Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja?

Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja na Internetu?

U poslednjih dve, tri godine na domaćoj YouTube sceni sve više se govori o Patreonu - platformi koja nezavisnim video kreatorima pomaže da naprave nove modele zarade i okupe publiku koja će ih novčano nagraditi za kvalitetan sadržaj.

Ako bismo pokušali da definišemo Patreon, možda je najbolje reći da je to platforma za članstvo koja kreatore najrazličitijih vrsta sadržaja povezuje sa publikom koja ceni njihov rad. Ovaj servis uglavnom nudi finansijske modele koji omogućavaju publici koja želi da prati određenog kreatora da se pretplati na njegov/njen sadržaj, a stvaraocima daje predvidljiv tok prihoda dok nastavljaju da stvaraju sadržaj.

Ova platforma zapravo prihvata osnovni koncept finansiranja iliti pokroviteljstva od strane onih koji žele da prate određeni sadržaj. Patreon, dakle, omogućava mnogo široj publici da finansira umetnike i stvaraoce koji im se sviđaju po pristupačnim mesečnim cenama. Danas ovaj metod pretplata koriste različiti umetnici na Internetu, uključujući podkastere, jutjubere, muzičare i pisce.

Iako se ovde lako može provući poređenje sa platformama za grupno finansiranje kao što su Kickstarter ili Indiegogo u sklopu kojih ljudi mogu novčano podržati ideje koje još nisu realizovane, Patreon sa druge strane nudi mogućnost finansijske podrške za sadržaj koji već postoji na Internetu, bilo da je to video, audio, tekst ili nešto drugo. Krovna ideja iza pomenutog servisa jeste da umetnici, tačnije kreatori sadržaja, stvore održiv prihod, dok se oni koji su donirali određeni novac nagrađuju ekskluzivnim, premijernim ili dodatnim sadržajem.

Međutim, šta je još potrebno znati o Patreonu? Ovaj servis kreatorima omogućava da stvore višestruke članske slojeve, a kreiranje nivoa i iznosa pretplate prepušta se samom autoru. Svi oni koji bi podržali omiljene kreatore, mogu uložiti najmanje jedan dolar mesečno, dok se sama finansijska podrška može kretati i preko 10 i 20 dolara na mesečnom nivou. Ono što je ovde bitno napomenuti jeste da viši nivoi pretplate omogućavaju pristup drugačijem sadržaju koji nije dostupan ostalima.

Pomenute procese oko pretplata, sadržaja i projekata, kreatori mogu gledati i putem zasebne web stranice Patreona gde su im dostupni svi ostali alati, statistike, izvodi i analize aktivnosti, kako bi mogli da kreiraju buduću strategiju u vezi sa pretplatama i kreiranjem dodatnog sadržaja. Pored svega toga, sam servis stvaraocima sadržaja nudi i alate za komunikaciju kao što je chat i email kako bi, ukoliko je to potrebno, komunicirali sa onima koji su ih finansijski podržali.

lpak, ako gledamo sa lokalnog stanovišta, ovakvi modeli pretplata još nisu u potpunosti zaživeli među domaćim kreatorima.

Tržište u Srbiji nije dovoljno razvijeno za Patreon, ali postoji nada da se stvari promene na bolje

Kako bismo nešto detaljnije saznali o tome koje zapravo benefite Patreon donosi i da li se realna primena zaista podudara i sa teorijama, razgovarali smo sa Milošem Milakovićem koji već godinu dana uspešno vodi svoj nezavisni YouTube kanal. Na pitanje o tome po čemu se njegov sadržaj na YouTube-u razlikuje od onog na Patreonu, Miloš nam je rekao:

Iskreno, moj sadržaj na Patreonu se ne razlikuje u odnosu na onaj koji plasiram na YouTube. Trenutno je moj Patreon u razvoju, nema mnogo ljudi i cena koju sam stavio je jako simbolična (minimum 3$) tako da sam za sad samo aktivirao opciju premijernog gledanja novog video sadržaja.

Objašnjavajući nam kako sve to zapravo izgleda u praksi, Miloš kaže da on snimi video, njegova produkcija ga montira i on ga objavi ekskluzivno za ljude na Petreonu, a zatim taj video objavi nakon dva dana za sve pratioce na svom YouTube kanalu. “Ukoliko vidim da postoji rast pretplatnika na Patreonu, uvešću i behind the scenes videe ali i poneki live koji će biti samo za tu ekipu”, ističe Milaković i dodaje:

Trenutno zaista nemam puno pretplatnika na Patreonu ali i od tog malog broja ljudi dobijam uglavnom pozitivan feedback i hvala svima koji su izdvojili tu “kutiju cigareta” mesečno da podrže moj rad. S obzirom na to da smo zemlja koja u svim aspektima kasni za ostalima, pa tako i u sferi digitalnih platformi, kapiram da će tek za par godina Patreon ojačati, mada sa druge strane i sad postoje kanali koji su manje praćeni nego ja a imaju veći broj pretplatnika na Patreonu što mi govori da nam se publika razlikuje.

Naš sagovornik nam je otkrio da se digitalni kreatori uglavnom sami snalaze kada je u pitanju budžet i finansiranje kreiranja njihovog sadržaja, ali i smatra da je trenutno novac koji kreatori mogu zaraditi na Patreonu u Srbiji znatno manji od onog koji im je potreban za izradu sadržaja (troškove produkcije, goriva, rekvizite…), pa bi voleo da se, kao i svako ko se bavi ovim poslom, ova situacija u budućnosti poboljša.

“Opet, ne možemo a da ne spomenemo da živimo u zemlji u kojoj je minimalac manji od 300 evra i da je potpuno razumljivo što većina ljudi koji nas prate nema dovoljno sredstava (ili nisu informatički dovoljno pismeni) da nas podrže nekim većim sumama. U svakom slučaju, super je što postoji ta mogućnost pa ćemo videti kroz godine kako će se to razvijati”, istakao nam je na kraju Miloš.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Gaming

For The Win! konferencija je tokom koje Beograd postaje epicentar evropskog gejminga

Konferencija For the Win!, od 25. do 26. maja okupiće u Beogradu regionalnu i evropsku 'game-dev' zajednicu, uz govornike iz kompanija kao što su Google, Outfit7, Two Desperados, 3 Lateral ili Activision/Blizzard/King, kao i organizacija ISFE, UKIE, EGDF, IGDA i mnogih drugih.

Kultura 2.0

Stari model rada iz kancelarije od 9 do 5 je prevaziđen, hibridni model je realnost – potvrđuju domaće IT kompanije

Pandemiji je došao kraj, ali rad od kuće je i dalje na snazi. Zato naše sagovornike pitamo da li će zvanični povratak u kancelariju ikada više biti opcija.

Office Talks Podcast

Šta se dešava kada dobijete otkaz? Saveti za radnike i poslodavce

Gošća 141. epizode Office Talks podkasta bila je Tijana Žunić Marić koja je advokat i partner u advokatskoj kancelariji Žunić. Sa njom smo razgovarali o tome kako se IT firme suočavaju sa otkazima.

Propustili ste

Društvene mreže

Zašto udruženje Fruškać mora da plati 115.000 dinara odštete zbog ‘deljenja’ na Instagramu?

Da li naš Zakon prepoznaje pravila upotrebe društvenih mreža, te koja su naša prava, a koje obaveze prilikom deljenja sadržaja, pitali smo Anju Berić iz advokatske kancelarije Žunić Law.

Office Talks Podcast

Stanje marketing agencija u 2023.

Gost 145. epizode Office Talks podkasta bio je Nikola Parun koji dolazi iz agencije Ovation BBDO, a sa kojim smo imali priliku da razgovaramo o stanju u industriji digitalnog marketinga u Srbiji nakon pandemije korona virusa.

Karijere

Istraživanje Puls HR zajednice: Privlačenje zaposlenih je najveći izazov IT kompanija

Sudeći prema istraživanju koje je sproveo HelloWorld, najveći izazov za IT kompanije u protekle dve godine bio je privlačenje IT kandidata, što je istaklo 61% ispitanika.

Karijere

Dražen Šumić je novi direktor Microsoft razvojnog centra u Srbiji

Kao direktor Microsoft razvojnog centra u Srbiji, Dražen Šumić će biti zadužen za dalji strateški razvoj centra u Beogradu, koji važi za jedan od najvažnijih razvojnih centara u Evropi.

Karijere

Žarko Stevanović iz Potere: Svetski šampion u znanju po zanimanju je programer!

Žarka već godinama gledate kao jednog od tragača u kultnom kvizu Potera gde je gotovo nepobediv. A, da li ste znali da je on po profesiji programer koji pored kvizova, karijeru gradi u sferi kompjuterskih nauka?

Najava

Prvi Polkadot Day u Srbiji: Istražite Polkadot ‘blockchain’ ekosistem

Ovaj događaj u organizaciji MVP Workshop-a deo je Belgrade Blockchain Week-a i održaće se na Fakultetu organizacionih nauka 5. juna, sa početkom u 11 časova.