Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.

Jedan od primarnih ciljeva Serbian Games Association organizacije je da obezbedi najbolje moguće uslove za kreiranje i razvoj video igara u Srbiji, doprinoseći tako kvalitetu proizvoda ali i stvaranju talentovanih programera i dizajnera koji bi doprineli i bržem razvoju ove industrije.

Ova neprofitna i nevladina organizacija nastoji da domaću gejming scenu (posebno male i nezavisne studije) dodatno osnaži i pripremi da nastupa i predstavi svoje proizvode na stranom tržištu. Kako bi ostvarila zacrtane ciljeve, SGA usko sarađuje sa različitim kompanijama ali i neprofitnim organizacijama.

U razgovoru sa Nikolom Čavićem, osnivačem ove organizacije otkrivamo više detalja o narednim koracima asocijacije kao i na koji način najbolje iskoristiti potencijale gejming industrije u Srbiji. Nikola nam otkriva da je čitava ideja oko osnivanja projekta nastala krajem 2016. godine za vreme pokretanja inicijative „Digitalna Srbija“.

Iako je i dalje radio u Nordeusu za vreme razvoja platforme za Digitalnu Srbiju, Nikola kaže da je čitav tim shvatio kako je za dugoročni uspeh inicijative veoma važan bio razvoj čitavog gaming ekosistema:

Od samog starta sam bio zainteresovan za ovu inicijativu, hteo sam da se aktivno angažujem i dobio potpunu podršku u Nordeusu za to. Tokom narednih devet meseci, uz svoj posao, posvetio sam vreme istraživanju uspešnih zajednica u drugim zemljama. Cilj je bio da se povežem sa ljudima koji su prošli kroz taj proces i da naučim iz njihovog iskustva šta je neophodno da bi jedna organizacija poput SGA funkcionisala uspešno.

Čavić nam otkriva da je inspiraciju za osnivanje projekta bilo lako naći s obzirom na to da industrija video igara postoji decenijama, kao i da su neke od asocijacija već proslavile 30 godina postojanja. Nikola dodaje da su slične organizacije iz Kanade, Engleske, Finske i Rumunije samo neki od dobrih primera:

Ohrabren njihovim iskustvom, savetima i podrškom, sredinom 2017. godine sam odlučio da je vreme da se ideja o zajednici predstavi ostalim kompanijama i narednih osam meseci su uglavnom protekli u znaku individualnih, a kasnije i grupnih sastanaka sa domaćim kompanijama gde smo zajedno razgovarali o viziji i ciljevima asocijacije koja će dobiti ime Serbian Games Association i početi da radi u martu 2018. godine.

Potrebno je promeniti svest o zajednicama i saradnji

Govoreći o benefitima i konkretnim ciljevima koje SGA sprovodi u praksi, naš sagovornik dodaje da se u velikoj meri podrška zajednici ogleda kroz različite radionice, inkubatore, okupljanja radi razmene znanja, dovođenje stranih kompanija i individualaca u Srbiju, slanje timova u inostranstvo, rad na promeni regulativa, zakona i slično.

Kako su do sada na ovim projektima uglavnom radili članovi upravnog odbora ili zaposleni u kompanijama osnivačima SGA, ideja je da se u narednom periodu proširi tim u samoj organizaciji kako bi samostalno mogao da isprati sve važne projekte i pruži još kvalitetniju podršku svim članovima ove organizacije, među kojima su i kompanije koje su pomogle razvoj i rad SGA kao što su: Mad Head Games, Nordeus, Eipix, Cofa Games, 3Lateral, Fortuna Esports, Zero Gravity, Thorium Studios, Peaksel, Brave Giant i Two Desperados.

U nastavku razgovora, Nikola je podelio svoje stavove o tome koliko i kako bi dolazak velikih gejming kompanija u Srbiju poput Ubisofta i Epic Games-a, mogao dodatno da utiče na razvoj ove industrije:

Dolazak kompanija poput Ubisoft-a, a uskoro i Epic Games-a je ogromna stvar za razvoj lokalnog ekosistema, pre svega zbog transfera znanja i stavljanja Srbije na mapu sveta. Primera radi, pre par nedelja sam bio u Ubisoft kancelarijama gde smo razgovarali o njihovom učlanjenu u SGA (postali su član!) i naučio sam da je od njihovih stotinak članova tima, većina programera zapravo regrutovana iz drugih industrija.

Nikola Čavić (u sredini) na jednoj od konferencija posvećenoj gejming industriji.

Čavić dodaje da upravo ti programeri sada prolaze kroz treninge i obuke koje su razvijene od strane Ubisoft-a u poslednjih par decenija i imaju prilike da rade na sjajnim projektima i uče od ljudi sa ogromnim iskustvom. Prema njegovom mišljenju, zahvaljujući tom procesu, za dve-tri godine, domaći ekosistem će biti bogatiji za barem 100 iskusnih programera koji će u Ubisoftu ili možda u nekoj drugoj domaćoj gaming kompaniji – doprinositi daljem razvoju i širenju ekosistema.

Na pitanje Netokracije koje su to krucijalne tačke koje je potrebno promeniti i unaprediti na lokalnom nivou kako bi se dodatno ubrzao razvoj gejming industrije u Srbiji, naš sagovornik smatra da je pre svega važno započeti sa praćenjem statistike u ovoj industriji. Kako kaže, sve dok ne postoji zvanična statistika veoma je teško da se naprave neophodne i značajne promene u regulativnom i obrazovnom sistemu koje će omogućiti procvat ove industrije u Srbiji:

Druga stvar je promena svesti i stava ka zajednicama i saradnji. Potpuno je razumljivo da postoji prirodna konkurentnost među lokalnim kompanijama, ali konkurencija van zemlje je mnogo veća pretnja i ako budemo sarađivali lokalno, imaćemo mnogo bolje šanse da uspemo i na globalnom tržištu, što je na kraju dana cilj svake domaće kompanije.

Dakle, potrebno nam je više aktivista, više inicijativa, više događaja i da se sve to dešava u sve više gradova Srbije. Ono što mi treba da uradimo jeste da ublažimo ili eliminišemo birokratske i zakonodavne prepreke koje sputavaju te kompanije da ostvare svoj pun potencijal.

Ideja je nastaviti sa edukativnim programima

Kako bi se svi ti planovi sproveli u realnost, SGA je tu da radi sa svakim individualnim članom, razume njihove izazove i napravi radne grupe koje će raditi na rešavanju tih izazova na sistemskom nivou. Uloga SGA u ovom procesu je da kao jedna neutralna organizacija koordiniše saradnju između lokalnih kompanija i insistira na radu ka dugoročnim ciljevima koji će eliminisati sadašnje prepreke.

Pred sam kraj razgovora, Čavić se osvrće na podatak da već sada u Srbiji imamo razne žanrove i platforme na kojima se razvijaju igre, što je veoma ohrabrujuće, uz osvrt da je HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure) žanr bio dominantan pre nekoliko godina. Ipak, od tada su mnoge kompanije ali i gaming studiji diverzifikovali svoj portfolio – te smo svedoci razvoja uspešnih igara u Srbiji u različitim žanrovima.

Osvrnuvši se na naredne planove koji očekuju SGA, Čavić dodaje da je primarni cilj organizacije da sektor video igara dobije status delatnosti u privredi Srbije. Kada je reč o edukativnim i drugim događajima za podsticaj gejming sektora, SGA će organizovati mesečna okupljanja gde se redovno skupi 70-100 ljudi iz industrije radi druženja i razmene znanja.

„Takođe, sledećeg meseca SGA zajedno sa nekoliko članova ima nastup na internacionalnoj konferenciji Reboot Develop gde je cilj pomoći članovima izlagačima da upoznaju investitore, izdavače ili pak steknu nove klijente. Dakle, radimo aktivno i na domaćim i na internacionalnim događajima i možemo očekivati još više aktivnosti u toku 2019. godine“, zaključio je na kraju Nikola.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako su dve marketinške agencije i Pozorište Puž napravili dečiju Viber predstavu koju je pratilo 20.000 ljudi

Kada se udruže volja, kreativnost i znanje, postoji rešenje za sve, a to nam pokazuje primer agencija Saatchi and Saatchi, Leo Burnett, kao i Pozorišta Puž i Vibera. Njihovi timovi su usred pandemije odlučili da obraduju mališane i organizuju predstavu - ni manje ni više nego baš na Viberu.

Tehnologija

Spotify je zvanično stigao u Srbiju – pretplata kreće od 580 dinara

Spotify, jedna od najpoznatijih platformi za 'streaming' muzike, dostupan je na tržištu Srbije od srede 15. jula. Šta dolazak ovog servisa znači za domaće korisnike i da li bi isti mogao da ostane u senci veoma prisutnog Deezera?

Startapi i poslovanje

Duško Vesin (Alchemy): Budućnost startapa najviše zavisi od partnera i investitora – ne od proizvoda

Jedan od osnivača startapa Alchemy i nekadašnjeg dryTools, Duško Vesin, otkriva za Netokraciju kako je tekla njihova poslovna priča i na osnovu tog iskustva deli savete za sve buduće preduzetnike.

Startapi i poslovanje

Korisnici žele da sa bankama rade na daljinu, a rešenje nudi domaći Blinking

Video 'onboarding' korisnika, tačnije sistem video identifikacije na daljinu, polako postaje 'mainstream' širom sveta. Domaći Blinking razvio je takvo rešenje, a u nastavku teksta razgovaramo o tome kako ono može da nam skrati čekanje u redovima.

Gaming

Kako predstaviti vašu igru publici kada su svi događaji otkazani – je li spas u pitchevima na daljinu?

Svetska zdravstvena kriza sa jedne strane doprinela je popularizaciji video igara, ali je druge strane uskratila šansu mnogim gejming studijima da izlažu svoje projekte pred publikom na konferencijama i događajima koji su u potpunosti otkazani.

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.