Dve godine nakon spajanja smartocto raste u svakom pogledu

Dve godine nakon spajanja smartocto raste u svakom pogledu — u fokusu nova tržišta

U maju 2020. godine spojili su se srpski Content Insights i holandski SmartOcto. Od tada, kompanija je porasla za 50% u pogledu prihoda i broja klijenata, uvela nove proizvode, a sada planira i širenje tima za još značajnije medijske inovacije.

Medijski biznis nije što je nekada bio – štaviše, nije što je bio do pre samo par godina. Sve više izdavača okreće se uvođenju pretplata jer su shvatili da se od “šerovanja” vesti na servisima kao što su Facebook i Google ne živi, kao ni od novca koji dolazi od oglašivača.

Isto tako, shvatili su da su upravo Facebook i Google ti koji drže podatke o njihovim čitaocima, a promene u zakonima koji se tiču zaštite podataka o ličnosti (GDPR), naterali su medije da se u sve većoj meri okrenu first party data, kao i da potraže tehnološke partnere sa kojima mogu raditi na shvatanju ponašanja svojih čitalaca, ali i na shvatanju učinkovitosti sadržaja koji je objavljen.

Jedan takav proizvod nastao je upravo na ovim prostorima (ex Content Insights), a tim se početkom 2020. godine spojio sa holandskim startapom SmartOcto kako bi zajedno nastupili pod novim imenom – smartocto. Tim je trenutno podeljen između Holandije i Novog Sada, od spajanja su znatno porasli, ne samo u pogledu prihoda, već i u pogledu klijenata, ali i u ponudi proizvoda koje nude redakcijama.

O tome kakve su sve promene zadesile kompaniju dve godine nakon spajanja srpskog i holandskog startapa, kao i o novostima vezanim za proizvode, kompanijsku kulturu i buduće planove, razgovarali smo sa Dragutinom Miletićem (CTO) i Rutgerom Verhoevenom (CMO).

Uspešna integracija uprkos pandemiji i zatvaranju

S obzirom na to da su proizvodi obe kompanije bili izuzetno komplementarni, primarni cilj spajanja bilo je zadržavanje pune funkcionalnosti postojećim korisnicima uz mogućnost nadogradnje u sada proširenoj paleti proizvoda i servisa, napominje na početku razgovora Dragutin i dodaje:

Jedan od glavnih akcenata bila je integracija pozadinskih servisa i tokova podataka, objedinjavanje korisničkih dokumentacija i rad na uniformnosti prilikom korišćenja različitih proizvoda.

Takođe, rad na daljoj skalabilnosti i stabilnosti sistema bio je od velikog značaja, kako bi se ispratio očekivani rast baze klijenata. Timovi su i pre zvaničnog spajanja kompanija imali prilike da se susretnu i rade na nekoliko projekata za zajedničke klijente, te je saradnja nakon spajanja samo proširena i produbljena.

Svestan činjenice da spajanja dveju kompanija veoma često propadnu, Rutger je posebno ponosan na to što su se Content Insights i SmartOcto uspešno spojili, uprkos pojedinim kulturološkim razlikama. Prema njegovom mišljenju, u pitanju je ogromno dostignuće za sve uključene u tom projektu. On kaže:

Jedan od investitora je to vrlo prikladno opisao rekavši da svi moramo biti spremni da podelimo svoj san. I to smo uradili. Na taj način kompanija je rasla na mnogo načina. U profesionalnosti, radnoj kulturi, želji da postanemo najinovativnije i najučinkovitije rešenje na tržištu.

Deleći zajednički san svih uključenih u njen rast, kompanija se udvostručila – po pitanju klijenata, prihoda, broja zaposlenih. Nakon definisanja zadataka i odgovornosti između dve kancelarije (u Novom Sadu i Najmegenu u Holandiji) timovi su bili u mogućnosti da kontinuirano inoviraju i budu ispred konkurencije.

Smartocto trenutno servisira preko 250 redakcija širom sveta, te pokriva sve kontinente. Većina klijenata je bazirana u Evropi, ali postoji i značajna baza klijenata u Aziji i Latinskoj Americi.

Kao neke od najvećih globalnih klijenata, Dragutin izdvaja De Persgroep, Media Huis, VRT, PA Media. Što se tiče regiona, smartocto sarađuje sa kompanijama United Media Group, Hanza Media, Styria i mnoštvom malih i lokalnih medija kojima pruža podršku preko Media Development Organizacija poput IREX, Thomson Foundation i Internews.

Svi sektori funkcionišu kao jedan remote team

Na pitanje šta smartocto odvaja od konkurencije, Dragutin je odgovorio da su to definitivno inovativnost i spremnost na brze promene jer, kako tvrdi, kompanija je po razvoju proizvoda ispred konkurencije:

Pored toga istakao bih i sam tim i posvećenost klijentima kada su podrška, edukacija i konsultacije u pitanju. Klijenti nas često vide kao dodatnog člana njihove redakcije i jako smo ponosni na to.

Rutger, s druge strane, ističe da je baza klijenata u datom trenutku 90% fokusirana na medije, radiodifuziju, izdavače i novinske organizacije:

Mi smo tržišni lider u Evropi – iako još uvek planiramo da se proširimo na nordijske zemlje, Nemačku i Ujedinjeno Kraljevstvo. Ali takođe smatramo da je Azija veoma interesantno i potencijalno veliko tržište za nas.

Osim toga, on je istakao da kompanija vidi mnoge mogućnosti u drugim oblastima poput content marketinga ili industrije sporta. Nadalje, Rutger smatra da je X faktor kompanije smartocto definitivno njena kultura. Rukovodstvo zaposlene tretira kao porodicu jer je svesno činjenice da bez njih kompanija nema perspektivu. Da ovo nije prazna priča, svedoče brojna ulaganja u zaposlene i trud da se održi što zdraviji work-life balans, ističe naš sagovornik.

Otuda, kako kaže, mali ali značajni gestovi koji se ogledaju u kompanijskim aktivnostima kao što su Secret Santa pred Novu godinu, česte posete srpskoj ili holandskoj kancelariji, biznis treninzi i online odlasci na piće. Naravno, tu su i proslave koje se održavaju uživo, pa su zaposleni u prilici da se bolje upoznaju uz piće i partiju kuglanja.

Dragutin je, takođe, ponosan na to što je kultura kompanije otvorena i podržavajuća, a kolege su uvek tu jedne za druge, spremne da pomognu i doprinesu gde god vide prostor za to.

Na naše pitanje kako smartocto gleda na remote rad koji je sve češći uslov za top talenat u Srbiji, ali i kako su rešili izazov u komunikaciji s kojim se hibridne kompanije najčešće susreću, Miletić je odgovorio da od samog osnivanja 2015. godine postoji mogućnost remote rada, fleksibilno radno vreme i politika neograničenog odmora, tako da hibridni model rada za njih nije bio prevelika novina.

Smartocto tim trenutno broji više od 30 ljudi na dve lokacije – u Najmegenu i Novom Sadu.

Zahvaljujući spajanju, kompanija je dobila i čitav tim u Holandiji, tako da su svi sektori u okviru nje navikli da funkcionišu kao remote tim i nakon dve godine, ta geografska distanca je prestala da se primećuje – ljudi se dobro poznaju i sasvim efikasno rade u online okruženju. Uzevši sve to u obzir Dragutin za Netokraciju ističe:

Ono što smo naučili da je ključno za uspeh hibridnog modela rada i razvoja ovakve organizacione kulture je poverenje između zaposlenih i menadžera. Sa zaposlenima imamo otvorenu komunikaciju u oba smera, svaki član tima utiče na sve bitne odluke koje se odnose na tim, na organizacioni razvoj, na odabir tehnologija i pravca u kom se krećemo kao kompanija.

Veliki napor uložen je i u domenu interne komunikacije i razmena informacija. Unutar kompanije, na svake dve nedelje organizuju se tech i business team demo sastanci gde zaposleni među sobom dele rezultate u prethodne dve nedelje. Pored Slack-a, koji im je osnovni komunikacioni alat, poseduju i blogging platformu na kojoj dele različite vrste internih sadržaja.

Medijski biznis se promenio – izdavači se sve češće okreću tehnologiji kako bi zadržali prednost

Pošto je u novosadskoj kancelariji baziran veći deo razvoja, Dragutin je s nama podelio kako je organizovan tim i koje se to tehnologije koriste za razvoj servisa. Naime, ceo development je trenutno podeljen u nekoliko timova koji su fokusirani na određene celine, a samim tim i na tehnologije i servise koje koriste.

Devops tim fokusiran je na sva pitanja vezana za infrastrukturu, Data engineering bavi se kompletnim tokom, procesiranjem i transformacijama podataka, Labs tim je zadužen za rad na algoritmima i njihovu širu primenu u vidu osobenih metrika, notifikacija, predviđanja, prepoznavanja anomalija itd. Web team pokriva izlaznu stranu u vidu API-a, korisničkih interfejsa, sistema za izveštaje itd.

Spisak tehnologija koje se trenutno aktivno koriste uključuje PostgreSQL, Elastic Search, Redis, NodeJS, React, PHP, RabbitMQ, Python, Kafka, Flink, Logstash, Docker, Terraform, Ansible, Jenkins. Dragutin ovom spisku dodaje i paletu Cloud baziranih, mahom infrastrukturnih servisa.

U protekle dve godine smartocto tim razvio je i predstavio nove proizvode – smartify i smartocto connect.

Proizvod i tim u proteklom periodu fokusirani su na Data Science, a na pitanje kako je došlo do ovakve odluke, kako se ona odrazila na proizvode i koje su to novine uveli, Dragutin odgovara:

Kao prvo, značajno je proširena paleta notifikacija u već postojećem sistemu i uvećan je kvalitet i upotrebljivost postojećih notifikacija. Takođe realizovano je nekoliko inovativnih rešenja među kojima treba istaći tehnologiju za predviđanje efekata objavljenog sadržaja i notifikacije Smartify.

Rutger je unutar kompanije vodio projekat fokusiran na potrebe korisnika, pa smo ga zamolili da nam iz te perspektive kaže nešto više o novom proizvodu. On je ovde posebno istakao saradnju sa Dmitrijem Šiškinom, bivšim urednikom BBC-a i, kako kaže, evanđelistom korisničkih potreba za pokrivanje pristupa vestima.

Iza čitavog projekta, stoji naporan rad na prepoznavanju korisničkih potreba u realnom vremenu i kreiranju personalizovanih obaveštenja, što nam je Rutger ukratko objasnio:

Sa nekim od naših klijenata napravili smo prvu verziju obaveštenja o vestima o potrebama korisnika (TripleN) i dobili smo veliko interesovanje na tržištu.

Zato smo odlučili da proširimo projekat i optimizujemo algoritam, kreiramo više i boljih (strateških) obaveštenja i – zajedno sa Dmitrijem Šiškinom – redefinišemo model potreba korisnika jer je vreme nakon 6 godina i raznih alternativnih predloga organizacija širom sveta za pokretanje optimizovanog modela za potrebe korisnika.

Razgovor o osluškivanju korisničkih navika doveo je do pitanja o zaštiti podataka o ličnosti, što je tema o kojoj sve češće slušamo. Zanimalo nas je kako su se odluke na nivou Evropske unije odrazile na smartocto i da li su zbog novih pravila uveli i neke novine u sklopu ponude.

I redakcija Netokracije od starta koristi smartocto proizvode kako bi analizirali objavljeni sadržaj i fokusirali se na značajnije priče – one koje su značajne za domaću IT zajednicu.

Dragutin je za Netokraciju odgovorio da je smartocto od svog početka prisutan na tržištima gde se pitanja o privatnosti i zaštiti podataka postavljaju u startu. S tim u vezi, kompanija kontinuirano radi na rešenjima koja prate sve aktuelne, ali neretko i tek nadolazeće regulacije oko privatnosti podataka.

Ugovori sa klijentima stavljaju sve veći fokus na GDPR pitanja, pa sama kompleksnost ove tematike iz godine u godinu sve više raste. Kako sve to funkcioniše u okviru kompanije, Dragutin objašnjava ovako:

Smartocto je potpuno GDPR compliant, unutar tima imamo Data Protection Officer-a koji redovno prati izmene i organizuje usaglašavanja na svim nivoima biznisa. smartocto Connect je poslednja od novina koju smo uvrstili u svoju ponudu, a pruža mogućnost da mi kao servis uopšte nismo uključeni u praćenje posetilaca na klijentskim sajtovima i aplikacijama, već analize radimo nad podacima koje nam je klijent dostavio.

Kompanija uvodi smartocto akademiju i najavljuje širenje tima u 2023. godini

Za kraj razgovora, zanimalo nas je i kakvi su planovi za smartocto u budućnosti, koji su to segmenti koje tim želi posebno da razvija, kao i da li je u planu širenje tima.

Rutgerov lični favorit bi bio da kreiranje komponenti za gamifikaciju, u okviru alata kompanije. Takođe, zalaže se za uvođenje izazova, nagrada i ostalih podsticaja koji će pomoći proaktivnost redakcija s kojima sarađuju.

On ističe da već postoji mnogo ideja o tome, te se nada se da će kompanija 2023. godine naći vremena da otpočne s prvim pilot projektima. Jedna od novina koju najavljuje za narednu godinu jeste pokretanje smartocto akademije.

U pitanju je platforma za e-učenje koja obiluje inspirativnim video sadržajem za pomoć redakcijama sa svim pitanjima u vezi sa korišćenjem smartocto alata i optimizacijom njihovih strategija sadržaja.

Kada je u pitanju širenje tima, Dragutin zaključuje da trenutno imaju jednu otvorenu poziciju u sektoru prodaje Sales Development Representative. Što se tiče daljih planova, najavljuje i manja proširenja u development timu, dok će veći fokus biti na skaliranju Sales i Customer Success timova, u skladu sa planovima rasta baze klijenata.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Život na točkovima (Mladi Nomadi)

Kako izgleda putovanje od Srbije do Maroka i to u kombiju - kući? U 140. epizodi Office Talks podkadta svoju priču o nesvakidašnjoj avanturi sa nama su podelili Marko Banduka i Katarina Ćirković - Mladi Nomadi.

Internet marketing

Umetnica mora jesti kuvano: Pioniri osvojili prestižnu nagradu Grand Prix Balcannes

Agencija Pioniri iz Beograda je na ovogodišnjem Balcannes festivalu osvojila glavnu nagradu Grand Prix Balcannes sa projektom 'Konstrakta x Metalac – Umetnica mora jesti kuvano'.

Intervju

Nemanja Radosavljević: Već nakon treće godine, studenti RAF-a mogu pronaći posao u velikim tehnološkim kompanijama

Za sve one koji još uvek imaju dilemu oko upisa na IT studije, Netokracija nastavlja svoj vodič. Ovog puta donosimo vam razgovor s dr Nemanjom Radosavljevićem, prodekanom za nastavu na Računarskom fakultetu u Beogradu.

Propustili ste

Najava

Prvi Polkadot Day u Srbiji: Istražite Polkadot ‘blockchain’ ekosistem

Ovaj događaj u organizaciji MVP Workshop-a deo je Belgrade Blockchain Week-a i održaće se na Fakultetu organizacionih nauka 5. juna, sa početkom u 11 časova.

Sponzorisano

Deveto IT istraživanje plata i beneficija u Srbiji: Fenix otkriva najnovije trendove

Fenix se poslednjih 13 godina bavi Tech regrutacijom i svake godine za poslodavce iz tehnološkog sektora priprema detaljno istraživanje u okviru kojih sa njima deli informacije o platama, benefitima, bonusima, brzinom napredovanja, dobrovoljnim odlaskom i sl.

Intervju

Domaća kompanija započinje globalno širenje poslovanja – Vega IT otvara kancelarije u Njujorku

U vreme najavljene recesije, kada većina kompanija zamrzava investicije, domaća firma Vega IT ima drugačiju strategiju. Sa CEO-om i novim predsednikom za američko i azijsko-pacifičko tržište razgovaramo o diversifikaciji poslovanja i globalnim potezima koje ova kompanija sprema.

Office Talks Podcast

Gde programeri provode vreme? (Reddit, Twitter, GitHub)

Na kojim to kanalima i mrežama programeri provode slobodno vreme? Da li više koriste Reddit ili Twitter? Odgovor na ova pitanja potražili smo u 144. epizodi Office Talks podkasta.

Intervju

GapApp: Braća iz Srbije osmislila su platformu koja mesece pravnih poslova pretvara u minute!

GapApp je platforma koja omogućava pravnim i 'compliance' timovima da automatizuju i skaliraju svoje usluge, povećavajući produktivnost za čak 75 odsto.

Analiza

Predstavnici industrije otkrivaju nam kako inflacija utiče na rast plata u IT-ju

U jeku ekonomske krize naše sagovornike pitali smo kako se inflacija odrazila na visinu plate u IT-ju.