COVID-19 i digitalna privreda: 90% IT poslodavaca ne planira otpuštanje zaposlenih

90% IT poslodavaca ne planira otpuštanja, ali će se kriza osetiti i u ovom sektoru

Skener digitalne privrede, izveštaj koji pokazuje prve rezultate istraživanja o uticaju pandemije COVID-19 na domaću digitalnu privredu, predstavljen je danas od strane Inicijative 'Digitalna Srbija'.

U okviru pomenutog istraživanja, iz Inicijative „Digitalna Srbija“ kažu da su digitalnu privredu posmatrali sa šire strane, te su u anketu uključili veliki broj aktera – od domaćih i stranih digitalnih kompanija koje posluju u Srbiji, preko startapa i frilensera do tradicionalnih kompanija.

Jedan od njihovih glavnih zaključaka je sledeći:

Kriza izazvana pandemijom COVID-19 drugačije je pogodila različite segmente digitalne privrede, a većina startapa i digitalnih kompanija već sada oseća negativne posledice COVID-19 pandemije.

Kako su istraživači primetili, taj podatak svedoči u prilog činjenici da ovaj sektor domaće ekonomije nije zaštićen, uprkos tome što određeni digitalni proizvodi sada beleže rast ili činjenici da su ove kompanije možda i najpripremljenije za rad na daljinu.

Dve trećine tehnoloških kompanija misli da će se situacija pogoršavati

Kako je istraživanje pokazalo, tri od pet domaćih IT kompanija osetilo je negativne efekte COVID-19 pandemije – 10% pozitivne, a oko 30% njih još nije osetilo efekte ili još uvek ne može da ih proceni.

Podaci su takođe pokazali i da su domaće kompanije trenutno više pogođene od stranih privrednih lica, a deo razloga DSI pronalazi u tome što su strane kompanije uglavnom veće, te imaju i zalihe novca kojim mogu da umanje posledice.

Ipak, kada je reč o daljim predviđanjima, rezultati su pokazali i da je najveći broj kompanija pesimističan: samo 15% njih očekuje okret na bolje, dok čak dve trećine misli da će se situacija još pogoršavati. Inače, polovina kompanija veruje da će efekti na njihov sektor u Srbiji biti isti kao i u drugim delovima sveta, dok jedna četvrtina misli da će negativne posledice u našoj zemlji biti veće u odnosu na svetski prosek.

Imajući ovo u vidu, svaka deseta kompanija nastupa sa stavovima da će zbog negativnih efekata izazvanih SARS-CoV-2 virusom morati da zatvori svoje poslovanje, ističu istraživači.

Sa druge strane, opao je i otvoreni broj pozicija u IT-ju, ali manje nego u drugim sektorima. Za ovaj ispod prosečni pad zaslužne su pre svega kompanije iz drugih sektora, koje su povećale broj traženih IT pozicija – još jedna potvrda da kompanije iz svih oblasti vide svoj opstanak u trenutnoj pandemiji kroz digitalizaciju i digitalnu transformaciju.

30% manje prihoda za kompanije i frilensere

Domaći startapi beleže veći pad prodaje (čak dve trećine u procentu većem od 60%), a polovina digitalnih kompanija i frilensera beleži pad prihoda veći od 30%. Takođe, kako pokazuju rezultati, većina nije otpuštala radnike, niti planira, ali 40% digitalnih kompanija i 25 odsto startapa planira smanjenje plata.

Međutim, kako podvlače kreatori istraživanja, sve ove brojeve treba uzeti sa rezervom jer polovina ovih kompanija još uvek ne može da proceni uticaj, što znači da situacija može da se preokrene.

Ista situacija, ističu oni, važi i za frilensere: kada je reč o onima koji su doživeli negativne efekte zbog ove situacije, 85% njih misli da će zbog posledica COVID-19 morati da traži alternativne načine prihoda.

Ovo je, dodaju oni, posebno zabrinjavajuće imajući u vidu da zaposlenost opada širom sveta, a da je Srbija među prvim zemljama u svetu po udelu stanovništva koji zarađuju na Internetu, sa čak 4 frilensera na 1.000 stanovnika. Ipak, stručnjaci predviđaju ciklično negativan uticaj na frilensere uz strukturalno pozitivan uticaj koji se može očekivati na duži rok.

Šta domaću digitalnu privredu čeka u budućnosti?

Iako istraživanje ukazuje na to da će digitalna privreda imati vrlo važnu ulogu u budućem ekonomskom poretku, i sam digitalni sektor će proći kroz ozbiljne posledice i kroz sopstvenu transformaciju.

Kako bi to lakše prebrodili, predstavnici digitalnih kompanija su istakli da bi im ubedljivo najvažnija mera pomoći bila smanjenje poreza i doprinosa za zaposlene, a isto važi i za startape i frilensere koji predlažu i veću podršku države finansiranju startapa, dok 70% frilensera traži momentalno odlaganje Testa samostalnosti usled novonastale situacije.

Inače, podaci koji su predstavljeni u ovom izveštaju su u najvećoj meri zasnovani na odgovorima na upitnike, posebno kreirane za ovo istraživanje, na koje je do sada odgovorilo više od 300 pojedinaca. Prikupljanje podataka se vrši i dalje, a organizatori najavljuju da će rezultate ažurirati na redovnom nivou.

Kompletno istraživanje uticaja korona virusa na digitalnu privredu Srbije koji je sprovela Inicijativa „Digitalna Srbija“ sa svojom kompanijom članicom PwC možete preuzeti sa zvaničnog sajta.

Pisanju teksta doprinela je i koleginica Milena Rašić.


Ostavi komentar

  1. Ajtijevac

    Ajtijevac

    23. 4. 2020. u 13:02 Odgovori

    Primer: Humanity je otpustio 40 ljudi unproteklih nekoliko nedelja, koliko cujem (proverite tacnost ovoga). Ako budem ikada menjao posao, takav odnos prema ljudima ne zelim i njih cu zaobici u sirokom luku. Oni nisu jedini. Mislim da je vrlo bitno da ljudi znaju za ove situacije u domacim IT firmama, jer ocigledno da neke firme ne mare previse za ljude.

    • Beograd

      Beograd

      24. 4. 2020. u 00:13 Odgovori

      Ja i još 7moro ljudi smo dobili otkaze u jednoj drugoj poznatoj našoj IT firmi.
      Koliko sam načuo, ostalima je smanjena plata za 50%. Svakako ovaj test samostalnosti nije pao lako našim firmama a pogotovo sad i virus.. Trenutno sam u potrazi za poslom, al slabo izlaze oglasi poslednjih mesec dana…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.