
Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste
Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.
Istraživanje koje je sprovela platforma Serbian-Bookers obuhvatila je smeštaje iz gradskih, ruralnih i planinskih oblasti, kao i male iznajmljivače, a kako dodaje Đorđe Jevtić, osnivač Online Booking Services kompanije u okviru koje se nalazi Serbian-Bookers platforma, rezultati do kojih su došli nisu ohrabrujući.
Međutim, dodaje on, primetno je da su određeni vlasnici i menadžeri smeštaja uspeli da izvuku poslovanje i to zahvaljujući inostranim turistima koji su odlučili da odsednu u nekom od smeštaja u Srbiji dok čekaju da se otvore granice ili zahvaljujući domaćim gostima koji su iskoristili priliku da pobegnu iz grada jer su radili remote. On dalje objašnjava:
U ovom istraživanju učestvovalo je više od stotinu vlasnika koji ukupno na raspolaganju imaju više stotina smeštajnih jedinica širom Srbije – od Beograda, preko Zlatibora i Kopaonika do Novog Sada.
Pritom, preko 90% ispitanika tvrdi da im je ova godina počela bolje od prošle, a ovakva tvrdnja je u saglasnosti sa javnim statistikama i predviđanjima Svetske turističke organizacije (UNWTO). Međutim, mnogi su već u toku februara primetili značajan pad broja stranih turista, pogotovo onih koji dolaze iz Kine.
U nastavku teksta Đorđe nam objašnjava kako je situacija izgledala u mesecima koji su usledili.
Popunjenost kapaciteta u martu je bila mala, ali se situacija promenila tokom prvomajskih praznika
Na osnovu prikupljenih podataka možemo da primetimo da krajem marta postaje vidljiviji pad rezervacija u ruralnim i planinskim oblastima, objašnjava Đorđe i dodaje da je u istom periodu 2019. godine prosečna popunjenost u ruralnim i planinskim predelima iznosila preko 60%, a ove godine prosečna popunjenost bila malo ispod 40%. Sa druge strane, objašnjava on, situacija u aprilu je bila sledeća:
April mesec je prošlih godina bio karakterističan kao popularan turistički mesec u gradskim sredinama i kao slabiji mesec na planinama. Ove godine je ipak situacija dosta lošija i vidljiv je pad u odnosu na sve prošle godine. U gradskim sredinama je taj pad išao i do 100% kod hotela i objekata koji su obustavili prodaju za taj mesec, usled vanrednog stanja.
Ono što je takođe primetno jeste da je turizam bio slabiji na Zlatiboru i Kopaoniku, dok su smeštaji iz uzorka u blizini Beograda, kao na primer Divčibare, prijavili popunjenost, koja se kretala i do 90%. Ovaj veliki procenat popunjenosti je bio najprimetniji u vikendicama, brvnarama i ostalim tipovima pojedinačnog smeštaja.
Loša popunjenost, dodaje naš sagovornik, prvenstveno je rezultat pada broja stranih gostiju i smanjene mobilnosti domaćih gostiju, ali situacija se što se domaćih turista tiče, promenila za vreme prvomajskih praznika. “Prosečna popunjenost za prvomajske praznike 2019. godine, za ruralnu i planinsku oblast je iznosila 60.7%, dok je ove godine iznosila 25.8%”, objašnjava nam on:
Ovo smanjenje može da se pripiše i tome da je jedan broj vlasnika vikendica i ostalih privatnih smeštaja odlučio da ove godine svoje smeštaje iskoristi za svoj odmor i odmor svoje porodice, umesto da izdaju smeštaj gostima.

Izdavačima se polako vraća optimizam
“Što se tiče cene smeštaja koji su izdavači nudili, veliki broj učesnika naglasio je da nisu spuštali svoje cene u ovoj godini, a oni koji su naveli da je došlo do smanjenja prosečne cene noćenja, objašnjavaju da se to smanjenje kretalo od 10-40%”, objašnjava Jevtić i dodaje:
Iako je u turizmu bio jedan vidljivo loš period, koji još uvek nije prošao, optimizam se polako vraća, a 75% ispitanika potvrđuje da se rezervacije polako vraćaju. Sa druge strane, 25% ispitanika navodi da i dalje nema porasta rezervacija.
Na pitanje da li je za oporavak potrebno okrenuti se domaćem, regionalnim ili stranim tržištima, 22.7% ispitanika smatra da je ključ okrenuti se domaćim gostima, dok 27.3% ispitanika tvrdi da je potrebno pored domaćeg tržišta okrenuti se i privlačenju regionalnih gostiju, 22.7% takođe smatra da je ključ oporavka isključivo u privlačenju regionalnih turista, dok 27.3% smatra da pored domaćih treba ciljati i strane turiste.
Dakle, iako su mišljenja podeljena, Đorđe sumira da većina smatra da je za oporavak u kratkom roku najbitnije privući i zadržati domaće goste i ističe da su kao odgovor na pitanje koja je najveća prednost koju bi Srbija trebala da reklamira, najviše ispitanika smatra da je to ruralni turizam, 35.7%, zatim 28.6% ispitanika smatra da je to planinski turizam, 21.4% navodi da je to gradski turizam, a svega 14.3% smatra da je naša glavna reklama kulturni turizam.
Za kraj, Đorđe navodi i da iznajmljivači u ovom trenutku treba da budu solidarni i da ne koriste situaciju da sugrađanima previše podignu cene i da, ukoliko vas zanima kompletno istraživanje, isto možete pogledati na sajtu Serbian-Bookers-a.