Kako sprečiti vršnjačko nasilje na TikToku u Srbiji?

TikTok ‘bullying’ među vršnjacima se može sprečiti ako roditelji obrate pažnju na ovu mrežu

Roditelji obično ne dozvoljavaju deci da imaju Instagram, ali TikTok im je ok. Ipak, trebalo bi da obrate pažnju šta se dešava na ovoj društvenoj mreži i nauče ih da je ispravno koriste.

Svi se sećamo Princess Ozane, nafurane male i ostalih internet zvezda koje su to postale bez njihove volje. Neko drugi je ismevao njihove fotografije i video klipove i tako smo saznali za njih. Ipak, danas imamo veći problem, jer je taj nivo popularnosti mnogo lakše dostići.

Deca danas, ugledajući se na svoje idole – YouTube i Instagram zvezde, pa i TikTokere, snimaju svaki deo svog života i to kače na društvene mreže. Neke od njih su zatvorenog tipa, kao Snapchat, a neke su i javne, kao TikTok i Instagram.

Kao što i sami znate, TikTok je društvena mreža, kao i svaka druga, ali primećujem da roditelji ne dozvoljavaju deci da imaju Instagram, ali TikTok im je ok. Pretpostavljam da mnogi još nisu čuli za to, pa smatraju da je TikTok igrica ili aplikacija na kojoj deca gledaju druge zanimljive klipove plesa, challenge-a i različitih smešnih situacija. Ali, dosta dece i snima sebe.

Pitate se, kakav je to sadržaj koji snimaju?

O tome, opasnostima koje vrebaju na ovoj mreže i tome kako zaštititi najmlađe, razgovaramo u nastavku teksta.

Svi imamo blamantne situacije – ali nemamo ih svi snimljene

Zamislite šta bi vi snimali sa 10-12 godina. Ili čak i 6. Ali budite iskreni.

Verovatno bi se i vaši snimci našli pod terminom cringe ili možda da ga nazovemo transfer blama. I to je ok, deca su to, ne treba da se opterećuju da li je nešto savršeno snimljeno, ne konkurišu za Oskara. To je i dobar način da deca nauče da se ponašaju pred kamerom.

Pitajte bilo koje dete da snimi par sekundi i da nešto priča u kameru, uradiće to 15 puta bolje od vas i zvučaće verovatno kao svaki drugi YouTuber sa naše scene sa: “Ćao ljudi, danas ću vam snimati…” I to je ok. Isti princip je kod fotografisanja. Mi, milenijalci smo prirodniji ispred fotoaparata, nego naši roditelji. Svi znamo taj tip selfie fotki koji viđamo kod naših roditelja na Facebook profilima ili familijarnim Viber grupama.

Ali šta je tu loše? Loše je što su ti snimci dostupni svima. Svako može da pristupi tom snimku desetogodišnjeg deteta i da ga ismeva zbog nečega što je snimilo i okačilo na TikTok – i to se dešava.

Jedan od saveta za najmljađe jeste da svoj profil “zatvore” za sve koji im nisu prijatelji.

Lako ćete pronaći snimke naše dece na TikToku, pa čak postoje i stranice na instagramu koje postavljaju snimke dece sa TikToka i verujem da ćete odmah otići na komentare tih klipova, a bojim se da ćete se zgroziti njihovim sadržajem. Uvrede, pretnje smrću, ismejavanje, sve to drugi korisnici pišu tom detetu koje je samo htelo da se zabavi i snimi TikTok klip. Ne bih ni da zamislim kako se to dete oseća nakon što pročita te komentare.

I, da znate, lako je nama reći, iz ove perspektive, da se ne obazire na to, da su ti komentari nebitni u njegovom/njenom životu, ali u tom uzrastu, znamo svi koliko nam je bilo stalo do tuđeg mišljenja.

Osim komentara, više puta se dešavalo da ostali korisnici na TikToku snimaju duet na klip tog deteta i tako ga ismevaju. I onda, čak i ako dete obriše klip, nastavljaju niz negativnih komentara sa duetima ili ponovnim postavljanjem videa.

Najnoviji slučaj je bio da je dosta korisnika ismevalo jednu devojčicu i njen način lipsync-ovanja. To je bilo dovoljno da svi redom snime duet na njen video i oponašaju je. To ismevanje ne rade samo stariji korisnici TikToka već i deca ismevaju drugu decu. Dete od 9-10 godina napiše takav komentar da se zapitate da li razume značenje tih reči što je napisalo (često i psovki). Često se i svađaju između sebe u komentarima na klipovima poznatijih TikTokera, gde padnu opasne uvrede. Naravno, povod za svađu su uvek gluposti.

Rećićete: da, ali to su sve naučili od YouTube-ra. Što moram da priznam da ste delom u pravu. Stojim iza toga da vaspitanje dolazi iz kuće, deca su prvo odlika svojih roditelja, pa tek onda društva i okoline (njihove digitalne okoline). Dosta TikTokera imaju svoje drame sa drugim TikTokerima i onda se ta atmosfera “prelije” i na njihove obožavaoce. Mislite da je večiti derbi Crvena Zvezda – Partizan? Varate se. U Generaciji Z je to Uki Q – BarbiAfrika. TikTokeri pokušavaju nekad da tu netrpeljivost između fanova smire, time što naglase u klipu da to što oni imaju neka nerešena pitanja između sebe ne znači da deca treba da se mrze ako imaju različitog omiljenog TikTokera.

Kako deca mogu da se zaštite na TikToku?

Ovo može da se delom reši time što svako dete može da učini svoj profil privatnim u podešavanjima TikToka i da za pratioce prihvati samo one koje poznaje, mada, uvek može da se nađe neko ko će taj klip da podeli i van kruga njihovih prijatelja. Nedavno je i sam TikTok unapredio bezbednost za mlađe korisnike, a ovo su najbitnije promene:

  • Privatan nalog biće podrazumevano podešavanje za svakoga ko ima 13-15 godina;
  • Komentari će biti dozvoljeni samo za prijatelje (one osobe koje se međusobno prate) za korisnike koji imaju 13-15 godina;
  • Dueti će biti dozvoljeni samo za sadržaj korisnika koji imaju više od 16 godina;
  • Opcija download će biti dostupna samo za sadržaj korisnika starijih od 16 godina;
  • Direktne poruke su zabranjene za korisnike mlađe od 16 godina;
  • Live opcija je dostupna samo starijima od 16 godina.

Pored ovih pravila, svakako dete može napraviti nalog gde će slagati godište i imaće podrazumevano otvoren profil koji svako može da vidi i klipove koje svako može da komentariše. Zato treba popričati sa detetom, naučiti ga kako da zatvori profil, kako da namesti da poruke prima samo od prijatelja, a ne da inbox bude otvoren za sve.

Što se tiče negativnih, kako oni to nazivaju hejt komentara, TikTok nudi opciju da se svaki komentar prijavi i to treba uraditi. U samim razlozima za prijavu imamo kategorije pod kojima možemo da stavimo taj komentar i tu nam je odmah jasno, čim taj komentar može da se svrsta u neku od tih kategorija, treba ga ukloniti i prijaviti. Ako ta osoba nastavi da piše komentare, kao poslednja opcija nam je uvek block (hvala svim mrežama na tome).

Savet za najmlađe jeste i da uključe opciju koja dozvoljava da im poruke šalju samo prijatelji – ne i neko drugi.

Ovo sve treba posmatrati i sa druge strane. Ako se meni ne sviđa kako neko izgleda, pleše, glumi ili bilo šta slično, ja ne vidim bilo kakav razlog da pišem komentar sa uvredljivim sadržajem na video te osobe. Što bih to uradila? Jednostavno imamo tu mogućnost da ne gledamo te klipove koji nam se ne sviđaju, ne pratimo te osobe i to je to. Vrlo jednostavno.

Imamo i pozitivne primere, da su naši TikTokeri stali u stranu te dece, koja su bila meta ismejavanja, dueta i groznih komentara. Iskoristili su svoju platformu da pokrenu to pitanje nasilja i da zaštite decu koja su bila predmet ismejavanja. Tu se najviše istakla Maja, pod imenom BabyG988 na TikToku koja uvek u svojim klipovima se zalaže za borbu protiv nasilja na internetu.

Ovo sve nije negativna strana TikToka. Ovo su situacije koje se dešavaju na bilo kojoj mreži, danas je to TikTok, sutra će biti neka druga. Deci je potrebna naša podrška, pogotovo u tom uzrastu gde počinju da stavljaju svoje slike, video klipove, pa čak i samo reči na internet. Naćiće se u situaciji gde će ih odjednom svi ocenjivati i vređati, bez ikakvog razloga. Ono što najmanje možemo da uradimo, jeste da ih naučimo da pravilno koriste platformu, da znaju da se zaštite kada je to potrebno i da uvek mogu da nam kažu za bilo koji problem koji imaju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

AI menja programiranje iz korena – kako da to okrenete u svoju korist?

Kompanija Tenderly, zajedno sa kompanijom Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje. Mi smo razgovarali sa Marinom Šolčić koja će biti predavač na ovom događaju.

Najava

Regionalni ‘open data’ izazov: Napravi aplikaciju koristeći podatke javne uprave

Regionalna škola za javnu upravu (ReSPA) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj u Srbiji (UNDP Srbija) raspisuju Regionalni izazov otvorenih podataka 2024.

Novost

Ingsoftware akvizirao Neopix, sledi ukrupnjavanje niške IT scene

Domaća kompanija Ingsoftware akvizirala je Neopix, tako da ove niške kompanije sa velikim iskustvom u razvijanju digitalnih proizvoda i međusobno veoma kompatibilnim ekspertizama od 25. marta posluju kao jedna.

Propustili ste

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Web 3.0

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Tehnologija

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Office Talks Podcast

Biznis podcasti omladinu kvare?

U 186. epizodi podkasta govorili smo o sve većoj ekspanziji zapaljivog sadržaja o izgradnji biznisa, uspehu i brzom obogaćivanju. Sve to smo uporedili i analizirali sa realnim pričama o izgradnji preduzetništva u Srbiji i gde zapravo u ovom slučaju postoje kontradiktornosti.

Startapi i poslovanje

Otvoren konkurs za StarTech grantove do $50.000

Konkurs je deo šireg projekta kompanije Philip Morris, ukupno vrednog osam miliona evra, koji sprovodi NALED uz podršku Vlade Srbije.