Analiza SHARE fondacije: Ko zadržava podatke o komunikaciji u Srbiji?

Ko zadržava podatke o komunikaciji u Srbiji?

Pojedini državni organi i institucije poput BIA-e, MUP-a i drugih imaju pristup podacima o komunikaciji više stotina hiljada građana do kojih dolaze uz pomoć domaćih kompanija koje pružaju usluge mobilne telefonije i Interneta - pokazalo je najnovije istraživanje SHARE fondacije. Podaci o komunikaciji tj. metapodaci dobijeni su posredstvom netransparentne procedure, dok se upravljanje prikupljenim ličnim podacima ne tretira na odgovarajući način.

Iza naziva metapodaci nalazi se baza podataka o komunikaciji svih građana koji koriste mobilne telefone i surfuju Internetom, tj. podaci o tome ko, s kim, kada i gde razgovara, a sve u cilju zaštite nacionalne bezbednosti.

Međutim, uprkos porastu broja terorističkih napada na globalnom nivou, a samim tim i potrebe za nadziranjem velikog broja sumnjivih komunikacija, pojedine nevladine organizacije opravdano su uvidele da je na delu ugrožavanje prava na privatnost i tretiranje građana kao da su „kriminalci“ koji bi trebali biti pod konstantnim nadzorom.

Isti utisak stekao je i Evropski sud pravde koji je praksu prikupljanja i skladištenja podataka bez selekcije 2016. proglasio neopravdanom, što je pokrenulo dalju borbu civilnog sektora protiv „interesa očuvanja nacionalne bezbednosti“ i svojevrsnih komercijalnih interesa velikih kompanija koje skladište ogromnu količinu ličnih podataka svojih korisnika.

Zakonska ‘anarhija’?

Na osnovu podataka koje su kompanije na polju pružanja usluge mobilne i fiksne telefonije u Srbijii u obavezi da dostavljaju Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti (u skladu sa izmenama Zakona o elektronskim komunikacijama iz 2014. godine), sprovedeno je istraživanje SHARE fondacije koje je pokazalo krajnje alarmantne rezultate.

SHARE fondacija

Naime, iako kompanije koje u ovaj oblasti posluju na teritoriji Srbije pomenutu obavezu tumače na različite načine, podaci iz njihovih izveštaja pokazuju da je masovno prikupljanje podataka o komunikaciji građana postalo uobičajena radnja iz predistražnog postupka – pri čemu, kako se u istraživanju navodi, na stotine zapisa o privatnoj komunikaciji gubi ustavnu zaštitu samo zato što su se vlasnici uređaja slučajno našli u blizini bazne stanice u trenutku incidenta koji se istražuje:

Primera radi, kompanija Telenor u svojim izveštajima navodi da organi vlasti samostalno putem odgovarajućeg softvera ostvaruju na stotine hiljada pristupa komunikacijama građana, navodi se u istraživanju. Telekom svoje izveštaje šalje samo jednoj stranici, sa oskudnim detaljima o pisanim zahtevima koje prima od organa vlasti. S druge strane, Vojnobezbednosna agencija navodi da se „za pristup zadržanim podacima o elektronskim komunikacijama koriste pristupne aplikacije operatora VIP, Telenor, MTS i Telekom“.

Stoga se sa pravom može zaključiti da je ovaj proces kontrole komunikacija nedovoljno regulisan, te ostavlja mesta brojnim malverzacijama i zloupotrebama. Za detaljniji opis stanja i problema, pročitajte istraživanje SHARE fondacije u celosti.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Karijere

Kako se zaposliti u kompaniji Facebook? Nenad Božidarević deli svoja iskustva

Nakon četiri godine na poziciji front-end inženjera, najpre sa Facebook, a potom i sa Instagram strane, Nenad Božidarević prelazi u Oculus, gde nakon godinu dana postaje menadžer, a za Netokraciju otkriva da li je Menlo Park zaista raj za domaće programere.