Kako jedna zajednica nastoji da 'opameti' i digitalizuje Beograd?

Kako jedna zajednica nastoji da ‘opameti’ i digitalizuje Beograd?

Ukoliko bi 21. vek pokušali da klasifikujemo na osnovu određenih karakterisitika, pridev koji bi nam u tome najviše pomogao je reč - pametan. Pametni su telefoni, drugi uređaji, građevine, a kako Janko Pavlović iz zajednice The Things Network Belgrade u intervjuu kaže da su sledeći korak takvi gradovi. Opametiti jedan grad, u ovom slučaju Beograd, zadatak je pomenute zajednice, a naš sagovornik objašnjava nam kako se to najbrže, najlakše i najjeftinije može uraditi.

Početni tim The Things Network zajednice – Nikola Ćurčić, Janko Pavlović i Đorđe Đorđević.

U početku su bili samo pametni uređaji, stvari sa dodatnom mogućnošću da prate neke parametre/uticaje i prema njima donose pojedine odluke potpuno autonomno, a po unapred zadatim pravilima. Sledeći korak, kako Janko objašnjava, bilo je umrežavanje takvih uređaja i postizanje kooperacije između njih ne bi li se stvorili čitavi pametni sistemi.

Prateći taj recept dolazimo do koncepta koji, s jedne strane zvuči utopijski, a sa druge vrlo realno –  koncepta pametnih gradova.

Dakle, smart city je sistem koji diše sa svojim građanima i optimizuje i prilagođava konvencionalne sisteme u realnom vremenu. To se može posmatrati kroz brojne oblasti, a kao primer možemo uzeti pametan parking, odnosno sistem koji omogućava poznavanje tačnog stanja okupiranosti nekog parkinga, te pruža vozačima navigaciju do prvog slobodnog mesta putem mobilne aplikacije.

Od ideje do projekta

Kako je sam koncept pametnog grada veoma složen i neophodno ga je sagledati iz više različitih uglova, zajednicu The Things Network Belgrade, kao deo globalne The Things Network mreže, ne čine samo inženjeri, već tehnološki entuzijasti iz raznih profesija, čak i iz oblasti politikologije.

Svi oni čine zajednicu koja postoji od septembra, ali jako brzo napreduje. Strukturirali smo timove, te imamo generalni i tehnički tim, a zatim je tehnički tim koji je zadužen za razvoj tehnologija podeljen na softver i hardver. Generalni tim orijentisan je na opšte poslovanje i bavi se FR-om, PR-om i sličnim oblastima. Svi zajedno odlučujemo o ključnim stvarima.

Plan ovih timova jeste da počnu od pilot projekta na nivou Naučno-Tehnološkog parka (koji je, pored Digital Worx-a, Allthingstalk i Atoms and Bits, ICT Hub-a i Garage Lab-a i Smart City Challange-a) već pružaju podršku ovoj zajednici) i da tokom ovog perioda u udruženje uključe kompanije, institute i univerzitet. „Ono što ćemo pored projekata dobiti jeste i učenje, upoznavanje i uspostavljanje saradnje između institucija koje je kroz istoriju bilo teško spojiti, a to će nam umnogome olakšati sledeći korak: implementaciju uspešnih projekata na nivo grada„, kaže Janko.

Koji su prvi koraci i koliko to, zapravo, košta?

Kako je stav našeg sagovornika da digitalizacija neminovno dolazi u sve sfere naših života, za njega je pretvaranje Beograda u svetsku smart metropolu samo pitanje vremena. „Potrebna tehnologija je prisutna i dostupna, tako da je jedino pitanje koliko ćemo brzo moći da je obezbedimo i primenimo na naš grad“, kaže on.

Zajednica postoji od septembra, ali već ima podršku tri kompanije, Garage Lab-a i ICT Hub-a i Naučno-tehnološkog parka Beograd.

A odakle i uz pomoć kojih novčanih sredstava početi? Janko kaže:

Čini se da je najveći izazov sa kojim se susrećemo na dnevnoj bazi u Beogradu saobraćaj. Digitalizacija je tu da optimizuje procese. Za početak bi trebalo meriti protoke saobraćaja u realnom vremenu, te skupiti podatke iz kojih mogu da se rade analize saobraćajne situacije. Nakon toga, nadležna institucija može povući novi korak u vidu sinhronizacije semafora u skladu sa tim podacima.

S tim u vezi je i problem pronalaženja parking mesta, koje godinama predstavlja jednu od gorućih tema u oblasti saobraćaja, posebno aktuelnu u centru Beograda. „Pored toga, planiramo da merimo i kvalitet vazduha na lokalnom nivou, kako bismo mogli da obavestimo građane o zagađenju, odnosno kako bi oni mogli da planiraju vremena i rute svojih šetnji u skladu sa time“, ističe Janko.

Što se tiče finansija, nove tehnologije koje planiramo da koristimo za ovakav poduhvat su razvijane baš za potrebe smart city-ja sa vrlo ograničenim novčanim sredstvima, te je tako dobijen veliki domet, mala konzumacija energije i na kraju jako niska cena.

Ideja je da uključimo srpske startape u projekat

Budući da, kako Janko kaže, za sada organizacija nema previše novčanih sredstava, ali imaju daleko važnije stvari (stručnjake i entuzijaste), očekuju da će prve društvu osetne rezultate ostvariti za godinu ili dve.

Šansa za dodatni razvoj jeste podrška velikih telekomunikacionih kompanija, ali i svih ostalih koji pronalaze interes u novim tehnologijama i žele da ih primene u svom poslovanju.

Početni korak, pored traženja ovih kompanija, jeste uključivanje svih srpskih startapa (uz pomoć Smart City Challenge-a) koji imaju dodira sa smart city oblašću i umrežimo njihove proizvode. Kombinacijom tih, na oko nepovezivih uređaja, dobićemo potpuno nova rešenja.

Kako Janko podseća, uspeh preko noći se gradi godinama, a nekada, pored znanja, zavisi samo od dobre volje i želje da se nešto učini i promeni. To je ujedno i cilj ove mlade zajednice, koja je otvorena za sve one koji dele njene stavove i entuzijazam.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

E-commerce

Guberinić: CarGo stiže u Novi Sad, a za njim i servis za digitalna plaćanja!

Treća po redu OMGcommerce konferencija u organizaciji Netokracije završena je juče, a pored dvadeset predavača koji su govorili o rešenjima i trendovima u oblasti e-trgovine, publika se upoznala i sa novinama koje kompanija CarGo planira da uvede u narednom periodu na tržište Srbije.

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Intervju

Preobražaj se ne dešava ako iza njega ne stoje ljudi koji vide svet drugim očima

Duvanska industrija bez dima? Zvuči paradoksalno, ali kompanija Philip Morris International smatra da je to moguće. O njihovoj biznis transformaciji koja će to omogućiti i zaposlenima koji igraju ključnu ulogu, u nastavku teksta razgovaramo sa njihovom HR menadžerkom.

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.