
Serbian Bookers nakon dve investicije od 50.000 evra i baze od preko 1.000 klijenata planira širenje na EU tržište
Sa Đorđem Jevtićem, osnivačem i direktorom startapa Serbian Bookers, pričamo o poslovanju ovog startapa i nedavno podignutim investicijama od ukupno 100.000 evra.
Hronološki gledano, Serbian Bookers je započeo sa poslovanje 2018. godine ali je tada bio u MVP fazi, a Đorđe i njegov tim sakupljali su informacije sa tržišta kako bi unapredili sam servis i definisali potrebe korisnika. Početkom prethodne godine, napravljen je presek i ovaj tim ulazi u izradu prvog domaćeg cloud-based hotelskog rešenja, a sam proizvod je prošle godine na tržištu Srbije i Crne Gore dobio više stotina klijenata.
Već u toku ove godine proizvod počinje da se testira globalno na sajtovima AppSumo i sličnim platformama, gde samo u par meseci Serbian Bookers dobija dodatnih 400 klijenata u 12 zemalja sveta, sakupivši tako 1.500 objekata koji aktivno koriste njihov sistem. Kroz komunikaciju sa jednim Venture fondom dobijaju savet da se priključe Startup Wise Guys akceleratoru u Estoniji, kako bi definisali investicione strategije za naredni period.
Sve ovo se ispostavilo kao dobar poslovni potez i u junu, Serbian Bookers dobija investiciju od 55.000 evra od Startup Wise Guys-a i do septembra su uspeli da prođu njihov akcelerator, u kojem su bili prvi tim sa prostora bivše Jugoslavije, u konkurenciji od preko 300 prijava globalno uspeli su da prođu u top 12 i dobiju pre-seed investiciju.
Upravo tada se otvara i kancelarija ovog startapa u Estoniji, dok se u oktobu zatvara dodatnih 50.000 dolara seed investicije od strane Expert DOJO fonda iz SAD-a, koji ima program fokusiran na zatvaranje seed investicije do kraja godine. “Naš plan je da zatvorimo dodatnih 400.000 evra kako bismo ubrzali rast u Evropi“, rekao nam je Đorđe Jevtić, sa kojim u nastavku teksta razgovaramo upravo o novom poglavlju poslovanja Serbian Bookers-a i njihovim narednim planovima.
Naredni korak širenje poslovanja na EU i Aziju
Naš sagovornik nam otkriva da se ovaj startap, od svog osnivanja pa sve do sada, iz korena promenio. Prema njegovim rečima, nakon par godina na tržištu promenili su biznis model u saradnji sa klijentima, povećali broj funkcija u sistemu, preveli sistem na 13 jezika i pokrenuli globalni brend OTA Sync, koji sada broji više hiljada korisnika u različitim zemljama širom sveta. “Iz godine u godinu smo sve veći i trudimo se da održimo fleksibilan pristup i osluškujemo potrebe tržišta”, istakao je Đorđe, otkrivši nam tom prilikom više detalja o sadašnjem timu koji čini Serbian Bookers:
Naš tim u tri zemlje čini 7 ljudi, a sad u novembru radimo na povećanju prodajnog i development tima, tako da do kraja novembra očekujemo da nas bude 11. U komunikaciji sa određenim mentorima i investitorima, napravili smo podjelu između prodaje i marketinga, izvršili određene automatizacije i optimizacije registracionog procesa i procesa korisničke podrške koji nam je dopustio da ubrzano rastemo, ali i da dnevne obaveze možemo da pokrijemo sa manjim brojem ljudi. Pored mene i mog partnera, Ilije Milovića, imamo sektor za prodaju, osobu koja je zadužena za marketing, korisničku podršku i tim za development.

Na pitanje Netokracije da nam objasni više tehničkih i tržišnih detalja o prvom srpskom cloud-based hotelskom rešenju OTA Sync, Đorđe dodaje da su cloud-based tehnologije u hotelijerstvu relativno nov trend, koji svoj zamah ima među modernim hotelima i manjim i srednjim hotelima u Aziji i na zapadu.
Kako dodaje, od skoro je taj trend vidljiv i u Evropi, gde hotelijeri i agencije za upravljanje apartmanima, menjaju takozvane “legacy” sisteme, koji se oslanjaju na on-premises instalacije i čiji su troškovi održavanja, ažuriranja i sigurnosti izuzetno visoki, a pored toga ne mogu direktno da se konektuju na kanale prodaje, već je potrebno dodatno raditi povezivanje kroz treće sisteme. Govoreći o ovoj tehnologiji u turizmu, Đorđe kaže sledeće:
U skladu sa trendom cloud-based tehnologija naši korisnici, pored samog recepcijskog sistema koji pruža mogućnost kontrole nad rezervacijama, gostima, računima i izvještajima, imaju i direktno integrisanu channel manager funkciju, koja im omogućava potpunu kontrolu nad online kanalima prodaje, kao što su Booking, Expedia i Airbnb.
Pored recepcijskog i channel manager sistema, takođe nudimo i booking engine koji ide u paketu sa prethodna dva sistema, a to je plugin koji može da se ugradi na web sajt hotela ili Facebook stranicu i dopušta gostima da direktno bez slanja upita, izvršavaju rezervacije u realnom vremenu.
Sve je ovo objedinjeno i kroz mobilnu aplikaciju koja je dostupna i za Android i za iOS korisnike. Tako da su benefiti u odnosu na stare sisteme brojni, od velikih ušteda u vremenu, do povećanja broja rezervacija, preko efikasnije komunikacije između prodajnog i recepcijskog sektora u hotelima. Trenutno brojimo preko 1.000 korisnika u 12 zemalja, od čega je najviše u Srbiji i Crnoj Gori. Plan je da u narednom periodu proširimo svoje poslovanje na ostale zemlje iz okruženja i povećamo partnersku mrežu u EU i Aziji.
Velika stvar za ovaj tim, koja je dala odskočnu dasku za dalji rast, jeste pojavljivanje OTA Sync-a na App Summo i drugim platformama, a naš sagovornik kaže da su ove platforme dopustile timu iza Serbian Bookersa da prikupi povratne informacije od više stotina korisnika širom sveta. “Uspostavili smo komunikaciju sa trenutnim reseller partnerima, što nam je omogućilo da preko njih proizvod plasiramo na tržište Maldiva, Nigerije i Rumunije, a u pregovorima smo o pokretanju prodaje na još četiri nova tržišta”, ističe Jevtić i dodaje:
Povratne informacije su bile odlične i pomogle su nam da vidimo koliko je ustvari velika tražnja za modernim hotelskim sistemima i da su problemi manje više slični na svakom tržištu. Samo za primjer, na svakom smo tržištu nailazili na korisnike koji su putem spreadsheeta kontrolisali svoje hotele ili apartmane, vremenom se naviknu pa određene radnje završavaju prilično brzo, ali taj sistem kontrole je kompleksan i nepouzdan, da ne spominjem što bi novim korisnicima trebala čitava vječnost da se prilagode.
Prebacivanjem na naš sistem, nakon 7-14 dana prilagođavanja, uočili su greške koje su pravili i sa nama podjelili značajne informacije na kojima se veliki broj trenutnih ažuriranja našeg sistema zasniva.
Rast tima i uspostavljanje liderske pozicije na tržištu
U nastavku razgovora, sa Đorđem smo pričali i o navedenim investicijama sa početka ovog teksta, kao i na koji način startap planira da uloži dobijena sredstva kako bi održali svoje poslovanje ali ga u isto vreme i podigli na jedan potpuno novi nivo. Naš sagovornik nam otkriva da je u njihov globalni brend OTA Sync, dvoje investitora odlučilo da uđe u vlasničku strukturu, a sredstva koja su dobili već su krenuli da investiraju u sledeće stvari:
- Unapređivanje funkcionalnosti sistema i prilagođavanja kako bi bio postignut brži rast;
- Automatizacija i optimizacija registracionog process, procesa podrške i procesa naplate;
- Unapređivanje prodaje, kroz angažovanje pojačanja za prodajni tim;
- Pokretanje promotivnih aktivnosti na tržištima u regionu gde servis nije zastupljen;
- Povećanje obima promotivnih aktivnosti na tržištima gde je servis trenutno dostupan.
Ono što smo uspeli da saznamo jeste da je do kraja godine u planu zatvaranje seed runde sa dodatnim investicijama, koja je još uvek aktivna, kako bi već početkom sledeće godine Serbian Bookers značajno uvećao tim, pokrenuo kampanje na novim kanalima prodaje i povećao broj partnerstava na novim tržištima. Iako pandemija i dalje traje, Đorđe nam je otkrio da je prošla godina bila rekordna, mada je bilo određenih otežavajućih okolnosti na samom početku pandemije, pa se tržište tek kasnije dovelo u red:
Veliki broj klijenata je svoja stara, skupa rješenja zamjenio sa našim iz finansijskih razloga ali i sa zamjenom menadžmenta, dok su određeni uvidjeli prednost cloud tehnologije kada treba pristupiti sistemu sa novog uređaja ili sa nove adrese, jer su mnogi vodili prodaju iz topline svog doma. U periodu kada je došlo do zastoja, naše vrijeme smo okupirali smišljanjem strategije da se plasiramo na nova tržišta i da diversifikujemo kanale prodaje.
Ovo se pokazalo kao fantastična odluka, jer smo krizu lakše prebrodili, a sada već vidimo da su mnogi hoteli i agencije za izdavanje apartmana postizali rekordnu popunjenost u ovoj godini i da se tražnja za hotelima povećava u odnosu na prošlu godinu. Investiranju novca smo pristupili pažljivo, pa ni u jednom trenutku nismo imali problem sa likvidnošću, a sa dolaskom investitora, otvorila su se nova vrata za dalji razvoj.
I dok se još čeka da se industrija turizma oporavi od jakog udarca koji je pandemija zadala, Serbian Bookers u toku novembra nastavlja sa rastom tima, planira i izlazak na nova tržišta i promovisanje prvih premijum funkcija koje će pokrenuti u toku meseca. Pored toga, planiraju da zatvore nove investicije kako bi ubrzali rast i uspostavili lidersku poziciju na tržištima na kojima posluju.
“Takođe, trudimo se da promovišemo pred investitorima Srbiju i Crnu Goru, kao poželjne zemlje za traženje novih startap ideja u koje mogu da investiraju, jer znamo koliko je nama bilo potrebno da se na pravi način informišemo, organizujemo poslovanje i dođemo do prvih investicija”, zaključio je Đorđe na kraju.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!