Prošlo je nešto više od četiri godine otkako Jobs više nije sa nama. Rane su za mnoge i dalje sveže, a uoči godišnjice smrti Holivud je odlučio da oda svoju počast u vidu filma 'Steve Jobs' iza kojeg stoje čuveni scenarista Aaron Sorkin i reditelj Danny Boyle. Iako su kritičari dugo najavljivali kako će ovo filmsko delo uhvatiti suštinu kompleksne ličnosti kakva je Jobs bio, desilo se upravo suprotno - film je u potpunosti razočarao tehnološku zajednicu, a bioskope, ostavio praznim.
Napomena: Iako se film “Steve Jobs” još uvek ne prikazuje na našim prostorima, tekst je zasnovan na stručnom mišljenju novinara i kritičara koji su imali priliku da ga pogledaju, ali i dugogodišnjem izučavanju lika i dela Steve Jobsa, kao i scenariste Aarona Sorkina.
Još od smrti legendarnog osnivača i direktora kompanije Apple 2011. godine, bilo je nekoliko pokušaja ekranizacije njegovog životnog dela. Sredinom 2013. godine Ashton Kutcher glumio je Jobsa u istoimenom filmu “Jobs” kojeg sam nažalost imao priliku da gledam na domaćoj premijeri. Kažem nažalost, jer je i ocena na IMDB-u od 5.9 poprilično visoka za jednu takvu, pa slobodno bih rekao brljotinu.
Ja ne tajim da sam fan Jobsa: ne mislim da je bio tehnološki guru, ne mislim da je bio najpametnija osoba, ali smatram da je imao redak talenat da uoči šta je to što korisnici žele i da im pruži nezaboravno iskustvo kroz svoje proizvode. Setite se samo otpakivanja svakog Apple-ovog proizvoda.
iPod nije prvi mp3 plejer – ali je promenio muzičku indsutriju.
iPhone nije prvi pametni telefon – ali je promenio način na koji komuniciramo.
Lista je sve duža i duža…
Ipak, ko god je čitao zvaničnu Jobsovu biografiju koju je neposredno posle njegove smrti objavio Walter Issacson (inače novinar i izveštač koga je sam Jobs uposlio), bio je uzbuđen nakon vesti da je posao ekranizacije knjige poveren nikome drugom no Aaronu Sorkinu – poznatom scenaristi koji stoji iza serija “The West Wing” i “The Newsroom”, te možda i najpoznatijeg čitaocima Netokracije, filma “The Social Network”.
Sorkin, inače Jobsov prijatelj iz ranih dana (i jedan od nekadašnjih Apple-ovih zaposlenih), trebao je biti ta osoba koja će savršeno uhvatiti kompleksnu personu kakva je Steve bio, ali sudeći prema prvim recezentima filma kojima se pridružio niko drugi no Walt Mossberg – film Steve Jobs (2015) predstavlja još veću brljotinu od one u kojoj je “Kelso” vodio glavnu reč. Kako je to moguće?
‘Proširena’ istina
Glavna zamerka pomenutom filmskom delu upućena je od strane tehnološke zajednice. Ukoliko slušate podcast emisije vezane za tehnologiju, ovo je tema koja je bez pogovora obeležila prethodnu nedelju. Svi su pričali o tome – od The Verge-a, pa do Wall Street Journal-a. Sorkin i Boyle izvukli su najgore iz Jobsa, dodali tonu neistinitih informacija i kreirali sliku o tiraninu čiji su dobar deo života u potpunosti zanemarili, potrudivši se da izvuku i amplifikuju ono najgore.
Prema njihovom viđenju, Steve je ostao dobar sa Johnom Sculleyem (bivšim direktorom Pepsija koga je doveo da upravlja Apple-om) koji ga je sa upravnim odborom i izbacio iz kompanije koju je osnovao. U filmu, njih dvojica ostaju bliski prijatelji gde Sculley posećuje Jobsa iza scene tokom lansiranja novih tehnoloških proizvoda. U realnosti, tako nešto nikada se nije desilo. Čini se kao da je čitava stvar namerno izmišljena i smeštena u scenario kako bi Sorkin mogao angažovati Jeffa Danielsa (glavnu zvezdu serije The Nesroom), koji je bio podoban za ovu ulogu.

Da stvari budu gore, pored velikog broja neistinitih informacija koje su plasirane gledaocima filma, najvažniji deo Jobsovog života i karijere u potpunosti je zanemaren. Poznato je da je Steve u svojoj mladosti bio onaj “tiranin” kojeg pop kultura i najviše pamti, ali treba istaći da je u periodu nakon što se vratio u Apple on sazreo kao menadžer, kao otac, kao direktor kompanije koja je narednih četrnaest godina postala jedna od najprofitabilnijih i najprepoznatljivjih na svetu.
Ako je Orson Welles mogao 1941…
Film koji je trebao biti baziran na knjizi koja tako dobro oslikava ličnost ovog genija, danas predstavlja ništa više nego umetničku ekspresiju koja nosi pogrešan naziv. Ovakav potez bio bi u potpunosti opravdan da su se Sorkin i Boyle poslužili taktikama Orsona Wellesa koji je 1941. izbacio legendarnog “Građanina Kejna” – film koji govori o životu Williama Hearsta, a koji ne nosi naziv “William Hearst”. Ali nisu.
Jobs je, nažalost, ovde izvukao deblji kraj. Veliko ime umazano je brljotinom koju je njegova žena probala da spreči, ali je ipak bila nemoćna pred korporacijom Universal Pictures čije je predstavnike nekoliko puta molila da se produkcija zaustavi. Iz ovih, ali i mnogih drugih razloga, geekovi, ljubitelji tehnologije, Androidaši… svi oni bojkotuju delo koje je zabeležilo rekordno nizak oppening week.
Kao što se često kaže, geekovi su ipak pobedili…
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!