Kako sprečiti vršnjačko nasilje na TikToku u Srbiji?

TikTok ‘bullying’ među vršnjacima se može sprečiti ako roditelji obrate pažnju na ovu mrežu

Roditelji obično ne dozvoljavaju deci da imaju Instagram, ali TikTok im je ok. Ipak, trebalo bi da obrate pažnju šta se dešava na ovoj društvenoj mreži i nauče ih da je ispravno koriste.

Svi se sećamo Princess Ozane, nafurane male i ostalih internet zvezda koje su to postale bez njihove volje. Neko drugi je ismevao njihove fotografije i video klipove i tako smo saznali za njih. Ipak, danas imamo veći problem, jer je taj nivo popularnosti mnogo lakše dostići.

Deca danas, ugledajući se na svoje idole – YouTube i Instagram zvezde, pa i TikTokere, snimaju svaki deo svog života i to kače na društvene mreže. Neke od njih su zatvorenog tipa, kao Snapchat, a neke su i javne, kao TikTok i Instagram.

Kao što i sami znate, TikTok je društvena mreža, kao i svaka druga, ali primećujem da roditelji ne dozvoljavaju deci da imaju Instagram, ali TikTok im je ok. Pretpostavljam da mnogi još nisu čuli za to, pa smatraju da je TikTok igrica ili aplikacija na kojoj deca gledaju druge zanimljive klipove plesa, challenge-a i različitih smešnih situacija. Ali, dosta dece i snima sebe.

Pitate se, kakav je to sadržaj koji snimaju?

O tome, opasnostima koje vrebaju na ovoj mreže i tome kako zaštititi najmlađe, razgovaramo u nastavku teksta.

Svi imamo blamantne situacije – ali nemamo ih svi snimljene

Zamislite šta bi vi snimali sa 10-12 godina. Ili čak i 6. Ali budite iskreni.

Verovatno bi se i vaši snimci našli pod terminom cringe ili možda da ga nazovemo transfer blama. I to je ok, deca su to, ne treba da se opterećuju da li je nešto savršeno snimljeno, ne konkurišu za Oskara. To je i dobar način da deca nauče da se ponašaju pred kamerom.

Pitajte bilo koje dete da snimi par sekundi i da nešto priča u kameru, uradiće to 15 puta bolje od vas i zvučaće verovatno kao svaki drugi YouTuber sa naše scene sa: “Ćao ljudi, danas ću vam snimati…” I to je ok. Isti princip je kod fotografisanja. Mi, milenijalci smo prirodniji ispred fotoaparata, nego naši roditelji. Svi znamo taj tip selfie fotki koji viđamo kod naših roditelja na Facebook profilima ili familijarnim Viber grupama.

Ali šta je tu loše? Loše je što su ti snimci dostupni svima. Svako može da pristupi tom snimku desetogodišnjeg deteta i da ga ismeva zbog nečega što je snimilo i okačilo na TikTok – i to se dešava.

Jedan od saveta za najmljađe jeste da svoj profil “zatvore” za sve koji im nisu prijatelji.

Lako ćete pronaći snimke naše dece na TikToku, pa čak postoje i stranice na instagramu koje postavljaju snimke dece sa TikToka i verujem da ćete odmah otići na komentare tih klipova, a bojim se da ćete se zgroziti njihovim sadržajem. Uvrede, pretnje smrću, ismejavanje, sve to drugi korisnici pišu tom detetu koje je samo htelo da se zabavi i snimi TikTok klip. Ne bih ni da zamislim kako se to dete oseća nakon što pročita te komentare.

I, da znate, lako je nama reći, iz ove perspektive, da se ne obazire na to, da su ti komentari nebitni u njegovom/njenom životu, ali u tom uzrastu, znamo svi koliko nam je bilo stalo do tuđeg mišljenja.

Osim komentara, više puta se dešavalo da ostali korisnici na TikToku snimaju duet na klip tog deteta i tako ga ismevaju. I onda, čak i ako dete obriše klip, nastavljaju niz negativnih komentara sa duetima ili ponovnim postavljanjem videa.

Najnoviji slučaj je bio da je dosta korisnika ismevalo jednu devojčicu i njen način lipsync-ovanja. To je bilo dovoljno da svi redom snime duet na njen video i oponašaju je. To ismevanje ne rade samo stariji korisnici TikToka već i deca ismevaju drugu decu. Dete od 9-10 godina napiše takav komentar da se zapitate da li razume značenje tih reči što je napisalo (često i psovki). Često se i svađaju između sebe u komentarima na klipovima poznatijih TikTokera, gde padnu opasne uvrede. Naravno, povod za svađu su uvek gluposti.

Rećićete: da, ali to su sve naučili od YouTube-ra. Što moram da priznam da ste delom u pravu. Stojim iza toga da vaspitanje dolazi iz kuće, deca su prvo odlika svojih roditelja, pa tek onda društva i okoline (njihove digitalne okoline). Dosta TikTokera imaju svoje drame sa drugim TikTokerima i onda se ta atmosfera “prelije” i na njihove obožavaoce. Mislite da je večiti derbi Crvena Zvezda – Partizan? Varate se. U Generaciji Z je to Uki Q – BarbiAfrika. TikTokeri pokušavaju nekad da tu netrpeljivost između fanova smire, time što naglase u klipu da to što oni imaju neka nerešena pitanja između sebe ne znači da deca treba da se mrze ako imaju različitog omiljenog TikTokera.

Kako deca mogu da se zaštite na TikToku?

Ovo može da se delom reši time što svako dete može da učini svoj profil privatnim u podešavanjima TikToka i da za pratioce prihvati samo one koje poznaje, mada, uvek može da se nađe neko ko će taj klip da podeli i van kruga njihovih prijatelja. Nedavno je i sam TikTok unapredio bezbednost za mlađe korisnike, a ovo su najbitnije promene:

  • Privatan nalog biće podrazumevano podešavanje za svakoga ko ima 13-15 godina;
  • Komentari će biti dozvoljeni samo za prijatelje (one osobe koje se međusobno prate) za korisnike koji imaju 13-15 godina;
  • Dueti će biti dozvoljeni samo za sadržaj korisnika koji imaju više od 16 godina;
  • Opcija download će biti dostupna samo za sadržaj korisnika starijih od 16 godina;
  • Direktne poruke su zabranjene za korisnike mlađe od 16 godina;
  • Live opcija je dostupna samo starijima od 16 godina.

Pored ovih pravila, svakako dete može napraviti nalog gde će slagati godište i imaće podrazumevano otvoren profil koji svako može da vidi i klipove koje svako može da komentariše. Zato treba popričati sa detetom, naučiti ga kako da zatvori profil, kako da namesti da poruke prima samo od prijatelja, a ne da inbox bude otvoren za sve.

Što se tiče negativnih, kako oni to nazivaju hejt komentara, TikTok nudi opciju da se svaki komentar prijavi i to treba uraditi. U samim razlozima za prijavu imamo kategorije pod kojima možemo da stavimo taj komentar i tu nam je odmah jasno, čim taj komentar može da se svrsta u neku od tih kategorija, treba ga ukloniti i prijaviti. Ako ta osoba nastavi da piše komentare, kao poslednja opcija nam je uvek block (hvala svim mrežama na tome).

Savet za najmlađe jeste i da uključe opciju koja dozvoljava da im poruke šalju samo prijatelji – ne i neko drugi.

Ovo sve treba posmatrati i sa druge strane. Ako se meni ne sviđa kako neko izgleda, pleše, glumi ili bilo šta slično, ja ne vidim bilo kakav razlog da pišem komentar sa uvredljivim sadržajem na video te osobe. Što bih to uradila? Jednostavno imamo tu mogućnost da ne gledamo te klipove koji nam se ne sviđaju, ne pratimo te osobe i to je to. Vrlo jednostavno.

Imamo i pozitivne primere, da su naši TikTokeri stali u stranu te dece, koja su bila meta ismejavanja, dueta i groznih komentara. Iskoristili su svoju platformu da pokrenu to pitanje nasilja i da zaštite decu koja su bila predmet ismejavanja. Tu se najviše istakla Maja, pod imenom BabyG988 na TikToku koja uvek u svojim klipovima se zalaže za borbu protiv nasilja na internetu.

Ovo sve nije negativna strana TikToka. Ovo su situacije koje se dešavaju na bilo kojoj mreži, danas je to TikTok, sutra će biti neka druga. Deci je potrebna naša podrška, pogotovo u tom uzrastu gde počinju da stavljaju svoje slike, video klipove, pa čak i samo reči na internet. Naćiće se u situaciji gde će ih odjednom svi ocenjivati i vređati, bez ikakvog razloga. Ono što najmanje možemo da uradimo, jeste da ih naučimo da pravilno koriste platformu, da znaju da se zaštite kada je to potrebno i da uvek mogu da nam kažu za bilo koji problem koji imaju.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Propustili ste

Tehnologija

Bitcoin gubi vrednost – da li je sada pravo vreme za ulaganje?

U prethodnim nedeljama kriptovaluta Bitcoin beleži veliki pad. Zašto je to tako?

Gaming

Niški Webelinx razvija casual video igre za iOS i Android koje igra 15 miliona igrača širom sveta

Kako razvoj industrije video igara u Srbiji sve više raste, tako na površinu izlaze uspešne poslovne priče kreativnih mladih ljudi i startapa koji oblikuju IT scenu naše zemlje. Ovo je još jedna takva priča koja nam dolazi i Niša, preciznije iz Webelinx Games studija.

Startapi i poslovanje

Ima nešto u dvodecenijskom iskustvu Smarta, ali i u ženskom liderstvu

Ivana Ružičić i Ivanka Rankusović nalaze se na čelu kompanije Smart New Frontier Group. U nastavku teksta sa njima detaljnije govorimo o poslovanju te kompanije, ali i položaju žena u IT industriji.

Mobilno

Ukida se naplata rominga između Srbije i Grčke – potpisivanje sporazuma sledeće nedelje

Od ovog leta svi naši građani imaće dodatni razloga za uživanje na putu za Grčku, s obzirom na to da će od sledeće nedelje biti ukinute naknade za roming između ove dve zemlje.

Startapi i poslovanje

City Expert lansirao ‘Kreditni Savetnik’ za buduće vlasnike nekretnina

Kupovina stana ili kuće ume da bude prava noćna mora ukoliko kroz čitav proces prolazite sami i nemate iskustva. Kompanija City Expert lansirala je novi sajt po imenu 'Kreditni Savetnik' koji bi trebalo da edukuje i informiše kupce o različitim mogućnostima za kreditiranje nekretnine.

Office Talks Podcast

Mudrinić hejtuje streaming servise

U 46. epizodi Office Talks podcasta razgovaramo o tome šta pratimo od sadržaja i zašto moramo biti pretplaćeni na nekoliko video servisa kako bismo mogli da gledamo sve što nam je duši milo.