Trendovi.co: Digitalni trendovi koji će obeležiti 2024. godinu

Trendovi.co: U 2024. godini TikTok preti da zameni YouTube, a po svemu sudeći i Google

Netokracija je i ovaj put za vas napravila selekciju najintrigantnijih predviđanja za 2024. godinu koja su na Trendovi.co izneli stručnjaci iz raznih oblasti digitalnog sveta.

Tradicionalno, predstavljamo vam godišnje izdanje Trendovi.co projekta koji je pokrenula agencija Pioniri Communications. I ovoga puta, brojni domaći i regionalni stručnjaci iz različitih industrija izneli su svoja predviđanja trendova koji će obeležiti godinu pred nama.

Kao i do sada, iz redakcije Netokracije za naše čitaoce napravili smo presek tumačenja i analiza koje se tiču nišnih oblasti koje pokrivamo u okviru naših redovnih rubrika. Tim povodom, izdvojili smo predviđanja koja su nam posebno privukla pažnju, a čitavu analizu možete pročitati na zvaničnom sajtu projekta.

Tech trendovi za 2024. godinu

Naš novinar, Marko Crnjanski izneo je predviđanja vezana za trendove koji će obeležiti tech svet u 2024. godini.On smatra da je oblast visoke tehnologije fluidna, te nijedna godina ne liči na prethodnu jer donosi nove izazove. A, prema njegovom mišljenju, to su:

Cyber bezbednost

Kako se razvoj tehnologije kreće ubrzanim tempom, činjenica je da mnoge firme, ali i individualci, zavise od naprednih tehnoloških rešenja i alata koji nam koriste da obavljamo svakodnevni posao. Međutim, zavisnost od tehnologije često ume sa sobom da nosi i svoj rizik, a to je pre svega opasnost od malwer-a i cyber napada koji su sve učestaliji i sofisticiraniji.

U svakom slučaju, edukacija o odbrani od cyber napada, ali i kvalitetni digitalni sistemi i alati koji bi isto mogli da pomognu u odbrani od istih, biće veoma značajni za narednu ali i godine koje dolaze. Cilj je svakako da se ova vrsta digitalnih napada što više umanji, ali samo ako je svest o cyber bezbednost velika, bilo na individualnom nivou ili na nivou velikih korporacija i državnih sistema koji bi trebalo da imaju svoje proverene sisteme digitalne zaštite.

Generativni AI

Još se u potpunosti nismo navikli na chatGPT, a već sada imamo priliku da prisustvujemo svojevrsnom ratu velikih tech kompanija sa ciljem da se napravi što bolji AI sistem a samim tim i digitalni asistent koji može da predstavlja desnu ruku mnogim digitalcima.

Čini mi se da ćemo naredne godine videti ogroman potencijal veštačke inteligencije, pre svega kada je reč o kreiranju sadržaja ali i programiranja, kao i da će ova tehnologija u narednom periodu uticati na poslovnu efikasnost i produktivnost, čineći tako jedan od najmoćnijih alata današnjice.

Edukacija o odbrani od cyber napada, ali i kvalitetni digitalni sistemi i alati biće veoma važni u godini pred nama.

Web3

Ovaj spisak jednostavno ne može da prođe bez Web3, a samim tim i blockchain tehnologije. Ova industrija, tek je uhvatila svoj zamah, a naredna i godine koje slede, samo će dokazati koliko bi ova tehnologija mogla da oblikuje digitalnu privatnost i lične finansije.

Otuda, 2024. godina mogla bi da bude godina evolucije decentralizovanih autonomnih organizacija (DAO). Ovi entiteti bazirani na blockchain-u i upravljani pametnim ugovorima kao ivođeni zajednicom zainteresovanih strana, očekuje se da postanu sofisticiraniji i svestraniji.

DAO-ovi će najverovatnije proširiti svoj uticaj izvan kripto prostora, pronalazeći primene u različitim industrijama poput finansija, upravljanja, pa čak i zabave. Rastuća kompleksnost struktura DAO-a i integracija naprednih mehanizama saglasnosti doprineće njihovom širem usvajanju, preoblikujući tradicionalne organizacione modele.

Game development

Industrija koja vredi više od muzičke i filmske zajedno već godinama unazad izaziva veliku pažnju javnosti, bilo da govorimo o gaming entuzijastima ili o onima koji su na putu da to postanu.

Razvoj video igara u 2024. nastaviće da pomera granice realistične grafike i veštačke inteligencije. Sa dolaskom moćnijeg hardvera i sofisticiranih tehnika renderovanja, video igre će postići dosad neviđene nivoe vizuelne vernosti.

Funkcionalnosti pokretane AI-jem će poboljšati ponašanje ne-igračkih karaktera (NPC), čineći ih reaktivnijim i prilagodljivijim akcijama igrača. Kombinacija naprednegrafike i veštačke inteligencije doprineće bogatijem i dinamičnijem gejming iskustvu, brišući tako granicu između virtuelnog i stvarnog -a naredna godina bi mogla sve to da stavi u ruke korisnika.

Digital tržište u Srbiji 2024. godine

Una Barišić, Project & Communication Manager u kompaniji IAB Serbia iznela je svoje viđenje razvoja digitalnog ekosistema. Kako kaže, inflacija i promena dinamike kada su u pitanju društveni kanali, učinili su svoje, pa je i sama oblast morala da se prilagodi novonastaloj situaciji.

Ko smo mi bez kolačića?

O ovoj temi pričamo već par godina, ali uprkos konstantnim pomeranjima datuma oproštaja sa kolačićima, deluje da se datum napokon planira, alternative postoje i naveliko preuzimaju ulogu. Ipak, tema koja će postati aktuelna u narednoj godini jeste pitanje digitalnog identiteta u ovom novom sistemu.

Prilika koja se definitivno otvara je ponovna izgradnja ekosistema oglašavanja, primenjujući nove strategije na temu privatnosti koje su u skladu sa novim trendovima i navikama korisnika. Istovremeno možemo da očekujemo i nove i kreativnije pristupe od strane medija i brendova kako bi na najbolji način iskoristili first-party podatke i prišli korisnicima na svim platformama.

Uprkos konstantnim pomeranjima datuma oproštaja sa kolačićima, deluje da se datum napokon planira, alternative postoje i naveliko preuzimaju ulogu.

Retail media preuzima deo pod reflektorima

Napokon. Maloprodajni mediji u Evropi svake godine ostvaruju veliki rast. U 2021. godini tržište je vredelo 7,9 milijardi evra, a očekuje se da će dostići 22 milijarde evra do 2026. godine, što predstavlja značajnu investicionu priliku.

Industrija je već počela da se okuplja, radi se na definicijama, standardima i merenjima. Inicijativa postoji i kod nas, a naredne godine možemo očekivati i neke bitnije podatke i pomake kada je u pitanju rad u okviru zajednice.

Short-form content

Ukoliko provodite previše vremena uz short-form content nadamo se da ste se navikli, jer short-form video u narednoj godini preuzima tron. Odlični rezultati koje smo mogli da primetimo u ovoj godini u kombinaciji sa sve kraćom pažnjom korisnika nas dovode do zaključka da je ovo format koji će se tek prilagođavati i koristiti na sve bolje načine.

Ono što će definitvno biti aktivnost koju iščekujemo su strategije brendova da ovaj format iskoriste za storytelling i približavanje korisnicima.

Social Commerce postaje nova vruća tema

Polako i feed-ovi na društvenim mrežama na našim prostorima postaju izlozi prodavnica. Social Commerce pravi ozbiljne promene kada je online trgovina u pitanju, a rastuće trendove naveliko vidimo na globalnom tržištu. Odatle realno možemo očekivati da se ovaj trend polako preslika i na našem tržištu.

TikTok trendovi u 2024. godini

Gde je digital, tu je, naravno i TikTok! Kreatorka na ovoj mreži, i Creative Strategist u agenciji Grow Mojo, Gorana Risteski smatra da se Tiktok uveliko stabilizovao i postao deo svakodnevice internet komunikacije. A koji su to trendovi koji će dominirati svetom kratkih videa, istakla je u svojim predviđanjima, a mi prenosimo ona najintrigantnija.

TikTok kao search engine?

TikTok postaje mesto za pretraživanje. Pogotvo kod generacije Z. Pritom, ne mislim samo na Google pretraživanje, ne, TikTok će svakoj društvenoj mreži uzeti deo search kolača. Ideje više ne pretražujemo na Pinterestu, nego na TikToku. Tutorijale više ne gledamo na YouTube-u, nego na TikToku.

Više ne gledamo šta posetiti u nekom gradu preko Instagram lokacije, nego kucamo na TikToku, jer je sigurno neko napravio video: “5 mesta koje treba da obiđete u___”. Takođe i restorane, kafiće, pogledamo da li ih je neko uvrstio u svoju listu obaveznih stvari za posetiti.

Brend više nije TikTok trend

Tu i tamo se može iskoristiti neki trend koji je jako popularan, ali sadržaj brendova na TikToku će se pomeriiti daleko od samo trendova. Brendovi sada moraju da ponude sadržaj koji će ili edukovati ili zabaviti TikTok korisnike. Više neće da gledaju kanale brendova koji samo reaguju na trendove.

Vrednost koju brend mora da ponudi kroz video klipove je sada bitnija nego ikada. Moraćete dati razlog zašto bi neko zapratio nalog brenda. Sada, sve više brendovi prave svoj sadržaj koji je jedinstven i prepoznatljiv.

TikTok postaje dominantan način za pretraživanje raznovrsnog sadržaja pogotvo kod generacije Z.

“TikTok ozbiljno napada YouTube”

I to više ni ne krije. Kada objavljujete video, pojaviće vam se notifikacija u smislu: “Da li ste znali da video klipovi koji traju duže od minut imaju mnogo veći engagement?”. O da. Sam TikTok nam bukvalno govori: snimaj i postavljaj duže video klipove! Iako je prva reakcija korisnika bila da nisu želeli duže video klipove na TikToku, sada su već navikli. Traže ispričanu priču u celini u jednom videu.

A ne da se deli na 43 dela i 43 videa. Ovo je dobra stvar i za kreatore jer im ukida ograničenje da moraju da spakuju sve što žele da prikažu u 60 sekundi. Duži video daje slobodu u pričanju priča i dovoljno vremena da se fokusirate na sadržaj, a ne na to da li će sve stati u minut.

Social media trendovi u Srbiji

Marija Jovičić, Senior Social Media Manager u agenciji Pioniri, istakla je da je dinamiku trendova kada su društvene mreže u pitanju teško predvideti jer “živimo u vremenu koje prednost daje efemernim spektaklima”, pa se nikada ne zna šta će sledeće doći na red.

Uprkos tome, neke trendove smatra neizvesnim, pa ih je navela u svojoj analizi, iz koje mi izdvajamo sledeće:

Zajednica pre broja pratilaca

Nije slučajnost da se baš ovaj trend našao na samom početku – više nego ikada (hvala, hvala!) postalo je jasno da se Community Management ne zasniva na beskrajnom odgovaranju na pitanja kao što su Cena? ili Gde se nalazite?Trebalo je da prođu godine i godine da bi se svi složili oko toga uvidevši zašto je to tako, ali trenutak je ipak došao.

Građenje zajednice oko brenda, i to zajednice zasnovane na poverenju i ljudskosti, postaje imperativ u kome je potrebno pokazati ljudima da ih vidiš, da je sa druge strane ekrana neko ko zaista čita svaki komentar i poruku, i neko ko se trudi da na njega odgovori, pomogne, usmeri, da se našali kad treba. Brendovi treba da pokažu da iza njih stoje ljudi od krvi i mesa.

Share, pa sve ostalo

Dragi moji Social Media saborci, koliko puta vam se desilo da vidite da vam je određena objava imala malo lajkova, ali je imala super reach jer ju je videlo i podelilo mnogo ljudi? Share postaje važniji od lajkova i broja followera, kao jedini siguran način da se sadržaj organski deli i stiže do velikog broja ljudi.

Kao što smo nekad (u vreme bez interneta, ko se seća čestitam mu ovom prilikom 32. rođendan) iz ruke u ruku delili knjige ili časopise, tako danas delimo objave koje nam privuku pažnju, jer, budimo realni: mnogo je sadržaja koji je zanimljiv, ali je malo onog koji želimo da podelimo sa nekim. E, zato broj shareova postaje sve značajnija metrika.

Kad je Threads lansiran dosta je obećavao: 100 miliona korisnika za 10 dana, hajp, euforija, sjajne prognoze koje su mu predviđale da će sa trona smaknuti X… i ništa.

LinkedIn se vraća korenima

Sigurno ste svi primetili (a kako i ne biste) da se LinkedIn nekako potpuno tiho pretvorio iz jedne mreže koja bi trebala da služi za profesionalne konekcije u mrežu na kojoj se dele anegdote, fotografije sa letovanja i ostale priče koje ama baš nikakve veze sa poslom nemaju. Lično je i na ovoj mreži preuzelo primat – da li ćemo bilo gde ostati bezbedni od sadržaja tipa Profesor je na čas svojim studentima doneo teglu punu kamenja…?

Ako je verovati vestima, LinkedIn je uveo izvesne promene i algoritam usmerio na “guranje” sadržaja koji je vezan za profesionalni razvoj. Verujem da će sve i dalje ostati isto, ali bi plasirani trebao da bude bolje usmeren čime će svi biti zadovoljni – i krajnji korisnici, i sam LinkedIn čijim čelnicima sigurno nije bilo drago što se njihovo čedo otrglo kontroli i skrenulo u trivijalnost.

Threads dilema

Reklo bi se da ovo uopšte i nije priča o trendu, nego impresija, ali jedan od najvećih bumova 2023. godine mora biti pomenut negde. Kada je Threads lansiran dosta je obećavao: 100 miliona korisnika za 10 dana, hajp, euforija, sjajne prognoze koje su mu predviđale da će sa trona smaknuti X… i ništa.

Ispostavlja se da je ljudima naporno da objavljuju jedan te isti sadržaj na sto različitih mreža. Ukoliko Threads posmatramo u kontekstu X-a i rastućeg trenda vraćanja tekstualnih sadržaja u modu, mogao bi da ima potencijala, ali za sada mu budućnost nije preterano svetla. Ona samo postoji, i čeka da neko otkrije njegov pun potencijal.


Celokupnu analizu i sve tekstove možete pronaći na zvaničnom sajtu Trendovi.co projekta!


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

AI menja programiranje iz korena – kako da to okrenete u svoju korist?

Kompanija Tenderly, zajedno sa kompanijom Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje. Mi smo razgovarali sa Marinom Šolčić koja će biti predavač na ovom događaju.

Takmičenje

Regionalni ‘open data’ izazov: Napravi aplikaciju koristeći podatke javne uprave

Regionalna škola za javnu upravu (ReSPA) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj u Srbiji (UNDP Srbija) raspisuju Regionalni izazov otvorenih podataka 2024.

Startapi i poslovanje

Ingsoftware akvizirao Neopix, sledi ukrupnjavanje niške IT scene

Domaća kompanija Ingsoftware akvizirala je Neopix, tako da ove niške kompanije sa velikim iskustvom u razvijanju digitalnih proizvoda i međusobno veoma kompatibilnim ekspertizama od 25. marta posluju kao jedna.

Propustili ste

Intervju

Neubase olakšava online otvaranje firme u SAD-u za nerezidente uz prilagođene cene

Kompanija Neubase bavi se osnivanjem LLC preduzeća u SAD-u za nerezidente, sa posebnim fokusom na preduzetnike sa Balkana. Mi smo imali priliku da u velikom intervjuu razgovaramo sa osnivačima ove kompanije.

Intervju

Startap Stomatopoda iz Srbije transformiše restorane u SAD — uz pomoć AI softvera!

Njihovo 'flagship' rešenje jeste SaaS proizvod aTavloa koji uz pomoć veštačke inteligencije analizira korisničko iskustvo čime omogućava ugostiteljima da budu uslužniji i efikasniji. U tekstu koji sledi, saznajte kako!

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Web 3.0

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Tehnologija

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!