Digitalni turizam: Iskustva i digitalni kanali spas su za male i velike iznajmljivače

Iskustva i digitalni kanali jedini su spas za male i velike iznajmljivače nakon što pandemija prođe

Ako bismo morali da izdvojimo najvećeg 'gubitnika' pandemije korona virusa odgovor nam se sam nameće: industrija turizma. Čitava situacija, osim velikih hotelskih lanaca, pogađa i manje iznajmljivače koji bi brže mogli da se oporave pametnim ulaganjem u marketing.

Već nekoliko nedelja neprestano slušamo vesti o tome kako je turizam na kolenima, kako se otkazuju mnoge rezervacije, a gubici hotelijera, avio prevoznika i manjih ugostitelja mere se u stotinama milijardi dolara. Zbog toga, iako se kraj još uvek ne nazire, mnogi preduzetnici i zaposleni u ovoj industriji razmišljaju koje mere je potrebno primeniti kako bi se posledice krize što više ublažile.

U tom slučaju, posebno za manje izdavače, biće potrebno dodatno ulagati u prisustvo na booking platformama (Airbnb, Booking.com, Expedia) kao i aktivnije koristiti digitalne kanale za promociju, ne bi li se privukao veći broj korisnika – turista. Međutim, iako to deluje lako, situacija je znatno kompleksnija i ne zasniva se samo na uobičajenoj digitalnoj strategiji.

Upravo o tome razgovarali sa Milanom Stojkovićem, osnivačem Etourism Consulting agencije i Đorđem Jevtićem, izvršnim direktorom startapa Serbian Bookers. Za Netokraciju oni su govorili o metodama prevazilaženja novonastavlih izazova za preduzetnike u turizmu – sa kojima se i sami suočavaju.

Digitalna komunikacija sa putnicima kao prvi korak nakon kraja pandemije

S obzirom na to da su globalnom ekonomskom krizom izazvanom pandemijom pogođeni gotovo svi sektori, a pogotovo turizam i ugostiteljstvo, postavlja se pitanje kako se suočiti sa izazovima onog trenutak kada industrija počne ponovo od nule.

Naši sagovornici na samom početku ističu da ukoliko te grane žele da se brže oporave, apsolutno moraju biti prisutne na booking platformama (velikim i malim tj. nezavisnim) – ne samo da bi ublažili poslovnu krizu, već i kako bi se iz nje izvukli. Đorđe objašnjava da kada bude došlo do postepenog oporavka, turisti će se znatno sporije vraćati agencijskim aranžmanima i direktnom pozivanju hotela preko telefona.

Većina njih će se, dodaje on, okrenuti sajtovima iznajmljivača, koji će posebnu pažnju morati da obrate na formu za direktno rezervisanje, kao i na preglednost i jednostavnu upotrebljivost sajta, kako bi se gostima maksimalno pojednostavili proces bukiranja uz obavezne povoljnije ponude.

Đorđe pritom objašnjava i da će biti onih korisnika koji će birati i druge kanale prodaje kako bi pretraživali svoja putovanja:

Velike su šanse da će Booking.com i Expedia brže da se vrate, jer imaju mogućnost plaćanja po dolasku u objekat, dok Airbnb zahteva automatsko plaćanje pune cene ili delimično, uz mogućnost refundacije (ako je tako dopušteno otkaznom politikom objekta) – pa i to treba imati u vidu.

Sa druge strane, Milan smatra da će za mnoge iznajmljivače važan podatak biti i na kojoj se destinaciji nalaze, jer neke pretpostavke ukazuju na to da će nakon pomenute krize turisti više težiti ruralnim područjima. To znači da će posebno biti atraktivna seoska domaćinstva, usamljene kuće i vile na selima, planinama, jezerima, ukoliko govorimo o leasure turistima. Ovaj tip turista kao i oni koji idu na poslovna putovanja, kaže Stojković, svoj smeštaj tražiće upravo na Internetu, pa je kvalitetno prisustvo (promocija, komunikacija, ponuda) na digitalnim kanalima neophodno.

Uzevši Srbiju kao primer, Đorđe navodi da je za početak bitno promovisati manja mesta i razvijati lokalni turizam, prirodne rezervate i istorijske znamenitosti, isticati da se vodi računa o higijeni i ubrzaju check-in procesa kroz ugradnju uređaja u objektu za samostalno prijavljivanje gostiju.

Takođe, Milan je za Netokraciju otkrio da je već savetovao hotelijere da bi trebalo da počnu da razmišljaju i o dodatnoj dezinfekciji svojih objekata i da to učine velikim paročistačima, zatim da to snime, fotografišu i objave na kanalima društvenih mreža – kako bi turisti stekli jasnu sliku o higijeni. On dodaje i sledeće:

Nema sumnje da će u većem problemu biti smeštajni objekti koji se nalaze na destinacijama koje će nakon krize biti etiketirane kao „žarišta“ pandemije. Upravo će tu doći do izražaja komunikacijska sposobnost menadžementa na digitalnim kanalima kako eksterna (prema turistima i medijima), tako i interna (prema svim stejkholderima u destinaciji). Oni moraju stupiti u međusobnu saradnju i zajedno raditi na povratku poverenja turista u bezbednost destinacije. Ipak, nisam siguran koliko su domaće destinacije spremne za takve izazove.

Pad prihoda u turizmu kao domino efekat

Kako naši sagovornici dolaze upravo iz manjih boutique agencija koje pružaju podršku biznisima koji posluju u industriji turizma, dotakli smo se i toga na koji način se oni bore sa novonastalom krizom i koliko je ista uticala na poslovanje njihovih firmi.

Milan objašnjava da je Etourism Consulting koji pruža usluge Internet marketinga turističko-ugostiteljskom sektoru, odmah na početku ove situacije počeo sa besplatnim vanrednim edukacijama na polju web marketinga u turizmu:

U video lekcijama koje smo objavili, fokusirali smo se na deljenje znanja koje će ljudima pomoći da sami isprave greške na svojim sajtovima, unaprede promociju na društvenim mrežama, pripreme marketing strategije i na taj način iskoriste slobodno vreme koje su iznenada dobili.

Smatram da je edukacija najbolji način na koji možemo pomoći zajednici u ovom trenutku, pored kreiranja marketing strategija na kojima sada najviše radimo. Štaviše,  javljaju nam se ljudi koji žele dodatnu 1-na-1 edukaciju, a oni koji nemaju vremena za sve to mogu nas angažovati da im pomognemo u promociji koja će im definitivno biti potrebna nakon krize, a možda već i sada.

Iako smo se do sada već upoznali sa pojedinim pravilima kako bi povratak turističkih biznisa na „kolosek“ pre epidemije bio brži, treba imati u vidu još neke probleme koji prete ovoj industriji kao i zašto je potrebno obratiti pažnju na smanjenje troškova.

Đorđe, kao osnivač servisa Serbian Bookers koji se bavi optimizacijom prodaje i rezervacija za iznajmljivače, smatra da je najveći problem ove krize neizvesnost. Pitanja poput toga da li će virus postati sezonska pojava, koliko dugo će da traje i postoji li mogućnost da izbije novi talas u toku letnje sezone, stvaraju dodatne probleme prilikom odlučivanja i kreiranja poslovnih projekcija za naredni period.

Upravo zbog toga Đorđe ističe da i njegov tim deli sve probleme sa kojima se suočavaju i njihovi klijenti. Međutim, kako dodaje, novčana potrošnja na nivou firme bila racionalna, te da imaju u planu i nove ideje koje im mogu pomoći:

Cilj nam je da poreske olakšice koje su donesene prošle nedelje iskoristimo za diverzifikovanje poslovanja i na plasiranje novih platformi koje neće striktno biti vezane za turizam, kako bismo umanjili pritisak, a omogućili nešto malo drugačije ponude na tržištu.

Sa druge strane, Stojković se takođe slaže da je potrebno fokusirati se na smanjenje troškova poslovanja ali kod iznajmljivača dok kriza još uvek traje, nakon čega treba da razmisle mogu li svoje resurse na neki drugi način ponuditi tržištu.

Recimo, neki hoteli i apartmani u svetu nude svoje sobe kao sigurne zone za rad pa ih ljudi koriste kako bi radili u toku dana. Brojni hoteli i restorani se povezuju sa lokalnim aplikacijama za dostavu hrane i tako uspevaju da svoje poslovanje održe.

Što se promocije tiče, mislim da je sada idealno vreme da se napokon preurede i optimizuju sajtovi, osmisle i kreiraju nove marketing strategije.

Zaključivši ovaj razgovor, Milan je na kraju istakao da turistički izdavači nipošto ne smeju zapostaviti društvene mreže jer bi višemesečna neaktivnost izbacila naloge iz algoritma. Takođe, on savetuje da ne treba promovisati konkretne turističke ponude jer je degutantno nuditi bilo kakvo putovanje u ovom trenutku.

Ipak, treba promovisati lepe predele i iskustva poput novog projekta koji je pokrenuo Airbnb, jer deljenjem iskustva utičemo na emociju ljudi i podsticanje njihove mašte da se vrate putovanjima kada se situacija sa pandemijom stabilizuje, zaključuje on uz opasku da se kao i svi nada da će se to uskoro desiti.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.