Turizam u Srbiji tokom epidemije: Šta očekuju domaći izdavači?

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Istraživanje koje je sprovela platforma Serbian-Bookers obuhvatila je smeštaje iz gradskih, ruralnih i planinskih oblasti, kao i male iznajmljivače, a kako dodaje Đorđe Jevtić, osnivač Online Booking Services kompanije u okviru koje se nalazi Serbian-Bookers platforma, rezultati do kojih su došli nisu ohrabrujući.

Međutim, dodaje on, primetno je da su određeni vlasnici i menadžeri smeštaja uspeli da izvuku poslovanje i to zahvaljujući  inostranim turistima koji su odlučili da odsednu u nekom od smeštaja u Srbiji dok čekaju da se otvore granice ili zahvaljujući domaćim gostima koji su iskoristili priliku da pobegnu iz grada jer su radili remote. On dalje objašnjava:

U ovom istraživanju učestvovalo je više od stotinu vlasnika koji ukupno na raspolaganju imaju više stotina smeštajnih jedinica širom Srbije – od Beograda, preko Zlatibora i Kopaonika do Novog Sada.

Pritom, preko 90% ispitanika tvrdi da im je ova godina počela bolje od prošle, a ovakva tvrdnja je u saglasnosti sa javnim statistikama i predviđanjima Svetske turističke organizacije (UNWTO). Međutim, mnogi su već u toku februara primetili značajan pad broja stranih turista, pogotovo onih koji dolaze iz Kine.

U nastavku teksta Đorđe nam objašnjava kako je situacija izgledala u mesecima koji su usledili.

Popunjenost kapaciteta u martu je bila mala, ali se situacija promenila tokom prvomajskih praznika

Na osnovu prikupljenih podataka možemo da primetimo da krajem marta postaje vidljiviji pad rezervacija u ruralnim i planinskim oblastima, objašnjava Đorđe i dodaje da je u istom periodu 2019. godine prosečna popunjenost u ruralnim i planinskim predelima iznosila preko 60%, a ove godine prosečna popunjenost bila malo ispod 40%. Sa druge strane, objašnjava on, situacija u aprilu je bila sledeća:

April mesec je prošlih godina bio karakterističan kao popularan turistički mesec u gradskim sredinama i kao slabiji mesec na planinama. Ove godine je ipak situacija dosta lošija i vidljiv je pad u odnosu na sve prošle godine. U gradskim sredinama je taj pad išao i do 100% kod hotela i objekata koji su obustavili prodaju za taj mesec, usled vanrednog stanja.

Ono što je takođe primetno jeste da je turizam bio slabiji na Zlatiboru i Kopaoniku, dok su smeštaji iz uzorka u blizini Beograda, kao na primer Divčibare, prijavili popunjenost, koja se kretala i do 90%. Ovaj veliki procenat popunjenosti je bio najprimetniji u vikendicama, brvnarama i ostalim tipovima pojedinačnog smeštaja.

Loša popunjenost, dodaje naš sagovornik, prvenstveno je rezultat pada broja stranih gostiju i smanjene mobilnosti domaćih gostiju, ali situacija se što se domaćih turista tiče, promenila za vreme prvomajskih praznika. “Prosečna popunjenost za prvomajske praznike 2019. godine, za ruralnu i planinsku oblast je iznosila 60.7%, dok je ove godine iznosila 25.8%”, objašnjava nam on:

Ovo smanjenje može da se pripiše i tome da je jedan broj vlasnika vikendica i ostalih privatnih smeštaja odlučio da ove godine svoje smeštaje iskoristi za svoj odmor i odmor svoje porodice, umesto da izdaju smeštaj gostima.

Na pitanje da li smatraju da će se broj rezervacija za naredni period povećavati i očekuju li domaće ili strane turiste, učesnici u istraživanju dali su sledeće odgovore.

Izdavačima se polako vraća optimizam

“Što se tiče cene smeštaja koji su izdavači nudili, veliki broj učesnika naglasio je da nisu spuštali svoje cene u ovoj godini, a oni koji su naveli da je došlo do smanjenja prosečne cene noćenja, objašnjavaju da se to smanjenje kretalo od 10-40%”, objašnjava Jevtić i dodaje:

Iako je u turizmu bio jedan vidljivo loš period, koji još uvek nije prošao, optimizam se polako vraća, a 75% ispitanika potvrđuje da se rezervacije polako vraćaju. Sa druge strane, 25% ispitanika navodi da i dalje nema porasta rezervacija.

Na pitanje da li je za oporavak potrebno okrenuti se domaćem, regionalnim ili stranim tržištima, 22.7% ispitanika smatra da je ključ okrenuti se domaćim gostima, dok 27.3% ispitanika tvrdi da je potrebno pored domaćeg tržišta okrenuti se i privlačenju regionalnih gostiju, 22.7% takođe smatra da je ključ oporavka isključivo u privlačenju regionalnih turista, dok 27.3% smatra da pored domaćih treba ciljati i strane turiste.

Dakle, iako su mišljenja podeljena, Đorđe sumira da većina smatra da je za oporavak u kratkom roku najbitnije privući i zadržati domaće goste i ističe da su kao odgovor na pitanje koja je najveća prednost koju bi Srbija trebala da reklamira, najviše ispitanika smatra da je to ruralni turizam, 35.7%, zatim 28.6% ispitanika smatra da je to planinski turizam, 21.4% navodi da je to gradski turizam, a svega 14.3% smatra da je naša glavna reklama kulturni turizam.

Za kraj, Đorđe navodi i da iznajmljivači u ovom trenutku treba da budu solidarni i da ne koriste situaciju da sugrađanima previše podignu cene i da, ukoliko vas zanima kompletno istraživanje, isto možete pogledati na sajtu Serbian-Bookers-a.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Nakon 15 godina u medijima Ivan Jelić karijeru nastavlja u kompaniji Sourcefabric

Posle 15 godina rada na domaćem medijskom tržištu kao deo web tima B92, Ivan Jelić nastaviće svoju karijeru u kompaniji Sourcefabric. U intervjuu sa njim otkrivamo kako se odlučio da svoje nove profesionalne korake gradi u firmi koja razvija softver za medije.

Propustili ste

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.

Web 3.0

Kako započeti karijeru u web3 – saveti programera

Web3 je najbrže rastući ekosistem u Srbiji. Zanimalo nas je kako izgleda karijerni put u ovoj industriji, a to smo otkrili kroz razgovor sa dvojicom web3 programera.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Tehnologija

Nadomak Barselone zavirili smo u 3 nova električna modela brenda Cupra kojeg vole i auto i tech entuzijasti

U auto industriji Španija nije izgradila ime kakvo je realno mogla da ima. Međutim, nova era traži nove heroje, a ova zemlja na Pirinejima ima važnog igrača koji bi mogao da promeni percepciju države u specifičnom automobilskom svetu.

Analiza

Više od $135 miliona investicija za srpske startape u 2021. godini

Prema godišnjem izveštaju Startup Genome, prošla godina bila je najuspešnija ikada za domaći startap ekosistem, a procentualno gledano u njega je uloženo čak 600% više investicija u odnosu na 2020.