Botovi će promeniti način na koji kupujemo proizvode i usluge - ali prvo moraju da nauče naše potrošačke navike

Botovi će promeniti način na koji kupujemo proizvode i usluge – ali prvo moraju da nauče naše potrošačke navike

Bilo da govorio o turističkom, medicinkom, bankarskom ili nekom drugom sektoru - chatbotovi polako ulaze u upotrebu kako bi olakšali posao zaposlenima, ali i komunikaciju prema krajnjim korisnicima. Može li se ova tehnologija primeniti i na druge oblasti?

Mnogi brendovi prepoznali su značaj ovakve komunikacije, predstavivši svoja rešenja za Messenger, Viber ili druge chat platforme – na kojima su i sami brendovi prisutni.

Veliki potencijal botova tako se može primeniti u najrazličitijim industrijama, bilo da je reč bankarstvu, trgovini ili čak medicini. Prema istraživanju Ubisenda objavljenom prošle godine, statistike su pokazale da bi čak 47% korisnika Interneta širom sveta prihvatilo da izvrši kupovinu robe ili usluge kroz konverzaciju sa botom – dok bi do 2021. godine investicije u sisteme inteligentne asistencije trebale da premaše 4,5 milijardi dolara.

Gde su korisnici, tu su i botovi

Pretpostavlja se da će do 2020. godine 80% biznisa imati neku vrstu chatbot implementacijeU intervjuu sa Milenom Janjićem, direktorom Sektora za Razvoj sopstvenih softverskih proizvoda u kompaniji Saga, saznali smo da ova firma već duže vreme radi na razvoju platforme po imenu “Weaver” koja omogućava pametne notifikacije zasnovane na veštačkoj inteligenciji, među kojima je i sam bot – programiran tako da se javlja na telefon i komunicira sa korisnikom koristeći prirodni jezik.  

O tome kako izgleda razvoj jednog takvog sistema, ali i kako bot uči o navikama i potrebama korisnika, Janjić je za Netokraciju otkrio:

Razvijanje chatbot platforme je za naš tim jedan od najvećih izazova. Njegov razvoj je atipičan u odnosu na razvoj aplikacija na koje smo do sada u praksi navikli. S obzirom na to da ne postoji patentiran način razvoja ovakvih proizvoda, a ovaj proizvod karakteriše visoka kompleksnost, razvoj je bio i veliki izazov i veliko zadovoljstvo nakon prve objavljene verzije.

Botovi koji su, kao što je u našem slučaju, zasnovani na veštačkoj inteligenciji, uče od korisnika i to je kontinuiran proces. Prepoznavanje prirodnog jezika jedna je od najnaprednijih odlika AI, a naš bot tokom vremena uči i sve bolje razume komunikaciju kojom mu se korisnici obraćaju. Naša implementacija sistema trenutno ispravno prepoznaje srpski jezik u preko 80% slučajeva, a engleski u preko 90% slučajeva.

Milen u razgovoru dodaje i da prava snaga veštačke inteligencije leži u tome što botovi apsolutno razumeju žargonski jezik, a slovne greške im ne smetaju osim u slučaju kada greška promeni smisao reči ili fraze. Prema njegovim rečima, veštačka inteligencija ne radi prepoznavanje pojedinačnih reči – već smisla cele fraze. Na taj način nove reči ne remete rad servisa, a ako se desi da bot nije u stanju da razume neku frazu, jednostavnim treningom i taj problem može se prevazići.

Jednostavnim i preglednim interfejsom, komunikacija korisnika sa chatbotom izgleda prirodno i zabavno, stvarajući osećaj da se sa druge strane nalazi prava osoba.

Na pitanje Netokracije da li se chatbotovi mogu primeniti baš u svakoj industriji, Janjić ocenjuje da botovi imaju mnogo prednosti koje sa sobom donose, ali i jednu manu – botu je teže da razume komplikovane fraze za više značenja, kao kada se npr. pominje više proizvoda, kada su po sredi dileme i prelomne situacije. Upravo zato, neke industrije teže su za efikasnu implementaciju automatizovanih rešenja za komunikaciju od drugih:

Čovek takve fraze razume bolje jer je upoznat sa društvenim problemom u većini slučajeva. Ne bih ponavljao ispričane priče o mnogim prednostima i uštedama koje su ispričane, ali ističem da bot ne greši – kako ga istreniramo, on tako radi. Kako algoritmi rade na njegovom napretku, on tako napreduje.

Efikasan je i u integraciji sa drugim sistemima, jer operacije obavlja brzo i procese automatizuje od početka do kraja. Bot komunicira bogatim sadržajem (rich media), što čovek nije u mogućnosti. Može da šalje poruke koje se kače kao različite liste, meniji, dokumenta, slike i drugo. Primena je vidljiva svuda gde je customer segment brojan – a potreba za opsluživanjem korisnika velika i skupa.

‘Očekujemo značajnu primenu chatbot servisa u segmentu turizma’

Govoreći o tome da li Saga osim bankarskog sektora pokriva i druge grane industrije kada je u pitanju implementacija chatbotova, naš sagovornik kaže da kompanija osim bankarstva ima projekte u telco, supply chain, medic i sektoru osiguranja. “Projekti su različitih dimenzija i u različitim fazama. U narednom periodu očekujemo otvaranje sektora vezanog za turizam, kao najbrže rastućeg”.

Razvoj chatbot rešenja zahteva poznavanje nekoliko različitih područja, ali i dosta podešavanja kako i sam chatbot uči o navikama korisnika.

Vremenom, chatbotovi bi trebali da postanu još pametniji, a promene koje se očekuju u AI tehnologiji svakako će uticati na još veću upotrebu ovih sistema od strane krajnjih korisnika. Kako i kompleksniji jezici budu bili bolje procesuirani, tako će i algoritmi za trening biti napredniji – a to bi u najvećoj meri trebalo da redefiniše budućnost interakcije između kompanija i njihovih korisnika:

U svetu su popularni PoC-ovi gde se bot predstavlja kao čovek. Botovi će se naći na mestima gde smo ih očekivali, a zatim i na mestima gde nismo. Sa svim pomenutim unapređenjima, biće teže razlikovati komunikaciju sa botom od one sa čovekom. Međutim, botovi neće oduzeti ljudima posao – već će se postarati da posao bude daleko bolji.

Planirana veća ulaganja u Sagino AI odeljenje

Kako sve vreme govorimo o razvoju rešenja baziranog na veštačkoj inteligenciji, podrazumeva se da rad na Weaver platformi zahteva i tim koji je formiran od stručnjaka iz više oblasti među kojima su programeri, psiholozi, stručnjaci za mašinsko učenje, dizajneri i drugi pred koje se stavlja unikatan izazov rada na proizvodu koji mora da uči, čiji rad nikada nije gotov i koji se konstantno razvija.

Milen napominje da Saga u ovom trenutku traga za talentovanim stručnjacima, te da je konkurs za posao kod njih uvek otvoren – pre svega zbog daljih planova kompanije da u narednim periodu širi AI odeljenje, te zađe još dublje u polje razvoja sopstvenih AI proizvoda, a sve to u cilju pravovremenog odgovora na zahteve klijenata i potreba tržišta.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kolumna

Po čemu srpski Zakon o digitalnoj imovini podseća na Azarov transfer iz Čelsija u Real?

Advokati Ilija Rilaković i dr Minja Đokić u zajedničkoj kolumni razjasnili su (ne)mogućnost plaćanja usluga stranih kompanija kripto valutom!

Sponzorisano

Kompanija Proximus u Srbiji zapošljava IT stručnjake i gradi inženjering timove

Proximus je došao na tržište Srbije još 2017. godine kada je preko svoje kompanije BICS postao vlasnik Telesigna. Ovom akvizicijom, Proximus počinje da zapošljava prve Market Development specijaliste, čime mladi talenti stiču mogućnost brzog učenja i razvoja u internacionalnom okruženju.

Office Talks Podcast

LinkedIn za šahiste broji 10.000 korisnika

Gošća 188. epizode Office Talks podkasta bila je Lena Miladinović, osnivačica OutpostChess platforme namenjene umrežavanju svih ljubitelja šaha — kako profesionalaca, tako i entuzijasta.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Startup Genome 2024: Ekosistemi Beograda i Novog Sada vrede preko milijardu evra!

Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija imalo je premijerni uvid u ovogodišnje izdanje Startup Genome istraživanja koje je obuhvatilo podatke za startap ekosisteme Beograda i Novog Sada.

Startapi i poslovanje

PolyAI Nikole Mrkšića vredi $500 miliona!

PolyAI, startap sa sedištem u Londonu koji razvija glasove generisane uz pomoć veštačke inteligencije za upotrebu u pozivnim centrima, zatvorio je krug finansiranja od 50 miliona dolara (39,4 miliona funti) dostigavši tako ukupnu vrednost od blizu 500 miliona dolara.

Startapi i poslovanje

Silicon Garden investirao u srpski OTA Sync u zaokruženoj ‘seed’ rundi ulaganja

Domaća hotel tech kompanija OTA Sync prikupila je dodatna sredstva koja će se koristiti za širenje prodajnog tima na globalno tržište. 

Startapi i poslovanje

DSI investirao u Veli — kripto platformu za finansijske savetnike

Najnovija investicija DSI mreže poslovnih anđela otišla je startapu Veli, iza kojeg stoje Stevan Radonjanin i Marko Selaković. Ova platforma omogućava profesionalcima da investiraju u kriptovalute za svoje klijente i upravljaju njihovim portfeljima.

Office Talks Podcast

Trickest: Etičko hakovanje i ofanzivni cybersecurity

U 190. epizodi Office Talks podkasta razgovarali smo sa Nenadom Zarićem i Mihailom Tomićem, osnivačima startapa Trickest, koji su nam govorili o njegovom nastanku, cybersecurity industriji i etičkom hakovanju.

Startapi i poslovanje

Američki Autodesk akvizirao je novosadski Wonder Dynamics!

Wonder Dynamics akviziran je od strane američkog giganta za 3D animaciju, koji je ovaj potez objavio u jučerašnjem saopštenju na svom zvaničnom sajtu.