Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja?

Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja na Internetu?

U poslednjih dve, tri godine na domaćoj YouTube sceni sve više se govori o Patreonu - platformi koja nezavisnim video kreatorima pomaže da naprave nove modele zarade i okupe publiku koja će ih novčano nagraditi za kvalitetan sadržaj.

Ako bismo pokušali da definišemo Patreon, možda je najbolje reći da je to platforma za članstvo koja kreatore najrazličitijih vrsta sadržaja povezuje sa publikom koja ceni njihov rad. Ovaj servis uglavnom nudi finansijske modele koji omogućavaju publici koja želi da prati određenog kreatora da se pretplati na njegov/njen sadržaj, a stvaraocima daje predvidljiv tok prihoda dok nastavljaju da stvaraju sadržaj.

Ova platforma zapravo prihvata osnovni koncept finansiranja iliti pokroviteljstva od strane onih koji žele da prate određeni sadržaj. Patreon, dakle, omogućava mnogo široj publici da finansira umetnike i stvaraoce koji im se sviđaju po pristupačnim mesečnim cenama. Danas ovaj metod pretplata koriste različiti umetnici na Internetu, uključujući podkastere, jutjubere, muzičare i pisce.

Iako se ovde lako može provući poređenje sa platformama za grupno finansiranje kao što su Kickstarter ili Indiegogo u sklopu kojih ljudi mogu novčano podržati ideje koje još nisu realizovane, Patreon sa druge strane nudi mogućnost finansijske podrške za sadržaj koji već postoji na Internetu, bilo da je to video, audio, tekst ili nešto drugo. Krovna ideja iza pomenutog servisa jeste da umetnici, tačnije kreatori sadržaja, stvore održiv prihod, dok se oni koji su donirali određeni novac nagrađuju ekskluzivnim, premijernim ili dodatnim sadržajem.

Međutim, šta je još potrebno znati o Patreonu? Ovaj servis kreatorima omogućava da stvore višestruke članske slojeve, a kreiranje nivoa i iznosa pretplate prepušta se samom autoru. Svi oni koji bi podržali omiljene kreatore, mogu uložiti najmanje jedan dolar mesečno, dok se sama finansijska podrška može kretati i preko 10 i 20 dolara na mesečnom nivou. Ono što je ovde bitno napomenuti jeste da viši nivoi pretplate omogućavaju pristup drugačijem sadržaju koji nije dostupan ostalima.

Pomenute procese oko pretplata, sadržaja i projekata, kreatori mogu gledati i putem zasebne web stranice Patreona gde su im dostupni svi ostali alati, statistike, izvodi i analize aktivnosti, kako bi mogli da kreiraju buduću strategiju u vezi sa pretplatama i kreiranjem dodatnog sadržaja. Pored svega toga, sam servis stvaraocima sadržaja nudi i alate za komunikaciju kao što je chat i email kako bi, ukoliko je to potrebno, komunicirali sa onima koji su ih finansijski podržali.

lpak, ako gledamo sa lokalnog stanovišta, ovakvi modeli pretplata još nisu u potpunosti zaživeli među domaćim kreatorima.

Tržište u Srbiji nije dovoljno razvijeno za Patreon, ali postoji nada da se stvari promene na bolje

Kako bismo nešto detaljnije saznali o tome koje zapravo benefite Patreon donosi i da li se realna primena zaista podudara i sa teorijama, razgovarali smo sa Milošem Milakovićem koji već godinu dana uspešno vodi svoj nezavisni YouTube kanal. Na pitanje o tome po čemu se njegov sadržaj na YouTube-u razlikuje od onog na Patreonu, Miloš nam je rekao:

Iskreno, moj sadržaj na Patreonu se ne razlikuje u odnosu na onaj koji plasiram na YouTube. Trenutno je moj Patreon u razvoju, nema mnogo ljudi i cena koju sam stavio je jako simbolična (minimum 3$) tako da sam za sad samo aktivirao opciju premijernog gledanja novog video sadržaja.

Objašnjavajući nam kako sve to zapravo izgleda u praksi, Miloš kaže da on snimi video, njegova produkcija ga montira i on ga objavi ekskluzivno za ljude na Petreonu, a zatim taj video objavi nakon dva dana za sve pratioce na svom YouTube kanalu. “Ukoliko vidim da postoji rast pretplatnika na Patreonu, uvešću i behind the scenes videe ali i poneki live koji će biti samo za tu ekipu”, ističe Milaković i dodaje:

Trenutno zaista nemam puno pretplatnika na Patreonu ali i od tog malog broja ljudi dobijam uglavnom pozitivan feedback i hvala svima koji su izdvojili tu “kutiju cigareta” mesečno da podrže moj rad. S obzirom na to da smo zemlja koja u svim aspektima kasni za ostalima, pa tako i u sferi digitalnih platformi, kapiram da će tek za par godina Patreon ojačati, mada sa druge strane i sad postoje kanali koji su manje praćeni nego ja a imaju veći broj pretplatnika na Patreonu što mi govori da nam se publika razlikuje.

Naš sagovornik nam je otkrio da se digitalni kreatori uglavnom sami snalaze kada je u pitanju budžet i finansiranje kreiranja njihovog sadržaja, ali i smatra da je trenutno novac koji kreatori mogu zaraditi na Patreonu u Srbiji znatno manji od onog koji im je potreban za izradu sadržaja (troškove produkcije, goriva, rekvizite…), pa bi voleo da se, kao i svako ko se bavi ovim poslom, ova situacija u budućnosti poboljša.

“Opet, ne možemo a da ne spomenemo da živimo u zemlji u kojoj je minimalac manji od 300 evra i da je potpuno razumljivo što većina ljudi koji nas prate nema dovoljno sredstava (ili nisu informatički dovoljno pismeni) da nas podrže nekim većim sumama. U svakom slučaju, super je što postoji ta mogućnost pa ćemo videti kroz godine kako će se to razvijati”, istakao nam je na kraju Miloš.


Ostavi komentar

  1. Đorđe Bogdanović

    Đorđe Bogdanović

    21. 6. 2021. u 10:38 Odgovori

    Da li se pratilac nečim obavezuje da svakog meseca(trajno ili u nekom određenom periodu) mora plaćati pretplatu?
    Tj. da li se u svakom trenutku može odjaviti , ukoliko više nije zainteresovan?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Startapi i poslovanje

TS Ventures ime je Telekomovog fonda vrednog 25 miliona evra – vodiće ga Davor Sakač

Novi fond poslovaće nezavisno od matične kompanije, a odluku o investiranju donosiće panel domaćih i inostranih eksperata. Prvi čovek TS Ventures fonda otkriva nam više detalja o novom poduhvatu.

Office Talks Podcast

Društvena igra iz Srbije koja osvaja svet

U 60. epizodi Office Talks podcasta imali smo zanimljive goste, tačnije Dušana Jovčića i Davida Bilobrka koji su osnivači studija za razvoj društvenih igara, Kerber Games.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Za domaći Alt Labs stiže milionska investicija u tokenima za dalju decentralizaciju data centara

Ovaj tim dobio je prvi finansijski doprinos prikupljanjem vrednosti od preko milion dolara od Protocol Labs-a za razvoj svog ekosistema Filmine čiji je krajnji cilj decentralizacija data centara.

Office Talks Podcast

U čemu je tajna najboljih IT poslodavaca?

O brendiranju poslodavaca sve se više priča u korporativnom i IT svetu u Srbiji. Čini se da je ovo jedna od retkih oblasti gde naša zemlja ne kaska mnogo za razvijenim državama. Upravo o ovoj oblasti i dobrim praksama razgovaramo sa Katarinom Šonjić - Employer Branding konsultantom.

Startapi i poslovanje

Domaći Tapni osigurao €200.000 investicije od investitora okupljenih oko Inicijative Digitalna Srbija

Poslovni anđeli koja okuplja DSI investirali su 200.000 evra u domaći startap Tapni koji nudi rešenje za digitalizovanje vizit karti tj. razmenu poslovnih kontakata.

Startapi i poslovanje

Joberty osigurao $350.000 investicije za dalje širenje – sledi beta verzija u Hrvatskoj, a potom i testiranje u Kaliforniji

Joberty, online platforma IT poslova koja povezuje poslodavce i kandidate, obezbedila je investiciju u ranoj fazi razvoja od strane anđela investitora Kroog Ventures. Nikola Mijailović, direktor i jedan od osnivača, otkriva buduće planove.

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Kultura 2.0

Grafička novela o Nikoli Tesli beleži uspeh na Kickstarteru – za početak planirano štampanje 2.000 primeraka

Crowdfunding kampanja pokrenuta u Srbiji za štampu grafičke novele 'Tesla: čovek koji je definisao budućnost' čiji je autor Danijele Meuči, postigla je uspeh za samo 48 sati. Ovaj projekat je podržala publika iz celog sveta, dok će kampanja biti aktivna do 7. oktobra.