SpiceFactor je product startap studio koji traži 10 novih inženjera

SpiceFactory: Upoznajte product startap studio, model nove generacije razvoja tehnoloških proizvoda

Studio SpiceFactory osnovan je sa ciljem da reši rastući problem nedostatka neophodnih veština za izradu i plasiranje tehnoloških proizvoda koji odgovaraju na potrebe stvarnih korisnika i koji će se zaista primiti na tržištu i zaživeti. Njihovu priču delimo u nastavku.

“Počeli smo sa radom kao product studio davne 2014. godine nakon mojih prethodnih iskustava sa startapima i rada na njihovom skaliranju jer sam iz prve ruke uvideo potrebu za ovakvom vrstom pristupa razvoja proizvoda”, započinje razgovor Miloš Žikić, CEO kompanije SpiceFactory:

Product startap studio je još napredniji model poslovanja i razvoja tehnoloških proizvoda u kojeg smo se razvili tokom godina poslovanja. Šta bi to značilo i kako to izgleda u praksi? Mi organizujemo startap timove koji kombinuju product, UX, dizajn, softverski inženjering i marketing veštine, tako da kao startap dobijate odmah spreman i iskusan tim koji će na najefikasniji način razvoj vašeg biznisa preneti na sledeći nivo.

Kako naš sagovornik dodaje, zanimljivo je i samo ime kompanije SpiceFactory koje je nastalo iz njihove misije da dodaju ukus bezukusnom softverskom svetu pa i ono često samo po sebi izaziva pažnju. “Ovaj problem nedostatka product mindset-a i product timova je veoma rasprostranjen i nemaju ga samo startapi već i velike kompanije koje lansiraju nove tehnološke proizvode”, kaže Miloš, a u nastavku teksta otkriva detalje o prednostima takvog modela poslovanja, organizaciji posla i planovima za budućnost.

U čemu se ogleda prednost rada sa product studijom u odnosu na klasičnu softversku kompaniju kada razvijate novi tehnološki proizvod?

Product studio je orijentisan na potrebe korisnika i tržišta, rešavanje problema uz promišljanja o krajnjim poslovnim ciljevima, brze validacije rešenja, testiranja na stvarnim korisnicima i brojne iteracije, superiorni UX/UI, brzi razvoj efikasnog MVP-ja koji se lako testira na tržištu i eventualno doradi, a što sve vodi do mnogo kompletnijeg krajnjeg proizvoda kojeg će korisnici kojima je namenjen zaista i koristiti, a što ujedno vodi i do ostvarenja poslovnih ciljeva startapa ili kompanije sa kojom radimo.

Sa druge strane, klasična softverska kompanija će od vas da preuzme nalog za izradu novog proizvoda na osnovu specifikacije karakteristika koje navedete. Njihova ključna kompetencija je tehnički rad – ukoliko vi kao klijent želite da vaš proizvod vrši određenu funkciju, oni će vam razviti upravo to. Softverska kompanija se fokusira na razvoj proizvoda sa traženim funkcionalnostima, i to je to, upravljanje njima i ishodom ostaje na vama. Taj pristup je u redu ukoliko u timu imate potreban set ljudi koji će upravljati biznis i tehničkom stranom realizacije. Dakle, razlika je u pristupu pa je product studio najbolje posmatrati kao narednu generaciju razvoja tehnoloških proizvoda.

Naše primarno tržište su Sjedinjene Američke Države, ali imamo klijente kako iz Evrope tako i iz Azije. Naša baza za product centar je originalno potakla iz Srbije, ali smo se tokom prošlih nekoliko godina okrenuli remote-first radu u potpunosti (mnogo pre pandemije) i imamo zaposlene iz ostalih zemalja bivše Jugoslavije, Portugala, Nigerije, Argentine – prilično raznolik i lokacijski razuđen tim.

SpiceFactory se bavi i uslužnom izradom digitalnih proizvoda za različite klijente. Možete li nam predstaviti neke od njih?

Na osnovu product-first načina rada koji smo gore opisali, ali i rezultata koje donosimo našim partnerima, odmah smo bili prepoznati od strane velikih igrača poput Novatel Wireless-a između ostalih (koji su možda najpoznatiji po tome da drže patent na ime MiFi i mobile hotspotove), gde smo im pomogli u lansiranju MiFi zajednice i par automotive proizvoda.

Klijenti sa kojima radimo se potpuno oslanjaju na nas kao product partnere i mi preuzimamo odgovornost nad smerom razvoja proizvoda. Industrije koje pokrivamo su razne: automotive, health, hospitality, logistics, media, security. Neki od zanimljivijih biznisa za navesti su Ospitek. To je sistem za efikasnije poslovanje bolnica (operacionih centara) – IoT sistem koji prati kretanje pacijenta u procesu, uz komunikaciju pacijent-bolnica i potpunu digitalizaciju procesa i eliminaciju papirnih formulara.

Tu je i kompanija Z9 Security sa kojom imamo jako lepu dugogodišnju saradnju i sa kojom razvijamo inovativne proizvode za kontrolu pristupa (kartični, biometric, mobile keys), a gde možemo da se pohvalimo da se naš softver koristi da otvara vrata studentima  na Stanfordu, dok AT&T koristi isti za storage lockere na svojim lokacijama širom Amerike, itd.

Isto tako možemo da se pohvalimo da smo radili sa glavnim glumcem Ready Player One na medijskom startapu koji uvlači gledaoca u nova interaktivna iskustva. Tu su još brojni drugi postojeći a i neki novi, o čemu ćemo nadamo se imati priliku da ponovo razgovoramo.

Pored rada za klijente i kreiranja sopstvenih proizvoda SpiceFactory se takođe trudi da pomogne i startapima.

Ipak, ne bavite se samo uslužnim kreiranjem proizvoda. Šta nam možete reći o proizvodima koje razvijate? Koji problem nastoje da reše i kome su namenjeni?

Do inkubiranja proizvoda kod nas može doći na više načina – prepoznavanjem problema koje iskusimo lično, u radu sa našim partnerima ili u slučaju investicije u startape gde nastupamo kao aktivni investitor koji donosi ceo tim. Tako je nastao Koncept – usability testing alat, pa Sava.Events – proizvod za konferencijske organizatore, a prošle godine smo iz inkubacija stvorili i novu kompaniju LasoExperience koja se bavi pružanjem ugodnijeg iskustva gostima hotela i omogućava im da maksimizuju iskustva na putovanjima, a sa druge strane pruža hotelima prilike za dodatne zarade, minimizuje mogućnost prevara i smanjuje potrebu za radnom snagom. 

Bitno je za napomenuti da ovaj naš proizvod nudi trendovski jaku uslugu u svetlu pandemije – beskontaktnu komunikaciju na relaciji hotel-gost kroz sve faze puta gosta u hotelu, a što se pokazalo kao veoma atraktivan proizvod za hospitality industriju koja mora da se prilagodi tzv. “novoj realnosti”. No ovo je samo početak jer je naš biznis zasnovan na uspostavljanju personalizovane usluge gostima i razvoju lojalnosti ka brendovima.

Ono po čemu ste kao firma specifični jeste činjenica da ste takođe product venture studio. Šta to tačno znači i na koji način sarađujete sa startapima?

U zavisnosti od osnivača koji dolaze do nas, mimo našeg rada na razvoju proizvoda, saradnja može uključivati i našu investiciju u kompaniju. To realizujemo kroz angažovanje jednog od naših product timova koji će pomoći tom biznisu da skalira na sledeću lestvicu. Razlikuje se od “obične” saradnje zbog produktnog pristupa razvoju, a koji ima daleko veće šanse da proizvod zaživi u odnosu na brojne startape koji propadnu ako ne idu ovim putem saradnje sa iskusnim product timovima kao što je naš.

Pomenuti LasoExperience je primer biznisa koji je nedavno na ovaj način proizašao iz SpiceFactory-ja i trenutno funkcioniše kao odvojeni entitet. Kompanija je osnovana u SAD, a neki od korisnika su veliki hotelski lanci Viceroy i Pebblebrook Hotel Trust, sa rastućom listom još par većih brendova sa kojima se očekuje skorašnje lansiranje.

Istakli ste i da se trudite da radite na jačanju domaće tehnološke zajednice. Kako to izgleda u ovo doba korone?

Podrška razvoju lokalne tehnološke scene i preduzetništva je nešto na čemu lično jako dugo radim. Radim kao mentor ili savetnik u više organizacija, a suosnivač sam HeapSpace-a, organizacije koja je najpoznatija po seriji konferencija (Voxxed Days i Heapcon), kao i kroz balkanski projekat Tehnološki doručak.

Zbog aktuelnog momenta u kom živimo a koji ograničava staro dobro okupljanje “uživo”, nastojimo da održavamo ove događaje u životu i jedva čekamo naredni po starom principu, mislim da nam svima to baš puno nedostaje. Pored ovakvih aktivnosti, trudimo se da i kao kompanija finansijski podržimo brojne lokalne i regionalne organizacije koje rade na edukaciji i stvaranju novih prilika, ali i iz područja kulture, umetnosti, novih medija i stvaralaštva.

Recite nam nešto više i o načinu rada i organizaciji posla kom težite. Kako to izgleda u SpiceFactory-ju?

Mi smo organizovani u set product timove koji se alociraju po kompanijama sa kojima radimo. Inženjeri su većim delom fiksno alocirani i maksimalno posvećeni jednom projektu, a dodatno svaki od ovih timova ima pristup deljenim resursima iz pool-a product dizajna, UX-a i marketinga.

Kako imamo pristup raznim industrijama i prilike da radimo na zaista nesvakidašnjim i veoma interesantnim projektima, tu je i širok spektar znanja koje imamo i dodatni benefit koji pružamo kompanijama, a to je mogućnost da uvučemo potrebna znanja i brzo rešimo problem tako što imamo adekvatnu ekspertizu unutar kompanije. Na ovaj način postoji veliki deljeni “pool” eksperata koji privremeno pristupaju projektu, postavljaju sistem, predaju potrebna industrijska znanja i na ovaj način pružamo najjeftinije rešenje. 

Praksa koju mi gajimo je product inženjering koja radi na razvoju ljudi tako da razumeju ishode koji se postižu i da kod razvoja proizvoda uvek imaju sliku o korisniku i načinu korišćenja. Ovo stvara najbolje tržišno prepoznate proizvode. 

Miloš Žikić pokrenuo je SpiceFactory 2014. godine sa ciljem da reši rastući problem nedostatka neophodnih veština za izradu i plasiranje tehnoloških proizvoda.

Da li nastojite da posvetite pažnju i kompanijskoj kulturi?Kakvu internu kulturu negujete?

SpiceFactory istinski veruje da je interna kultura jako bitna, zato od samog početka nastojimo da gradimo sistem koji stvara velike mogućnosti za sve. Jako se trudimo da gajimo atmosferu koja doprinosi da naši ljudi podstiču i pomažu jedni drugima kako bi pomogli sebi a tako i organizaciji koja će direktno vratiti nazad. Misija nam je da podižemo izvrsnost kod svake pojedinačne uloge i kontinuirano dostižemo efikasan timski rad. 

Od početka brižljivo gajimo tzv. “no-blame” kulturu, koja dokazano vodi ka većoj uspešnosti kompanija i sjajnoj timskoj atmosferi, u odnosu na kompanije sa tradicionalnim odnosom prema zaposlenima. Takođe, vrlo smo osjetljivi i na naše ostale interne vrednosti kao što su npr. transparentnost, timski rad, napravljeno sa ljubavlju, konstantno usavršavanje i budi sam/a promena koju želiš da se desi,  a što se odražava i na naš proces selekcije kandidata.

Dalje se trudimo da našim zaposlenima nudimo i specifično iskustvo tzv. workation-a – u normalnoj realnosti, koju jedva čekamo da nam se vrati, svi zajedno odemo na neku lepu destinaciju kao što je Italija, Belgija, Španija ili sl., gde provedemo dosta vremena zajedno radeći, družeći se i sprovodeći jako zanimljive aktivnosti. Kako svi uglavnom radimo na daljinu, to doprinosi boljoj povezanosti članova tima, sklapanju prijateljstva, boljoj saradnji, osećaju sreće naših ljudi ali i njihovih porodica jer svi su pozvani, a zabave koje se tu dese i smešne trenutke nećemo ni spominjati.

Imamo i jako razvijen proces onboarding-a novih zaposlenih, za koje imamo spreman playbook koji opisuje sve što je potrebno i trudimo se da što više prilagodimo za široku publiku i javnu konzumaciju a da ne budemo preširoki. U novoj realnosti radimo i specijalne “meat the team” pakete – gde pozovemo nove zaposlene da nas posete gde smo najviše koncentrisani a što je Beograd, i gde im pružimo naše slavno domaćinsko iskustvo. Više o svemu možete pogledati na našoj stranici.

Koliko članova trenutno broji vaš tim? Planirate li neko širenje?

SpiceFactory trenutno čini dvadesetak ljudi, lagano proširujemo ekipu uz zadržavanje interne kulture i kvaliteta našeg rada, pa smo i malo više oprezni kod selekcije. Sa trenutnim planom poslovanja, potrebno nam je još desetak inženjera koje veoma interesuje i uzbuđuje produktni inženjering kao i nas. Zapošljavamo internacionalno jer radimo na daljinu, ali svakako su nam preferencije Srbija i Balkan.

Za kraj, kakvi su vam planovi za ovu godinu?

Uprkos pandemiji koja je zahvatila čitav svet i otežala poslovanje mnogima, mi smo nastavili sa rastom, širenjem poslovanja i tima. Nakon 7 godina uspešnog poslovanja i brojnih faza rasta, opet smo dostigli narednu – zbog sve većeg obima poslovanja i daljeg plana širenja, moja porodica i ja smo se preselili u SAD.

Upravo smo završili i redizajn websajta jer mi kao product studio moramo da budemo pioniri i najbolji primer, te tu nema odmora. Stalno otkrivamo i neke nove probleme koji bi izgleda mi trebali da rešimo i ponudimo nove i naprednije tehnološke proizvode, ali i uspostavljamo nove partnerske odnose i susrećemo se sa novim izazovima, o čemu ćemo nadamo se moći opet pričati u budućnosti.

Ukratko, kod nas nikad nije dosadno, uvek se nešto dešava i nešto novo spremamo, a nikada ne gubimo zaigranost i uzbuđenje u radu.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Plaćali ste CarGo putem PayPala? NBS će vam poslati sporazum o priznanju krivice

Zatekla vas je koverta i u prvi mah ne verujete šta čitate. Bez panike, uz sporazumno priznanje krivice ne plaćate nikakvu kaznu.

Karijere

Platforme za zapošljavanje otkrivaju trendove u IT-ju: Ko su najtraženiji kadrovi i tehnologije?

Otkrivamo kako u ovom trenutku u Srbiji izgleda presek stanja na IT tržištu po pitanju zapošljavanja.

Gaming

Kako je gejming promenio svet: Od arkadnih mašina do veštačke inteligencije i online igranja

Na nedavno završenom Weekend Media Festivalu održan je panel o globalno sve zanimljivijoj temi 'Kako je gejming promenio svet'. Panelisti su u najvećoj meri govorili o istorijatu i budućnosti ove industrije u regionu ali i šire.

Propustili ste

Gaming

Kako je gejming promenio svet: Od arkadnih mašina do veštačke inteligencije i online igranja

Na nedavno završenom Weekend Media Festivalu održan je panel o globalno sve zanimljivijoj temi 'Kako je gejming promenio svet'. Panelisti su u najvećoj meri govorili o istorijatu i budućnosti ove industrije u regionu ali i šire.

Karijere

Huawei poziva studente iz Srbije da upoznaju 5G i AI iz prve ruke kroz edukativni program

Studenti tehničkih fakulteta i informacionih tehnologija u Srbiji do 7. oktobra mogu da se prijave za učešće u programu za mlade talente kompanije Huawei. U sklopu programa studenti će imati priliku iz prve ruke da uče o novim tehnologijama koje aktivno menjaju svet oko nas.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Delivery direktor?

Nikola Đorđević iz kompanije Levi9 deli svoja razmišljanja.

Startapi i poslovanje

Za domaći Alt Labs stiže milionska investicija u tokenima za dalju decentralizaciju data centara

Ovaj tim dobio je prvi finansijski doprinos prikupljanjem vrednosti od preko milion dolara od Protocol Labs-a za razvoj svog ekosistema Filmine čiji je krajnji cilj decentralizacija data centara.

Office Talks Podcast

U čemu je tajna najboljih IT poslodavaca?

O brendiranju poslodavaca sve se više priča u korporativnom i IT svetu u Srbiji. Čini se da je ovo jedna od retkih oblasti gde naša zemlja ne kaska mnogo za razvijenim državama. Upravo o ovoj oblasti i dobrim praksama razgovaramo sa Katarinom Šonjić - Employer Branding konsultantom.

Startapi i poslovanje

Domaći Tapni osigurao €200.000 investicije od investitora okupljenih oko Inicijative Digitalna Srbija

Poslovni anđeli koja okuplja DSI investirali su 200.000 evra u domaći startap Tapni koji nudi rešenje za digitalizovanje vizit karti tj. razmenu poslovnih kontakata.