Analiza SHARE fondacije: Ko zadržava podatke o komunikaciji u Srbiji?

Ko zadržava podatke o komunikaciji u Srbiji?

Pojedini državni organi i institucije poput BIA-e, MUP-a i drugih imaju pristup podacima o komunikaciji više stotina hiljada građana do kojih dolaze uz pomoć domaćih kompanija koje pružaju usluge mobilne telefonije i Interneta - pokazalo je najnovije istraživanje SHARE fondacije. Podaci o komunikaciji tj. metapodaci dobijeni su posredstvom netransparentne procedure, dok se upravljanje prikupljenim ličnim podacima ne tretira na odgovarajući način.

Iza naziva metapodaci nalazi se baza podataka o komunikaciji svih građana koji koriste mobilne telefone i surfuju Internetom, tj. podaci o tome ko, s kim, kada i gde razgovara, a sve u cilju zaštite nacionalne bezbednosti.

Međutim, uprkos porastu broja terorističkih napada na globalnom nivou, a samim tim i potrebe za nadziranjem velikog broja sumnjivih komunikacija, pojedine nevladine organizacije opravdano su uvidele da je na delu ugrožavanje prava na privatnost i tretiranje građana kao da su „kriminalci“ koji bi trebali biti pod konstantnim nadzorom.

Isti utisak stekao je i Evropski sud pravde koji je praksu prikupljanja i skladištenja podataka bez selekcije 2016. proglasio neopravdanom, što je pokrenulo dalju borbu civilnog sektora protiv „interesa očuvanja nacionalne bezbednosti“ i svojevrsnih komercijalnih interesa velikih kompanija koje skladište ogromnu količinu ličnih podataka svojih korisnika.

Zakonska ‘anarhija’?

Na osnovu podataka koje su kompanije na polju pružanja usluge mobilne i fiksne telefonije u Srbijii u obavezi da dostavljaju Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti (u skladu sa izmenama Zakona o elektronskim komunikacijama iz 2014. godine), sprovedeno je istraživanje SHARE fondacije koje je pokazalo krajnje alarmantne rezultate.

SHARE fondacija

Naime, iako kompanije koje u ovaj oblasti posluju na teritoriji Srbije pomenutu obavezu tumače na različite načine, podaci iz njihovih izveštaja pokazuju da je masovno prikupljanje podataka o komunikaciji građana postalo uobičajena radnja iz predistražnog postupka – pri čemu, kako se u istraživanju navodi, na stotine zapisa o privatnoj komunikaciji gubi ustavnu zaštitu samo zato što su se vlasnici uređaja slučajno našli u blizini bazne stanice u trenutku incidenta koji se istražuje:

Primera radi, kompanija Telenor u svojim izveštajima navodi da organi vlasti samostalno putem odgovarajućeg softvera ostvaruju na stotine hiljada pristupa komunikacijama građana, navodi se u istraživanju. Telekom svoje izveštaje šalje samo jednoj stranici, sa oskudnim detaljima o pisanim zahtevima koje prima od organa vlasti. S druge strane, Vojnobezbednosna agencija navodi da se „za pristup zadržanim podacima o elektronskim komunikacijama koriste pristupne aplikacije operatora VIP, Telenor, MTS i Telekom“.

Stoga se sa pravom može zaključiti da je ovaj proces kontrole komunikacija nedovoljno regulisan, te ostavlja mesta brojnim malverzacijama i zloupotrebama. Za detaljniji opis stanja i problema, pročitajte istraživanje SHARE fondacije u celosti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Internet marketing

UniCredit Bank Srbija gasi Facebook, Messenger i Instagram – sledi ulaganje u sopstvene digitalne kanale?

Način na koji Facebook tretira svoje korisnike bili su dovoljan razlog da UniCredit grupa najavi potpuno povlačenje sa društvenih mreža kompanije iz Menlo Parka.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.

Internet marketing

Proglašeni dobitnici IAB MIXX 2019. nagrada – Grand Prix otišao u ruke Ovation BBDO

Na devetom po redu Digital Day konferenciji pod sloganom How do you trust, dodeljena su Mixx Awards priznanja za najbolje digitalne kampanje realizovane prethodne godine u Srbiji.

Internet marketing

€36,8 miliona za digitalno oglašavanje u 2018. — srpsko tržište poraslo za 24,8%

I u 2018. godini zadržan je jak dvocifren rast tržišta digitalnog oglašavanja u Srbiji, pokazali su rezultati AdEx istraživanja. U nastavku teksta donosimo vam pregled najbitnijih rezultata.

Internet marketing

Najčešće greške pri izradi ‘content marketing’ strategije

Sasvim je razumno da želite da investirate u kvalitetan sadržaj kako biste unapredili svoj biznis, ali stvari nisu baš tako jednostavne. Evo koje greške marketari najčešće prave pri izradi content marketing strategije.