Šta su to NFT tokeni i kako na njima zaraditi milione dolara?

Šta su to NFT tokeni i kako na njima zaraditi milione dolara?

Blockchain tehnologija je vremenom toliko napredovala uvodeći u mejnstrim neke nove trendove digitalne kupovine i trgovine na Internetu, kao što su kriptovalute koje su 'okupirale' svet. Međutim, zastanite na trenutak, svet se uveliko upoznaje sa novim trendom - NFT tokenima.

Iako će keš i platne kartice i dalje biti glavne u procesima plaćaja proizvoda i usluga, činjenica je da su kriptovalute a i sama blockchain tehnologija svetu ponudili jednu sasvim novu platnu vrednost i mogućnost razmene dobara. Naime, sa kriptovalutama smo se odavno upoznali, govorili smo o njihovom rudarenju i trgovini i za većinu ljudi one nisu novost. Njihova tržišna vrednost se zna, vesti pratimo na svakodnevnom nivou, berza je odavno oformljena, ali se u pozadini pojavio jedan sasvim novi trend koji i te kako ima veze za ovim digitalnim novcem.

Reč je, kao što smo i napomenuli u uvodu teksta, o NFT tokenima ili jednostavno govoreći nezamenljivim (non-fungible) tokenima koji, na neki način, zapravo predstavljaju definiciju digitalne imovine. NFT su vid kriptovalute koja omogućava da se razna umetnička dela na različitim medijima i sajtovima “tokenišu” i prodaju putem mehanizama digitalne trgovine, kao što je recimo Bitski.com.

Preciznije govoreći, ovi tokeni su zasnovani na Ethereum blockchain tehnologiji, ne mogu se zameniti nekom drugom vrednošću i u tom smislu su jedinstveni. Ako uzmemo za primer realnu sliku sa tržišta, NFT tokenom se mogu smatrati digitalna umetnička dela, poput grafika, slika, fotografija, muzičkih ostvarenja, delova u video igrama, a čija je vrednost izražena u Ethereum ili Bitcoin kriptovaluti čija se vrednost kasnije prevodi u dolare.

Jedno od najvećih tržišta NFT-a, tačnije virtuelne imovine je OpenSea, gde se nalazi različiti broj GIF-ova, animacija, jednostavnih grafika, a čiji kreatori kupovinom nekih od ovih umetničkih dela mogu zaraditi i milione dolara, o čemu ćemo zapravo govoriti u nastavku teksta. Ali hajde da za početak sa tehničke strane malo detaljnije opišemo sistem NFT-a.

Šta je onda u stvari NFT i šta ga karakteriše?

Pojam NFT-a nije nastao pre par meseci, prva tokenizacija imovine, odnosno izražavanje vrednosti određenog dela na ovaj način, zabeležen je još 2016. godine, ali svoju popularnost beleži godinu danas posle, kada je svet poludeo za kripto mačkama, zapravo kada su ljudi kupovali grafički nacrtane mačke na blockchainu, generišući oko milion evra vrednosti ovog NFT-a.

Nezamenjivi tokeni predstavljaju tako jedinicu podataka, tačnije digitalnih datoteka zasnovanih na blockchainu, ali je važno reći da pristup bilo kojoj kopiji originalne datoteke nije ograničen samo na vlasnika tokena. Iako su same digitalne datoteke beskrajno ponovljive, NFT-ovi koji ih predstavljaju prate se na njihovim osnovnim blokovima i pružaju kupcima dokaz o vlasništvu nad NFT-ima.

Kako se princip NFT-a zasniva na otpremanju digitalnih materijala na Ethereum blockchainu, ovim postupkom dolazi do kodifikacije NFT-a, što kasnije dovodi do uspostavljanja evidencija cena, vlasništva i prenosa, pa se samim tim sprečava digitalno falsifikovanje ili replikacija datoteke. Jednom kada se otpremi, NFT će trajno postojati na blockchainu sve dok je sam sistem u funkciji.

Kao rezultat toga, ne postoje dva NFT-a koja su potpuno identična, jer svaki komad sadrži jedinstvena digitalna svojstva. Čak i ako umetnik objavi dva dela bez jasnih fizičkih razlika, metapodaci kodirani u svakom NFT-u su različiti. Međutim, ono što je ovde važno reći jeste da je u okviru NFT sistema i tokenizacije potrebno u potpunosti zaštititi intelektualnu svojinu i da je to naredni korak koji treba ostvariti na tom polju.

Ono što je u ovom slučaju veoma važno za digitalne umetnike jeste da moraju da registruju autorska prava za svoj rad ako ikada budu morali da preduzmu zakonske mere protiv falsifikatora. Iako deluje kao jedna cool stvar koja bi svoju primenu tek mogla da ima širom sveta, NFT je naišao i na pojedine kritike tehnološke i ekološke zajednice u vezi energetske efikasnosti upravo zato što se vrednost ovih tokena zasniva na Ethereumu i Bitcoinu za čije rudaranje se troši ogromna količina električne energije u svetu.

Najzanimljiviji primeri na tržištu NFT tokena

Sada, kada smo približili samo tržište NFT tokena, ideja je da se osvrnemo i na neke od najvrednijih tokena u svetu koje su prodavale i poznate ličnosti. Cryptoart.io je odličan primer putem kojeg možete videti preglede svih umetničkih dela izraženih kroz format tokenizacije, kao i njihove autore. Pojedine cene grafika i animacija dostižu i po 34.000 Ethereuma ili konvertovano, nestvarnih 69 miliona dolara. Da, dobro ste pročitali, miliona.

Jedan od primera dela grafike koja je tokenizovana i čija je vrednost na aukciji dostigla i čak 388.000 dolara. Blockchain je definitivno digitalnim kreatorima omogućio jedan potpuno novi vid trgovine.

Naravno, sva ova dela možete pregledati i u zasebnoj galeriji, a kada govorimo o umetnicima Beeple je jedan od najzanimljivijih, čija su tokenizovana dela procenjena na 113 miliona dolara, a do sada je prodao čak 840 umetničkih dela. Pored nezavisnih kreatora i poznate ličnosti su imale svoj zapažen i značajan udeo u trgovanju NFT tokenima. Naime, NBA liga je 2019. godine izbacila Top Shots, tačnije kratke preglede utakmica u reels formatu koje su putem blockchaina generisale 230 miliona dolara.

Samo je klip Lebrona Džejmsa i Zijona Viliamsona imao vrednost od 200.000 dolara. Poznati muzičar u Sjedinjenim Državama, 3LAU prodao je svoj prvi kripto-album putem licitacije za manje od 24 sata i to za 11 miliona dolara. YouTuber Logan Pol takođe je prodao svoj NFT, tačnije svoju grafičku verziju Pokemona za 5 miliona dolara.

Iako i dalje zvuči nestvarno da ljudi zapravo zarađuju milione dolara na svojim grafičkim, muzičkim ili nekim drugim kreacijama, činjenice koje smo izneli u ovom tesktu nesumnjivo pokazuju da se, bar u određenom delu sveta, odvija jedan novi i moderan način digitalne trgovine. NFT ali i koncept kriptovaluta su i dalje za mnoge korisnike i ljude slabo definisan proces plaćanja i trgovine.

Istina je da je ova tehnologija i dalje igra za bogate i one koji se razumeju u trgovinu kriptovalutama, upravo zbog enormne vrednosti tržišta, berze i samih valuta. I dok se i dalje upoznajemo sa novim trendovima koji osvajaju svet, ne ostaje nam ništa drugo nego da se zapitamo šta to sledeće možemo očekivati na polju digitalnih vrednosti i da li, bar na neki način, mogu i pojedinci ubrati neki profit na polju kripto trgovine.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kolumna

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Propustili ste

E-commerce

Lansiran ecommerce4all – nova platforma za podršku razvoja e-trgovine

Mnogi poslovni podaci i informacije vezane za poslovanja e-trgovine od danas su zvanično dostupni na prvoj regionalnoj platformi za e-trgovinu pod nazivom 'E-commerce for all – ecommerce4all.eu' koja je već sada dostupna u Srbiji.

Intervju

Kako su srednja škola i prvi iPhone usmerili Vladimira ka karijeri ‘mobile software’ arhitekte

Dolazak u IT industriju može da krene iz više životnih pravaca. Međutim, kada se još u školskom periodu interesujete za računare i rad na njima, velika je verovatnoća da će buduća karijera biti vezana za tehnologiju. Svoju priču u dolazak u svet IT-ja i kompaniju Levi9, otkriva nam Vladimir Pavlović koji je Mobile Software arhitekta.

Startapi i poslovanje

Britanski Paysend najavio otvaranje kancelarije u Beogradu nakon $125 miliona investicije

Još jedna inostrana kompanija koja je prepoznala domaći tehnološki talenat.

Office Talks Podcast

Šta traže ruske IT firme u Beogradu?

Tri meseca od početka sukoba u Ukrajini vidimo veliki broj IT firmi i programera koji su odabrali upravo Beograd za svoju novu bazu. Kako ove promene na tržištu utiču na lokalni kadar i da li dolazi do skoka cene programera? O ovim temama razgovaramo u 96. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.