Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Znamo li šta znači raditi agilno ili taj termin koristimo napamet?

Ukoliko ste u IT industriji ili imate dodira sa razvojem softvera u poslednje vreme ste verovatno bombardovani rečju agilno i pitanjem šta agilno za vas znači. Pokušaćemo da odgovorimo na njega.

Agilno je mogućnost da se odgovori na konstantne promene, koje su diktirane dinamičnim zahtevima korisnika. Ono predstavlja prilagodljivost. Agilno jeste razumevanje današnjeg konteksta, spoznaja neizvesnosti kojoj smo izloženi i usputno prilagođavanje novonastalim okolnostima.

Kada pričamo o agilnom razvoju softvera, fokus je dat na ljude i njihovu međusobnu kolaboraciju. Kada radimo agilno, ljudima treba dati prostor da eksperimentišu i da se ujedno osećaju sigurno da pogreše. Jedino tako možemo očekivati izuzetne rezultate.

Smatra se da najbolja rešenja nastaju kroz saradnju između samoorganizujućih timova i različitih eksperata. Ukoliko ste lider, fokusirajte se na svoje ljude, vrednujte ih, dajte im svrhu i prostor da rastu.

Višestruko će vam se vratiti.

Agilne vrednosti i agilni principi

Pre svega, agilno predstavlja promenu smera razmišljanja. Zato se često kaže da je stvar u mindset-u! Stoga da bismo bili agilni ne možemo samo da promenimo procese već i kulturu kompanije.

Agilni način razmišljanja je skup stavova koji podržavaju agilnu radnu sredinu. To uključuje poštovanje, saradnju, kontinualno poboljšanje, fokus na isporuku vrednosti i sposobnost prilagođavanja promenama. Ovaj način razmišljanja je neophodan da bi se negovali timovi visokih performansi, koji pružaju pravu vrednost svojim klijentima.

Kako da budete više agilni?:

  • Sarađujte
  • Poštujte i uvažavajte mišljenja svih
  • Unapređujte svoj rad stalno
  • Razmišljajte u malim koracima
  • Eksperimentišite. Pravite greške jer je to jedini način da naučite.

Definicija agilnog je data u Agilnom Manifestu. Agilno je ideja podržana sa nizom vrednosti i principa. Ove vrednosti i principi daju smernice kako da odgovorimo na promene i kako da se borimo sa neizvesnošću. To je ciljna kultura za uspešnu isporuku softvera. Agilni manifesto je definisan 2001 od strane softver developera koji su imali želju da otkriju bolje načine za razvoj softvera. Tada su definisali četiri agilne vrednosti:

  • Pojedinci i interakcije ispred procesa i alata
  • Funkcionalan softver ispred sveobuhvatne dokumentacije
  • Saradnja sa klijentima ispred definisanja ugovora
  • Reagovanje na promene ispred praćenja plana

Agilni manifesto je podržan sa 12 principa. Ukoliko radite u skladu sa četiri vrednosti i pratite 12 agilnih principa, možete slobodno reći da radite agilno.

Biti agilan vs raditi agilno

Verovatno vam je do sada jasno da agilno predstavlja mnogo širi pojam od procesa ili grupe procesa. Kada bi agilno predstavljalo proces, kultura ne bi bila glavni kamen spoticanja u prihvatanju agilnog načina rada.

Ipak, i procesi su bitan deo agilnog rada. Većina timova i organizacija kada kreće sa agilnim razvojem softvera, pre svega se fokusira na prakse koje će im omogućiti kolaboraciju i organizaciju posla. Neretko zaboravljaju tehničke prakse koje obezbeđuju razvoj softvera na način koji pomaže timu da se suoči sa neizvesnošću.

Nadamo se da vam je jasno da agilni način rada nije isto što i biti agilan (doing agile vs being agile). Raditi agilno zahteva primenu određenih praksi (npr. Scrum, Kanban), i svakako donosi određene benefite: povećanje transparentnosti, poboljšanu komunikaciju, mogućnost da se menjaju prioriteti.

Biti agilan zahteva mnogo više – promenu u načinu razmišljanja i načinu motivisanja članova tima. Naravno, ovo je definitivno teži put, ali put koji daje veće benefite: kontinualno učenje, inovativnost, zadovoljstvo klijenta i naravno srećne timove. Zato se i kaže da sjajni timovi prave sjajne proizvode.

I, kada vam neko sledeći put kaže da radi agilno, pitajte ga šta to za njega znači. Možda se uopšte ne razumete, a i svakako ako taj neko radi agilno, ne znači nužno da je agilan.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.