SGA neguje domaću gejming zajednicu razvojem lokalnih inicijativa

SGA neguje lokalnu gejming zajednicu: Pomoć je potrebna onima koji su na početku

Stvaranje i negovanje gejming ekosistema jedan je od glavnih zadataka Serbian Games Association-a (SGA). U nastavku vam predstavljamo kako nastojimo da to i ostvarimo.

Nedavno su objavljena predviđanja Newzoo platforme, svetskog lidera u analitikama gejming i mobilnih tržišta, koja se tiču zdravlja industrije video igara u 2020. godini. Neplanirane okolnosti proteklih meseci uticale su i na velike i male studije, na digitalnu prodaju igara, ali i na lance fizičkih kopija i konzola.

Međutim, sve to gotovo da uopšte nije promenilo ukupno stanje stvari: Newzoo analiza tvrdi da će 2.7 milijardi gejmera potrošiti 159.3 milijarde dolara na igre tokom ove godine. Tržište prelazi prag od neverovatnih 200 milijardi do 2023. i očekuje se stabilan rast svake godine od oko 10%.

U čemu, dakle, leži snaga ove industrije, zašto je ona toliko prilagodljiva i otporna na krize i da li se ovaj pozitivan trend odnosi i na Srbiju?

Očekivano, odgovor se krije u nekoliko faktora, ali maksimalno pojednostavljeno taj niz bi izgledao ovako: zadovoljni potrošači koji uvek traže više i bolje, dobar proizvod koji te zahteve ispunjava, industrija koja taj proizvod dostavlja baš onako kako treba i stabilna profesionalna zajednica na kojoj ova industrija počiva.

Stvaranje i negovanje ekosistema koji počiva na tim postulatima jedan je od zadataka koji je Serbian Games Association postavila pred sebe, a kako to radimo – otkrivam u nastavku teksta.

Newzoo analiza tvrdi da će 2.7 milijardi gejmera potrošiti 159.3 milijarde dolara na igre tokom ove godine.

Umrežena zajednica je jaka zajednica

Gejming industrija je možda najspecifičnija po spoju talentovanih kreativaca, agilnih biz dev stručnjaka, sharp developera, veštih pripovedača i gejm dizajnera, ali i svih drugih koji u dobro uigranom tandemu rade na proizvodu.

Specifični smo i po tome što je ovo industrija u koju većina ulazi iz ljubavi prema gejmingu, gde ima mesta i za one koji su napredovali isključivo radeći na sebi samostalno, bez obzira na formalno obrazovanje, gde se na neuspeh gleda kao na hrabrost i lekciju i gde imate direktnu reakciju publike na ono što radite.

Gejming industrija je u Srbiji relativno mlada. Ozbiljniji uspesi počeli su da se događaju tek pre desetak godina. Sjajni pojedinci radili su na projektima donekle izolovano, a bez kolaboracije i razmene ideja u industriji gde se trendovi tržišta i proizvodni procesi menjaju iz godine u godinu, ostaćete iza onih koji grabe napred, inoviraju i uče.

Ti prvi igrači su ovo na vreme shvatili i počele su da se formiraju prve nezavisne inicijative koje su tada okupljale uglavnom programere. Razmenjivali su savete, resurse, alate, organizovali mini takmičenja, svako u svom gradu i ovo je vrlo brzo dovelo do novog talasa ljudi zainteresovanih da uđu u gejming. Mnogo je lakše odvažiti se na nešto novo i nepoznato, ako znaš da te tamo čeka podrška onih koji su došli pre tebe. Bez ovih prvih gejming okupljanja bilo bi nemoguće da ekosistem pređe na sledeći nivo.

Na meetup-ima koje organizuje SGA do sada je više od 50 predavača u Beogradu, Nišu i Novom Sadu govorilo o svom razvojnom putu, o igrama koje su pravili, o greškama koje se ne smeju ponoviti

Negovanje gejming ekosistema kroz događaje

Na tom već pripremljenom tlu, uspešno su se razvili novi indie timovi, nekadašnji timovi prerasli su u studije, a neki od najupornijih studija postali su uspešne kompanije za koje se danas zna na globalnoj sceni.

Delovalo je da je pravi trenutak da se pojavi jedno nezavisno telo koje će pokušati da kvalitetne delove gejming industrije koji su organski nastali poveže i pogura dalje. Tako je nastala SGA, po ugledu na asocijacije gejming industrija drugih zemalja, osnovana od strane osam gejming kompanija koje su potpuno različite po veličini i tipu igara koje prave – što je bio garant da će asocijacija zastupati interese svih delova ekosistema.

Nešto više od dve godine kasnije, iza nas je više desetina događaja raznih vrsta koje je posetilo više hiljada ljudi. Na našim meetup-ima do sada je više od 50 predavača u Beogradu, Nišu i Novom Sadu govorilo o svom razvojnom putu, o igrama koje su pravili, o greškama koje se ne smeju ponoviti, a zatim slede odgovori na pitanja publike. Nema mnogo klasičnih industrija gde se stečeno znanje i iskustvo ovoliko rado deli.

Kao primer ću navesti sledeće: ako znaš koliko si se namučio oko ASO kampanje, ne želiš da se to nekome ponovi. Kada sam pitala jednog člana kakva podrška bi im najviše značila od nas rekao je: „Na konferenciji mi je jedan veteran industrije rekao da je najvrednija Zlatna rečenica. To je ona koja te, ako je poslušaš, liši greške i poštedi dva meseca bauljanja u mraku“. Na meetup-ima ih čujete nekoliko.

Proteklih meseci SGA je meetup-e transformisala u online radionice. Prednosti? Održavaju se jednom nedeljno, predavači preko sharescreen-a rade na projektu dok gledaoci postavljaju pitanja.

Okupljanja su transformisana u online radionice

Nakon pitanja publike, obavezno se ostane i na neformalnom delu događaja gde ljudi imaju jedinstvenu priliku da se uživo vide sa kolegama iz branše. Tako smo na prvom ikada događaju posvećenom koncept artu, nakon predavanja Dareka Zabrockog koji je radio na Assassins Creed-u i holivudskim blokbasterima, po prvi put pod jednim krovom imali oko 120 ljudi koji se bave baš koncept artom i ilustracijom.

Proteklih meseci meetup-e smo transformisali u online radionice. Prednosti? Održavaju se jednom nedeljno, predavači preko sharescreen-a rade na projektu dok gledaoci postavljaju pitanja. Ovaj interaktivni hands-on pristup se pokazao vrlo korisnim i nadam se da ćemo uspeti da ga zadržimo u ovom ili nekom drugom obliku i kasnije.

Game Jam-ovi su odličan način da mladi timovi uvide koliko zaista znaju

Svako ko se bavi gejmingom zna za slavljene i ozloglašene Game Jam-ove. Kako bismo ih opisali nekome ko je van ove industrije? Hm… dvadesetčetvoročasovna trka timova za najbolji prototip koji se pravi od nule.

Teme se uglavnom otkrivaju na sam dan takmičenja, da ne bi bilo priprema unapred. Nema spavanja, samo grickalice, energetska pića i kod, kod, kod. Ovo je sjajan način da mladi timove stave svoje znanje na ozbiljnu probu. Ko preživi svoj prvi Game Jam, lako se navuče i postane serial jammer.

Imali smo tu sreću da za zajednicu organizujemo dva veća džema, jedan u saradnji sa Facebook-om, drugi sa Unity-jem. Za razliku od nezavisno organizovanih događaja ove vrste, ovo je prilika da vas u toku ta 24 časa mentorišu iskusni stručnjaci velikih kompanija, a i vredne nagrade nisu za baciti. U planu je bio još jedan ovog aprila, ali nažalost taj projekat je u fioci. Nadamo se da će uskoro biti vesti o tome.

Discord grupa okuplja preko 600 ljudi iz industrije

Želeli smo da obezbedimo i virtuelnu platformu na kojoj svi iz ekosistema mogu da učestvuju. Prvobitna ideja je bila Facebook grupa, ali smo (na sreću!) odlučili da u duhu gejminga to bude Discord. Sada na SGA Discord serveru ima preko 600 ljudi iz industrije, formirali su se kanali za najrazličitije teme (marketing, art, događaji…) i ovo je povezalo zajednicu na mnogo dubljem nivou nego što smo mogli da predvidimo.

Razmenjuju se alati, traži se pomoć oko projekata, dele se korisni resursi i, što je najvažnije, na ovaj način smo preskočili barijeru grada – sve lokalne zajednice se na ovaj način sve više povezuju.

U narednom periodu fokus je na boljem umrežavanju beogradskog, niškog i novosadskog gejming ekosistema.

Sledeći korak: umrežavanje domaćih gejming ekosistema

Izuzetno nam je drago što smo uspeli da organizujemo događaje u sva tri najveća domaća gejming ekosistema – u Beogradu, Novom Sadu i Nišu. Svaka od ovih zajednica je specifična i vidimo veliki napredak u njihovoj saradnji, a timovi koji su uglavnom znali jedni za druge, sada su se i sreli.

Ubuduće, akcenat bismo stavili na umrežavanje ovih lokalnih zajednica, ali apsolutno podržavamo formiranje novih nezavisnih inicijativa, pogotovo u gradovima koje nisam spomenula.

Pored naših događaja, bili smo učesnici ili partneri na događajima širom Srbije, ali i u Crnoj Gori i Hrvatskoj. Bilo da su to Game Jams, konferencije ili takmičenja startapa, regionalna saradnja takođe mora da se neguje.

Da završim nečim što zvuči kao zgodan inspirativni citat u nekom kurzivu, ali se zapravo nebrojeno puta pokazalo kao istina: za zdrav ekosistem koji nesmetano raste i grana se neophodno je da budemo transparentni, da pomognemo onima koji su na početku, da razvijamo lokalne zajednice, da se ne plašimo da tražimo pomoć i da uvek, uvek potražimo ljude sa kojima ćemo neku ideju sprovesti u delo. To je misija SGA.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Tehnologija

Kako jednostavno početi sa učenjem programskog jezika Python?

Među programskim jezicima postoje velike razlike kako u samom procesu rada, tako i u krajnjim rezultatima. U razgovoru sa Nikolom Kolevskim, otkrivamo zašto je Python sve popularniji među programerima i šta ga izdvaja od drugih tehnologija.

Kultura 2.0

Vanja Paunović ima 23 godine, niže uspehe u programiranju i pokreće YouTube kanal – Dzimiks

Vanja trenutno završava Raf i započinje svoju programersku karijeru. To bi, manje-više, bio standardni put za juniora u IT industriji ali on ima nešto što ga izdvaja od ostalih: YouTube kanal posvećen programiranju.

Office Talks Podcast

Borci za slobodan Internet (gost Danilo Krivokapić)

22. epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa Danilom Krivokapićem iz SHARE Fondacije koji je govorio o aktuelnoj kampanji #hiljadekamera, našim digitalnim pravima i slobodnom Internetu.