
Smart Watering nastavlja da unapređuje svoj alat za agronome i širi poslovanje u regionu
Startap iz Novog Sada koji automatizuje navodnjavanje za male i velike poljoprivrednike, povećao je svoj tim i izašao na dva regionalna tržišta. Njihov poslovni uspeh podelili su sa nama u novoj priči.
Još kao mlad preduzetnički tim, Smart Watering smo predstavili u uvodnom intervjuu pre tri godine, kada nam je CEO i osnivač Lazar Jovanović pričao o nastanku projekta i njihovim planovima za godine koje dolaze. Te godine i planovi su konačno došli, pa je Smart Watering zabeležio respektabilne poslovne rezultate uz nastojanje da taj kontinuitet zadrže i za naredne mesece i godine koje dolaze.
Baš zato smo došli na ideju da opet popričamo sa njima i bliže predstavimo uspeh jednog domaćeg agrotech startapa koji ima za cilj da na jednostavan i digitalan način pomogne poljoprivrednicima u njihovom biznisu i podizanju prinosa (pametnim navodnjavanjem i prihranom), kao i kvaliteta svojih proizvoda. Upravo o tome ali i o potencijalnom nastupu na evropskom tržištu, pričali smo na Lazarom u novom tekstu na Netokraciji.
Optimizacijom i istraživanjem do još boljeg servisa i rasta prihoda
Od 2018. godine kada smo razgovarali sa pomenutim timom, promenilo se dosta stvari, počev od sastava tima i proizvoda pa sve do rasta same kompanije i izlaska na dva regionalna tržišta (BiH i Hrvatska). Ono što je takođe važan uspeh za Smart Watering jeste da se tim u međuvremenu povećao na šestoro ljudi koji su zaslužni da ovaj startap dve godine uzastopno napravi veliki rast prihoda i ubrza razvoj proizvoda.
Štaviše, kako nam je Lazar otkrio, u svemu tome im je u velikoj meri pomogla investicija koju su dobili 2019. godine. Sve to je dovelo do toga da je u prošloj, poslovno izazovnoj godini, prihod tima porastao 10 puta, dok se za ovu godinu nadaju da će završiti rastom prihoda većim tri puta. Što se tiče samih korisnika, Smart Watering uglavnom koriste kompanije i gazdinstva koja se bave proizvodnjom hrane, dok su to uglavnom proizvođači voća koji proizvode visokointenzivne vrste voća.

“Preko 80% naših korisnika su proizvođači borovnice, zatim slede proizvođači lešnika i jabuke, a nakon toga i povrtari, uzgajivači kukuruza i drugih useva”, kaže nam Lazar i dodaje sledeće detalje:
Imamo preko 60 kompanija i proizvođača koji koriste naš softver, a koliko su zadovoljni najbolje ćete videte na našem YouTube kanalu gde redovno objavljujemo njihove utiske, kao i našim društvenim mrežama. S obzirom da se kako mali proizvođači tako i velike kompanije susreću sa problemom radne snage nije im teško da dozvole tehnologiji da obavlja navodnjavanje umesto njih.
Utisak je da su poljoprivredni proizvođači u Srbiji i više nego otvoreni da probaju nove tehnologije i podignu efikasnost i profitabilnost svojih zasada. Generalno su pozitivni utisci o samom proizvodu mada stalno prikupljamo feedback i unapređujemo UX aplikacije.
Jedan od važnijih poslovnih poteza koje je Smart Watering napravio jeste pokretanje saradnje sa kompanijom Delta Agrar sa kojom su zajednički radili dve godine na studiji slučaja i došli do rezultata da autonomno navodnjavanje putem Smart Watering aplikacije donosi uštedu u potrošnji vode na jednom hektaru dovoljnu da se dve prosečne porodice u Evropi snabdevaju vodom godinu dana. Nastavljajući razgovor dalje, Lazar otkriva još detalja o biznis saradnjama ovog startapa:
Sarađujemo i sa drugim velikim proizvođačima hrane koji proizvodnju rade na hiljadama hektara, ali nažalost ne možemo da otkrivamo više informacija zbog međusobnih odnosa u ovom momentu. Ono što je ključ za velike kompanije su takođe povećanje efikasnosti proizvodnje koja je u velikim kompanijama još izraženija nego kod manjih proizvođača i zato su otvoreni za usvajanje novih tehnologija.
Tržišta BiH i Hrvatske već otvorena, plan je širenje u ostale države Evrope
Ono o čemu smo se takođe dotakli u ovom razgovoru jesu činjenice o tome kako danas izgleda percepcija upotrebe agrotech rešenja u Srbiji u poljoprivrednom sektoru, na šta nam Lazar dodaje da ukoliko govorimo o ljudima u ovoj oblasti oni su veoma praktični. Prema njegovim rečima, ukoliko rešenje koje nudite pravi konkretan, jasan i merljiv benefit, proizvođač će to sigurno primeniti bez previše brige:
Pored toga, promenilo se i to što dolazi do smene generacija u poljoprivredi pa su sada u poljoprivredi prisutni mladi ljudi između 35 i 50 godina koji su digitalno pismeni i zaista se sa lakoćom naviknu na nove digitalne tehnologije i otvoreni su za to da ih primene.
Treća stvar, ti ljudi poljoprivredu gledaju kao biznis i ne mogu da dopuste sebi da donose odluke napamet, pa im je i monitoring useva i praćenje i razumevanje onoga što rade veoma bitno i pomaže im da na vreme uoče probleme i prevaziđu ih uz što manju štetu.

Zanimljivo je i to da je Smart Watering završio i na značajnoj listi FoodTech 500, a naš sagovornik nam je detaljnije govorio i o ovom uspehu, rekavši da je ovo definitivno značilo, jer je svako priznanje za startap dobrodošlo i pomaže da neko primeti ono što tim radi. Lazar dalje ističe da je to sa jedne strane vetar u leđa da se tim trudi još više, a sa druge strane pomaže da se za njihov proizvod čuje i van naše zemlje:
U prethodnom periodu počeli smo da razgovaramo sa proizvođačima iz SAD, Španije, Egipta, Hondurasa i Ukrajine jer postoji globalni trend nestašice radne snage na farmama širom sveta. Otuda je neophodna primena novih tehnologija i automatizacije u proizvodnji kako bi se povećala efikasnost proizvodnje jer prema istraživanju koje smo radili, efikasnost poljoprivredne proizvodnje se mora podići za čak 70% ako želimo da nahranimo sve rastuću svetsku populaciju u narednih 30 godina.
Na kraju, Jovanović nam je pričao i o planovima Smart Wateringa za naredni period, rekavši tom prilikom da su on i ljudi sa kojima radi u prethodne dve godine uložili dosta truda da postanu vidljivi pre svega na srpskom tržištu, pa se nadaju da će godinu završiti sa tržišnim udelom od 7%. Isto tako, ovaj startap je u prethodna dva meseca otvorio tržište BiH i Hrvatske gde će svoje sisteme proizvođačima ponuditi preko distributera, uz plan da se u narednih pet godina prošire na još nekoliko evropskih tržišta.
Što se samog proizvoda tiče, trenutno je plan tima da razviju machine learning algoritam koji će potpuno ukloniti kompleksnost iz procesa navodnjavanja za proizvođače. “Naš softver postaće alat koji će pored toga što automatizuje proces navodnjavanja omogućiti i dnevne preporuke za navodnjavanje uzimajući u obzir ključne parametre za razvoj biljke i tako omogućiti biljci da uvek dobije ono što treba baš onda kada treba, što je recept za maksimalan prinos i profit”, zaključio je na kraju Lazar.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!