Startap kao mantra populističkih šonja ili pozitivna poslovna realnost?
Startap je kod nas još uvek samo reč čije značenje nije dovoljno jasno definisano. Tuđica koja se ne samo odomaćila u uličnom i ‘online’ srpskom jeziku, već se u nekim slučajevima pogrešno ili prečesto upotrebljava. Još kada se javnost naloži na nešto što je strava u Americi, a počinje da se prima i kod nas, dobijete veliki ‘hype’ oko nedovoljno razumljivog stanja koje privlači masu i domaće tzv. eksperte - dolivajući ulje na vatru svojim nerelevantnim iskustvom i skučenim pogledima.
Sve je to ok, a stanje koje vlada su bolesti male dece iz kojih ćemo brzo izrasti. Ovo je prva faza do kritične mase koja će balonu oko ideologije startapa, kroz 5 godina dati neki smisao – imaćemo mnogo uspeha a populističke šonje koje vladaju edukativnom scenom danas, zauvek će nestati.
U mnogim zemljama, reč startap već odavno ne predstavlja samo reč već i realnost – pre svega stanje svesti i duha. Neodoljivu želju da rešite neki problem ili usavršite postojeće rešenje a da su vam šanse za uspeh apsolutno neizvesne. Mala tajna – da biste bili startap ne morate biti 100% originalni niti imati veze sa ICT industrijom.
Jesam li startaper?
Svaka druga šuša iznad 20 godina, sa malo boljim znanjem Java, HTML5 ili PHP (velika čast velikim izuzecima), koja se već inflltrirala u startup krugove Srbije kaže da ima – startap.
Startap može ali i ne mora izrasti iz originalne ideje, ali startap sigurno nije one-man projekat koji ne zahteva više od par sati rada dnevno. Niti je startap ako nema kapacitet da raste jako brzo za jako kratko vreme. Startup nemate ako to nije jedina stvar na koju mislite i vozi vas sama želja da nešto izvedete najbolje što možete. Startup nemate ako niste zarazili bar 5 poznanika u prva tri meseca da zajedno sa vama rade 10 sati dnevno bez dinara. Startap niste ako dugo već niste zaradili ni dinara. Startap nemate ako ste samo našem tržištu predstavili nešto što u svetu postoji već neko vreme a niste napravili nikakavu adaptaciju, jer ste onda samo običan preprodavac.
Ako vaš projekat nije ništa od gore navedenog, onda je samo projekat ili standardni poslovni poduhvat. Nemate pravo da ga nazovete startapom jer vas ne pokreće duh koji mora da živi u i oko startapera. A šta uraditi da biste postali uspešni startaper i manuli se populističkih mantri? Evo samo par naznaka:
Ne slušajte ljude bez strasti u glasu
Da vam dođe Tim Kuk i kaže “imam par saveta za tebe, evo kako ćeš da uspeš”, ne slušajte ga ako sa strašću u glasu ne može da odogovori zašto obožava vaš projekat. Svakog ko želi da vam pomogne ili se priključi vašem timu, prvo ga pitajte da li bi udelio neke savete besplatno ili radio mesec dana na projektu za dž. Ako se barem ne zamisli, zatvorite vrata. U ovom momentu vam trebaju ljudi koje primarno ili isključivo vozi strast – verovatnoća da će projekat uspeti eksplicitno raste sa brojem ljudi koji su zaljubljeni u projekat i posao koji obavljaju. Pare moraju biti motiv, ali ne baš na prvom mestu.
Investitori nisu babaroge koje otimaju ideje za male pare
Nadam se da niste baš toliko očajni da prodate ideju ili većinski udeo za 50.000 evra. Ako vaš projekat ima potencijala, to je sića jer inicijalno svi investitori razmišljaju kao prosečan Srbin.
Ipak, nisu svi investitori isti, imate nekoloko preovlađujućih vrsta: one koji seju mala sretstva na mnogo strana, traže dosta veliku kontrolu u odnosu na iznos investicije i njihov uspeh je samo igra brojevima. Oni koji seju minimum nekoliko stotina hiljada na tačno probrana mesta a ne traže preveliku kontrolu, i oni koji smatraju da ste pretnja ili ogroman potencijal pa žele da vas progutaju. Ako obožavate to što radite i planirate da radite onako kako ste zamislili, predlažem ovu drugu vrstu investitora. Njih baš ne možete naći na startap takmičenjima i kod njih je pitch jako ozbiljna poslovna analiza na nekih 40 strana. Ako ovde prođete, na konju ste. Ova treća je za one koji možda malo više vole Bahame od adrenalina koji pružaju svakodnevni poslovni uspesi.
Propasti znači samo jedno – uspeh
Ovde ne sme da važi ona “ko se o mleko opeče i u jogurt duva”. Ako ne shvatate dobro propadanje, onda niste za biznis. Propasti u startap eri treba da znači neprocenjljivo iskustvo i dokaz o postojanju one slepe strasti sa početka teksta. To će i investitori ceniti, znaće da ste puno naučili i možda ćete u sledećem poduhvatu izvući više novca.
U međuvremenu, živi nama bili populisti jer iako neretko greše u procenama i savetima, bar dolivaju ulje na vatru koja se jako brzo širi i nadam se, sve nas tera u nezaustavljivu, jako pozitivnu poslovnu realnost.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!