Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Ukoliko ste u IT industriji ili imate dodira sa razvojem softvera u poslednje vreme ste verovatno bombardovani rečju agilno i pitanjem šta agilno za vas znači. Pokušaćemo da odgovorimo na njega.

Agilno je mogućnost da se odgovori na konstantne promene, koje su diktirane dinamičnim zahtevima korisnika. Ono predstavlja prilagodljivost. Agilno jeste razumevanje današnjeg konteksta, spoznaja neizvesnosti kojoj smo izloženi i usputno prilagođavanje novonastalim okolnostima.

Kada pričamo o agilnom razvoju softvera, fokus je dat na ljude i njihovu međusobnu kolaboraciju. Kada radimo agilno, ljudima treba dati prostor da eksperimentišu i da se ujedno osećaju sigurno da pogreše. Jedino tako možemo očekivati izuzetne rezultate.

Smatra se da najbolja rešenja nastaju kroz saradnju između samoorganizujućih timova i različitih eksperata. Ukoliko ste lider, fokusirajte se na svoje ljude, vrednujte ih, dajte im svrhu i prostor da rastu.

Višestruko će vam se vratiti.

Agilne vrednosti i agilni principi

Pre svega, agilno predstavlja promenu smera razmišljanja. Zato se često kaže da je stvar u mindset-u! Stoga da bismo bili agilni ne možemo samo da promenimo procese već i kulturu kompanije.

Agilni način razmišljanja je skup stavova koji podržavaju agilnu radnu sredinu. To uključuje poštovanje, saradnju, kontinualno poboljšanje, fokus na isporuku vrednosti i sposobnost prilagođavanja promenama. Ovaj način razmišljanja je neophodan da bi se negovali timovi visokih performansi, koji pružaju pravu vrednost svojim klijentima.

Kako da budete više agilni?:

  • Sarađujte
  • Poštujte i uvažavajte mišljenja svih
  • Unapređujte svoj rad stalno
  • Razmišljajte u malim koracima
  • Eksperimentišite. Pravite greške jer je to jedini način da naučite.

Definicija agilnog je data u Agilnom Manifestu. Agilno je ideja podržana sa nizom vrednosti i principa. Ove vrednosti i principi daju smernice kako da odgovorimo na promene i kako da se borimo sa neizvesnošću. To je ciljna kultura za uspešnu isporuku softvera. Agilni manifesto je definisan 2001 od strane softver developera koji su imali želju da otkriju bolje načine za razvoj softvera. Tada su definisali četiri agilne vrednosti:

  • Pojedinci i interakcije ispred procesa i alata
  • Funkcionalan softver ispred sveobuhvatne dokumentacije
  • Saradnja sa klijentima ispred definisanja ugovora
  • Reagovanje na promene ispred praćenja plana

Agilni manifesto je podržan sa 12 principa. Ukoliko radite u skladu sa četiri vrednosti i pratite 12 agilnih principa, možete slobodno reći da radite agilno.

Biti agilan vs raditi agilno

Verovatno vam je do sada jasno da agilno predstavlja mnogo širi pojam od procesa ili grupe procesa. Kada bi agilno predstavljalo proces, kultura ne bi bila glavni kamen spoticanja u prihvatanju agilnog načina rada.

Ipak, i procesi su bitan deo agilnog rada. Većina timova i organizacija kada kreće sa agilnim razvojem softvera, pre svega se fokusira na prakse koje će im omogućiti kolaboraciju i organizaciju posla. Neretko zaboravljaju tehničke prakse koje obezbeđuju razvoj softvera na način koji pomaže timu da se suoči sa neizvesnošću.

Nadamo se da vam je jasno da agilni način rada nije isto što i biti agilan (doing agile vs being agile). Raditi agilno zahteva primenu određenih praksi (npr. Scrum, Kanban), i svakako donosi određene benefite: povećanje transparentnosti, poboljšanu komunikaciju, mogućnost da se menjaju prioriteti.

Biti agilan zahteva mnogo više – promenu u načinu razmišljanja i načinu motivisanja članova tima. Naravno, ovo je definitivno teži put, ali put koji daje veće benefite: kontinualno učenje, inovativnost, zadovoljstvo klijenta i naravno srećne timove. Zato se i kaže da sjajni timovi prave sjajne proizvode.

I, kada vam neko sledeći put kaže da radi agilno, pitajte ga šta to za njega znači. Možda se uopšte ne razumete, a i svakako ako taj neko radi agilno, ne znači nužno da je agilan.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Gaming

Humanitarni CS:GO turnir obezbediće 1.000.000+ dinara za organizacije koje pomažu medicinske radnike

Kompanija Quantox Technology organizuje online CS:GO humanitarni turnir od 4. do 5. aprila za domaće IT kompanije sa ciljem da se pomogne medicinskim radnicima u borbi protiv pandemije korona virusa.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Propustili ste

Kultura 2.0

Pandemija nije ‘sahranila’ naše konferencije iako su organizatori svesni da neće biti lako

Organizatori konferencija poručuju da prate razvoj situacije i da se nadaju pozitivnijem ishodu u drugoj polovini godine. Za najveći broj virtuelne konferencije jednostavno nisu opcija.

Tehnologija

Više od 80 rešenja stiglo na adresu Ministarstva inovacija u okviru inicijative ‘Budi I TI heroj’

Ministarstvo inovacija i tehnološkog razvoja prošle nedelje pozvalo je IT kompanije, organizacije i preduzetnike da se priključe inicijativi 'Budi I Ti Heroj' sa ciljem da se razviju visoko tehnološka rešenja za borbu protiv COVD-19 pandemije.

E-commerce

Upoznajte Yemoru, beogradsku e-commerce agenciju koja globalno iskustvo želi da primeni i na domaće klijente

Da li ste čuli za ime Yemora? Ukoliko je vaš posao e-commerce, možda znate za beogradsku agenciju koja razvija Magento rešenja za neke od najvećih globalnih klijenata.

Društvene mreže

TikTok postaje El Dorado za brendove – hoće li ga domaće agencije i kompanije iskoristiti?

Ako vas TikTok manija još uvek nije uhvatila, spremite se - pogotovo ukoliko dolazite iz oblasti marketinga. Jer, kako nam otkrivaju popularni TikTokeri (koji pritom rade u agencijama), ovo je velika prilika za mnoge brendove da se približe novoj publici.

Gaming

U vreme pandemije domaće iGaming kompanije beleže značajan rast – do 2025. industrija bi mogla da vredi $103 milijarde

Ograničeno vreme kretanja tokom pandemije otvorilo je nove aktivnosti za ljude širom sveta. Značajan rast beleži i 'online gambling' o čijem smo rastu i stanju na tržištu razgovarali sa predstavnicima domaćih iGaming kompanija.

Startapi i poslovanje

Sada nije vreme za strahove jer najbolja prilika za oporavak SME sektora leži u digitalnim servisima

Svedoci smo instant digitalizacije mnogobrojnih poslova i zanimanja izazvanih pandemijom COVID-19 virusa. O tome kako se mali i srednji biznisi mogu uspešno nositi sa ovim promenama - razgovaramo sa osnivačem kompanije SuperHosting.rs.