Gaming i Blockchain dominiraju srpskim startap ekosistemom

Gaming i Blockchain dominiraju srpskim startap ekosistemom – pokazalo je Startup Genome istraživanje

Premijerni rezultati globalnog startap istraživanja za 2019. godinu upravo su objavljeni. Srbija se prvi put nalazi u sklopu ovog istraživanja, a evo šta kažu podaci.

Početkom februara imali smo priliku da se upoznamo sa rezultatima prvog sveobuhvatnog istraživanja o srpskoj startap sceni. Pomenuto istraživanje sprovela je Inicijativa „Digitalna Srbija“, a sve u cilju pripreme terena za veliko globalno istraživanje po imenu Startap Genome u okviru kojeg se prvi put nalazi i Srbija kao jedina država iz regiona.

Rezultati globalnog istraživanja sada su poznati i oni pre svega definišu ono što zovemo srpski startap ekosistem, a što nedvosmisleno ukazuje na Beograd i Novi Sad kao dva najveća centra u okviru kojih se radi na razvoju visokotehnoloških rešenja (više o ovoj definiciji pročitajte u prethodnom tekstu u okviru kojeg smo obrazložili ovu odluku).

Samo istraživanje započinje podatkom koji kaže da je srpska vlada investirala oko 79 miliona dolara u tehničku infrastrukturu za startape, uključujući i inicijative poput besplatnog coworking prostora (pretpostavljamo u okviru NTP centara), kao i fokus na tehnološke nauke na univerzitetima. Naš ekosistem nalazi se u ranoj fazi razvoja i trenutno se procenjuje da ovde posluje oko 200 – 400 startap kompanija.

Pristupačan kvalitetan kadar kao naša najveća prednost

Svakako najbitniji podatak tiče se dva sektora u kojima srpski startapi pokazuju visok nivo stručnosti, a to su Blockchain i Gaming. Navodi se da je Srbija među 5 zemalja po broju blockchain developera, sa velikim brojem product oriented startapa među kojima su GameCredits, OriginTrail i Blinking, a spominje se i MVP Workshop Ivana Bjelajca kao dobitnik ovogodišnjeg EY Entreprenuer of the Year priznanja.

Sa strane gaming kompanija ističu se Nordeus koji je u 2018. godini ostvario 75 miliona dolara prihoda, kao i 3Lateral kojeg je akvizirao Epic Games za 100 miliona dolara. Ne treba zaboraviti ni Serbian Game Association koji organizuje različite programe u saradnji sa imenima kao što su Facebook i Unity.

Nebojša Đurđević, direktor Inicijative„Digitalna Srbija“, prokomentarisao je rezultate za Netokraciju:

Drago nam je da se kroz ovaj izveštaj potvrdilo ono što smo svi i predosetili — naš startap ekosistem je zaista porastao u poslednjih nekoliko godina. Važno je što se Srbija po prvi put nalazi u ovom globalnom izveštaju — u startap svetu nije dovoljno da se merimo sami sa sobom. Startapi su globalna igra u kojoj se preduzetnici takmiče sa kolegama iz celog sveta, pa moramo da znamo kakve su šanse Petra iz Beograda da razvije uspešan startap u poređenju sa Piterom iz Londona ili iz San Franciska.

Ovaj izveštaj je tek prvi korak u saradnji sa organizacijom Startup Genome. U naredna dva meseca ćemo dobiti još detaljniju analizu našeg ekosistema iz koje očekujem da ćemo moći još mnogo toga da naučimo. Informacije koje dobijemo podelićemo sa svim startap organizacijama u Srbiji, kako bismo se zajednički dogovorili i počeli sa radom na razvoju ključnih stvari u našem ekosistemu. Da bismo došli do rezultata, neophodno je da svi zajedno radimo ka tom cilju i, kao što je dovođenje Startup Genome-a u Srbiju i prikupljanje podataka bio rezultat upravo toga, sigurni smo da će nas dobijena analiza još više ohrabriti na dalju saradnju.

U sekcijama „Top 5“, beogradsko-novosadski startap ekosistem dobio je visoke ocene u dve kategorije:

  • Affordable Talent (pristupačan kvalitetan kadar)
  • Blockchain

Ovaj podatak dodatno ukazuje na činjenicu da svet polako ali sigurno prepoznaje Srbiju kao zemlju koja može da se pohvali sa odličnim i tehnički potkovanim kadrom, daleko (cenovno) pristupačnijim nego što je to slučaj sa zemljama Zapadne Evrope – prosečna plata softverskog inženjera u zemljama obuhvaćenim istraživanjem iznosi 58.300 dolara, dok u Srbiji taj broj iznosi 19.400 dolara.

Beograd i Novi Sad prepoznati su kao ekosistem koji prednjači u gaming sektoru.

Inače, sama vrednost našeg startap ekosistema procenjena je na 303 miliona dolara, ali iz DSI-ja skreću pažnju da zbog terminologije u obzir nisu uzeti startapi koji su registrovani izvan Srbije, kao ni boostrapp-ovani startapi koji nisu primili investiciju.

Među benefitima za razvoj startapa u okviru našeg ekosistema navodi se nizak porez na dobit koji je prošlogodišnjim izmenama Zakona o porezu na dobit pravnih lica smanjen na svega 3% kao posebna mera za privlačenje inovativnih kompanija koje žele da izmeste svoja R&D odeljenja u Srbiju.

Kompletno Startup Genome istraživanje za 2019. godinu preuzmite sa zvaničnog sajta.

Istraživanje našeg startap ekosistema pokrenula je Inicijativa „Digitalna Srbija“, a realizuje ga američka organizacija Startup Genome, uz podršku Kabineta ministra za inovacije i tehnološki razvoj i UNICEF-a.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.

Tehnologija

Koji izazovi najviše muče QA inženjere?

Glavni zadatak QA inženjera je da bude podrška obezbeđivanju kvaliteta proizvoda. Zvuči lako, zar ne? U praksi, naravno, nije tako.

Startapi i poslovanje

Na čemu članovi vašeg tima rade u ovom trenutku? Softver KANBANSI ima odgovor

Izabrali ste Kanban metodologiju, počeli da je primenjujete i – to nije dalo očekivane rezultate ili iziskuje više truda nego što ste očekivali. Možda je rešenje ipak u softveru?

Internet marketing

Novi Chrome uvodi promene koje će razdrmati oblast digitalnog oglašavanja

Nedavno održana Google I/O konferencija dala nam je bolji uvid u promene koje će uskoro zahvatiti Chrome. Kako će one uticati na korisnike, ali i na oglašivače, pročitajte u nastavku teksta.