COVID-19 i digitalna privreda: 90% IT poslodavaca ne planira otpuštanje zaposlenih

90% IT poslodavaca ne planira otpuštanja, ali će se kriza osetiti i u ovom sektoru

Skener digitalne privrede, izveštaj koji pokazuje prve rezultate istraživanja o uticaju pandemije COVID-19 na domaću digitalnu privredu, predstavljen je danas od strane Inicijative 'Digitalna Srbija'.

U okviru pomenutog istraživanja, iz Inicijative “Digitalna Srbija” kažu da su digitalnu privredu posmatrali sa šire strane, te su u anketu uključili veliki broj aktera – od domaćih i stranih digitalnih kompanija koje posluju u Srbiji, preko startapa i frilensera do tradicionalnih kompanija.

Jedan od njihovih glavnih zaključaka je sledeći:

Kriza izazvana pandemijom COVID-19 drugačije je pogodila različite segmente digitalne privrede, a većina startapa i digitalnih kompanija već sada oseća negativne posledice COVID-19 pandemije.

Kako su istraživači primetili, taj podatak svedoči u prilog činjenici da ovaj sektor domaće ekonomije nije zaštićen, uprkos tome što određeni digitalni proizvodi sada beleže rast ili činjenici da su ove kompanije možda i najpripremljenije za rad na daljinu.

Dve trećine tehnoloških kompanija misli da će se situacija pogoršavati

Kako je istraživanje pokazalo, tri od pet domaćih IT kompanija osetilo je negativne efekte COVID-19 pandemije – 10% pozitivne, a oko 30% njih još nije osetilo efekte ili još uvek ne može da ih proceni.

Podaci su takođe pokazali i da su domaće kompanije trenutno više pogođene od stranih privrednih lica, a deo razloga DSI pronalazi u tome što su strane kompanije uglavnom veće, te imaju i zalihe novca kojim mogu da umanje posledice.

Ipak, kada je reč o daljim predviđanjima, rezultati su pokazali i da je najveći broj kompanija pesimističan: samo 15% njih očekuje okret na bolje, dok čak dve trećine misli da će se situacija još pogoršavati. Inače, polovina kompanija veruje da će efekti na njihov sektor u Srbiji biti isti kao i u drugim delovima sveta, dok jedna četvrtina misli da će negativne posledice u našoj zemlji biti veće u odnosu na svetski prosek.

Imajući ovo u vidu, svaka deseta kompanija nastupa sa stavovima da će zbog negativnih efekata izazvanih SARS-CoV-2 virusom morati da zatvori svoje poslovanje, ističu istraživači.

Sa druge strane, opao je i otvoreni broj pozicija u IT-ju, ali manje nego u drugim sektorima. Za ovaj ispod prosečni pad zaslužne su pre svega kompanije iz drugih sektora, koje su povećale broj traženih IT pozicija – još jedna potvrda da kompanije iz svih oblasti vide svoj opstanak u trenutnoj pandemiji kroz digitalizaciju i digitalnu transformaciju.

30% manje prihoda za kompanije i frilensere

Domaći startapi beleže veći pad prodaje (čak dve trećine u procentu većem od 60%), a polovina digitalnih kompanija i frilensera beleži pad prihoda veći od 30%. Takođe, kako pokazuju rezultati, većina nije otpuštala radnike, niti planira, ali 40% digitalnih kompanija i 25 odsto startapa planira smanjenje plata.

Međutim, kako podvlače kreatori istraživanja, sve ove brojeve treba uzeti sa rezervom jer polovina ovih kompanija još uvek ne može da proceni uticaj, što znači da situacija može da se preokrene.

Ista situacija, ističu oni, važi i za frilensere: kada je reč o onima koji su doživeli negativne efekte zbog ove situacije, 85% njih misli da će zbog posledica COVID-19 morati da traži alternativne načine prihoda.

Ovo je, dodaju oni, posebno zabrinjavajuće imajući u vidu da zaposlenost opada širom sveta, a da je Srbija među prvim zemljama u svetu po udelu stanovništva koji zarađuju na Internetu, sa čak 4 frilensera na 1.000 stanovnika. Ipak, stručnjaci predviđaju ciklično negativan uticaj na frilensere uz strukturalno pozitivan uticaj koji se može očekivati na duži rok.

Šta domaću digitalnu privredu čeka u budućnosti?

Iako istraživanje ukazuje na to da će digitalna privreda imati vrlo važnu ulogu u budućem ekonomskom poretku, i sam digitalni sektor će proći kroz ozbiljne posledice i kroz sopstvenu transformaciju.

Kako bi to lakše prebrodili, predstavnici digitalnih kompanija su istakli da bi im ubedljivo najvažnija mera pomoći bila smanjenje poreza i doprinosa za zaposlene, a isto važi i za startape i frilensere koji predlažu i veću podršku države finansiranju startapa, dok 70% frilensera traži momentalno odlaganje Testa samostalnosti usled novonastale situacije.

Inače, podaci koji su predstavljeni u ovom izveštaju su u najvećoj meri zasnovani na odgovorima na upitnike, posebno kreirane za ovo istraživanje, na koje je do sada odgovorilo više od 300 pojedinaca. Prikupljanje podataka se vrši i dalje, a organizatori najavljuju da će rezultate ažurirati na redovnom nivou.

Kompletno istraživanje uticaja korona virusa na digitalnu privredu Srbije koji je sprovela Inicijativa “Digitalna Srbija” sa svojom kompanijom članicom PwC možete preuzeti sa zvaničnog sajta.

Pisanju teksta doprinela je i koleginica Milena Rašić.


Ostavi komentar

  1. Ajtijevac

    Ajtijevac

    23. 4. 2020. u 13:02 Odgovori

    Primer: Humanity je otpustio 40 ljudi unproteklih nekoliko nedelja, koliko cujem (proverite tacnost ovoga). Ako budem ikada menjao posao, takav odnos prema ljudima ne zelim i njih cu zaobici u sirokom luku. Oni nisu jedini. Mislim da je vrlo bitno da ljudi znaju za ove situacije u domacim IT firmama, jer ocigledno da neke firme ne mare previse za ljude.

    • Beograd

      Beograd

      24. 4. 2020. u 00:13 Odgovori

      Ja i još 7moro ljudi smo dobili otkaze u jednoj drugoj poznatoj našoj IT firmi.
      Koliko sam načuo, ostalima je smanjena plata za 50%. Svakako ovaj test samostalnosti nije pao lako našim firmama a pogotovo sad i virus.. Trenutno sam u potrazi za poslom, al slabo izlaze oglasi poslednjih mesec dana…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.