Kako zadržati rast digitalnog oglašavanja i u 2018. godini?

Kako zadržati rast digitalnog oglašavanja i u 2018. godini?

Sa rastom digitalnog oglašavanja u Srbiji, raste i potreba za novim kadrom pa samim tim i dodatnom edukacijom te sertifikacijom čitave industrije. U razgovoru sa Sanjom Lalević-Cvetković, novoizabranom predsednicom Skupštine IAB Serbia, govorimo o izazovima za srpske digitalne oglašivače, novoj regulativi koja nam dolazi iz Evropske unije i trendovima za 2018. godinu.

Srbija je poprilično specifično tržište kada je digitalno oglašavanje u pitanju. Tu nema sumnje. Iako „veliki“ prema balkanskim standardima, po per capita utrošku na digital nalazimo se na samom začelju. Uprkos tome, u 2016. godini zabeležen je primetan rast digitalnog oglašavanja u Srbiji kada je čitav sektor porastao za čak 17,6% – ostvarivši vrednost tržišta od 23,7 miliona evra.

AdEx istraživanje koje se u Srbiji sprovodi od 2010. godine kada je i osnovan IAB Serbia, pokazalo je tako da je ovo ujedno i najveći rast digitalnog oglašavanja na domaćem tržištu otkako se istraživanje sprovodi. Iako kaskamo za evropskim standardima, Sanja pak ističe da postoji dosta toga što tek moramo da nadoknadimo kako bismo se približili nekim benchmark standardima ulaganja – no rast viši od evropskog proseka ohrabruje da idemo u tom pravcu:

Ključno je ukazivati na prostor koji je oglašivačima na raspolaganju, ali i na mogućnosti koje taj prostor pruža, od načina komunikacije do efekata i rezultata prisustava u digitalnim medijima.

Rast digitalnog oglašavanja u 2016. godine ujedno je i jedan od najvećih u prethodnim godinama.

Kako bi se i ukazalo na prostor za digitalno oglašavanje, edukacija i konstantni rad – kako sa klijentima (oglašivačima), tako i sa izdavačima (publisher-ima) – predstavljaju jedan od krovnih zadataka srpskog ogranka IAB-a. A zadataka itekako ima. Samo početkom godine IAB Serbia prošao je kroz interne promene u okviru kojih je Lalević-Cvetković izabrana za novu predsednicu Skupštine što de facto znači predsedavanje najvišim organom upravljanja Udruženja, kao i zastupanje interesa svih članova IAB-a.

Novi članovi za još kvalitetniju diskusiju o digitalu

„Glavni fokus, kako u agencijskom okruženju, tako i okviru IAB-a, jeste i biće podrška inicijativama koje doprinose razvoju svih učesnika ovog tržišta“, izjavila je naša sagovornica dodavši da IAB u Srbiji danas okuplja više od 80 redovnih i pridruženih članova – daleko više nego što je to slučaj bio pre samo godinu dana. Na pitanje Netokracije koji je glavni cilj IAB-a i šta to agencije i kompanije koje se bave digitalnim oglašavanjem i izdavaštvom mogu pronaći pod „krovom“ ovog udruženja, Lalević-Cvetković kaže:

Pre svega prostor i mogućnost za edukaciju, kako kroz organizaciju obuka, tako i kroz pripremu informativnih i edukativnih materijala pod autorstvom globalnog IAB-a. Naši članovi sprovode merenje i istraživanje lokalnog tržišta, a rezultati i zaključci su uvrstili Srbiju u evropski AdEx Report, čime dobijamo realnu sliku nivoa razvoja našeg digitala, ali i dinamike njegovog rasta u odnosu na ostale evropske zemlje.

Da smo i dalje na pravom putu potvrđuje i činjenica da nam se broj članova iz godine u godinu povećava tj. da je sve više onih koji žele da doprinesu onome što smo sebi postavili kao zadatak.

Sistematizacija znanja preduslov za dalji rast

IT nije jedina privredna grana koja je suočena sa deficitom stručnog kadra. Jedan od načina da se ovom trendu stane na put jeste i institucionalna edukacija, te sertifikacija nivoa znanja digitalnih veština.

U 2017. godini pa nadalje, rešenje bi mogao biti DIMAQ, novi edukativni program koji se razvija na inicijativu IAB Serbia, koji bi trebao da zameni IAB Akademiju, a koje će se realizovati u saradnji sa LINK Grupom kao edukativnim partnerom. Pored edukacije, tu je svakako i sertifikacija čiji je cilj da sistematizuje i kategorizuje znanje kandidata, kako bi i samim agencijama bilo olakšano zapošljavanje:

U prevodu, ko poseduje DIMAQ trebao bi da vlada određenim nivoom znanja iz digitalnog marketinga, što agencijama i kompanijama umnogome olakšava proces zapošljavanja.

„Jedno je da govorimo o promenama i digitalizaciji, a potpuno je drugo da to zaista i uradimo. Na nivou IAB-a, veoma aktivno radimo na poboljšanju edukacije, te kreiranju programa koji bi bio najbliži formalnoj edukaciji koju polaznici tj. kandidati mogu da očekuju“, poručuje Sanja, dodavši da je kvalitetno i primenjivo znanje nešto što je u interesu svih nas – kako agencija, tako i brendova i izdavača. „Kroz dobru sistematizaciju, možemo da očekujemo još veći rast tržišta“, ističe ona, zaključivši kako će DIMAQ pokazati crno na belo ko poseduje određena znanja i veštine, neophodne za rad u industriji digitalnog marketinga.

GDPR kuca lupa na vrata

Dotakavši se trendova za 2018. godinu, Lalević-Cvetković ukazuje na činjenicu da je sve više kompanija koje uz pomoć agencija, ili samostalno, uviđaju da kroz upotrebu podataka otvaraju put za efikasniju komunikaciju sa svojim korisnicima.

„Uvezivanje CRM baza sa oglašavanjem kroz sve vrste digitalnih kanala postaje sve aktuelnija tema i na ovim prostorima – baš kao što smo nekada pričali o mogućnostima mobile-a i videa“, kaže Sanja, dodavši da će se u narednom periodu tražiti odgovori na pitanja kako personalizovati poruku i na koji način je plasirati svojim postojećim ili budućim korisnicima – bez preteranog zadiranja u lični prostor.

Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti postaje sve češća tema među oglašivačima i izdavačima na prostoru Srbije i Balkana.

Aktuelnosti i atraktivnosti ove teme samo doprinosi GDPR tj. Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti čiji se rok za zvaničnu primenu sada već opasno približio. U pitanju je regulativa koja iz korena menja način poslovanja svih subjekata koji se bave prikupljanjem i obradom ličnih informacija na nivou EU, a koja će obuhvatiti i srpske advertajzere i kompanije ukoliko prikupljaju podatke građana Evropske unije.

Ono što je za nas bitno jeste činjenica da se regulativa odnosi i na sva tržišta kojima pristup imaju građani EU. To znači da se odnosi i na naše kompanije koje prikupljaju i obrađuju podatke stanovnika EU. Bilo da je srpska kompanija sa poslovnicama u npr. Hrvatskoj ili Bugarskoj, bilo da je lokalni portal koji prikazuje geotargetirane oglase posetiocima iz Evropske unije – svi će morati da se usklade sa GDPR-om.

Osvrnuvši se na situaciju u Srbiji, naša sagovornica naglašava da je u toku rad na novom lokalnom Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti koji se priprema kako bi bio u skladu sa GDPR-om, umanjujući eventualne efekte čak i na subjekte koji posluju isključivo lokalno.

„U oblasti oglašavanja, podaci se u najvećoj meri prikupljaju kroz kukije, ali upravo kompanije koje koriste CRM u ove svrhe, moraju posebnu pažnju da posvete novim odredbama regulative“, zaključuje Sanja, ukazavši da za to trenutno moraju da imaju pismeno odobrenje svakog korisnika čije podatke koriste. Na koji način će to novi zakon definisati – ostaje da se vidi.

Kako je ovo samo jedna u nizu stavki kojom je neophodno da se pozabave svi učesnici marketinškog tržišta, upravo iz tog razloga pri IAB Serbia nedavno je oformljen Komitet za Legal&Policy čiji je zadatak da se bavi zakonskim regulativama i pravnim pitanjima u vezi sa GDPR regulativom i e-Privacy direktivom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Kultura 2.0

Kuda ide muzički biznis u regionu i Srbiji – otkrivaju nam Rasta, Severina i Relja (Bassivity)

Muzika je odavno postala unosan biznis, a rastu ove industrije doprinose novi trendovi poput tehnologije produkcije pesama i spotova, streaming servisi ali i YouTube. Da li i naš region polako ulazi u moderni svet muzičkog biznisa?

Internet marketing

Zašto Dejv Birs kaže da kreativnost nije bogom dan talenat već stvar koju svako može da nauči?

Ovogodišnji Webiz Networking Night ugostiće nagrađivanog britanskog autora i govornika Dejva Birsa. Sa Dejvom razgovaram o tome kako nekonvencionalne stvari prodati šefu.

Netokracija

Kako do uspešnog Employer Branding ekosistema?

Marketari i HR menadžeri, spremite se – početkom oktobra vraća se Netokracijina Employer Branding konferencija! Kada 3. oktobra završite sa poslom pridružite nam se u ICT Hub-u gde ćemo govoriti o razvoju Employer Branding ekosistema u kompanijama. Čekamo vas!

Internet marketing

Kako su brendovi odigrali marketinšku utakmicu tokom Svetskog prvenstva u Kini?

Sa sportske strane svetsko prvenstvo u košarci želimo da zaboravimo što pre, ali sa marketinške strane priča je drugačija jer su brendovi ovaj put bili veoma aktivni. Ipak, da li su u potpunosti iskoristili 'hype' takmičenja u Kini?

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?