Startap kao mantra populističkih šonja ili pozitivna poslovna realnost?

Startap je kod nas još uvek samo reč čije značenje nije dovoljno jasno definisano. Tuđica koja se ne samo odomaćila u uličnom i ‘online’ srpskom jeziku, već se u nekim slučajevima pogrešno ili prečesto upotrebljava. Još kada se javnost naloži na nešto što je strava u Americi, a počinje da se prima i kod nas, dobijete veliki ‘hype’ oko nedovoljno razumljivog stanja koje privlači masu i domaće tzv. eksperte - dolivajući ulje na vatru svojim nerelevantnim iskustvom i skučenim pogledima.

kevin_izmena

Sve je to ok, a stanje koje vlada su bolesti male dece iz kojih ćemo brzo izrasti. Ovo je prva faza do kritične mase koja će balonu oko ideologije startapa, kroz 5 godina dati neki smisao – imaćemo mnogo uspeha a populističke šonje koje vladaju edukativnom scenom danas, zauvek će nestati.

U mnogim zemljama, reč startap već odavno ne predstavlja samo reč već i realnost – pre svega stanje svesti i duha. Neodoljivu želju da rešite neki problem ili usavršite postojeće rešenje a da su vam šanse za uspeh apsolutno neizvesne. Mala tajna – da biste bili startap ne morate biti 100% originalni niti imati veze sa ICT industrijom.

Jesam li startaper?

Svaka druga šuša iznad 20 godina, sa malo boljim znanjem Java, HTML5 ili PHP (velika čast velikim izuzecima), koja se već inflltrirala u startup krugove Srbije kaže da ima – startap.

Startap može ali i ne mora izrasti iz originalne ideje, ali startap sigurno nije one-man projekat koji ne zahteva više od par sati rada dnevno. Niti je startap ako nema kapacitet da raste jako brzo za jako kratko vreme. Startup nemate ako to nije jedina stvar na koju mislite i vozi vas sama želja da nešto izvedete najbolje što možete. Startup nemate ako niste zarazili bar 5 poznanika u prva tri meseca da zajedno sa vama rade 10 sati dnevno bez dinara. Startap niste ako dugo već niste zaradili ni dinara. Startap nemate ako ste samo našem tržištu predstavili nešto što u svetu postoji već neko vreme a niste napravili nikakavu adaptaciju, jer ste onda samo običan preprodavac.

Ako vaš projekat nije ništa od gore navedenog, onda je samo projekat ili standardni poslovni poduhvat. Nemate pravo da ga nazovete startapom jer vas ne pokreće duh koji mora da živi u i oko startapera. A šta uraditi da biste postali uspešni startaper i manuli se populističkih mantri? Evo samo par naznaka:

Ne slušajte ljude bez strasti u glasu

Da vam dođe Tim Kuk i kaže „imam par saveta za tebe, evo kako ćeš da uspeš“, ne slušajte ga ako sa strašću u glasu ne može da odogovori zašto obožava vaš projekat. Svakog ko želi da vam pomogne ili se priključi vašem timu, prvo ga pitajte da li bi udelio neke savete besplatno ili radio mesec dana na projektu za . Ako se barem ne zamisli, zatvorite vrata. U ovom momentu vam trebaju ljudi koje primarno ili isključivo vozi strast – verovatnoća da će projekat uspeti eksplicitno raste sa brojem ljudi koji su zaljubljeni u projekat i posao koji obavljaju. Pare moraju biti motiv, ali ne baš na prvom mestu.

Investitori nisu babaroge koje otimaju ideje za male pare

Nadam se da niste baš toliko očajni da prodate ideju ili većinski udeo za 50.000 evra. Ako vaš projekat ima potencijala, to je sića jer inicijalno svi investitori razmišljaju kao prosečan Srbin.

Ipak, nisu svi investitori isti, imate nekoloko preovlađujućih vrsta: one koji seju mala sretstva na mnogo strana, traže dosta veliku kontrolu u odnosu na iznos investicije i njihov uspeh je samo igra brojevima. Oni koji seju minimum nekoliko stotina hiljada na tačno probrana mesta a ne traže preveliku kontrolu, i oni koji smatraju da ste pretnja ili ogroman potencijal pa žele da vas progutaju. Ako obožavate to što radite i planirate da radite onako kako ste zamislili, predlažem ovu drugu vrstu investitora. Njih baš ne možete naći na startap takmičenjima i kod njih je pitch jako ozbiljna poslovna analiza na nekih 40 strana. Ako ovde prođete, na konju ste. Ova treća je za one koji možda malo više vole Bahame od adrenalina koji pružaju svakodnevni poslovni uspesi.

Propasti znači samo jedno – uspeh

Ovde ne sme da važi ona „ko se o mleko opeče i u jogurt duva“. Ako ne shvatate dobro propadanje, onda niste za biznis. Propasti u startap eri treba da znači neprocenjljivo iskustvo i dokaz o postojanju one slepe strasti sa početka teksta. To će i investitori ceniti, znaće da ste puno naučili i možda ćete u sledećem poduhvatu izvući više novca.

U međuvremenu, živi nama bili populisti jer iako neretko greše u procenama i savetima, bar dolivaju ulje na vatru koja se jako brzo širi i nadam se, sve nas tera u nezaustavljivu, jako pozitivnu poslovnu realnost.

Ostavi komentar

    • Maja Lazarević

      Maja Lazarević

      3. 6. 2015. u 17:10 Odgovori

      Cao Vedrana. Hvala sto pratis Netokraciju i hvala na pitanju. Ima ih dosta a neke ciji rad pratim ili sam na neki nacin ukljucena su MyWorldTaxi, SMS Robot… COPRIX Media je super prica a Spark.me jako kvalitetna konferencija BTW. Ostali su previse sitni, previse mladi, ili previse „stari“ za startap 🙂

  1. Ognjen

    Ognjen

    3. 6. 2015. u 15:40 Odgovori

    Sjajno, neko je napisao ono što većina misli, pogovotu o domaćim stručnjacima koji drže predavanja na sve strane, a niko ništa nije uradio.

  2. Ante

    Ante

    4. 6. 2015. u 09:30 Odgovori

    Maja, hvala sto si rekla/napisala ono sto mnogi od nas misle vec duze vrijeme. Pripremi se na napade od strane „startup zajednice“

  3. Miroslav T.

    Miroslav T.

    4. 6. 2015. u 23:14 Odgovori

    Dakle suma sumarum – startup je poduzetništvo bez zarade, bez plaćanja radnika, sa velikim šansama propasti ali se za uzvrat dobije neprocjenjivo iskustvo. Zvuči super.

  4. Alex

    Alex

    16. 6. 2015. u 10:18 Odgovori

    „populističke šonje koje vladaju edukativnom scenom danas, zauvek će nestati“ – bravo! Dotični se već godinama laicima predstavljaju kao gurui, i kao rade na „razvijanju interneta“, šta god takvo uopštavanje značilo. Svaki njihov prosvetljujući blog post je nešto prevedeno i prežvakano, što smo mi koje npr IM zanima čitali mesecima ili čak godinama ranije. Ok, nek prodaju svoje prevode kao genijalnost onima koji ili ne znaju engleski, ili ih ne zanima da guglaju i čitaju prave stvari. Samo u ovakvim sredinama ime i šatro expertise možeš da izgradiš na magli.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.