Zašto Uber ‘zabole’ šta beogradski taksisti i vlast misle?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Zašto Uber ‘zabole’ šta beogradski taksisti i vlast misle?

Beogradski taksisti, udruženja taksi vozača i Ministarstvo za saobraćaj Republike Srbije poslali su danas jasnu poruku - Uber nije dobrodošao u Srbiji. No, mislite li da je ovo dovoljno da zaustavi kompaniju vrednu 40 milijardi dolara koja svoju sobu za sastanke zove sobom za rat?

taxibg

Uber, mobilna aplikacija koja je tema broj jedan poslednjih dana, u žižu domaće ali i regionalne javnosti stigla je nakon što je Netokracija najavila dolazak predstavnika ove kompanije na OMGcommerce konferenciju. Početkom maja, tehnološki gigant otkriće svoje planove za naš mali Balkan na kome je servis već prisutan (Rumunija i Bugarska), ali po svemu sudeći i skinuti belu rukavicu i uputiti je ka licima taksista iz Beograda, Zagreba, Ljubljane.

Nije tajna da taksisti ne vole Uber. Prošetavši ulicama Beograda pre nekoliko meseci dobio sam odgovor da “ubica taksista” nije poželjan na ovim prostorima, te da će se taksisti i udruženja svim snagama boriti protiv dolaska pomenutog servisa. Ipak, Uber je kompanija koja prvo osvaja tržište, a tek onda se nosi sa posledicama, mišljenjima udruženja i samim zakonima. Upamtimo to.

Snaga kapitala: Mogu li taksisti protiv 40 milijardi dolara?

Vidite, jedan Uber nije postao Uber tako što je sledio zakone i pravila, već tako što ih je pravio, krčio sebi prostor na razne legalne i nelegalne načine. Takva filozofija poslovanja duboko je utemeljena u rad same kompanije, a koja je ostvarila značajan uspeh i lansirala svoj proizvod na mnogo vrednijim i manje vrednijim tržištima od Srbije. Pa kako to da će joj baš beogradski taksisti stati na put?

Iako taksisti upozoravaju na potencijalne bezbednosne probleme, korisnici su već rekli svoje zahevajući niže cene prevoza.
Iako taksisti upozoravaju na potencijalne bezbednosne probleme, korisnici su već rekli svoje zahevajući niže cene prevoza.

I neće. Niti bilo koje udruženje, niti Ministarstvo. Uber je kompanija čiji proizovd zadovoljava potrebe milione korisnika na način na koji oni to žele – putem aplikacije prate vozilo koje im se približava, u svakom trenutku imaju informacije o vozaču, cene vožnje često su niže od standardne taksi usluge i plaćanje se vrši direktno sa telefona. Dok je čitava taksi industrija decenijama odbijala tehnološke inovacije, jedna aplikacija preuzela je njihov posao i sada se širi po čitavom svetu. Ko je tu zapravo glavni krivac?

Velike promene pred našim pragom

Novosti pišu da taksisti sada mogu da odahnu jer je Ministarstvo za saobraćaj podržalo njihovu inicijativu. Baš suprotno, taksistima, ali i Uberu, tek predstoji tržišna utakmica koja će na kraju i odlučiti ko će iz nje izaći kao pobednik. Taksisti sa visokim cenama koji odbijaju tehnološke inovacije ili jedna aplikacija koja svim zainteresovanim vozačima sa automobilom omogućava da vrše uslugu vožnje u zamenu za novčanu naknadu, a korisnicima garantuje jeftiniju vožnju. Vi presudite.

Pogledamo li samo na trenutak kakva je situacija danas na Zapadu, videćemo da se sve više taksista okreće Uberu, ostavljajući tradicionalna udruženja iza sebe i zamenjujući radio stanice pametnim telefonima. Praksa kaže da su mnogi taksisti prihvatili ovaj servis kao izvor dodatne zarade, te da putem njega obavljaju posao kada nema vožnji iz udruženja.

Da li je ovako nešto moguće kod nas, samo će vreme pokazati. Činjenica je da je servis u ovom trenutku zabranjen u nekoliko evropskih država, ali tek nakon višemesečne borbe koju je Uber itekako mogao da priušti, u novčanom smislu. Sa više od 2,6 milijardi dolara investicija od 2009. godine, najpoznatiji startap danas je procenjen na neverovatnih 40 milijardi dolara, a kada imate toliku snagu kapitala iza vas, malo šta vam stoji na putu do uspeha. Ponajmanje srpski zakonodavci i udruženja posvećena industriji koja svakim danom ostvaruje sve manje i manje zarade.

Hoćemo li, dakle, videti taj famozni Uber na ulicama Beograda? Da, samo je pitanje vremena. Američka kompanija otvoreno je izjavila da Balkan predstavlja tržište od interesa, a koji su oni tačno, saznaćemo na predstojećoj OMGcommerce konferenciji. Dok Uber pažljivo priprema strategiju za Beograd i druge gradove, taksistima je bolje da se oberučke prihvate inovacija i jedne mobilne aplikacije pre nego što ih tehnologija u potpunosti pregazi – te zameni autonomnim vozilima u narednoj deceniji.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Sponzorisano

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.