Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Nikola Čavić: Osnovali smo SGA jer gejming zaslužuje poseban status u privredi Srbije

Gejming industrija u Srbiji iz godine u godinu raste i jedan je od značajnijih IT sektora u zemlji. Kako bi se dodatno osnažio razvoj video igara ali i esporta, pre godinu dana nastala je organizacija Serbia Games Association.

Jedan od primarnih ciljeva Serbian Games Association organizacije je da obezbedi najbolje moguće uslove za kreiranje i razvoj video igara u Srbiji, doprinoseći tako kvalitetu proizvoda ali i stvaranju talentovanih programera i dizajnera koji bi doprineli i bržem razvoju ove industrije.

Ova neprofitna i nevladina organizacija nastoji da domaću gejming scenu (posebno male i nezavisne studije) dodatno osnaži i pripremi da nastupa i predstavi svoje proizvode na stranom tržištu. Kako bi ostvarila zacrtane ciljeve, SGA usko sarađuje sa različitim kompanijama ali i neprofitnim organizacijama.

U razgovoru sa Nikolom Čavićem, osnivačem ove organizacije otkrivamo više detalja o narednim koracima asocijacije kao i na koji način najbolje iskoristiti potencijale gejming industrije u Srbiji. Nikola nam otkriva da je čitava ideja oko osnivanja projekta nastala krajem 2016. godine za vreme pokretanja inicijative “Digitalna Srbija”.

Iako je i dalje radio u Nordeusu za vreme razvoja platforme za Digitalnu Srbiju, Nikola kaže da je čitav tim shvatio kako je za dugoročni uspeh inicijative veoma važan bio razvoj čitavog gaming ekosistema:

Od samog starta sam bio zainteresovan za ovu inicijativu, hteo sam da se aktivno angažujem i dobio potpunu podršku u Nordeusu za to. Tokom narednih devet meseci, uz svoj posao, posvetio sam vreme istraživanju uspešnih zajednica u drugim zemljama. Cilj je bio da se povežem sa ljudima koji su prošli kroz taj proces i da naučim iz njihovog iskustva šta je neophodno da bi jedna organizacija poput SGA funkcionisala uspešno.

Čavić nam otkriva da je inspiraciju za osnivanje projekta bilo lako naći s obzirom na to da industrija video igara postoji decenijama, kao i da su neke od asocijacija već proslavile 30 godina postojanja. Nikola dodaje da su slične organizacije iz Kanade, Engleske, Finske i Rumunije samo neki od dobrih primera:

Ohrabren njihovim iskustvom, savetima i podrškom, sredinom 2017. godine sam odlučio da je vreme da se ideja o zajednici predstavi ostalim kompanijama i narednih osam meseci su uglavnom protekli u znaku individualnih, a kasnije i grupnih sastanaka sa domaćim kompanijama gde smo zajedno razgovarali o viziji i ciljevima asocijacije koja će dobiti ime Serbian Games Association i početi da radi u martu 2018. godine.

Potrebno je promeniti svest o zajednicama i saradnji

Govoreći o benefitima i konkretnim ciljevima koje SGA sprovodi u praksi, naš sagovornik dodaje da se u velikoj meri podrška zajednici ogleda kroz različite radionice, inkubatore, okupljanja radi razmene znanja, dovođenje stranih kompanija i individualaca u Srbiju, slanje timova u inostranstvo, rad na promeni regulativa, zakona i slično.

Kako su do sada na ovim projektima uglavnom radili članovi upravnog odbora ili zaposleni u kompanijama osnivačima SGA, ideja je da se u narednom periodu proširi tim u samoj organizaciji kako bi samostalno mogao da isprati sve važne projekte i pruži još kvalitetniju podršku svim članovima ove organizacije, među kojima su i kompanije koje su pomogle razvoj i rad SGA kao što su: Mad Head Games, Nordeus, Eipix, Cofa Games, 3Lateral, Fortuna Esports, Zero Gravity, Thorium Studios, Peaksel, Brave Giant i Two Desperados.

U nastavku razgovora, Nikola je podelio svoje stavove o tome koliko i kako bi dolazak velikih gejming kompanija u Srbiju poput Ubisofta i Epic Games-a, mogao dodatno da utiče na razvoj ove industrije:

Dolazak kompanija poput Ubisoft-a, a uskoro i Epic Games-a je ogromna stvar za razvoj lokalnog ekosistema, pre svega zbog transfera znanja i stavljanja Srbije na mapu sveta. Primera radi, pre par nedelja sam bio u Ubisoft kancelarijama gde smo razgovarali o njihovom učlanjenu u SGA (postali su član!) i naučio sam da je od njihovih stotinak članova tima, većina programera zapravo regrutovana iz drugih industrija.

Nikola Čavić (u sredini) na jednoj od konferencija posvećenoj gejming industriji.

Čavić dodaje da upravo ti programeri sada prolaze kroz treninge i obuke koje su razvijene od strane Ubisoft-a u poslednjih par decenija i imaju prilike da rade na sjajnim projektima i uče od ljudi sa ogromnim iskustvom. Prema njegovom mišljenju, zahvaljujući tom procesu, za dve-tri godine, domaći ekosistem će biti bogatiji za barem 100 iskusnih programera koji će u Ubisoftu ili možda u nekoj drugoj domaćoj gaming kompaniji – doprinositi daljem razvoju i širenju ekosistema.

Na pitanje Netokracije koje su to krucijalne tačke koje je potrebno promeniti i unaprediti na lokalnom nivou kako bi se dodatno ubrzao razvoj gejming industrije u Srbiji, naš sagovornik smatra da je pre svega važno započeti sa praćenjem statistike u ovoj industriji. Kako kaže, sve dok ne postoji zvanična statistika veoma je teško da se naprave neophodne i značajne promene u regulativnom i obrazovnom sistemu koje će omogućiti procvat ove industrije u Srbiji:

Druga stvar je promena svesti i stava ka zajednicama i saradnji. Potpuno je razumljivo da postoji prirodna konkurentnost među lokalnim kompanijama, ali konkurencija van zemlje je mnogo veća pretnja i ako budemo sarađivali lokalno, imaćemo mnogo bolje šanse da uspemo i na globalnom tržištu, što je na kraju dana cilj svake domaće kompanije.

Dakle, potrebno nam je više aktivista, više inicijativa, više događaja i da se sve to dešava u sve više gradova Srbije. Ono što mi treba da uradimo jeste da ublažimo ili eliminišemo birokratske i zakonodavne prepreke koje sputavaju te kompanije da ostvare svoj pun potencijal.

Ideja je nastaviti sa edukativnim programima

Kako bi se svi ti planovi sproveli u realnost, SGA je tu da radi sa svakim individualnim članom, razume njihove izazove i napravi radne grupe koje će raditi na rešavanju tih izazova na sistemskom nivou. Uloga SGA u ovom procesu je da kao jedna neutralna organizacija koordiniše saradnju između lokalnih kompanija i insistira na radu ka dugoročnim ciljevima koji će eliminisati sadašnje prepreke.

Pred sam kraj razgovora, Čavić se osvrće na podatak da već sada u Srbiji imamo razne žanrove i platforme na kojima se razvijaju igre, što je veoma ohrabrujuće, uz osvrt da je HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure) žanr bio dominantan pre nekoliko godina. Ipak, od tada su mnoge kompanije ali i gaming studiji diverzifikovali svoj portfolio – te smo svedoci razvoja uspešnih igara u Srbiji u različitim žanrovima.

Osvrnuvši se na naredne planove koji očekuju SGA, Čavić dodaje da je primarni cilj organizacije da sektor video igara dobije status delatnosti u privredi Srbije. Kada je reč o edukativnim i drugim događajima za podsticaj gejming sektora, SGA će organizovati mesečna okupljanja gde se redovno skupi 70-100 ljudi iz industrije radi druženja i razmene znanja.

“Takođe, sledećeg meseca SGA zajedno sa nekoliko članova ima nastup na internacionalnoj konferenciji Reboot Develop gde je cilj pomoći članovima izlagačima da upoznaju investitore, izdavače ili pak steknu nove klijente. Dakle, radimo aktivno i na domaćim i na internacionalnim događajima i možemo očekivati još više aktivnosti u toku 2019. godine”, zaključio je na kraju Nikola.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako iznajmiti kuću na selu?

Gosti 130. epizode Office Talks podkasta bili su osnivači 'booking' servisa Selo.rs sa kojima smo pričali o razvoju turizma u Srbiji i poslovanju servisa koji ima preko 2.000 smeštajnih jedinica u bazi.

Startapi i poslovanje

Srpski Digital Spark dnevno beleži više od 75.000 B2B korisnika

Srpska kompanija Softech Solutions dizajnirala je Digital Spark, servis za prodaju koji je pridobio poverenje više od 20 kompanija u 8 država jugoistočne Evrope. O kakvom proizvodu je reč i čime se izdvaja od ostalih na tržištu, saznajte u tekstu koji sledi.

Gaming

SGA organizuje niz događaja za sve ljubiteljke gejminga

Događaji će se održati 9. marta u Beogradu s ciljem da osnaže devojčice, devojke i žene - kako one koje su već u gejming industriji, tako i one koje žele da postanu njen deo.

Propustili ste

Web 3.0

Tenderly i Trapesys organizuju ‘Web3 u Petnici’

Od 15. do 21. maja, Tenderly i Trapesys organizuju web3 seminar u Israživačkoj stanici Petnica, a svi učesnici imaće priliku da učestvuju u nizu predavanja i radionica, predvođenih iskusnim mentorima.

Gaming

Drugo izdanje SGA ‘For The Win’ konferencije dovodi predavače iz Gugla i Epic Games-a

Beograd ponovo, na nekoliko dana, zahvaljujući For The Win konferenciji postaje jedno od ključnih čvorišta evropske game dev scene, i upoznaje svoju rastuću zajednicu sa kolegama iz šireg regiona, i čitave Evrope.

Kolumna

Kandidati cene jednostavan proces zapošljavanja – zašto ga vaša firma komplikuje?

Ovaj osvrt je nastao kao konstruktivna kritika na osnovu ličnog, ali i iskustava ljudi koji su bili u procesu traženja ili promene posla u proteklih 6 meseci.

Kolumna

Može li web3 zauvek promeniti digitalni marketing?

U svojoj novoj kolumni za Netokraciju, Ivana Tomić analizira načine na koje web3 može da unapredi digitalni marketing i pomogne mu da prevaziđe neke od najvećih izazova s kojima se suočava.

Tehnologija

Zuckerberg otpušta još 10.000 zaposlenih – sahranjuje Metaverse i pre nego što je zaživeo

Svedočimo li proprasti tehnološkog giganta koji skoro dve decenije dominira tržištem društvenih mreža i hoće li Zuckerberg uspeti da izvuče kompaniju iz novonastale krize?

Analiza

Goran Milovanović: Neće vas zameniti veštačka inteligencija, već onaj ko zna da je koristi

Kompanija Open AI objavila je GPT-4, novu i značajno unapređenu verziju svog popularnog jezičkog modela, zasnovanog na veštačkoj inteligenciji. Koje sve mogućnosti otvara ovaj proizvod i da li treba da brinemo za budućnost naših poslova, pitanja su na koja nam je odgovorio Goran Milovanović koji je Lead Data Scientist.