Prvi dan konferencije Spark.me, po mišljenju mnogih obeležio je Steli Efti, CEO kompanije close.io koji je u energičnom predavanju otkrio nekoliko razloga zbog kojih svet danas treba da posmatramo na malo, te kako raditi prodaju vodeći se idejom da ne možete biti dobri u svemu, već isključivo u onoj stvari kojoj se u potpunosti posvetite.
Efti je svoje predavanje pod imenom “How Silicon Valley Made Me Think Smaller” otvorio šalom da je preduzetnik postao jer nije voleo školu, a nije imao puno drugih opcija. On je svoje preduzetničko putovanje započeo prethodne decenije, a u Silicijumsku Dolinu se doselio tako što je prodao sve što je imao i prepustio se izgradnji tadašnjeg startapa Supercool School.
Iako ova kompanija nije ostvarila značajan uspeh, Steli je izjavio da ga je čitavo iskustvo pripremilo za kreiranje close.io na kome i danas radi, a lekcije koje je naučio tokom tog putovanja, pomogle su mu da razmišlja na malo, da se pozdravi od velikih stvari i naslovne stranice Time Magazina, te da se fokusira na jednu stvar u kojoj će postati zaista najbolji.
Kome trebaju vazdušni dušeci i ‘cloud’ prostor?
Još u vreme kada su nastajali Airbnb i Dropbox, Efti je govorio da su to loše ideje (ali nam i otkrio da bi bio loš investitor), te da takve kompanije nisu zaista inovativne. Vrativši se na činjenicu da je radio na kreiranju servisa za edukativni sektor, tada je pomišljao kako startap ne može biti jedna mala stvar, već veliki projekat koji se dugo razvija, a koji uvodi inovativnost na velika vrata.

Negde u to vreme nastao je i Khan Academy, a dok je Steli sa svojim timom razvijao komplikovan servis, osnivač ovog, sada NGO projekta, Salman Khan, krenuo je sa jednostavnim YouTube klipovima u kojima je objašnjavao zadatke iz matematike i drugih predmeta. Konstantnim i predanim radom, Khan je zadobio poverenje sve većeg broja korisnika, ali i Bil Gejtsa koji do danas važi za jednog od najvećih zagovornika pomenute akademije. I dok je Stelijev veliki tim radio na komplikovanom rešenju, drugi su kreirali jednostavne stvari sa mnogo više uspeha. I dalje posmatrate stvari – na veliko?
Naučite da kažete NE
Ukazavši na važnost razmišljanja na malo, Efti je skrenuo pažnju i na činjenicu da veliki broj ljudi danas jednostavno ne ume da kaže NE, a takvo ponašanje može im se višestruko obiti o glavu – pogotovo kada rade na kreiranju sopstvenog projekta. Ukoliko konstantno dodajete nove funkcionalnosti, pravite veliku stvar, a ne fokusirate se na jedan parametar koji vam je najbitniji (u njegovom slučaju prodaja), velike su šanse da nećete uspeti jer ukoliko želite da budete sve, vi nećete biti ništa.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!