Botovi će promeniti način na koji kupujemo proizvode i usluge - ali prvo moraju da nauče naše potrošačke navike

Botovi će promeniti način na koji kupujemo proizvode i usluge – ali prvo moraju da nauče naše potrošačke navike

Bilo da govorio o turističkom, medicinkom, bankarskom ili nekom drugom sektoru - chatbotovi polako ulaze u upotrebu kako bi olakšali posao zaposlenima, ali i komunikaciju prema krajnjim korisnicima. Može li se ova tehnologija primeniti i na druge oblasti?

Mnogi brendovi prepoznali su značaj ovakve komunikacije, predstavivši svoja rešenja za Messenger, Viber ili druge chat platforme – na kojima su i sami brendovi prisutni.

Veliki potencijal botova tako se može primeniti u najrazličitijim industrijama, bilo da je reč bankarstvu, trgovini ili čak medicini. Prema istraživanju Ubisenda objavljenom prošle godine, statistike su pokazale da bi čak 47% korisnika Interneta širom sveta prihvatilo da izvrši kupovinu robe ili usluge kroz konverzaciju sa botom – dok bi do 2021. godine investicije u sisteme inteligentne asistencije trebale da premaše 4,5 milijardi dolara.

Gde su korisnici, tu su i botovi

Pretpostavlja se da će do 2020. godine 80% biznisa imati neku vrstu chatbot implementacijeU intervjuu sa Milenom Janjićem, direktorom Sektora za Razvoj sopstvenih softverskih proizvoda u kompaniji Saga, saznali smo da ova firma već duže vreme radi na razvoju platforme po imenu „Weaver“ koja omogućava pametne notifikacije zasnovane na veštačkoj inteligenciji, među kojima je i sam bot – programiran tako da se javlja na telefon i komunicira sa korisnikom koristeći prirodni jezik.  

O tome kako izgleda razvoj jednog takvog sistema, ali i kako bot uči o navikama i potrebama korisnika, Janjić je za Netokraciju otkrio:

Razvijanje chatbot platforme je za naš tim jedan od najvećih izazova. Njegov razvoj je atipičan u odnosu na razvoj aplikacija na koje smo do sada u praksi navikli. S obzirom na to da ne postoji patentiran način razvoja ovakvih proizvoda, a ovaj proizvod karakteriše visoka kompleksnost, razvoj je bio i veliki izazov i veliko zadovoljstvo nakon prve objavljene verzije.

Botovi koji su, kao što je u našem slučaju, zasnovani na veštačkoj inteligenciji, uče od korisnika i to je kontinuiran proces. Prepoznavanje prirodnog jezika jedna je od najnaprednijih odlika AI, a naš bot tokom vremena uči i sve bolje razume komunikaciju kojom mu se korisnici obraćaju. Naša implementacija sistema trenutno ispravno prepoznaje srpski jezik u preko 80% slučajeva, a engleski u preko 90% slučajeva.

Milen u razgovoru dodaje i da prava snaga veštačke inteligencije leži u tome što botovi apsolutno razumeju žargonski jezik, a slovne greške im ne smetaju osim u slučaju kada greška promeni smisao reči ili fraze. Prema njegovim rečima, veštačka inteligencija ne radi prepoznavanje pojedinačnih reči – već smisla cele fraze. Na taj način nove reči ne remete rad servisa, a ako se desi da bot nije u stanju da razume neku frazu, jednostavnim treningom i taj problem može se prevazići.

Jednostavnim i preglednim interfejsom, komunikacija korisnika sa chatbotom izgleda prirodno i zabavno, stvarajući osećaj da se sa druge strane nalazi prava osoba.

Na pitanje Netokracije da li se chatbotovi mogu primeniti baš u svakoj industriji, Janjić ocenjuje da botovi imaju mnogo prednosti koje sa sobom donose, ali i jednu manu – botu je teže da razume komplikovane fraze za više značenja, kao kada se npr. pominje više proizvoda, kada su po sredi dileme i prelomne situacije. Upravo zato, neke industrije teže su za efikasnu implementaciju automatizovanih rešenja za komunikaciju od drugih:

Čovek takve fraze razume bolje jer je upoznat sa društvenim problemom u većini slučajeva. Ne bih ponavljao ispričane priče o mnogim prednostima i uštedama koje su ispričane, ali ističem da bot ne greši – kako ga istreniramo, on tako radi. Kako algoritmi rade na njegovom napretku, on tako napreduje.

Efikasan je i u integraciji sa drugim sistemima, jer operacije obavlja brzo i procese automatizuje od početka do kraja. Bot komunicira bogatim sadržajem (rich media), što čovek nije u mogućnosti. Može da šalje poruke koje se kače kao različite liste, meniji, dokumenta, slike i drugo. Primena je vidljiva svuda gde je customer segment brojan – a potreba za opsluživanjem korisnika velika i skupa.

‘Očekujemo značajnu primenu chatbot servisa u segmentu turizma’

Govoreći o tome da li Saga osim bankarskog sektora pokriva i druge grane industrije kada je u pitanju implementacija chatbotova, naš sagovornik kaže da kompanija osim bankarstva ima projekte u telco, supply chain, medic i sektoru osiguranja. „Projekti su različitih dimenzija i u različitim fazama. U narednom periodu očekujemo otvaranje sektora vezanog za turizam, kao najbrže rastućeg“.

Razvoj chatbot rešenja zahteva poznavanje nekoliko različitih područja, ali i dosta podešavanja kako i sam chatbot uči o navikama korisnika.

Vremenom, chatbotovi bi trebali da postanu još pametniji, a promene koje se očekuju u AI tehnologiji svakako će uticati na još veću upotrebu ovih sistema od strane krajnjih korisnika. Kako i kompleksniji jezici budu bili bolje procesuirani, tako će i algoritmi za trening biti napredniji – a to bi u najvećoj meri trebalo da redefiniše budućnost interakcije između kompanija i njihovih korisnika:

U svetu su popularni PoC-ovi gde se bot predstavlja kao čovek. Botovi će se naći na mestima gde smo ih očekivali, a zatim i na mestima gde nismo. Sa svim pomenutim unapređenjima, biće teže razlikovati komunikaciju sa botom od one sa čovekom. Međutim, botovi neće oduzeti ljudima posao – već će se postarati da posao bude daleko bolji.

Planirana veća ulaganja u Sagino AI odeljenje

Kako sve vreme govorimo o razvoju rešenja baziranog na veštačkoj inteligenciji, podrazumeva se da rad na Weaver platformi zahteva i tim koji je formiran od stručnjaka iz više oblasti među kojima su programeri, psiholozi, stručnjaci za mašinsko učenje, dizajneri i drugi pred koje se stavlja unikatan izazov rada na proizvodu koji mora da uči, čiji rad nikada nije gotov i koji se konstantno razvija.

Milen napominje da Saga u ovom trenutku traga za talentovanim stručnjacima, te da je konkurs za posao kod njih uvek otvoren – pre svega zbog daljih planova kompanije da u narednim periodu širi AI odeljenje, te zađe još dublje u polje razvoja sopstvenih AI proizvoda, a sve to u cilju pravovremenog odgovora na zahteve klijenata i potreba tržišta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

App Store i Apple Pay su konačno stigli u Srbiju, a WWDC je bio pravi spektakl (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.

Startapi i poslovanje

Kako je beogradski Intelisale porastao za vreme pandemije i prilagodio svoj posao trenutnim potrebama klijenata?

Vratite se koji mesec unazad i zapitajte se - koliko ste svoje poslovanje morali da prilagodite zahtevima klijenata čiji su biznisi bili direktno ili indirektno pogođeni pandemijom COVID-19?