Šta su to NFT tokeni i kako na njima zaraditi milione dolara?

Šta su to NFT tokeni i kako na njima zaraditi milione dolara?

Blockchain tehnologija je vremenom toliko napredovala uvodeći u mejnstrim neke nove trendove digitalne kupovine i trgovine na Internetu, kao što su kriptovalute koje su 'okupirale' svet. Međutim, zastanite na trenutak, svet se uveliko upoznaje sa novim trendom - NFT tokenima.

Iako će keš i platne kartice i dalje biti glavne u procesima plaćaja proizvoda i usluga, činjenica je da su kriptovalute a i sama blockchain tehnologija svetu ponudili jednu sasvim novu platnu vrednost i mogućnost razmene dobara. Naime, sa kriptovalutama smo se odavno upoznali, govorili smo o njihovom rudarenju i trgovini i za većinu ljudi one nisu novost. Njihova tržišna vrednost se zna, vesti pratimo na svakodnevnom nivou, berza je odavno oformljena, ali se u pozadini pojavio jedan sasvim novi trend koji i te kako ima veze za ovim digitalnim novcem.

Reč je, kao što smo i napomenuli u uvodu teksta, o NFT tokenima ili jednostavno govoreći nezamenljivim (non-fungible) tokenima koji, na neki način, zapravo predstavljaju definiciju digitalne imovine. NFT su vid kriptovalute koja omogućava da se razna umetnička dela na različitim medijima i sajtovima “tokenišu” i prodaju putem mehanizama digitalne trgovine, kao što je recimo Bitski.com.

Preciznije govoreći, ovi tokeni su zasnovani na Ethereum blockchain tehnologiji, ne mogu se zameniti nekom drugom vrednošću i u tom smislu su jedinstveni. Ako uzmemo za primer realnu sliku sa tržišta, NFT tokenom se mogu smatrati digitalna umetnička dela, poput grafika, slika, fotografija, muzičkih ostvarenja, delova u video igrama, a čija je vrednost izražena u Ethereum ili Bitcoin kriptovaluti čija se vrednost kasnije prevodi u dolare.

Jedno od najvećih tržišta NFT-a, tačnije virtuelne imovine je OpenSea, gde se nalazi različiti broj GIF-ova, animacija, jednostavnih grafika, a čiji kreatori kupovinom nekih od ovih umetničkih dela mogu zaraditi i milione dolara, o čemu ćemo zapravo govoriti u nastavku teksta. Ali hajde da za početak sa tehničke strane malo detaljnije opišemo sistem NFT-a.

Šta je onda u stvari NFT i šta ga karakteriše?

Pojam NFT-a nije nastao pre par meseci, prva tokenizacija imovine, odnosno izražavanje vrednosti određenog dela na ovaj način, zabeležen je još 2016. godine, ali svoju popularnost beleži godinu danas posle, kada je svet poludeo za kripto mačkama, zapravo kada su ljudi kupovali grafički nacrtane mačke na blockchainu, generišući oko milion evra vrednosti ovog NFT-a.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Nezamenjivi tokeni predstavljaju tako jedinicu podataka, tačnije digitalnih datoteka zasnovanih na blockchainu, ali je važno reći da pristup bilo kojoj kopiji originalne datoteke nije ograničen samo na vlasnika tokena. Iako su same digitalne datoteke beskrajno ponovljive, NFT-ovi koji ih predstavljaju prate se na njihovim osnovnim blokovima i pružaju kupcima dokaz o vlasništvu nad NFT-ima.

Kako se princip NFT-a zasniva na otpremanju digitalnih materijala na Ethereum blockchainu, ovim postupkom dolazi do kodifikacije NFT-a, što kasnije dovodi do uspostavljanja evidencija cena, vlasništva i prenosa, pa se samim tim sprečava digitalno falsifikovanje ili replikacija datoteke. Jednom kada se otpremi, NFT će trajno postojati na blockchainu sve dok je sam sistem u funkciji.

Kao rezultat toga, ne postoje dva NFT-a koja su potpuno identična, jer svaki komad sadrži jedinstvena digitalna svojstva. Čak i ako umetnik objavi dva dela bez jasnih fizičkih razlika, metapodaci kodirani u svakom NFT-u su različiti. Međutim, ono što je ovde važno reći jeste da je u okviru NFT sistema i tokenizacije potrebno u potpunosti zaštititi intelektualnu svojinu i da je to naredni korak koji treba ostvariti na tom polju.

Ono što je u ovom slučaju veoma važno za digitalne umetnike jeste da moraju da registruju autorska prava za svoj rad ako ikada budu morali da preduzmu zakonske mere protiv falsifikatora. Iako deluje kao jedna cool stvar koja bi svoju primenu tek mogla da ima širom sveta, NFT je naišao i na pojedine kritike tehnološke i ekološke zajednice u vezi energetske efikasnosti upravo zato što se vrednost ovih tokena zasniva na Ethereumu i Bitcoinu za čije rudaranje se troši ogromna količina električne energije u svetu.

Najzanimljiviji primeri na tržištu NFT tokena

Sada, kada smo približili samo tržište NFT tokena, ideja je da se osvrnemo i na neke od najvrednijih tokena u svetu koje su prodavale i poznate ličnosti. Cryptoart.io je odličan primer putem kojeg možete videti preglede svih umetničkih dela izraženih kroz format tokenizacije, kao i njihove autore. Pojedine cene grafika i animacija dostižu i po 34.000 Ethereuma ili konvertovano, nestvarnih 69 miliona dolara. Da, dobro ste pročitali, miliona.

Jedan od primera dela grafike koja je tokenizovana i čija je vrednost na aukciji dostigla i čak 388.000 dolara. Blockchain je definitivno digitalnim kreatorima omogućio jedan potpuno novi vid trgovine.

Naravno, sva ova dela možete pregledati i u zasebnoj galeriji, a kada govorimo o umetnicima Beeple je jedan od najzanimljivijih, čija su tokenizovana dela procenjena na 113 miliona dolara, a do sada je prodao čak 840 umetničkih dela. Pored nezavisnih kreatora i poznate ličnosti su imale svoj zapažen i značajan udeo u trgovanju NFT tokenima. Naime, NBA liga je 2019. godine izbacila Top Shots, tačnije kratke preglede utakmica u reels formatu koje su putem blockchaina generisale 230 miliona dolara.

Samo je klip Lebrona Džejmsa i Zijona Viliamsona imao vrednost od 200.000 dolara. Poznati muzičar u Sjedinjenim Državama, 3LAU prodao je svoj prvi kripto-album putem licitacije za manje od 24 sata i to za 11 miliona dolara. YouTuber Logan Pol takođe je prodao svoj NFT, tačnije svoju grafičku verziju Pokemona za 5 miliona dolara.

Iako i dalje zvuči nestvarno da ljudi zapravo zarađuju milione dolara na svojim grafičkim, muzičkim ili nekim drugim kreacijama, činjenice koje smo izneli u ovom tesktu nesumnjivo pokazuju da se, bar u određenom delu sveta, odvija jedan novi i moderan način digitalne trgovine. NFT ali i koncept kriptovaluta su i dalje za mnoge korisnike i ljude slabo definisan proces plaćanja i trgovine.

Istina je da je ova tehnologija i dalje igra za bogate i one koji se razumeju u trgovinu kriptovalutama, upravo zbog enormne vrednosti tržišta, berze i samih valuta. I dok se i dalje upoznajemo sa novim trendovima koji osvajaju svet, ne ostaje nam ništa drugo nego da se zapitamo šta to sledeće možemo očekivati na polju digitalnih vrednosti i da li, bar na neki način, mogu i pojedinci ubrati neki profit na polju kripto trgovine.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpski Constellation lansira AimFox – sveobuhvatno rešenje za automatizaciju komunikacije na LinkedInu

AimFox je cloud-based aplikacija namenjena svima koji žele da se bave networkingom, prodajom, regrutingom ili bilo kojim procesima koji podrazumevaju 'jedan na jedan' komunikaciju sa odabranom ciljnom grupom.

Startapi i poslovanje

Payoneer istraživanje: Globalizacija je šansa za razvoj malih i srednjih preduzeća

Procenat očekivanog rasta prihoda malih i srednjh preduzeća ostvarenog od izvoza u Srbiji iznosi 12% u periodu od 2021. do 2023 - pokazuju rezultati istraživanja koja je sproveo Payoneer.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Propustili ste

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Intervju

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.

Kultura 2.0

Trudna Barbi i Ken Sugar Daddy – kako je Mattel forama na svoj račun prešao marketing igru?

Drugi deo svoje kolumne o filmu "Barbie" posvetila sam marketinškim strategijama kompanije Mattel koja je aktivno učestvovala u produkciji i realizaciji filma.