Posetili smo Startup Centar na Ekonomskom fakultetu

Posetili smo Startup Centar na EKOF-u, inkubator za razvoj studentskih ideja koji sada upisuje drugu generaciju polaznika

Pozitivnim prognozama kada je reč o razvoju i napretku domaćeg IT ekosistema, doprinose i sve češće edukacije mladih, kao i širenje mreže razvojnih centara u okviru kojih studenti mogu da načine svoje prve preduzetničke korake. Ove nedelje razgovaramo sa predstavnicima jednog takvog centra - u pitanju je Startup Centar na EKOF-u koji je otvoren prošle godine, a koji uskoro upisuje novu generaciju studenata koji će biti u prilici da razvijaju svoje ideje uz pomoć iskusnih mentora.

Detaljniju priču o pomenutom centru na Ekonomskom fakultetu ispričala nam je Ljiljana Bjeličić, edukacioni menadžer u kompaniji MVP Workshop. Ova firma u saradnji sa EKOF-om realizovala je ideju o otvaranju Startup Centra koji se danas nalazi na četvrtom spratu jednog od najpoznatijih fakulteta pri Univerzitetu u Beogradu.

Ulaskom u sam prostor, pored sagovornika dočekala nas je i grupa studenata koja aktivno radi na razvoju svojih projekata – u malom, ali dobro opremljenom prostoru. Na početku našeg razgovora, Ljiljana za Netokraciju otkriva kako je došlo do otvaranja Startup Centra na inicijativu Centra za saradnju sa privredom koji su su stupili u kontakt sa MVP Workshop-om sa idejom da se otvori startap inkubator na pomenutom fakultetu:

Odmah su nam predočili da će oni obezbediti prostor na fakultetu, ali da traže partnera koji će svojom ekspertizom i iskustvom u radu sa startapima moći da osmisli program po kom će se validirati njihove ideje. Nakon nekoliko razgovora sa prodekanom dr Draganom Lončarom i njegovim timom, dogovorili smo se da mi osmislimo tromesečni mentorski program, ali da centar otvorimo za studente ostalih fakulteta. Jedini uslov je da u svakom timu jedan član bude trenutni student osnovnih, master ili doktorskih studija Ekonomskog fakulteta.

Studentima na raspolaganju svi potrebni uslovi

Sa reči na delo krenulo se sredinom prošle godine, kada je i otvoren Startup Centar koji je prošle jeseni primio prve polaznike. Već u januaru očekuje nas upis druge generacije studenata koji uz seriju predavanja i rad sa mentorima postepeno ulaze u svet tehnološkog preduzetništva, razvijajući svoje ideje.

Startup Centar za sada ima kapaciteta da godišnje primi devet timova u tri generacije.

Na pitanje Netokracije koliko je jedan ovakav centar važan za podizanje svesti o startap ekosistemu u Srbiji, Ljiljana kaže da prisustvo Startup Centra na fakultetu ostvaruje daleko najveći uticaj na same studente. Na taj način, polaznicima je omogućeno da se bliže uključe u jedan inkubacioni program i tako unaprede svoje veštine i znanja. Ipak, podrška mladima za ulazak u svet preduzetništva morala bi biti veća, napominje naša sagovornica:

Problem je što ih porodica i bliža okolina konstantno odvraća od ulaska u startap zajednicu i upuštanje u preduzetničke vode. To je rezultovalo činjenicom da većina studenata ima cilj samo da završi fakultet, bez angažovanja u toku studija na drugim projektima i razvoju tj. proširenju novih znanja i veština. To je onaj deo koji mi pokušavamo da promenimo.

Kao jedan od preduslova za razvoj preduzetničkih ideja mogu se navesti i kvalitetni uslovi za rad. Iako male površine, Startup Centar ne manjka opremom, dok je polaznicima na raspolaganju korišćenje svih osnovnih resursa kao što su na primer različiti hardverski uređaji, ali i glasovni asistent Aleksa koji se danas koristi pri razvoju različitih IoT rešenja.

Uz mentorsku podršku studenti uče brže

Nastavljajući razgovor, Ljiljana ističe i značaj mentora koji predstavljaju važan deo rada sa studentima, pružajući im značajne smernice i savete prilikom testiranja ideja, ali i tokom razvoja strategije poslovanja, brendinga i online nastupa:

Mladi najčešće nisu ni svesni koliko im rad sa našim mentorima skraćuje proces ulaska u preduzetništvo, odnosno u sam business development – pogotovo kako ih priprema za većinu poteškoća i problema sa kojima se mogu susresti. Ovde se „naoružavaju“ znanjem kako da premoste različite probleme i povećaju svoje šanse za uspeh, učeći na tuđim greškama i iskustvima.

Ono što timovima može biti od posebne važnosti jeste i sam proces selekcije ulaska u program Startup Centra. Kako Bjeličić kaže, svi prijavljeni timovi ocenjuju se po nekoliko kriterijuma među kojima su: inovativnost njihove ideje, kvalitet i potencijal tima, veličina tržišta i faza izgradnje proizvoda. Njih procenjuje komisija Startup Centra koju čine profesori Ekonomskog fakulteta (prof. dr Blagoje Paunović i prof. dr Dragan Lončar), kao i predstavnici kompanije MVP Workshop (Ivan Bjelajac, Antun Debak i Mališa Pušonja).

Jedan od mentora u Startap centru je i Kris Farmer, direktor Notapipe Brand Consultinga, kreativne agencije koja sarađuje sa brendovima.

Cilj je podići svest o preduzetništvu u Srbiji

Odabir timova završava se zajedničkim odlukama o finalistima, a nakon razgovora sa izabranim studentima, donosi se konačna odluka o tri tima koji će ući u tromesečni mentorski program. „Važno je napomenuti da se onim timovima koji nisu izabrani šalje dodatni feedback o tome zašto nisu prošli dalje, te im se pružaju preporuke šta mogu poboljšati za novu prijavu za Startap centar – odnosno na čemu treba da rade da bi poboljšali snagu svog tima i preciznije definisali svoj biznis model“, dodaje Ljiljana.

Za kraj, Ljiljana nam otkriva i uspešne rezultate Startup Centra koji je do sada zabeležio solidan odziv za prvu generaciju polaznika, posebno ako se uzme u obzir podatak da su se prijavili studenti sa desetak fakulteta:

Godišnje možemo podržati maksimalno devet timova, u tri generacije, te smo otvoreni za sve mlade, a jedini uslov je, kao što smo napomenuli, da jedan član tima bude trenutni student Ekonomskog fakulteta.

Prema njenim rečima za sada ne postoje konkretni planovi za dalje fizičko širenje samog centra, te je cilj da se u narednom periodu izvedu kvalitetni timovi na pravi preduzetnički put, kao i da im se pomogne prilikom razvoja njihovih biznis ideja. „Mi smo aktivni u startap zajednici i sarađujemo sa sličnim centrima, institucijama i organizacijama koje rade na podršci preduzetništva u Srbiji, tako da nastavljamo da budemo deo većih projekata koje organizuje sama zajednica u cilju jačanja našeg ekosistema. „Pozivamo zainteresovane studente da nam se jave i prijave za drugu generaciju Startup Centra„, zaključuje Bjeličić.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Propustili ste

Internet marketing

Budžeti za digitalno oglašavanje u najvećoj meri stopirani – ali se brendovi polako vraćaju u igru

Kako brendovi treba da se postave za vreme pandemije i trebaju li više da ulažu u digitalne kanale?

Startapi i poslovanje

Pitali smo IT kompanije kako su organizovale rad na daljinu i koje savete imaju za svoje kolege

Sa kojim se to izazovima susreću IT kompanije sada kada svi njihovi zaposleni rade od kuće?

Intervju

Šta radi Chief Revenue Officer i zašto je baš ova osoba potrebna vašem biznisu?

Relativno mlada profesija naziva 'Chief Revenue Officera' nastala je u Silicijumskoj dolini i polako se širi među kompanijama širom sveta. O njenoj ulozi i važnosti u IT industriji razgovaramo sa Vedranom Rašićem.

Novost

‘Korona’ zabeležila 750.000 spominjanja širom ex-Yu Interneta

Korona virus, trenutno najpopularnija svetska tema, okupirao nas je u potpunosti - i online i offline. Zahvaljujući analizi Mediatoolkita saznali smo koliko smo, u poslednjih mesec i po dana, na Internetu pretraživali o ovom virusu i u regionu i u Srbiji.