‘Digitalna anarhija’ zvana Uber, promeniće naše zakone

‘Digitalna anarhija’ zvana Uber, promeniće naše zakone – hteli mi to ili ne

Kompanija koja je napravila pravu pometnju taksi službama širom sveta, svoje poslovanje iz Sjedinjenih Američkih Država polako prebacuje u Istočnu Evropu, a vođeni skorašnjim događajima (khm, neredima) jasno je da stvari na Starom kontinentu i ne idu tako glatko, obzirom na strožije zakone koji vladaju u Evropskoj uniji. Kako se to reflektuje na poslovanje Ubera, otkrivamo u analizi.

uber_zakon

Kada se samo uzme u obzir broj taksi vozila i ljudi koji žive od ovog posla, jasno je da svaka konkurencija koja utiče na njihovo poslovanje nije dobrodošla. Poslednjih nekoliko meseci možemo dosta čuti o Uberu i njegovom dolasku na ove prostore, međutim poruke koje stižu iz taksi udruženja i raznih ministarstava najavljuju da će se ovaj “problem” rešiti pre nego što se i pojavi.

Da li je zaista tako?

Pogledajmo samo Francusku gde je servis pored standardne usluge lansirao i UberPop – uslugu koja omogućava fizičkim licima da voze putnike svojim automobilom. Iako incidente i proteste u tim razmerama nismo očekivali (pogotovo ne u Francuskoj), ono što je ključno u čitavoj priči jeste da je servis nastavio da radi za vreme protesta, pa čak i neko vreme posle hapšenja zvaničnika u toj državi:

Da stvari budu zanimljivije, broj vožnji skočio je za 30%, stavljajući nam do znanja da vlast više nije ta koja odlučuje o validnosti i regularnosti nekog servisa, već sam narod. Vox populi!

Vidite, strategija Ubera zasnovana je na jednoj prostoj činjenici – servisi i usluge lansiraju se jedva unutar okvira zakona, a korisnici kasnije određuju da li im se takva usluga sviđa, te u velikoj meri i utiču na njihove parlamentarne predstavnike ne bi li se zakoni promenili u korist njihovih omiljenih usluga. Pogledajte samo Airbnb.

I dok taksisti pale Uber vozila, dok vlasti hapse njihove predstavnike, korisnici su progovorili - hoćemo Uber kažu.
Dok taksisti pale Uber vozila… dok vlasti hapse njihove predstavnike, korisnici su progovorili – hoćemo Uber kažu!

I pored mnogobrojnih sukoba i neslaganja na prostoru Sjedinjenih Američkih Država, Uber nastavlja sa poslovanjem, efektivno promenivši živote milione Amerikanaca. Na ulicama velikih metropola nećete više čuti “Let’s catch a cab!”, već “Let’s call an Uber”.

Samo nedavno kompanija se sukobila sa gradonačelnikom Njujorka, Bilom de Blasiom koji je predložio zakon kojim bi se broj Uberovih vozila limitirao, a ova ride-sharing kompanija uzvratila je jako agresivno, kreiravši posebnu kampanju u okviru koje su se pojavile i poznate ličnosti. TV, radio, novine, digital… Uber je okupirao Njujork. Ubrzo je gradonačelnik Blasio popustio, a Uber nastavio sa radom, pokazavši da zakoni više nisu bitni – pogotovo ne kada kontrolišete javno mnenje.

Da li tako može i na Balkanu? Naravno.

Kako bi najbolje dali odgovor na ovo pitanje, nije potrebno da pogledamo dalje od Francuske gde se u ovom trenutku i dalje vodi bitka za tržište prevoza. Iako su taksisti u izdejstvovali privremenu pobedu, rat nije gotov, a Uber već sada smišlja novi napad, prateći iz nedelje u nedelju sve veći broj vožnji jer narod je progovorio – želimo Uber, šta sad hoćete od nas?

Interesantno je, a i posve važno, znati da Uber i druge tehnološke kompanije kao što su Airbnb, Google, Facebook, pa i mnogi drugi, više ne gledaju na zakone kao na limitirajuće okvire koji su tu postavljeni sa razlogom, već nastoje da koračaju na njihovim ivicama, praveći se pomalo “blesavi”, ali i gledajući reakcije njihovih korisnika koji najbolje pokazuju šta je to što narod želi. Uostalom, to je demokratija?

ekic
Narod, a ne sudije, lupiće zakonskim čekićem.

Kada pak govorimo o Balkanu, mislim da svi već znamo koje je mišljenje domaćih taksista kada je Uber u pitanju. I mislim da svi isto toliko znamo koje je mišljenje Ubera kada su domaći taksisti i ministarstva u pitanju. Dve strane, jedna protiv druge. Ko će pobediti?

Pa narod, ko drugi. Makar o tome odlučivali za pet godina. Ono što ostaje između, to su društvene promene uslovljene tehnologijom od kojih ne možemo pobeći.

Ili ideš u korak sa svetom, ili te taj isti korak gazi. Druge nema.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.