Gaming i Blockchain dominiraju srpskim startap ekosistemom

Gaming i Blockchain dominiraju srpskim startap ekosistemom – pokazalo je Startup Genome istraživanje

Premijerni rezultati globalnog startap istraživanja za 2019. godinu upravo su objavljeni. Srbija se prvi put nalazi u sklopu ovog istraživanja, a evo šta kažu podaci.

Početkom februara imali smo priliku da se upoznamo sa rezultatima prvog sveobuhvatnog istraživanja o srpskoj startap sceni. Pomenuto istraživanje sprovela je Inicijativa „Digitalna Srbija“, a sve u cilju pripreme terena za veliko globalno istraživanje po imenu Startap Genome u okviru kojeg se prvi put nalazi i Srbija kao jedina država iz regiona.

Rezultati globalnog istraživanja sada su poznati i oni pre svega definišu ono što zovemo srpski startap ekosistem, a što nedvosmisleno ukazuje na Beograd i Novi Sad kao dva najveća centra u okviru kojih se radi na razvoju visokotehnoloških rešenja (više o ovoj definiciji pročitajte u prethodnom tekstu u okviru kojeg smo obrazložili ovu odluku).

Samo istraživanje započinje podatkom koji kaže da je srpska vlada investirala oko 79 miliona dolara u tehničku infrastrukturu za startape, uključujući i inicijative poput besplatnog coworking prostora (pretpostavljamo u okviru NTP centara), kao i fokus na tehnološke nauke na univerzitetima. Naš ekosistem nalazi se u ranoj fazi razvoja i trenutno se procenjuje da ovde posluje oko 200 – 400 startap kompanija.

Pristupačan kvalitetan kadar kao naša najveća prednost

Svakako najbitniji podatak tiče se dva sektora u kojima srpski startapi pokazuju visok nivo stručnosti, a to su Blockchain i Gaming. Navodi se da je Srbija među 5 zemalja po broju blockchain developera, sa velikim brojem product oriented startapa među kojima su GameCredits, OriginTrail i Blinking, a spominje se i MVP Workshop Ivana Bjelajca kao dobitnik ovogodišnjeg EY Entreprenuer of the Year priznanja.

Sa strane gaming kompanija ističu se Nordeus koji je u 2018. godini ostvario 75 miliona dolara prihoda, kao i 3Lateral kojeg je akvizirao Epic Games za 100 miliona dolara. Ne treba zaboraviti ni Serbian Game Association koji organizuje različite programe u saradnji sa imenima kao što su Facebook i Unity.

Nebojša Đurđević, direktor Inicijative„Digitalna Srbija“, prokomentarisao je rezultate za Netokraciju:

Drago nam je da se kroz ovaj izveštaj potvrdilo ono što smo svi i predosetili — naš startap ekosistem je zaista porastao u poslednjih nekoliko godina. Važno je što se Srbija po prvi put nalazi u ovom globalnom izveštaju — u startap svetu nije dovoljno da se merimo sami sa sobom. Startapi su globalna igra u kojoj se preduzetnici takmiče sa kolegama iz celog sveta, pa moramo da znamo kakve su šanse Petra iz Beograda da razvije uspešan startap u poređenju sa Piterom iz Londona ili iz San Franciska.

Ovaj izveštaj je tek prvi korak u saradnji sa organizacijom Startup Genome. U naredna dva meseca ćemo dobiti još detaljniju analizu našeg ekosistema iz koje očekujem da ćemo moći još mnogo toga da naučimo. Informacije koje dobijemo podelićemo sa svim startap organizacijama u Srbiji, kako bismo se zajednički dogovorili i počeli sa radom na razvoju ključnih stvari u našem ekosistemu. Da bismo došli do rezultata, neophodno je da svi zajedno radimo ka tom cilju i, kao što je dovođenje Startup Genome-a u Srbiju i prikupljanje podataka bio rezultat upravo toga, sigurni smo da će nas dobijena analiza još više ohrabriti na dalju saradnju.

U sekcijama „Top 5“, beogradsko-novosadski startap ekosistem dobio je visoke ocene u dve kategorije:

  • Affordable Talent (pristupačan kvalitetan kadar)
  • Blockchain

Ovaj podatak dodatno ukazuje na činjenicu da svet polako ali sigurno prepoznaje Srbiju kao zemlju koja može da se pohvali sa odličnim i tehnički potkovanim kadrom, daleko (cenovno) pristupačnijim nego što je to slučaj sa zemljama Zapadne Evrope – prosečna plata softverskog inženjera u zemljama obuhvaćenim istraživanjem iznosi 58.300 dolara, dok u Srbiji taj broj iznosi 19.400 dolara.

Beograd i Novi Sad prepoznati su kao ekosistem koji prednjači u gaming sektoru.

Inače, sama vrednost našeg startap ekosistema procenjena je na 303 miliona dolara, ali iz DSI-ja skreću pažnju da zbog terminologije u obzir nisu uzeti startapi koji su registrovani izvan Srbije, kao ni boostrapp-ovani startapi koji nisu primili investiciju.

Među benefitima za razvoj startapa u okviru našeg ekosistema navodi se nizak porez na dobit koji je prošlogodišnjim izmenama Zakona o porezu na dobit pravnih lica smanjen na svega 3% kao posebna mera za privlačenje inovativnih kompanija koje žele da izmeste svoja R&D odeljenja u Srbiju.

Kompletno Startup Genome istraživanje za 2019. godinu preuzmite sa zvaničnog sajta.

Istraživanje našeg startap ekosistema pokrenula je Inicijativa „Digitalna Srbija“, a realizuje ga američka organizacija Startup Genome, uz podršku Kabineta ministra za inovacije i tehnološki razvoj i UNICEF-a.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Office Talks Podcast

Gde su naši AliExpress paketi?

Šestu epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor o trenutnim dešavanjima sa astronomskim poskupljenjem poštarine sa sajta AliExpress. Mi smo pokušali da analiziramo šta je tačno dovelo do ovog problema koji je u velikoj meri pogodio sve one koji kupuju sa ove poznate online prodavnice.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Niški ServerBytes omogućava brži i jeftiniji ‘game development’ studijima širom sveta

Filip i Dejan još kao studenti radili su na razvoju mobilnih igara. Nakon mnogo potrošenih sati na korišćenje raznih alata i servisa koji su im pomagali u tom procesu, shvatili su da ne postoji rešenje koje nudi multiplejer, 'chat', 'cloud storage' i druge funkcionalnosti. Tako je nastao njihov proizvod - ServerBytes.

Kultura 2.0

I klijenti su ljudi, što lako zaboraviš kad te od njihovih zahteva zaboli glava

Tekst pred vama predstavlja ilustraciju dinamike tima agencije Flexis, koja se zasniva na jednostavnoj istini: mi odgovore nalazimo u miksu ideja, stavova i različitih perspektiva 'account' i dizajn tima, svesni da jedni bez drugih ne možemo. A i ne želimo.

Karijere

Do 30% domaćih frilensera traži sigurnost stalnog posla jer frilensing na globalu pokazuje znake recesije

Šta čeka srpske frilensere u narednom periodu i kako će izgledati budućnost frilensinga na domaćem tržištu?

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.