Domaća gejming scena vredi 50 do 100 miliona evra - predviđa se još veći rast

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.

Do sada nismo sa sigurnošću mogli da tvrdimo koliko ljudi radi u ovoj industriji, koliko je ona velika i uspešna u poređenju sa ostalim zemljama, niti da pratimo njen rast vremenom. “Sada, zahvaljujući prvom izveštaju ovog tipa kod nas, možemo da počnemo da pratimo ove ključne statistike”, istakao je Nikola Čavić, predsednik organizavije Serbian Game Association.

Kako Nikola dodaje, pre dve godine, kada su on i njegov tim odlučili da osnuju ovu asocijaciju, bili su veoma optimistični, ali sa oprezom. Prema njegovim rečima, odmah su prepoznali vrednost koju ta organizacija može da doda rastu i razvoju industrije, ali nisu bili sigurni koliki je zapravo ekosistem i kako će on odreagovati na ovu inicijativu.

Ipak, ističe on, zajednica je reagovala sjajno i nastavila je da se razvija velikom brzinom, a u nastavku teksta prikazujemo vam rezultate istraživanja koje je o njoj sprovela SGA.

Investicije i tržište

Istraživanje je pokazalo da najveći broj gejming studija ili kompanija u Srbiji traga za investicijama u iznosu od 100 do 500 hiljada evra, tačnije njih 30%. Svega 4% je onih koji su se opredelili za sumu do 20 hiljada evra, 8% od 20 do 50 hiljada, a 21% od 50 do 100 hiljada evra investicije. Zanimljivo je napomenuti da je takođe 21% njih bilo fokusirano ka iznosu od pola miliona do milion evra, dok je svega 12% gledalo u smeru investicija u iznosu od 2 do 10 miliona evra, odnosno njih 4% više od 10 miliona.

Ukoliko ostanemo pri investicijima, važno je napomenuti da je 58% kompanija i studija tragalo za investicijama tokom 2019. godine, o čemu će biti više reči u narednom periodu. Sa druge strane, što se tiče tržišta, pet zemalja su bile ključe za srpsku gejming industriju u vidu izvoza, a to su SAD, Nemačka, UK, Francuska i Kina.

Zaposleni u industriji

Iz godine u godinu povećava se i broj zaposlenih u pomenutoj industriji, a statistika nam govori da je samo u protekloj godini na razvoju video igara u Srbiji radilo 1.281 osoba (od kojih 56 stranaca), tačnije 200 ljudi više nego godinu dana pre.

Predviđa se da će samo u toku ove godine biti zaposleno još 130 ljudi, dok je više od polovine kompanija navelo da će zaposliti više kolega u toku ove godine. Interesantno je da 38% kompanija angažovalo studente, dok na game dev sceni radi 351 žena.

Primarne platforme

Razvoj igra u Srbiji uglavnom je bio fokusiran ka mobilnim platformama, tačnije 38%, dok su video igre za PC i Mac imali udeo od 25%. Gledano po sledećim kategorijama, statisitka vezana za udeo u video igrama za svaku kategoriju, izgleda ovako:

  • Web – 10%
  • VR – 7%
  • TV – 4%
  • Konzole – 11%
  • AR – 5%

Najpopularniji žanrovi

Sledeća stavka prema sprovedenom istraživanju su i žanrovi igara koji su bili najpopularniji u srpskoj gejming industriji: Casual (12%), Action (12%), Sports (9%), Adventure (11%), Familiy and Kids (11%), RPG (2%), Arcade (12%), Combat (7%), Simulation (4%), dok su ostali žanrovi iznosili 11%.

Sa druge strane, SGA je publiku upoznala i sa podacima da 36% kompanija igru razvija od jednog do šest meseci, a da 8% njih za kvalitetan naslov radi i preko dve godine.

Modeli monetizacije

Kada je reč o ovom segmentu, najveći broj je onih sa premijum modelom (42%), a najmanje je free to play igara (8%). Svega 18% kompanija ima preko milion evra bužeta za razvoj igara, dok najveći procenat (34%) raspolaže za budžetom do 10 hiljada evra po igri. Za kraj, bitno je napomenuti da je 81% kompanija optimistično kada je reč o budućnosti gejming industrije u Srbiji.

Može li Srbija da prati komšije kada je reč o ulaganju u gejming industriju?

Čavić je, na kraju svog izlaganja, istakao primere poput Finske, Rumunije i Hrvatske koje ulažu par desetina miliona evra za razvoj video igara, što se višestruko vraća kroz zaradu same industrije. Na pitanje Netokracije da li nešto slično možemo očekivati i u našoj državi, Nikola je istakao sledeće:

Mi kao asocijacija imamo kontakte predstavnika države iz različitih kabineta i organizacija i cilj nam je da im skrenemo pažnju da u saradnji sa nama mogu da realizuju niz projekata vezane za gejming scenu i lakše kontaktiraju gejming studije i kompanije. Mislim da su oni otvoreni za to i da ćemo napraviti pomak u narednim godinama.

Već postoje neke inicijative kao što je recimo Serbia Creates, i smatram da je država prepoznala potencijal kreativnih industrija, ali potrebno im je da se konsoludiju, a tu im treba naša pomoć, tačnije na koji način da se usmere određena sredstva za koja mislim da je veoma potrebno da se obezbede u bilo kojoj formi. Što pre krenemo sa nekim manjim sumama, to ćemo biti efikasniji sa većim iznosima.


Kompletno istraživanje možete pronaći i preuzeti .PDF formatu.  

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-švajcarski Strong Network podigao €5,1 investicije – širi se na Evropu i SAD

Strong Network, srpsko-švajcarski startap dobio je investiciju vrednu 5,1 miliona evra kako bi ubrzao svoje širenje na teritorije Evrope i SAD-a. Rundu investiranja predvodio je OpenOcean zajedno sa Wingman Ventures fondom.

Startapi i poslovanje

Decentralizovane autonomne organizacije (DAO) – izazovi i perspektive

Džon Lenon je u pesmi 'Power to the people' sumirao koncept slobode i omogućavanja građanima da odlučuju o političkim i društvenim prilikama. Ove ideje stare su koliko i prve teorije o uređenju društva.

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.