Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja na Internetu?

U poslednjih dve, tri godine na domaćoj YouTube sceni sve više se govori o Patreonu - platformi koja nezavisnim video kreatorima pomaže da naprave nove modele zarade i okupe publiku koja će ih novčano nagraditi za kvalitetan sadržaj.

Ako bismo pokušali da definišemo Patreon, možda je najbolje reći da je to platforma za članstvo koja kreatore najrazličitijih vrsta sadržaja povezuje sa publikom koja ceni njihov rad. Ovaj servis uglavnom nudi finansijske modele koji omogućavaju publici koja želi da prati određenog kreatora da se pretplati na njegov/njen sadržaj, a stvaraocima daje predvidljiv tok prihoda dok nastavljaju da stvaraju sadržaj.

Ova platforma zapravo prihvata osnovni koncept finansiranja iliti pokroviteljstva od strane onih koji žele da prate određeni sadržaj. Patreon, dakle, omogućava mnogo široj publici da finansira umetnike i stvaraoce koji im se sviđaju po pristupačnim mesečnim cenama. Danas ovaj metod pretplata koriste različiti umetnici na Internetu, uključujući podkastere, jutjubere, muzičare i pisce.

Iako se ovde lako može provući poređenje sa platformama za grupno finansiranje kao što su Kickstarter ili Indiegogo u sklopu kojih ljudi mogu novčano podržati ideje koje još nisu realizovane, Patreon sa druge strane nudi mogućnost finansijske podrške za sadržaj koji već postoji na Internetu, bilo da je to video, audio, tekst ili nešto drugo. Krovna ideja iza pomenutog servisa jeste da umetnici, tačnije kreatori sadržaja, stvore održiv prihod, dok se oni koji su donirali određeni novac nagrađuju ekskluzivnim, premijernim ili dodatnim sadržajem.

Međutim, šta je još potrebno znati o Patreonu? Ovaj servis kreatorima omogućava da stvore višestruke članske slojeve, a kreiranje nivoa i iznosa pretplate prepušta se samom autoru. Svi oni koji bi podržali omiljene kreatore, mogu uložiti najmanje jedan dolar mesečno, dok se sama finansijska podrška može kretati i preko 10 i 20 dolara na mesečnom nivou. Ono što je ovde bitno napomenuti jeste da viši nivoi pretplate omogućavaju pristup drugačijem sadržaju koji nije dostupan ostalima.

Pomenute procese oko pretplata, sadržaja i projekata, kreatori mogu gledati i putem zasebne web stranice Patreona gde su im dostupni svi ostali alati, statistike, izvodi i analize aktivnosti, kako bi mogli da kreiraju buduću strategiju u vezi sa pretplatama i kreiranjem dodatnog sadržaja. Pored svega toga, sam servis stvaraocima sadržaja nudi i alate za komunikaciju kao što je chat i email kako bi, ukoliko je to potrebno, komunicirali sa onima koji su ih finansijski podržali.

lpak, ako gledamo sa lokalnog stanovišta, ovakvi modeli pretplata još nisu u potpunosti zaživeli među domaćim kreatorima.

Tržište u Srbiji nije dovoljno razvijeno za Patreon, ali postoji nada da se stvari promene na bolje

Kako bismo nešto detaljnije saznali o tome koje zapravo benefite Patreon donosi i da li se realna primena zaista podudara i sa teorijama, razgovarali smo sa Milošem Milakovićem koji već godinu dana uspešno vodi svoj nezavisni YouTube kanal. Na pitanje o tome po čemu se njegov sadržaj na YouTube-u razlikuje od onog na Patreonu, Miloš nam je rekao:

Iskreno, moj sadržaj na Patreonu se ne razlikuje u odnosu na onaj koji plasiram na YouTube. Trenutno je moj Patreon u razvoju, nema mnogo ljudi i cena koju sam stavio je jako simbolična (minimum 3$) tako da sam za sad samo aktivirao opciju premijernog gledanja novog video sadržaja.

Objašnjavajući nam kako sve to zapravo izgleda u praksi, Miloš kaže da on snimi video, njegova produkcija ga montira i on ga objavi ekskluzivno za ljude na Petreonu, a zatim taj video objavi nakon dva dana za sve pratioce na svom YouTube kanalu. “Ukoliko vidim da postoji rast pretplatnika na Patreonu, uvešću i behind the scenes videe ali i poneki live koji će biti samo za tu ekipu”, ističe Milaković i dodaje:

Trenutno zaista nemam puno pretplatnika na Patreonu ali i od tog malog broja ljudi dobijam uglavnom pozitivan feedback i hvala svima koji su izdvojili tu “kutiju cigareta” mesečno da podrže moj rad. S obzirom na to da smo zemlja koja u svim aspektima kasni za ostalima, pa tako i u sferi digitalnih platformi, kapiram da će tek za par godina Patreon ojačati, mada sa druge strane i sad postoje kanali koji su manje praćeni nego ja a imaju veći broj pretplatnika na Patreonu što mi govori da nam se publika razlikuje.

Naš sagovornik nam je otkrio da se digitalni kreatori uglavnom sami snalaze kada je u pitanju budžet i finansiranje kreiranja njihovog sadržaja, ali i smatra da je trenutno novac koji kreatori mogu zaraditi na Patreonu u Srbiji znatno manji od onog koji im je potreban za izradu sadržaja (troškove produkcije, goriva, rekvizite…), pa bi voleo da se, kao i svako ko se bavi ovim poslom, ova situacija u budućnosti poboljša.

“Opet, ne možemo a da ne spomenemo da živimo u zemlji u kojoj je minimalac manji od 300 evra i da je potpuno razumljivo što većina ljudi koji nas prate nema dovoljno sredstava (ili nisu informatički dovoljno pismeni) da nas podrže nekim većim sumama. U svakom slučaju, super je što postoji ta mogućnost pa ćemo videti kroz godine kako će se to razvijati”, istakao nam je na kraju Miloš.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

DocsCube iz Srbije efikasno automatizuje dokumentacije za mala i srednja preduzeća

O tome kako je njihov proizvod postao treći proizvod dana na ProductHunt-u i šta im je taj uspeh doneo, razgovarali smo sa suosnivačem DocsCube startapa.

Kolumna

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Novost

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Developer Experience

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.