Domaća gejming scena vredi 50 do 100 miliona evra - predviđa se još veći rast

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.

Do sada nismo sa sigurnošću mogli da tvrdimo koliko ljudi radi u ovoj industriji, koliko je ona velika i uspešna u poređenju sa ostalim zemljama, niti da pratimo njen rast vremenom. „Sada, zahvaljujući prvom izveštaju ovog tipa kod nas, možemo da počnemo da pratimo ove ključne statistike“, istakao je Nikola Čavić, predsednik organizavije Serbian Game Association.

Kako Nikola dodaje, pre dve godine, kada su on i njegov tim odlučili da osnuju ovu asocijaciju, bili su veoma optimistični, ali sa oprezom. Prema njegovim rečima, odmah su prepoznali vrednost koju ta organizacija može da doda rastu i razvoju industrije, ali nisu bili sigurni koliki je zapravo ekosistem i kako će on odreagovati na ovu inicijativu.

Ipak, ističe on, zajednica je reagovala sjajno i nastavila je da se razvija velikom brzinom, a u nastavku teksta prikazujemo vam rezultate istraživanja koje je o njoj sprovela SGA.

Investicije i tržište

Istraživanje je pokazalo da najveći broj gejming studija ili kompanija u Srbiji traga za investicijama u iznosu od 100 do 500 hiljada evra, tačnije njih 30%. Svega 4% je onih koji su se opredelili za sumu do 20 hiljada evra, 8% od 20 do 50 hiljada, a 21% od 50 do 100 hiljada evra investicije. Zanimljivo je napomenuti da je takođe 21% njih bilo fokusirano ka iznosu od pola miliona do milion evra, dok je svega 12% gledalo u smeru investicija u iznosu od 2 do 10 miliona evra, odnosno njih 4% više od 10 miliona.

Ukoliko ostanemo pri investicijima, važno je napomenuti da je 58% kompanija i studija tragalo za investicijama tokom 2019. godine, o čemu će biti više reči u narednom periodu. Sa druge strane, što se tiče tržišta, pet zemalja su bile ključe za srpsku gejming industriju u vidu izvoza, a to su SAD, Nemačka, UK, Francuska i Kina.

Zaposleni u industriji

Iz godine u godinu povećava se i broj zaposlenih u pomenutoj industriji, a statistika nam govori da je samo u protekloj godini na razvoju video igara u Srbiji radilo 1.281 osoba (od kojih 56 stranaca), tačnije 200 ljudi više nego godinu dana pre.

Predviđa se da će samo u toku ove godine biti zaposleno još 130 ljudi, dok je više od polovine kompanija navelo da će zaposliti više kolega u toku ove godine. Interesantno je da 38% kompanija angažovalo studente, dok na game dev sceni radi 351 žena.

Primarne platforme

Razvoj igra u Srbiji uglavnom je bio fokusiran ka mobilnim platformama, tačnije 38%, dok su video igre za PC i Mac imali udeo od 25%. Gledano po sledećim kategorijama, statisitka vezana za udeo u video igrama za svaku kategoriju, izgleda ovako:

  • Web – 10%
  • VR – 7%
  • TV – 4%
  • Konzole – 11%
  • AR – 5%

Najpopularniji žanrovi

Sledeća stavka prema sprovedenom istraživanju su i žanrovi igara koji su bili najpopularniji u srpskoj gejming industriji: Casual (12%), Action (12%), Sports (9%), Adventure (11%), Familiy and Kids (11%), RPG (2%), Arcade (12%), Combat (7%), Simulation (4%), dok su ostali žanrovi iznosili 11%.

Sa druge strane, SGA je publiku upoznala i sa podacima da 36% kompanija igru razvija od jednog do šest meseci, a da 8% njih za kvalitetan naslov radi i preko dve godine.

Modeli monetizacije

Kada je reč o ovom segmentu, najveći broj je onih sa premijum modelom (42%), a najmanje je free to play igara (8%). Svega 18% kompanija ima preko milion evra bužeta za razvoj igara, dok najveći procenat (34%) raspolaže za budžetom do 10 hiljada evra po igri. Za kraj, bitno je napomenuti da je 81% kompanija optimistično kada je reč o budućnosti gejming industrije u Srbiji.

Može li Srbija da prati komšije kada je reč o ulaganju u gejming industriju?

Čavić je, na kraju svog izlaganja, istakao primere poput Finske, Rumunije i Hrvatske koje ulažu par desetina miliona evra za razvoj video igara, što se višestruko vraća kroz zaradu same industrije. Na pitanje Netokracije da li nešto slično možemo očekivati i u našoj državi, Nikola je istakao sledeće:

Mi kao asocijacija imamo kontakte predstavnika države iz različitih kabineta i organizacija i cilj nam je da im skrenemo pažnju da u saradnji sa nama mogu da realizuju niz projekata vezane za gejming scenu i lakše kontaktiraju gejming studije i kompanije. Mislim da su oni otvoreni za to i da ćemo napraviti pomak u narednim godinama.

Već postoje neke inicijative kao što je recimo Serbia Creates, i smatram da je država prepoznala potencijal kreativnih industrija, ali potrebno im je da se konsoludiju, a tu im treba naša pomoć, tačnije na koji način da se usmere određena sredstva za koja mislim da je veoma potrebno da se obezbede u bilo kojoj formi. Što pre krenemo sa nekim manjim sumama, to ćemo biti efikasniji sa većim iznosima.


Kompletno istraživanje možete pronaći i preuzeti .PDF formatu.  

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Propustili ste

Kultura 2.0

Da li će ‘meme’ magija ikada prestati? Sudeći po opsesiji bejbi Jodom – ne

Ima li nekog ko počinje da čitav ovaj tekst, a da nikada nije poslao Džon Travolta mim? Iskreno, ne verujem, jer mimove toliko često srećemo i toliko im se često smejemo da su postali neizbežan deo moderne komunikacije - a mi nismo ni primetili. Ipak, da li su oni samo trend ili su tu da ostanu zauvek?

Gaming

Eipix postaje deo ruskog Playrixa – sledi širenje tima u Novom Sadu

Domaća gejming kompanija Eipix Entertainment akvizirana je od strane ruskog Playrixa, priključujući se tako njegovom novom studiju - Playrix RS. Studio sa sedištem u Novom Sadu, kažu, biće fokusiran na razvoj 'free to play' mobilnih igara najvišeg svetskog kvaliteta.

Kultura 2.0

Kada više pažnje posvetite svojim zaposlenima, a ne kandidatima – vaša Employer Branding strategija će biti mnogo uspešnija

Kuda plovi Employer Branding brod i gde smo grešili, a šta smo uradili dobro kada je ova oblast u pitanju u 2019. godini?

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Startapi i poslovanje

Fond za inovacionu delatnost ponovo dodeljuje €380.000 – po prvi put mogu da apliciraju i timovi

Inovativna preduzeća i naučno-istraživačke organizacije imaju na raspolaganju bespovratna sredstva Fonda za inovacionu delatnost za razvoj inovativnih proizvoda, usluga i tehnologija u ukupnom iznosu od šest miliona evra. Sledi novi ciklus dodele novca.

Karijere

Kako radoznalost i konstantno učenje oblikuju domaću IT industriju – iz ženskog ugla

Sedma po redu Ladies of New Business konferencija u organizaciji Netokracije okupila je prošle nedelje preko 100 dama koje su imale priliku da čuju zašto su pripadnice lepšeg pola veoma važan deo IT industrije.