Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Ukoliko ste u IT industriji ili imate dodira sa razvojem softvera u poslednje vreme ste verovatno bombardovani rečju agilno i pitanjem šta agilno za vas znači. Pokušaćemo da odgovorimo na njega.

Agilno je mogućnost da se odgovori na konstantne promene, koje su diktirane dinamičnim zahtevima korisnika. Ono predstavlja prilagodljivost. Agilno jeste razumevanje današnjeg konteksta, spoznaja neizvesnosti kojoj smo izloženi i usputno prilagođavanje novonastalim okolnostima.

Kada pričamo o agilnom razvoju softvera, fokus je dat na ljude i njihovu međusobnu kolaboraciju. Kada radimo agilno, ljudima treba dati prostor da eksperimentišu i da se ujedno osećaju sigurno da pogreše. Jedino tako možemo očekivati izuzetne rezultate.

Smatra se da najbolja rešenja nastaju kroz saradnju između samoorganizujućih timova i različitih eksperata. Ukoliko ste lider, fokusirajte se na svoje ljude, vrednujte ih, dajte im svrhu i prostor da rastu.

Višestruko će vam se vratiti.

Agilne vrednosti i agilni principi

Pre svega, agilno predstavlja promenu smera razmišljanja. Zato se često kaže da je stvar u mindset-u! Stoga da bismo bili agilni ne možemo samo da promenimo procese već i kulturu kompanije.

Agilni način razmišljanja je skup stavova koji podržavaju agilnu radnu sredinu. To uključuje poštovanje, saradnju, kontinualno poboljšanje, fokus na isporuku vrednosti i sposobnost prilagođavanja promenama. Ovaj način razmišljanja je neophodan da bi se negovali timovi visokih performansi, koji pružaju pravu vrednost svojim klijentima.

Kako da budete više agilni?:

  • Sarađujte
  • Poštujte i uvažavajte mišljenja svih
  • Unapređujte svoj rad stalno
  • Razmišljajte u malim koracima
  • Eksperimentišite. Pravite greške jer je to jedini način da naučite.

Definicija agilnog je data u Agilnom Manifestu. Agilno je ideja podržana sa nizom vrednosti i principa. Ove vrednosti i principi daju smernice kako da odgovorimo na promene i kako da se borimo sa neizvesnošću. To je ciljna kultura za uspešnu isporuku softvera. Agilni manifesto je definisan 2001 od strane softver developera koji su imali želju da otkriju bolje načine za razvoj softvera. Tada su definisali četiri agilne vrednosti:

  • Pojedinci i interakcije ispred procesa i alata
  • Funkcionalan softver ispred sveobuhvatne dokumentacije
  • Saradnja sa klijentima ispred definisanja ugovora
  • Reagovanje na promene ispred praćenja plana

Agilni manifesto je podržan sa 12 principa. Ukoliko radite u skladu sa četiri vrednosti i pratite 12 agilnih principa, možete slobodno reći da radite agilno.

Biti agilan vs raditi agilno

Verovatno vam je do sada jasno da agilno predstavlja mnogo širi pojam od procesa ili grupe procesa. Kada bi agilno predstavljalo proces, kultura ne bi bila glavni kamen spoticanja u prihvatanju agilnog načina rada.

Ipak, i procesi su bitan deo agilnog rada. Većina timova i organizacija kada kreće sa agilnim razvojem softvera, pre svega se fokusira na prakse koje će im omogućiti kolaboraciju i organizaciju posla. Neretko zaboravljaju tehničke prakse koje obezbeđuju razvoj softvera na način koji pomaže timu da se suoči sa neizvesnošću.

Nadamo se da vam je jasno da agilni način rada nije isto što i biti agilan (doing agile vs being agile). Raditi agilno zahteva primenu određenih praksi (npr. Scrum, Kanban), i svakako donosi određene benefite: povećanje transparentnosti, poboljšanu komunikaciju, mogućnost da se menjaju prioriteti.

Biti agilan zahteva mnogo više – promenu u načinu razmišljanja i načinu motivisanja članova tima. Naravno, ovo je definitivno teži put, ali put koji daje veće benefite: kontinualno učenje, inovativnost, zadovoljstvo klijenta i naravno srećne timove. Zato se i kaže da sjajni timovi prave sjajne proizvode.

I, kada vam neko sledeći put kaže da radi agilno, pitajte ga šta to za njega znači. Možda se uopšte ne razumete, a i svakako ako taj neko radi agilno, ne znači nužno da je agilan.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Karijere

Kako se brendirati na LinkedIn-u i obezbediti veći doseg za vaše objave?

Kako funkcioniše LinkedIn algoritam? Kakve objave voli, a koje kažnjava niskim 'reach'-om? Otkrivamo u nastavku.

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.