Ko su avio startapi Srbije i regiona koji već sada menjaju vazduhoplovnu industriju?

Drugi po redu vazduhoplovni samit SEAS 2018. koji organizuje portal Tango Six zvanično je otvoren juče u beogradskom hotelu Crowne Plaza. Na kraju prvog dana konferencije održan je i panel na temu tehnologije u avijaciji, u okviru kojeg se govorilo o avio startapima i načinima na koje inovativne kompanije mogu da oblikuju i promene tradicionalnu i zatvorenu industriju.

SEAS

Učesnici panel diskusije bili su Krešimir Budinski, CEO startapa Air Ticket ArenaSlobodan Vučković, osnivač kompanije AirDB iz Srbije, kao i Primož Grajžl, CEO slovenačkog startapa MedicoApps. Razgovor sa panelistima vodio je Netokracijin Marko Mudrinić, koji je odmah na početku svoje sagovornike pitao na koji način tehnologija oblikuje avio industriju i kolika je tu zapravo uloga startapa?

Krešimir pre svega izdvaja problem da su avio kompanije danas veoma konzervativne i trome, te da tehnološke kompanije samo mogu da iskoriste tu situaciju za ulazak na ovo veliko tržište. Govoreći o Air Ticket Areni, on kaže da je čitav projekat nastao sa ciljem da se uđe u segment distribucije karata, te da se sam sistem zasniva na usluzi koju nude Uber ili Airbnb:

Veliki broj avio kompanija nema napredne distribucione alate uz pomoć kojih se može opslužiti veliki broj korisnika koji se meri u desetinama miliona, a upravo slične probleme rešavaju startapi kao što je naš.

Kako Budinski ističe, činjenica je da danas imamo mladu populaciju koja živi na mobilnim telefonima, a čiji je i život ubrzan. Upravo tako je i nastala city break turistička industrija koja je veoma važna za avio industriju, te smo u ovom segmentu videli šansu da u kratkom periodu otvorimo pristup milenijalcima za rezervaciju različitih letova.

Blockchain i u avio industriji?

S druge strane, Slobodan ocenjuje da se avio industrija bazira na entuzijastima, a da velike kompanije ne žele klasičan razvoj, dok je težnja sistema ne da se menja – već da ostane tu gde jeste. Prema njegovim rečima, mnoga tehnološka rešenja u svetu avio transporta ne uspeju iz razloga što ta industrija pruža stravično mnogo otpora prema novim rešenjima. Međutim, postoji li je primer koja to može promeniti? Vučković kaže:

Novi proizvod na kojem radimo zasniva se na blockchain tehnologiji, koju su velike tradicionalne avio kompanije prepoznale kao šansu koja im može doneti uštedu. Ipak,  za sada ne mora da znači da će industrija prihvatiti novu tehnologiju, potrebno je mnogo dokazivanja, ali naša ideja je da iskoristimo sve ovo na nivou podataka i da je ponudimo avio industriji – kako bi im pružili veću sigurnost i uštedu.

Više o slovenačkom startapu MedicoApps na panelu SEAS 2018. konferencije, govorio je CEO Primož Grajžl, koji je publici u Beogradu više približio hardversko rešenje kompanije koja posluje u Švajcarskoj i Sloveniji. Nakon što je publiku na početku upoznao sa pričom o potrazi za investicijama, te koliko je teško bilo upoznati investitore sa načinom rada njihovog rešenja, Grajžl kaže da je FlySentinel proizvod (u okviru Medico Apps-a) namenjen pilotima pre svega za monitoring osnovnih vitalnih funkcija – poput nivoa kiseonika i drugih osnovnih stvari, što predstavlja jedno od presudnh faktora za celokupnu bezbednost u avio transportu.

SEAS
Slobodan, osnivač kompanije AirDB govorio je i o predstojećem nastupu njegovog tima u San Francisku.

Na pitanje moderatora koliko je bilo izazovno za AirDB da se dođe do kapitala i na koji način su tekli razgovori sa investitorima, Slobodan ocenjuje da je velika stvar za kompaniju bila ulazak u Propeller Shannon akcelerator gde je Boingov Horizon X jedan od partnera i investitora, te da će ove godine tim biti u San Francisku – uz priliku da predstavi svoj projekat pred velikom konkurencijom:

Investitori imaju svoje interese da zarade na jednom proizvodu. Mi smo jednom prilikom bili primorani da odustanemo od proizvoda za koji smo uložili trud i novac, shvativši da ne možemo da radimo na proizvodu koji investitore ne zanima. Za sada smo se vratili na razvoj proizvoda za koji verujemo da ima potencijal.

Bez unutrašnje potrošnje nema ni razvoja

Pred sam kraj razgovora, pitanje za sve paneliste odnosilo se na spregu inovativnih startap kompanija i tradicionalne avio industrije, kao i šta to bar za sada predstavlja ozbiljne prepreke, uključujući i regulative?

Krešimir kaže da velike tradicionalne kompanije ne vole promene i da startapi u razvoju pojedinih rešenja mogu da izgube dosta dragocenog vremena. Ipak, Slobodan se više okreće ka pojedinim preprekama sa kojima se suočava startap ekosistem, dodajući da naš region nema unutrašnju potrošnju koja predstavlja motor razvoja i u isto vreme generiše isti, a gde država igra glavnu ulogu.

„Država mora da reguliše klimu za investitore, što podrzaumeva i edukaciju, kako bi se same firme razvijale na lokalu. Na nama je zadatak da ubedimo državu da to treba da radi, dok će inovativne kompanije lakše naći svoj put ka uspehu, ali i izlazak na veća tržišta“, zaključio je na kraju Slobodan.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.