Tokom godina ostvarite veliki broj prijateljstava sa ljudima koji rade u vašoj industriji, ali ih i dalje najčešće srećete po konferencijama. Prošlog vikenda porazgovarao sam sa Svetozarom (Zaretom) Krunićem kojeg većina poznaje kao jednog od malobrojnih e-mail marketing eksperata na ovim prostorima i redovnog predavača na mnogim edukativnim programima. Pravo sa njegovog predavanja na zlatiborskom izdanju Webiz poslovne edukacije, pričao sam sa Zaretom o nedavnom prelasku u Active Collab, novim izazovima u karijeri i planovima za budućnost ove novosadske kompanije.
“Ljudi te pamte po prvoj edukaciji koju održiš – tako sam ja postao tip za email oglašavanje”, započeo je kroz smeh Svetozar naš razgovor. Prilika za popodnevnu kafu ukazala se tokom vikenda gde je na Zlatiboru održana Webiz poslovna edukacija, a na kojoj je moj sagovornik predavao u okviru modula Email marketing kroz zanimljive brojke. Ovoga puta, Svetozar je branio boje A51 – novosadske kompanije koja stoji iza popularnog project management servisa Active Collab koji koriste neke od najvećih svetskih kompanija kao što su Intel, Adobe, Apple, NASA, Ogilvy, Nike i drugi.
Kako Krunić kaže, A51 timu pridružio se prošlog meseca i to na poziciji Head of User Acquisition koja je usko vezana za akviziciju novih korisnika, te praćenje ponašanja na sajtu i u okviru aplikacije. Kompletan posao postiže se detaljnom analitikom i integrisanom komunikacijom kroz oglašavanje na kanalima digitalnog marketinga koji su sastavni deo ovog procesa.
Na pitanje Netokracije otkud ova promena i šta je bio glavni razlog za prelazak, Svetozar ističe kako je proveo fantastičnih 6 godina u Infostud grupi, radeći na gotovo svim sajtovima koji danas posluju u okviru ove grupe:
Iskustvo sam oblikovao gradeći nove sajtove koji su imali osobine startapa, a kasnije i koristeći moćnu poziciju sajtova koji su uspostavili svoju web kulturu na Internetu. Kroz provedenih više od pola decenije u Infostudu, bilo mi je jasno da želim posebnu vrstu specijalizacije za koju mi je bila potrebna promena.

Digitalna priča i želja za daljim razvojem poklopila se sa planovima novosadskog A51 poznatog po Active Collab-u – SaaS alatu za upravljanje projektima koji danas koriste neke od najpoznatijih svetskih kompanija, a koji se razvija upravo u Srbiji. Svetozar ne skriva da su težnja svetskog tržišta i jaka konkurencija bili prelomni momenti:
Osećaj da mogu i da želim nešto mnogo više učinili su da ova prilika u mojoj glavi zvuči zaista kao posao iz snova.
Ponašanje korisnika tema za usku specijalizaciju
Nema sumnje da većina nas Zareta poznaje upravo kao go-to čoveka za email marketing, no kao kaže, to nije njegova jedina specijalnost. Interesovanje za bihevijoralne analize i akviziciju korisnika javila se upravo kroz bavljenje email marketingom što je vremenom dovelo i do automatizacije email sistema zasnovanoj na integraciji sa CRM sistemom. Krunić kaže da je sledeća prekretnica stigla u vidu još intenzivnije Google Analytics i Google Adwords edukacije koje sada gotovo svakodnevno koristi u radu.
Moje angažovanje u ovim oblastima se nastavlja i danas kroz različite projekte za EXIT festival i druge klijente. Specijalnost mi je Google Analytics i oglašavanje kroz Search, Display i Video kao i email marketing. Sve ovo su strašni alati kojima prepoznajemo navike i pružamo prave informacije posetiocima o kojima se brinem.
Koliko se rad sa inostranim klijentima i tržištem razlikuje od rada na domaćem tržištu, naš sagovornik kaže da Infostud i Active Collab posluju u sasvim različitim industrijama. Infostud pripada classified biznisima i posao se zasniva na oglasnom modelu. Active Collab je kompanija zasnovana na SaaS modelu koji predstavlja isporučivanje aplikacije krajnjim korisnicima – putem Interneta.

Svetozar dodaje da je SaaS veoma popularan poslovni model, ali da ga za razliku od oglasnog modela karakteriše i potpuno drugačija metrika uspešnosti poput MRR (Monthly Recurring Revenue), ARPA (Average Revenue per Account), LTV (Lifetime Value), CAC (Customer Acquisition Cost) i drugih akronima.
Strano tržište je dinamičnije, klijenti i korisnici usluga neguju drugačiju kulturu ponašanja nego domaći. Ako zamislite specifičnost srpskog i hrvatskog korisnika koji su prilično slični u ponašanju, a opet različiti, usklađivanje evropskog, američkog i tržišta Bliskog Istoka je izazov za sebe. Odatle se javlja i pozicija na kojoj sam trenutno.
Active Collab otvorio kancelariju u Beogradu i aktivno zapošljava
I dok se centralni deo poslovanja u kompaniji koja danas broji oko tridesetak zaposlenih odvija u Novom Sadu (Krunić, rođeni Subotičanin, kaže da mu vožnja svaki dan do posla i natrag posluži kao odlična prilika za slušanje podcasta), Active Collab ne krije svoje ambicije po pitanju širenja.
Samo nedavno kompanija je otvorila i kancelariju u Beogradu – Zare otkriva za Netokraciju da kvalitet koji su postigli žele da neguju i dalje, a upravo se u prestonici kriju “nindže” za kojima je Active Collab u potrazi kako bi se skupa upustili u dalji razvoj ove startap priče.
Imamo kolege koje su već u Beogradu, Customer Success tim i deo marketinga. Sada tražimo senior JavaScript Developera, PHP Developera, kao i digitalne marketing struke u vidu Digital Campaign Designera, Growth Hackera i Performance Marketing specijalistu. Sve aktuelne pozicije objavljujemo na našoj karijernoj stranici, pa preporučujem da je pratite.
Kako pak izgleda domaća digitalna scena nakon prvih dodira sa kompanijom koja posluje globalno? Krunić napominje da je digital u Srbiji pravi ritam kontrasta. Postoje odlično urađene, segmentirane i jasno targetirane kampanje koje koriste najnovije alate i vode se svetskim trendovima. Takođe, postoji i druga krajnost, dodaje on.
Ipak, kao najveći diferencijator koji Srbiju razlikuje od svetskog tržišta jeste upravo uzorak koji je ovde daleko manji. Sa dostupnošću Interneta u domaćinstvima koji je na nekih 4,5 miliona, primetan je trend razvoja koji oslikava i činjenica da smo donedavno govorili o problemima online naplate, a danas je to logistika. “Varka je da je u svetu lakše prodati, nije, samo je veći uzorak koji može da stvori količinu”, zaključuje Svetozar.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!