoft Belgrade studija su osim kolega i opuštena atmosfera koja Dušanu i njegovim saradnicima daje snagu i motivaciju. Upravo ta motivacija je krucijalna stvar kada se radi na velikim naslovima video igara o čemu nam je naš sagovornik i govorio:
Trenutno radimo na osam projekata, i imamo pet “familija” poslova (Programing, Art, Design, QA, Management). Spremamo neka velika iznenađenja, a posebno smo ponosni na rezultate u prethodnih godinu i po dana i objavljene igre na kojima smo radili – Riders Republic i Rainbow Six: Extraction. Od najavljenih naslova, uskoro stiže Skull & Bones, video igra na kojoj je naš tim vredno radio i uzbuđenje pred sam izlazak igre raste.
Ko je do sada imao priliku da igra neke od naslova iz Ubisofta, gotovo sigurno je primetio u uvodu svake igre da je ista razvijena u kolaboraciji više studija ove kompanije. Otuda nas je i zanimalo na koji način izgleda ta saradnja iz ugla beogradskog tima. Dušan tom prilikom dodaje da sa preko 50 Ubisoft studija globalno, i više od dvadeset hiljada zaposlenih, svi u timu se osećaju da su deo jednog velikog sistema:
Neko bi pomislio da tako veliki sistem otežava komunikaciju, da se ljudi teško povezuju, kod nas je to potpuno suprotno. Bilo ko iz bilo kog studija vam je na dohvat ruke, jednu poruku ili mejl od vas.
Upravo zato, ovaj veliki sistem omogućava šansu za učenje i profesionalni razvoj, uz otvaranje novih prostora za saradnju. Zaposleni tako imaju mogućnost da rade na razvoju video igre koju žele da igraju u slobodno vreme, zatim da uče i idu na obuke koje su potrebne da bi se određeni “mandati” završili i putovanje do drugih studija sa kojima se sarađuje – što je prilika za upoznavanje kolega i koleginica iz drugih kultura.
Potrebno je stvoriti uslove za edukaciju i podršku za mlade talente
Sa druge strane, sa Dušanom smo razgovarali o trenutnom stanju domaće game dev scene i njenom potencijalu. Naš sagovornik nam je otkrio da je prelomni momenat za game dev industriju u Srbiji bila akvizicija, davnih dana, FinSoft-a od strane Gtech-a (sada IGT-a), koja je otvorila vrata srpskim inženjerima ka svetskoj game dev industriji.
Jovanović dalje dodaje da danas inženjeri (kojih nedostaje) u game dev industriji mogu da biraju: šta će raditi, u kojim tehnologijama će raditi, gde će raditi, i na kojim projektima će raditi:
Game dev industrija i gaming zajednica u Srbiji su već neko vreme u zamahu, a svi očekujemo da će se taj trend nastaviti, čemu svedoči rast studija koji posluju ovde, novi IP-evi koje dobijaju da razvijaju, kao i pojavljivanje mnoštva malih indie studija koji svojim igrama zadivljuju ne samo domaću, već i stranu publiku, a i neke veće game dev igrače.
Industrija o kojoj govorimo je jako kompleksna i jedan projekat zahteva mnoštvo različitih profesija, pored kvalitetnih softverskih inženjera, podrazumeva inženjere zvuka, umetnike, primenjene umetnike, arhitekte, scenariste, pisce… Naše tržište možda trenutno ne može da zadovolji ove potrebe, zbog nedostatka formalnog obrazovanja u ovim oblastima, ali to je nešto na čemu svi članovi gaming zajednice u Srbiji rade, na stvaranju uslova za edukaciju, kao i prilika za mlade talente da se oprobaju u game dev-u.

Privodeći naš razgovor kraju, Dušan je pričao nešto detaljnije o budućim poslovnim planovima Ubisofta u Srbiji, rekavši da studio već radi na nekim od većih Ubisoft projekata, uz cilj da se nastavi da se dobijaju takvi mandati, a da se svi prethodni završe na najkvalitetniji mogući način, što je već neki imidž koji studio ima u Ubisoft svetu.
“Naši programeri i artisti su se već izborili za svoje mesto u Ubisoftu i game dev industriji, ali nastavićemo da ulažemo u njih i njihov razvoj, jer zaista imaju veliki talenat i potencijal”, istakao je Dušan uz osvrt na značaj edukacije:
Takođe, želimo da koristimo ekspertizu koju imamo da doprinesemo daljem razvoju game dev i gaming zajednice u Srbiji, kao i mladih talenata. To radimo kroz različita predavanja, radionice, seminare, organizacijom posete našem studiju i prilike da studenti vide kako izgleda rad na AAA naslovima, a u saradnji sa različitim fakultetima tehničkog i umetničkog usmerenja, specijalizovanim organizacijama i edukativnim centrima koji se bave modernim umetnostima.
Zaključivši ovaj intervju, naš sagovornik kaže da pored poslovnih uspeha i bogatog sadržaja za igrače širom sveta kao početnog cilja, tim Ubisofta u Beogradu želi da zajedno sa ostalim studijima i gaming organizacijama bude stub rastuće lokalne zajednice, omogućujući tako njen dalji razvoj u godinama koje dolaze.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!