Srđan je želeo da napusti Srbiju, a onda mu se desila Invenda

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Srđan je želeo da napusti Srbiju, a onda mu se desila Invenda — startap koji je pokrenuo ‘retail’ revoluciju

Invenda svojim softverskim rešenjem pretvara mašine u digitalne prodavnice, a uz integracije sa drugim softverskim sistemima, mogućnosti postaju neograničene. Više o proizvodima koje razvija pročitajte u intervjuu sa Srđanom Poznićem, Product Development direktorom u pomenutoj kompaniji.

Naš sagovornik Srđan Poznić je softverski inženjer sa više od 10 godina radnog iskustva u industriji. Svoju profesionalnu karijeru otpočeo je paralelno sa studijama u jednoj srpskoj konsultantskoj kompaniji, ali njegova strast za programiranjem otpočela je mnogo ranije — sa samo sedam godina napisao je svoj prvi program.

Tokom svoje karijere radio je u nekoliko većih kompanija, radeći na globalnim projektima iz različitih industrija – automotive, telekomunikacije, e-commerce, logistika, farmacija, vending i transport.

Trenutno je zaposlen u kompaniji Invenda, na poziciji Product Development Director, a o tome zašto je nakon rada u većim kompanijama odlučio da pređe u startap, kako izgleda njegov radni dan, čime se bavi njegova kompanija i koje proizvode razvija, govorio je u intervjuu za Netokraciju.

Srđane, kada si se tačno pridružio Invendi i šta te je navelo na ovaj korak?

Srđan: Profesionalnu karijeru sam započeo 2008. godine. U to vreme, većina kompanija u Srbiji bavila se outsourcing-om za strane klijente. Projekti su bili zaista raznovrsni. Od samog početka karijere sam radio u većim kompanijama sa sjajnim inženjerima, koji su imali mnogo odličnih ideja za nove tehnologije ili poboljšanja na projektima na kojima smo radili.

Nekada smo kao tim imali više slobode pri donošenju odluka, a nekada manje, ili skoro nimalo. Ta nemogućnost da promenimo nešto, iako za dobrobit projekta, počela je vremenom sve više da mi smeta, da mi se činilo mnogo puta da je meni i mom timu stalo više do samog proizvoda nego našem klijentu, čiji je to bio proizvod.

Pored toliko ideja, bilo mi je teško gledati da su nam ruke često vezane i poželeo sam da imamo više kontrole nad tim što radimo. Već posle nekoliko projekata počeo sam da se interesujem za startape, čitao sam o tome kako su nastali neki veliki proizvodi, zašto su neki od njih propali, koju strategiju su kompanije primenjivale, na kraju krajeva, šta to razlikuje uspešne od neuspešnih startapa.

Veoma brzo sam uvideo da to nije samo kvalitet softvera, već ima mnogo više od toga. S obzirom na to da nisam video priliku za razvoj proizvoda ovde, u maju, 2016. godine, razmišljao sam da napustim Srbiju i preselim se u inostranstvo kako bih pokušao tamo da pronađem tako nešto. Međutim, tada se desila Invenda.

Srđan (u sredini), zajedno sa kolegama. Iako je razmišljao da napusti Srbiju, otvorila se nova šansa koja se na kraju ispostavila kao prava prilika za rad na razvoju sopstvenog proizvoda.

Po čemu se iskustvo rada u startapu razlikuje od onoga na koji si navikao radeći u većim kompanijama?

Srđan: Postoji mnoštvo sajtova gde se može naći odgovor na ovo pitanje, ali pre svega kroz “prednosti i mane startapa”. Ja ne bih rekao da su bilo šta prednosti ili mane, već zavisi ko i iz kog ugla gleda na stvari. Ukoliko je nekome potreban work-life balans, jasna struktura organizacije, procesi, očekivanja, a povrh svega stabilnost kompanije i jako nizak stepen rizika, ukoliko neko voli komfornu zonu, onda startap definitivno nije pravi izbor.

Ono što je bio moj prvi i najjači utisak jesu ljudi, tačnije, njihova neverovatna želja i motivacija za uspehom. Pored toga, definitivno brzina razvoja, fleksibilnost, mnogo učenja i inovacija, ali i uspona i padova, i sve to uz neprihvatanje da je nešto nemoguće. Jednostavno, rolerkoster. Negde sam čuo izraz: “Ako želiš da stekneš pet godina iskustva za godinu dana, zaposli se u startapu”. I mogu slobodno da kažem da se slažem sa tom izjavom.

Kao i većina startapa, počeli smo sa ograničenim budžetom i za prvi MVP smo imali samo rok od šest meseci. Znali smo od prvog dana, ako do tada ne napravimo to što smo zamislili, ostajemo bez novca i vraćamo se prethodnim poslovima. Imali smo od prvog dana sjajan tim. Radili smo zaista mnogo, do kasno u noć, vikendima, do tri-četiri-pet ujutru. Fenomenalan je osećaj kada znate da radite na nečemu velikom što može u potpunosti da promeni jednu čitavu industriju i da je to u vašim rukama.

Želja tih ljudi, ideje, motivacija, osećaj odgovornosti za ono što rade nikada do tada nisam video. To nas je jako zbližilo kao tim i smatrali smo da za nas nema nepremostivih prepreka. Bili smo prepušteni samima sebi. Bodrili smo jedni druge u svakom momentu. Nije bilo klijenata koje bismo pitali kako nešto treba da radi ili izgleda, već smo mi bili ti koji su oblikovali svaki detalj proizvoda od prvog dana.

Donosili smo odluke o tehnologiji, alatima, ritualima, organizaciji, brzo, bez mnogo birokratije. Na tom putu pravili smo mnogo grešaka, ali bismo jako brzo to i uviđali i odmah ih popravljali. Nismo gledali na sat, već smo radili dok ne završimo i dok ne vidimo da nešto radi. Ta brzina u razvoju i odlučivanju je definitivno nešto što razlikuje startap od korporacije.

U startapu nema jasno izdefinisanih uloga i odgovornosti koje postoje, već ljudi u početku imaju mnogo različitih uloga, kao što je i kod nas bio slučaj. Ali ono što je kristalno jasno jeste svrha toga što radite, a povrh svega osećaj koliko vi sami doprinosite tome. Sve ove stvari su u većini slučajeva dobre u ranoj fazi, ali takođe, u nekim momentima poželite da imate malo bolju strukturu i jasnije procese, i to je upravo vreme kada polako treba podizati sistem na sledeći nivo, a da pritom na narušite sve dobre strane startapa.

Svako od nas treba da izabere svoj pravac, naspram svojih afiniteta i karaktera, nijedan put nije pogrešan, baš naprotiv. Ja samo mogu da potvrdim da je ovo sve do sada bilo jedno fenomenalno putovanje na kome smo svi jako mnogo naučili.

Zaposlen si na poziciji Product Development Director. Možeš li nam opisati jedan tvoj radni dan?

Srđan: Pozicija kao pozicija u startapu ne govori baš mnogo o tome šta radite. U početku svako od nas ima nekoliko različitih uloga. Ono što je bilo moje osnovno zaduženje već od prve faze jeste da zajedno sa timom napravimo MVP koji radi, drugim rečima — make it happen.

Uz sve to ide i mnoštvo drugih zaduženja vezanih za razvoj, kako proizvoda, tako i tima i kompanije. Sa strane proizvoda, tu svakako spadaju arhitekturalne odluke, izbor softverskih alata, technology stack, praćenje razvoja i performansi tima, uspostavljanje procesa, ali i odnosi sa partnerima i klijentima sa tehničke strane, kao i predstavljanje proizvoda van kompanije.

Sa strane dnevnih i nedeljnih obaveza, ovo uključuje sastanke sa tehničkim timovima, sa product menadžment timom, ali i sa klijentima, postojećim i potencijalnim. Sa strane razvoja ljudi i očuvanja kulture, učestvujem i dalje u zapošljavanju ljudi u tehničkom timu kao i u biranju tehničkih partnera sa kojima sarađujemo.

Trudim se svakodnevno da budem mentor i coach, i da omogućim ljudima da napreduju u razvoju svojih veština i karijere. Moj tim se sastoji od tehničkih tim lidera razvojnih timova, kao što su Software, Hardware, DevOps i QA. Ja na svoju poziciju unutar tima gledam tako da sam ja tu da, pored odluka, otklonim bilo koju blokadu i na taj način omogućim ljudima da što bolje obavljaju svoj posao.

Gajenje kompanijske kulture i snažna veza između kolega, važan je faktor za funkcionisanje firme koja radi na kompleksnim proizvodima.

Čime se Invenda tačno bavi, koje proizvode nudi i po čemu se razlikuje od ostalih kompanija prisutnih na tržištu?

Srđan: Vizija Invende glasi: Invenda is the operating system for automated retail. Kreirali smo IoT sistem koji omogućava različitim pametnim uređajima u retail industriji da se povežu na jedinstvenu Invenda Cloud platformu, a našim klijentima mogućnost da, koristeći naš Cloud back-office portal, imaju, ne samo uvid u kompletnu mrežu svojih uređaja, već i menadžment samih uređaja.

Ti uređaji mogu biti vending mašine, frižideri, kiosk, digital signage ekrani i drugo. Tako moderna i otvorena platforma nas čini jedinstvenima na tržištu. Invenda operativni sistem (InvendaOS) može biti instaliran na bilo koji od ovih uređaja, čime oni postaju pametni uređaji, što im omogućava povezivanje na Invenda Cloud platformu.

Otišli smo i korak dalje i sa strane hardvera dizajnirali mikro-kontrolere koji predstavljaju “mozak” ovih uređaja, te na taj način omogućili softversku kontrolu nad gotovo svim hardverskim komponentama sistema, kao što su platni uređaji, senzor vrata, temperaturni senzor, termostat, senzor isporuke proizvoda, senzor svetla i mnogi drugi.

Ovim smo omogućili našim klijentima potpunu kontrolu mašina na daljinu (remote) i sveli potrebu za fizički odlazak do mašina na minimum. Pored R&D tima, Invenda ima i proizvodni tim koji se bavi proizvodnjom samih mašina, pa tako naši klijenti imaju mogućnost izbora, da li žele od nas da kupe nove Invenda mašine ili žele da InvendaOS koriste u svojim mašinama.

Možeš li nam reći nešto više o proizvodima koje razvijate?

Srđan: Postoji nekoliko ključnih izazova u retail industriji. Mašine su pretežno offline što znači da operateri nemaju real-time informacije o inventaru, prodaji, potencijalnim problemima na terenu. Nedovoljno je podataka o transakcijama i prodaji, a operateri ne znaju ništa o kupcima (ko su kupci, koji su demografski profili kupaca, godine, pol, njihove navike).

Zatim, potencijalni problemi mogu biti prazne mašine na terenu usled nedostatka informacija o inventaru, maksimalno jedan proizvod po transakciji, nepostojanje mogućnosti promocija, zarada na mašinama isključivo od prodaje proizvoda, odsustvo informacija o nutritivnim vrednostima ili alergijama u proizvodima, statičke cene proizvoda (koristeći papirne nalepnice), te ograničeni tipovi plaćanja (uglavnom na keš), nemogućnost fiskalizacije i drugo.

Invenda svojim proizvodom rešava sve navedene probleme, a kroz mnoge druge funkcionalnosti potpuno menja retail industriju. Time su omogućene sledeće funkcionalnosti: mašine su online (3G, 4G, WiFi, LAN), dinamičke cene i promocije, real-time uvid u inventar mašina. Uvođenjem korpe (shopping basket), omogućeno je više od jednog proizvoda po transakciji, kombo proizvodi, prikaz samo proizvoda koji su dostupni.

Pored navedenog, moguća je promocija i kupovina proizvoda koji nisu u mašini putem mobilne aplikacije, inteligencija prilikom isporuke proizvoda tako da kupac uvek dobije željeni proizvod, kao i digitalni prikaz i opis proizvoda (alergije, nutritivne vrednosti), preporuke za kupovinu proizvoda (Business Intelligence), analiza podataka sa mašina kroz veliki broj izveštaja. Kroz prodaju reklama operateri povećavaju zaradu mašine, a putem optičkog senzora, Invenda software je u mogućnosti da proceni godine i pol kupaca, kao i broj ljudi koji prolazi ispred mašine.

Ovime Invenda omogućava svojim klijentima analizu podataka koji profili kupuju koje proizvode i kada, kao i navike kupaca, kako bi omogućili što bolju ponudu svojim kupcima. To se odvija na sledeći način: real-time uvid u transakcije, s obzirom na kontrolu svih hardverskih komponenti, korisnici dobijaju informacije o svemu što se dešava na mašini (plaćanja, alarmi, problemi), tu je i veliki broj načina plaćanja (debit, credit, QR, coupon, kripto valute, smart phone i drugo), kontrola godina kupaca putem integracija sa drugim softverskim sistemima (age verification), integraciju sa drugim softverskim rešenjima Integraciju raznih tipova hardverskih uređaja (age verification, skeneri, čitači kartica, itd).

Putem Cloud platforme administratori imaju mogućnost kompletne konfiguracije mašina, cena, digitalnog sadržaja (slika i videa), temperature uređaja, alarma, notifikacija, načina plaćanja i drugog. Pored toga, Invenda svojim rešenjem utiče na: smanjenje potrošnje električne energije, optimizaciju troškova servisa operatera, napredna upozorenja o kvarovima (predictive maintenance), optimizaciju ruta za dopunu mašina i drugo.

Koje su najčešće zablude koje ljudi u Srbiji imaju kad pomisle na Vending industriju?

Srđan: Vending industrija nije preterano zastupljena u Srbiji, u odnosu na inostranstvo, iz nekoliko razloga: marža na cene proizvoda je prilično niska, velik broj prodavnica koje rade 24/7, odsustvo radne snage i mnogi drugi. Većina aparata su kafe aparati po kompanijama, bolnicama ili velikim marketima i tržnim centrima.

Rešenja kao što su kiosk i digital signage tek nedavno su počela da se ozbiljnije koriste. Invenda svojim rešenjem donosi potpunu revoluciju u retail industriji i nadamo se da će naše rešenje dati mnoge nove ideje kada je u pitanju, ne samo vending, nego i kompletna retail industrija. Softver pretvara mašine u digitalne prodavnice, a uz integracije sa drugim softverskim sistemima, mogućnosti postaju neograničene.

Već sada imamo zainteresovane klijente koji koriste vending mašine na benzinskim pumpama, na stanicama za punjenje električnih trotineta, bicikala i automobila, u teretanama, u hotelima, prilikom prijavljivanja i odjavljivanja, i mnogim drugim mestima na kojima ne postoje prodavnice u blizini. Ja čvrsto verujem da naše rešenje predstavlja budućnost, kako u Evropi i svetu, tako i u Srbiji.

Pre nekoliko godina su počeli sa svega petoro zaposlenih, a sada proslavljaju veliki uspeh i čak 100 zaposlenih ljudi.

Nedavno ste imali proslavu povodom prvih 100 zaposlenih — kako je tekao razvoj same kompanije i kad je otvorena kancelarija u Novom Sadu?

Srđan: Ta brojka svima nama zvuči nestvarno. Započeli smo sve u februaru 2017. godine sa pet zaposlenih, kada su otvorene kancelarije u Švajcarskoj, kao glavno sedište firme, i u Novom Sadu, kao R&D centar. Rastemo organski i trudimo se da širimo tim sa ljudima sa kojima delimo slične vrednosti. Teško je opisati razvojni put u nekoliko rečenica, jer se toliko stvari izdešavalo tokom ovih nepunih šest godina.

Imali smo veliku podršku od strane kompanija Intel i Microsoft, kao partnera koji su prepoznali šta radimo i verovali u nas od prvog dana. Počeli smo sa vending mašinama, kao oblasti u kojoj smo videli najveću potrebu za revolucijom i najveći potencijal. Prvi MVP predstavili smo u julu 2017. godine. Za šest meseci uspeli smo da izgradimo kompletnu Invenda IoT platformu i da od vending mašine iz 80-tih godina napravimo modernu digitalnu mašinu 21. veka sa velikim 48″ ekranom. Klijenti su bili oduševljeni.

Nakon toga su usledila razna poboljšanja, kako na mašini, tako i na našoj platformi. Prva verzija mašine nije imala touch screen, tako da smo to već u narednoj verziji dodali i predstavili klijentima. Usledio je prvi pilot u Parizu, u metrou, decembra 2017. godine. U februaru 2018. godine predstavili smo mašinu po prvi put na VendExpo sajmu u Moskvi, sa kompanijom MARS Wrigley i doživeli veliki uspeh.

Tokom 2018. godine usledilo je još nekoliko pilot projekata, na kojima smo mnogo naučili. Radili smo konstantno na poboljšanjima i hardverskog i softverskog dela sistema. Jedan od najvećih izazova u retail industriji su plaćanja, te smo već od samog starta morali uplivati u tu temu i evo i danas radimo na nekoliko integracija sistema za plaćanje. Krajem 2018. godine, u saradnji sa kompanijama VISA i Selecta, osvojili smo nagradu za mašinu godine (Machine of the year) na sajmu Evex u Sevilji, gde smo, između ostalog, integrisali biometrijsko plaćanje na mašini, što je oduševilo mnoge učesnike sajma.

Te godine su mnoga velika imena iz vending industrije i prvi put čula i videla šta radimo. Tokom 2019. godine smo, uz nekoliko uspešnih pilot projekata, kreirali i nekoliko inovativnih rešenja na polju hardvera i postigli da InvendaOS radi na nekoliko najpopularnijih modela mašina u svetu, poput SandenVendo G-Snack, G-Drink, Necta Samba i druge. Te godine je stigla i prva velika porudžbina od 500 mašina, kao i prva Invenda vending mašina.

Na samom početku pandemije, 2020. godine uspeli smo da zatvorimo investicionu rundu i uz ogromnu podršku investitora, nastavili da razvijamo inovativna rešenja. Usled korona krize, okrenuli smo se ljudima, održavanju timskog duha i prilagođavanju na novonastalu situaciju u celom svetu. Sa strane proizvoda, radili smo na poboljšanju platforme, ali i sertifikaciji naših mašina, kako bismo bili konkurentni na mnogim svetskim tržištima, kao što su US, UAE, Kanada, i dr.

Prošle godine desio se veliki korak i počeli su da dolaze sve ozbiljniji klijenti sa ozbiljnijim zahtevima i većim porudžbinama mašina. Konstantno smo razvijali platformu, a istovremeno je rastao tim, kako R&D, tako i proizvodni tim. Tokom 2022. godine nastavili smo sa inovacijama, te smo tako razvili pametne frižidere, kioske i nove mikro-kontrolere koji se koriste u mašinama. S obzirom na rast uređaja na platformi, u narednoj godini nas čeka još unapređenja platforme, ali i mnogo inovacija i, nadamo se, novih proizvoda.

Raspoređeni ste u čak šest država. Koja su tržišta u pitanju i ko su zapravo vaši klijenti?

Srđan: Imamo kancelarije u Alpnahu (Švajcarska), Berlinu, Londonu, Stokholmu, Hongkongu i Novom Sadu. Međutim, naše mašine se trenutno nalaze po celoj Evropi, Americi i UAE, a trenutno smo u pregovorima i za nova tržišta. Naši klijenti su i Selecta, Mars Wrigley, Lindt, Coca Cola, RedBull, Valora, Simplix i drugi.

Kako je organizovan vaš Engineering tim, koje alate i tehnologije koristite za razvoj proizvoda?

Srđan: Imamo nekoliko razvojnih timova, a timovi su raspoređeni po modulima samog sistema, pri čemu svaki tim ima Product menadžera. Tako imamo tim koji je zadužen za Cloud platformu i back-office, zatim tim koji razvija InvendaOS, tim koji se bavi razvojem aplikacije za kupovinu na samim mašinama, hardverski tim koji je zadužen za razvoj novih rešenja i prototipa novih uređaja, dok svaki od razvojnih timova čine i QA, DevOps i Data inženjeri.

Trudimo se da timovi budu potpuno autonomni kako bi se razvoj novih funkcionalnosti što brže odvijao ali i kako bi odgovornosti bile podeljene između timova. Što se tiče tehnologija koje koristimo, mahom su to Microsoft tehnologije:

  • Jezici: C#.net, C++, JS;
  • FrontEnd: Angular, ReactJS, NEXT.JS;
  • Cloud: MS Azure, docker, Terraform;
  • DBs: Databricks, MongoDB, Data Lake, MS SQL, Blob storage;
  • Alati koje koristimo u razvoju su: Notion, Slack, Figma, Miro, Azure, DevOps, VS Code, JetBrains, Rider, SolidWorks i mnogi drugi.

Koji su vaši planovi u narednih pet godina i da li planirate da širite svoj tim?

Srđan: U narednim godinama planiramo da širimo mrežu svojih klijenata, koje gledamo više kao partnere, nego kao klijente, da povećavamo broj uređaja koji se povezuju na našu platformu, ali i da širimo raznovrsnost uređaja na platformi.

Na tom putu, kao i do sada, planiramo da, kao tim, rastemo organski, u skladu sa potrebama kompanije i da očuvamo kulturu, poštujući naše vrednosti, a to su: Believe nothing is impossible. Be transparent. Empower. Lead by example. Dare to innovate.

Svako kome se sviđa proizvod koji razvijamo i ko se pronalazi u našim vrednostima će sigurno videti Invendu kao mesto za svoj dalji profesionalni razvoj.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kultura 2.0

Da li ćemo zbog anglicizama u IT industriji zaboraviti maternji jezik? Razgovarali smo sa profesorkom engleskog jezika

Bojana Stanojević, profesorka engleskog jezika i književnosti u intervjuu za Netokraciju govori o upotrebi anglicizama u savremenom poslovanju, o tome koje su reči i izrazi neprevodivi, a za koje postoje adekvatni prevodi na srpski jezik.

Web 3.0

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Propustili ste

Tehnologija

Srbija postala članica Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju

Na sastanku Ministarskog saveta Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju u Tokiju, Srbija je konsenzusom 26 država izabrana za članicu ove organizacije.

Startapi i poslovanje

Investiciona prognoza: Evropski fond menadžeri predviđaju ‘zahlađenje’ u VC industriji

Venture kapitalisti (VC) obično su optimisti po prirodi. Veruju u preduzetnike, veruju da postoje rešenja koja menjaju svet i žele da - u šansama gde 10% portfolio kompanija uspeva - ostvare određen uspeh.

Startapi i poslovanje

TS Ventures investirao u domaće startape Anari AI, Bitebell i Brush Galaxy

TS Ventures Fond je nakon temeljnog procesa i detaljne analize idejnih rešenja, novu rundu sredstava dodelio za čak tri nova startapa i time nastavio da pomaže razvoj startap industrije u našoj zemlji.

Tehnologija

Unapredite svoje DevTools veštine na ‘masterclass’ radionici svetski poznatog developera

Sajt HelloWorld.rs 9. decembra u 17h organizuje veliku 'masterclass' radionicu u Naučno-tehnološkom parku u Beogradu, gde će govoriti jedan od najboljih svetskih front-end developera Heri Roberts.

Startapi i poslovanje

Raising Stars: Do 20.000 švajcarskih franaka bespovratno za startape u ranim fazama razvoja

NTP Beograd raspisao je uz podršku Vlade Švajcarske i u partnerstvu sa NTP Niš i NTP Čačak treći poziv za Raising Starts, prvi pre-seed akceleratorski program u Srbiji koji startap timovima obezbeđuje stručnu i finansijsku podršku za ubrzan razvoj.

Internet marketing

GOstudy — platforma koja uvodi ljude u svet digitalnog marketinga

Za ostvarivanje poslovnog uspeha na internetu ne treba da posedujete formalno obrazovanje, ali je važno da ste željni znanja i naoružani disciplinom, savetuje Vladimir Mladenov, osnivač GOstudy platforme. U okviru 20 emisija na nacionalnom servisu gledaoci će imati priliku se upoznaju s radom platforme.