Ko su avio startapi Srbije i regiona koji već sada menjaju vazduhoplovnu industriju?

Ko su avio startapi Srbije i regiona koji već sada menjaju vazduhoplovnu industriju?

Drugi po redu vazduhoplovni samit SEAS 2018. koji organizuje portal Tango Six zvanično je otvoren juče u beogradskom hotelu Crowne Plaza. Na kraju prvog dana konferencije održan je i panel na temu tehnologije u avijaciji, u okviru kojeg se govorilo o avio startapima i načinima na koje inovativne kompanije mogu da oblikuju i promene tradicionalnu i zatvorenu industriju.

SEAS

Učesnici panel diskusije bili su Krešimir Budinski, CEO startapa Air Ticket ArenaSlobodan Vučković, osnivač kompanije AirDB iz Srbije, kao i Primož Grajžl, CEO slovenačkog startapa MedicoApps. Razgovor sa panelistima vodio je Netokracijin Marko Mudrinić, koji je odmah na početku svoje sagovornike pitao na koji način tehnologija oblikuje avio industriju i kolika je tu zapravo uloga startapa?

Krešimir pre svega izdvaja problem da su avio kompanije danas veoma konzervativne i trome, te da tehnološke kompanije samo mogu da iskoriste tu situaciju za ulazak na ovo veliko tržište. Govoreći o Air Ticket Areni, on kaže da je čitav projekat nastao sa ciljem da se uđe u segment distribucije karata, te da se sam sistem zasniva na usluzi koju nude Uber ili Airbnb:

Veliki broj avio kompanija nema napredne distribucione alate uz pomoć kojih se može opslužiti veliki broj korisnika koji se meri u desetinama miliona, a upravo slične probleme rešavaju startapi kao što je naš.

Kako Budinski ističe, činjenica je da danas imamo mladu populaciju koja živi na mobilnim telefonima, a čiji je i život ubrzan. Upravo tako je i nastala city break turistička industrija koja je veoma važna za avio industriju, te smo u ovom segmentu videli šansu da u kratkom periodu otvorimo pristup milenijalcima za rezervaciju različitih letova.

Blockchain i u avio industriji?

S druge strane, Slobodan ocenjuje da se avio industrija bazira na entuzijastima, a da velike kompanije ne žele klasičan razvoj, dok je težnja sistema ne da se menja – već da ostane tu gde jeste. Prema njegovim rečima, mnoga tehnološka rešenja u svetu avio transporta ne uspeju iz razloga što ta industrija pruža stravično mnogo otpora prema novim rešenjima. Međutim, postoji li je primer koja to može promeniti? Vučković kaže:

Novi proizvod na kojem radimo zasniva se na blockchain tehnologiji, koju su velike tradicionalne avio kompanije prepoznale kao šansu koja im može doneti uštedu. Ipak,  za sada ne mora da znači da će industrija prihvatiti novu tehnologiju, potrebno je mnogo dokazivanja, ali naša ideja je da iskoristimo sve ovo na nivou podataka i da je ponudimo avio industriji – kako bi im pružili veću sigurnost i uštedu.

Više o slovenačkom startapu MedicoApps na panelu SEAS 2018. konferencije, govorio je CEO Primož Grajžl, koji je publici u Beogradu više približio hardversko rešenje kompanije koja posluje u Švajcarskoj i Sloveniji. Nakon što je publiku na početku upoznao sa pričom o potrazi za investicijama, te koliko je teško bilo upoznati investitore sa načinom rada njihovog rešenja, Grajžl kaže da je FlySentinel proizvod (u okviru Medico Apps-a) namenjen pilotima pre svega za monitoring osnovnih vitalnih funkcija – poput nivoa kiseonika i drugih osnovnih stvari, što predstavlja jedno od presudnh faktora za celokupnu bezbednost u avio transportu.

Slobodan, osnivač kompanije AirDB govorio je i o predstojećem nastupu njegovog tima u San Francisku. SEAS

Na pitanje moderatora koliko je bilo izazovno za AirDB da se dođe do kapitala i na koji način su tekli razgovori sa investitorima, Slobodan ocenjuje da je velika stvar za kompaniju bila ulazak u Propeller Shannon akcelerator gde je Boingov Horizon X jedan od partnera i investitora, te da će ove godine tim biti u San Francisku – uz priliku da predstavi svoj projekat pred velikom konkurencijom:

Investitori imaju svoje interese da zarade na jednom proizvodu. Mi smo jednom prilikom bili primorani da odustanemo od proizvoda za koji smo uložili trud i novac, shvativši da ne možemo da radimo na proizvodu koji investitore ne zanima. Za sada smo se vratili na razvoj proizvoda za koji verujemo da ima potencijal.

Bez unutrašnje potrošnje nema ni razvoja

Pred sam kraj razgovora, pitanje za sve paneliste odnosilo se na spregu inovativnih startap kompanija i tradicionalne avio industrije, kao i šta to bar za sada predstavlja ozbiljne prepreke, uključujući i regulative?

Krešimir kaže da velike tradicionalne kompanije ne vole promene i da startapi u razvoju pojedinih rešenja mogu da izgube dosta dragocenog vremena. Ipak, Slobodan se više okreće ka pojedinim preprekama sa kojima se suočava startap ekosistem, dodajući da naš region nema unutrašnju potrošnju koja predstavlja motor razvoja i u isto vreme generiše isti, a gde država igra glavnu ulogu.

“Država mora da reguliše klimu za investitore, što podrzaumeva i edukaciju, kako bi se same firme razvijale na lokalu. Na nama je zadatak da ubedimo državu da to treba da radi, dok će inovativne kompanije lakše naći svoj put ka uspehu, ali i izlazak na veća tržišta”, zaključio je na kraju Slobodan.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Analiza

Rast po svaku cenu više nije ono što startape vodi do investicije – i tu je prilika za srpske timove

Po pitanju investiranja u startape na globalnom nivou, prošla decenija lako bi mogla dobiti titulu zlatne decenije. Problem je bio samo jedan: ti startapi u velikoj većini nisu stavljali naglasak na profitablinost i zdrav rast i, uprkos gubicima koji su se brojali u stotinama miliona, ipak su dostizali valuacije od nekoliko milijardi. Sada su se pravila igre promenila - što može ići u prilog domaćim startapima.

Sponzorisano

Degordian pokreće novi podbrend: Builtt! Fokusiraće se na ecommerce, web i product projekte

Degordian dobija novi specijalizovani spin-off brand koji deluje u 3 vertikale. Upoznajte 'Builtt' koji se bavi izradom web stranica, digitalnih proizvoda i ecommerce rešenja.

Propustili ste

Novost

Outpost Chess, srpski LinkedIn za šahiste, podigao prvu ‘angel’ investiciju vrednu €85.000

Outpost Chess je potpisao ugovor za prvu 'anđeosku investiciju' u visini od 85.000 evra i očekuje da će kompletirati celu pre-seed rundu do kraja ove godine.

Startapi i poslovanje

Rad od kuće kao iz kanca: Remote Santa platforma jača timski duh na daljinu – i vredno nagrađuje trud

Startap iz Srbije rešava najveći problem rada od kuće - usamljenost! Kako Remote Santa platforma podstiče timski duh na daljinu, čitajte u intervjuu sa suosnivačicom, Jovanom Đeković.

Kultura 2.0

Web pristupačnost čini internet boljim mestom za sve – a posebno za osobe sa invaliditetom

Internet je alat putem kog možemo pronaći gotovo sve što želimo da saznamo, zar ne? Nažalost, to nije slučaj za osobe koje imaju određene invaliditete. Upravo zato je pristupačnost interneta (web accessibillity) sve aktuelnija tema.

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.