Samo i Iza prodali su 'Talking Tom' i u Srbiji započeli poljoprivrednu revoluciju

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Samo i Iza prodali su ‘Talking Tom’ i u Srbiji započeli poljoprivrednu revoluciju – održiva proizvodnja hrane njihov je životni cilj

U ekskluzivnom intervjuu za Netokraciju, Samo Login otkriva kako je od prodaje slovenačke kompanije Outfit7 došao do fondacije koja se u Srbiji bavi čistim vazduhom, čistom vodom, očuvanjem resursa i održivom poljoprivredom.

Zabrinut nad sudbinom planete i opstanka života na njoj, Samo Login, inženjer kompjuterskih nauka iz Slovenije, postavio je sebi za cilj borbu protiv klimatskih promena i pronalaženje održivih rešenja za korišćenje prirodnih resursa.

Kako bi ostvario ovaj cilj, prvo je prodao svoj udeo u kompaniji najdi.si, a onda zajedno sa svojom suprugom Izom Siom skovao plan da za sedam godina skupe neophodan novac kako bi otpočeli ovaj važan projekat. Zato su osnovali kompaniju Outfit7, poznatu po Talking Tom Cat zabavnoj aplikaciji, koja je potom i akvizirana.

Ispostavilo se da kompanija bila i više nego uspešna, pa su nešto pre isteka predviđenog termina prodali Outfit7 za neverovatnih milijardu dolara – u pitanju je jedna od najvećih IT akvizicija u Sloveniji. Nakon prodaje firme, Samo i Iza osnovali su LoginEko s namerom da razviju nove održive i ekološke poljoprivredne prakse velikih razmera koje će obezbediti kvalitetne uslove za očuvanje prirode i ljudi.

O počecima, izazovima, usponima i padovima na putu ka ostvarenju cilja, o projektu LoginEko i Login5 fondaciji, ali i o planovima za širenje poslovanja u Srbiji razgovarali smo sa Samom Loginom u ekskluzivnom intervjuu za Netokraciju.

Kako ste vi i Iza ušli u IT industriji i došli na ideju da osnujete kompaniju Outfit7? 

Samo: Moj prvi računar je bio Sinclair ZX-81. Kako za taj rani računar nije bilo mnogo programa na raspolaganju, naučio sam kako da ga programiram. Tako sam, u stvari, svoju IT karijeru započeo već u osnovnoj školi, u doba pre interneta.

Uskoro se pokazalo da će IT industrija biti sledeća velika stvar, pa sam svoj prvi komercijalni softver prodao dok sam još bio u srednjoj školi. I nikada nisam prestao razvijati IT rešenja – jedino što se promenilo je da ne pišem više kod, jer se u jednoj tački ispostavilo da mogu da radim stvari koje su važnije za naš projekat.

Sa kojim ste se izazovima suočavali na početku ovog preduzetničkog puta i na koji način ste ih prevazilazili? 

Samo: U poslu i u životu uvek postoje prepreke. Čak i kada smo već izgradili biznis vredan milijardu dolara i započeli nešto novo, još uvek smo se susretali sa novim izazovima. To što treba da učinimo je da ih prigrlimo i naučimo kako da prevaziđemo neuspehe. U tom kontekstu dao bih dva saveta.

Prvi – “propadni brzo” – trebalo bi da bude mantra svakog startapa. Neuspesi nas uče o tome šta ne funkcioniše i da možemo ponovno da pokušamo. Drugi – preduzetnici bi na svakom koraku trebalo da procene svoje mogućnosti i odluče se za onu koja pruža veću priliku.

Iza i Samo imaju cilj da pomere svet ka istinski održivom poljoprivrednom modelu.

Flagship proizvod vaše bivše kompanije je aplikacija Talking Tom koja je postala prava svetska senzacija. Kako ste došli na ideju za ovaj projekat?

Samo: Ostali osnivači kompanije Outfit7 i ja nismo imali nikakvog iskustva u mobilnim igrama, a u to vreme njihovo kreiranje bilo je izuzetno skupo. Zato sam se odlučio da će biti lakše konkurisati u kategoriji zabavnih aplikacija, drugoj najpopularnijoj kategoriji u to vreme.

Kupio sam 3D lik koji je postao Talking Tom i razvili smo njegov karakter na osnovu humora (koji je ponekad bio na granici neprimerenog), kao i intuitivni korisnički interfejs. Tomov posao je bio da zabavlja korisnike.

U kom trenutku ste odlučili da prodate kompaniju kineskom holdingu United Luck Group i kako je izgledao taj proces? Da li je to za vas bio dobar poslovni potez? 

Samo: Odluku o prodaji kompanije i vremenski plan prodaje doneli smo još na samom početku rada kompanije Outfit7. U to vreme postavili smo sami sebi cilj da nakon sedam godina prodamo kompaniju za 100 miliona evra.

Na kraju smo kompaniju prodali skoro tačno u dan, i to za prilično više novca – za celu milijardu dolara. Proces rasta i prodaje kompanije smo predstavili u našem romanu “Iza, Samo i jednorog” gde možete pronaći i savete za preduzetnike početnike koji imaju visoke ciljeve i iskrene namere. Knjiga je sada na raspolaganju i na srpskom jeziku. 

Kako je izgledao period nakon akvizicije – da li ste odmah krenuli put novih preduzetničkih poduhvata?

Samo: Već za vreme rada kompanije Outfit7, počeli smo da razmišljamo čime bismo se bavili kada prodamo kompaniju. Moj cilj je uvek bio rad na neprofitnim projektima koji bi pomogli čovečanstvu da živi bolje, zdravije i duže na ovoj planeti. U prošlosti sam mislio da je najveći izazov budućnosti na području energetike. Međutim, ubrzo smo shvatili da najveći problem čovečanstva nije kako proizvoditi energiju u budućnosti, nego kako proizvoditi hranu.

U skladu sa našim vrednostima, postavili zadatak da doprinesemo rešavanju najvećeg problema našeg vremena – klimatskih promena. I to sada radimo s ciljem da revolucionišemo lanac proizvodnje hrane. Osnovali smo fondaciju Login5 sa jasnom misijom: čist vazduh, čista voda i čista svest.

Vaša nova biznis orijentacija počinje osnivanjem Login5 fondacije – koji su njeni ciljevi i kako ste došli da ideju da je pokrenete? 

Samo: Naš zadatak nije da spasimo planetu i da ponovno uspostavimo ravnotežu na Zemlji u kojoj čovečanstvo može da preživi. Ako planeta sama počne da uspostavlja novu ravnotežu u prirodi, opstanak ljudske rase je praktično jednak nuli.

To činimo na dva glavna fronta. Prvi je revolucionisanje lanca proizvodnje hrane, od održivih poljoprivrednih praksi do novih kategorija zdrave hrane, koje odgovaraju modernom stilu života. Drugi je na području vođstva, jer verujemo da su menadžeri ključni igrači koji mogu u velikom delu da utiču na promene u ponašanju koje vode ka boljem.

Rešavanje tako velikih pitanja kao što su klimatske promene ne bi se smelo posmatrati kao poslovna prilika. U ovom trenutku u fondaciji Login5 imamo luksuz, u smislu da ne moramo da budemo profitabilni u svemu što radimo. Možemo sebi priuštiti da eksperimentišemo, da ne uspemo i da učimo iz svojih grešaka.

U svrhu revolucionisanja lanca proizvodnje hrane, od održivih poljoprivrednih praksi do novih kategorija zdrave hrane, testiraju se najsavremenije tehnologije.

Na području poljoprivrede, na primer, to je nešto što većina poljoprivrednika ne može sebi da priušti, jer vredno rade da bi sastavili kraj s krajem, uzgajaju i prodaju svoje useve kako bi preživeli. Oni jednostavno ne mogu da rizikuju da izgube prinos zbog eksperimentisanja.

Konačni rezultat svih naših projekata je znanje. I to znanje želimo da delimo sa svetom. Sva otkrića projekta LoginEko, koji je fokusiran u održivu proizvodnju hrane, biće besplatno na raspolaganju svima koji žele da ih koriste u sopstvenom kontekstu. Želimo da naučimo kako da živimo u harmoniji sa prirodom. To je ogroman izazov, jer zahteva da kritična masa ljudi promeni svoje navike, i to brzo.

Okosnica ovog razgovora jeste osnivanje firme LoginEko u Srbiji. Kako ste došli na ovu ideju i čime se firma tačno bavi?

Samo: Srbija ima odlične uslove za poljoprivredu. Ima puno obradive zemlje pogodne za uzgoj hrane. A kako je pogodna za uzgoj hrane na konvencionalni način, nema razloga zašto ne bi bila isto pogodna i za uzgoj hrane na održiv način. Naša polja u Srbiji služe nam kao poligon za učenje, na kojima testiramo različite održive poljoprivredne modele, uključujući zelenišno đubrenje. 

U stvari, tek smo nedavno naučno potvrdili dva procesa koji uključuju zelenišno đubrenje i plodored koji su se pokazali uspešnima na našim poljima, i spremni smo da ih uskoro podelimo sa svetom!

Ovog leta smo pod okriljem fondacije Login5 osnovali i Istraživački centar u oblasti poljoprivrede. Naši stručnjaci iz različitih oblasti agronomije sistematski proučavaju održive prakse u poljoprivredi. Među njima su i neki od najistaknutijih srpskih stručnjaka.

Koliko zaposlenih u Srbiji imate i koje sve poljoprivredne kulture planirate da gajite i proizvodite?

Samo: Trenutno je broj zaposlenih u Srbiji blizu 100. Pošto naša polja služe prvenstveno za testiranje i učenje, razvijanje istinski održivog poljoprivrednog modela, uzgajamo mnogo različitih biljaka.

Neke od njih su tradicionalne, kao što su pšenica i raž, ali uzgajamo i neke druge, poput graška, leblebije i lana. Trudimo se da sprovedemo što više testova kako bismo razvili istraživanje i znanje koje bi svi farmeri mogli slobodno da koriste i primenjuju u svojoj praksi, bilo da se radi o konvencionalnoj ili ekološkoj.

Stručnjaci iz različitih oblasti agronomije sistematski proučavaju održive prakse u poljoprivredi.

Koja su vaša predviđanja kada je reč o proizvodnji organske hrane na održiv način u Srbiji i koje biste vi savete dali onima koji počinju da se bave ovim poslom? 

Samo: Veoma je važno praviti razliku između održive poljoprivrede, čemu težimo, i organske poljoprivrede, koja je u osnovi legalna kategorija poljoprivrednih proizvoda. Ono što mi želimo je da pomerimo svet ka istinski održivom poljoprivrednom modelu, koji bi omogućio čovečanstvu da uzgaja hranu za ljude istog visokog kvaliteta i količine kao i sada, ali bez štete po životnu sredinu na duži rok. To bi značilo da bismo mogli da nastavimo da ponovo koristimo zemlju vremenski neograničeno i da se buduće generacije neće morati zadovoljiti sa manje.

Ono što znamo je da je srpska zemlja manje degradirana od zemlje u nekim drugim evropskim zemljama, i u tom pogledu imamo više vremena da je sačuvamo i obnovimo. Sastali smo se sa postojećim organskim poljoprivrednicima u Srbiji i takođe smo počeli da razmenjujemo stavove sa ključnim državnim zvaničnicima na temu održive poljoprivrede. Svakako smo spremni da pomognemo gde god vidimo da možemo dodati vrednost i ispunjavati svoju misiju.

Za kraj, koji su vaši poslovni planovi u narednom periodu? 

Samo: Odlučni smo u tome da revolucionišemo ceo lanac proizvodnje hrane. Ono što radimo na poljima u Srbiji samo je deo našeg poslovanja. Osim istraživanja poljoprivrede i pronalaženja održivog načina uzgoja hrane, takođe istražujemo kako da obradu ubranih useva učinimo jednako održivom.

Pored toga, u laboratoriji u Sloveniji razvijamo neke od naših prvih biljnih prehrambenih proizvoda za koje se nadamo da ćemo ih predstaviti na odabranim tržištima već tokom sledeće godine. Tek smo na početku važnog puta i odlučni smo da učinimo sve što je u našoj moći da ispunimo svoju misiju: čist vazduh, čista voda, čista svest.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Patrik Kolins: Ako govorimo o izgradnji startap ekosistema, Srbija je na sjajnom putu

Iskusni mentor u radu sa startapima analizirao je srpski ekosistem i dao korisne savete domaćim osnivačima čiji su tehnološki startapi spremni za osvajanje svetskog tržišta.

Kultura 2.0

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.