Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.

Jedan od primarnih ciljeva Serbian Games Association organizacije je da obezbedi najbolje moguće uslove za kreiranje i razvoj video igara u Srbiji, doprinoseći tako kvalitetu proizvoda ali i stvaranju talentovanih programera i dizajnera koji bi doprineli i bržem razvoju ove industrije.

Ova neprofitna i nevladina organizacija nastoji da domaću gejming scenu (posebno male i nezavisne studije) dodatno osnaži i pripremi da nastupa i predstavi svoje proizvode na stranom tržištu. Kako bi ostvarila zacrtane ciljeve, SGA usko sarađuje sa različitim kompanijama ali i neprofitnim organizacijama.

U razgovoru sa Nikolom Čavićem, osnivačem ove organizacije otkrivamo više detalja o narednim koracima asocijacije kao i na koji način najbolje iskoristiti potencijale gejming industrije u Srbiji. Nikola nam otkriva da je čitava ideja oko osnivanja projekta nastala krajem 2016. godine za vreme pokretanja inicijative “Digitalna Srbija”.

Iako je i dalje radio u Nordeusu za vreme razvoja platforme za Digitalnu Srbiju, Nikola kaže da je čitav tim shvatio kako je za dugoročni uspeh inicijative veoma važan bio razvoj čitavog gaming ekosistema:

Od samog starta sam bio zainteresovan za ovu inicijativu, hteo sam da se aktivno angažujem i dobio potpunu podršku u Nordeusu za to. Tokom narednih devet meseci, uz svoj posao, posvetio sam vreme istraživanju uspešnih zajednica u drugim zemljama. Cilj je bio da se povežem sa ljudima koji su prošli kroz taj proces i da naučim iz njihovog iskustva šta je neophodno da bi jedna organizacija poput SGA funkcionisala uspešno.

Čavić nam otkriva da je inspiraciju za osnivanje projekta bilo lako naći s obzirom na to da industrija video igara postoji decenijama, kao i da su neke od asocijacija već proslavile 30 godina postojanja. Nikola dodaje da su slične organizacije iz Kanade, Engleske, Finske i Rumunije samo neki od dobrih primera:

Ohrabren njihovim iskustvom, savetima i podrškom, sredinom 2017. godine sam odlučio da je vreme da se ideja o zajednici predstavi ostalim kompanijama i narednih osam meseci su uglavnom protekli u znaku individualnih, a kasnije i grupnih sastanaka sa domaćim kompanijama gde smo zajedno razgovarali o viziji i ciljevima asocijacije koja će dobiti ime Serbian Games Association i početi da radi u martu 2018. godine.

Potrebno je promeniti svest o zajednicama i saradnji

Govoreći o benefitima i konkretnim ciljevima koje SGA sprovodi u praksi, naš sagovornik dodaje da se u velikoj meri podrška zajednici ogleda kroz različite radionice, inkubatore, okupljanja radi razmene znanja, dovođenje stranih kompanija i individualaca u Srbiju, slanje timova u inostranstvo, rad na promeni regulativa, zakona i slično.

Kako su do sada na ovim projektima uglavnom radili članovi upravnog odbora ili zaposleni u kompanijama osnivačima SGA, ideja je da se u narednom periodu proširi tim u samoj organizaciji kako bi samostalno mogao da isprati sve važne projekte i pruži još kvalitetniju podršku svim članovima ove organizacije, među kojima su i kompanije koje su pomogle razvoj i rad SGA kao što su: Mad Head Games, Nordeus, Eipix, Cofa Games, 3Lateral, Fortuna Esports, Zero Gravity, Thorium Studios, Peaksel, Brave Giant i Two Desperados.

U nastavku razgovora, Nikola je podelio svoje stavove o tome koliko i kako bi dolazak velikih gejming kompanija u Srbiju poput Ubisofta i Epic Games-a, mogao dodatno da utiče na razvoj ove industrije:

Dolazak kompanija poput Ubisoft-a, a uskoro i Epic Games-a je ogromna stvar za razvoj lokalnog ekosistema, pre svega zbog transfera znanja i stavljanja Srbije na mapu sveta. Primera radi, pre par nedelja sam bio u Ubisoft kancelarijama gde smo razgovarali o njihovom učlanjenu u SGA (postali su član!) i naučio sam da je od njihovih stotinak članova tima, većina programera zapravo regrutovana iz drugih industrija.

Nikola Čavić (u sredini) na jednoj od konferencija posvećenoj gejming industriji.

Čavić dodaje da upravo ti programeri sada prolaze kroz treninge i obuke koje su razvijene od strane Ubisoft-a u poslednjih par decenija i imaju prilike da rade na sjajnim projektima i uče od ljudi sa ogromnim iskustvom. Prema njegovom mišljenju, zahvaljujući tom procesu, za dve-tri godine, domaći ekosistem će biti bogatiji za barem 100 iskusnih programera koji će u Ubisoftu ili možda u nekoj drugoj domaćoj gaming kompaniji – doprinositi daljem razvoju i širenju ekosistema.

Na pitanje Netokracije koje su to krucijalne tačke koje je potrebno promeniti i unaprediti na lokalnom nivou kako bi se dodatno ubrzao razvoj gejming industrije u Srbiji, naš sagovornik smatra da je pre svega važno započeti sa praćenjem statistike u ovoj industriji. Kako kaže, sve dok ne postoji zvanična statistika veoma je teško da se naprave neophodne i značajne promene u regulativnom i obrazovnom sistemu koje će omogućiti procvat ove industrije u Srbiji:

Druga stvar je promena svesti i stava ka zajednicama i saradnji. Potpuno je razumljivo da postoji prirodna konkurentnost među lokalnim kompanijama, ali konkurencija van zemlje je mnogo veća pretnja i ako budemo sarađivali lokalno, imaćemo mnogo bolje šanse da uspemo i na globalnom tržištu, što je na kraju dana cilj svake domaće kompanije.

Dakle, potrebno nam je više aktivista, više inicijativa, više događaja i da se sve to dešava u sve više gradova Srbije. Ono što mi treba da uradimo jeste da ublažimo ili eliminišemo birokratske i zakonodavne prepreke koje sputavaju te kompanije da ostvare svoj pun potencijal.

Ideja je nastaviti sa edukativnim programima

Kako bi se svi ti planovi sproveli u realnost, SGA je tu da radi sa svakim individualnim članom, razume njihove izazove i napravi radne grupe koje će raditi na rešavanju tih izazova na sistemskom nivou. Uloga SGA u ovom procesu je da kao jedna neutralna organizacija koordiniše saradnju između lokalnih kompanija i insistira na radu ka dugoročnim ciljevima koji će eliminisati sadašnje prepreke.

Pred sam kraj razgovora, Čavić se osvrće na podatak da već sada u Srbiji imamo razne žanrove i platforme na kojima se razvijaju igre, što je veoma ohrabrujuće, uz osvrt da je HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure) žanr bio dominantan pre nekoliko godina. Ipak, od tada su mnoge kompanije ali i gaming studiji diverzifikovali svoj portfolio – te smo svedoci razvoja uspešnih igara u Srbiji u različitim žanrovima.

Osvrnuvši se na naredne planove koji očekuju SGA, Čavić dodaje da je primarni cilj organizacije da sektor video igara dobije status delatnosti u privredi Srbije. Kada je reč o edukativnim i drugim događajima za podsticaj gejming sektora, SGA će organizovati mesečna okupljanja gde se redovno skupi 70-100 ljudi iz industrije radi druženja i razmene znanja.

“Takođe, sledećeg meseca SGA zajedno sa nekoliko članova ima nastup na internacionalnoj konferenciji Reboot Develop gde je cilj pomoći članovima izlagačima da upoznaju investitore, izdavače ili pak steknu nove klijente. Dakle, radimo aktivno i na domaćim i na internacionalnim događajima i možemo očekivati još više aktivnosti u toku 2019. godine”, zaključio je na kraju Nikola.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.