Botovi će promeniti način na koji kupujemo proizvode i usluge – ali prvo moraju da nauče naše potrošačke navike

Bilo da govorio o turističkom, medicinkom, bankarskom ili nekom drugom sektoru - chatbotovi polako ulaze u upotrebu kako bi olakšali posao zaposlenima, ali i komunikaciju prema krajnjim korisnicima. Može li se ova tehnologija primeniti i na druge oblasti?

Mnogi brendovi prepoznali su značaj ovakve komunikacije, predstavivši svoja rešenja za Messenger, Viber ili druge chat platforme – na kojima su i sami brendovi prisutni.

Veliki potencijal botova tako se može primeniti u najrazličitijim industrijama, bilo da je reč bankarstvu, trgovini ili čak medicini. Prema istraživanju Ubisenda objavljenom prošle godine, statistike su pokazale da bi čak 47% korisnika Interneta širom sveta prihvatilo da izvrši kupovinu robe ili usluge kroz konverzaciju sa botom – dok bi do 2021. godine investicije u sisteme inteligentne asistencije trebale da premaše 4,5 milijardi dolara.

Gde su korisnici, tu su i botovi

Pretpostavlja se da će do 2020. godine 80% biznisa imati neku vrstu chatbot implementacijeU intervjuu sa Milenom Janjićem, direktorom Sektora za Razvoj sopstvenih softverskih proizvoda u kompaniji Saga, saznali smo da ova firma već duže vreme radi na razvoju platforme po imenu „Weaver“ koja omogućava pametne notifikacije zasnovane na veštačkoj inteligenciji, među kojima je i sam bot – programiran tako da se javlja na telefon i komunicira sa korisnikom koristeći prirodni jezik.  

O tome kako izgleda razvoj jednog takvog sistema, ali i kako bot uči o navikama i potrebama korisnika, Janjić je za Netokraciju otkrio:

Razvijanje chatbot platforme je za naš tim jedan od najvećih izazova. Njegov razvoj je atipičan u odnosu na razvoj aplikacija na koje smo do sada u praksi navikli. S obzirom na to da ne postoji patentiran način razvoja ovakvih proizvoda, a ovaj proizvod karakteriše visoka kompleksnost, razvoj je bio i veliki izazov i veliko zadovoljstvo nakon prve objavljene verzije.

Botovi koji su, kao što je u našem slučaju, zasnovani na veštačkoj inteligenciji, uče od korisnika i to je kontinuiran proces. Prepoznavanje prirodnog jezika jedna je od najnaprednijih odlika AI, a naš bot tokom vremena uči i sve bolje razume komunikaciju kojom mu se korisnici obraćaju. Naša implementacija sistema trenutno ispravno prepoznaje srpski jezik u preko 80% slučajeva, a engleski u preko 90% slučajeva.

Milen u razgovoru dodaje i da prava snaga veštačke inteligencije leži u tome što botovi apsolutno razumeju žargonski jezik, a slovne greške im ne smetaju osim u slučaju kada greška promeni smisao reči ili fraze. Prema njegovim rečima, veštačka inteligencija ne radi prepoznavanje pojedinačnih reči – već smisla cele fraze. Na taj način nove reči ne remete rad servisa, a ako se desi da bot nije u stanju da razume neku frazu, jednostavnim treningom i taj problem može se prevazići.

Jednostavnim i preglednim interfejsom, komunikacija korisnika sa chatbotom izgleda prirodno i zabavno, stvarajući osećaj da se sa druge strane nalazi prava osoba.

Na pitanje Netokracije da li se chatbotovi mogu primeniti baš u svakoj industriji, Janjić ocenjuje da botovi imaju mnogo prednosti koje sa sobom donose, ali i jednu manu – botu je teže da razume komplikovane fraze za više značenja, kao kada se npr. pominje više proizvoda, kada su po sredi dileme i prelomne situacije. Upravo zato, neke industrije teže su za efikasnu implementaciju automatizovanih rešenja za komunikaciju od drugih:

Čovek takve fraze razume bolje jer je upoznat sa društvenim problemom u većini slučajeva. Ne bih ponavljao ispričane priče o mnogim prednostima i uštedama koje su ispričane, ali ističem da bot ne greši – kako ga istreniramo, on tako radi. Kako algoritmi rade na njegovom napretku, on tako napreduje.

Efikasan je i u integraciji sa drugim sistemima, jer operacije obavlja brzo i procese automatizuje od početka do kraja. Bot komunicira bogatim sadržajem (rich media), što čovek nije u mogućnosti. Može da šalje poruke koje se kače kao različite liste, meniji, dokumenta, slike i drugo. Primena je vidljiva svuda gde je customer segment brojan – a potreba za opsluživanjem korisnika velika i skupa.

‘Očekujemo značajnu primenu chatbot servisa u segmentu turizma’

Govoreći o tome da li Saga osim bankarskog sektora pokriva i druge grane industrije kada je u pitanju implementacija chatbotova, naš sagovornik kaže da kompanija osim bankarstva ima projekte u telco, supply chain, medic i sektoru osiguranja. „Projekti su različitih dimenzija i u različitim fazama. U narednom periodu očekujemo otvaranje sektora vezanog za turizam, kao najbrže rastućeg“.

Razvoj chatbot rešenja zahteva poznavanje nekoliko različitih područja, ali i dosta podešavanja kako i sam chatbot uči o navikama korisnika.

Vremenom, chatbotovi bi trebali da postanu još pametniji, a promene koje se očekuju u AI tehnologiji svakako će uticati na još veću upotrebu ovih sistema od strane krajnjih korisnika. Kako i kompleksniji jezici budu bili bolje procesuirani, tako će i algoritmi za trening biti napredniji – a to bi u najvećoj meri trebalo da redefiniše budućnost interakcije između kompanija i njihovih korisnika:

U svetu su popularni PoC-ovi gde se bot predstavlja kao čovek. Botovi će se naći na mestima gde smo ih očekivali, a zatim i na mestima gde nismo. Sa svim pomenutim unapređenjima, biće teže razlikovati komunikaciju sa botom od one sa čovekom. Međutim, botovi neće oduzeti ljudima posao – već će se postarati da posao bude daleko bolji.

Planirana veća ulaganja u Sagino AI odeljenje

Kako sve vreme govorimo o razvoju rešenja baziranog na veštačkoj inteligenciji, podrazumeva se da rad na Weaver platformi zahteva i tim koji je formiran od stručnjaka iz više oblasti među kojima su programeri, psiholozi, stručnjaci za mašinsko učenje, dizajneri i drugi pred koje se stavlja unikatan izazov rada na proizvodu koji mora da uči, čiji rad nikada nije gotov i koji se konstantno razvija.

Milen napominje da Saga u ovom trenutku traga za talentovanim stručnjacima, te da je konkurs za posao kod njih uvek otvoren – pre svega zbog daljih planova kompanije da u narednim periodu širi AI odeljenje, te zađe još dublje u polje razvoja sopstvenih AI proizvoda, a sve to u cilju pravovremenog odgovora na zahteve klijenata i potreba tržišta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Startapi i poslovanje

Izmene Zakona o prevozu putnika ušle u Skupštinu – ako se usvoje CAR:GO bi mogao postati taxi

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ušao je u Narodnu skupštinu. Šta to znači za CAR:GO i slične servise koji bi potencijalno došli na srpsko tržište?

Propustili ste

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Novost

Google uvodi naplatu za YouTube, Google Play i druge servise – cenu snose proizvođači u EU?

Pvi put u svojoj istoriji Gugl će naplaćivati licence proizvođačima telefona u Evropi za instalaciju njegovih servisa kao što su Google Play, YouTube ili Gmail.

Analiza

Opel uhvaćen u softverskoj prevari prilikom testiranja štetnih gasova – novi dizelgejt na pomolu?

Očigledno da pojedini proizvođači automobila teškom mukom razvijaju sisteme koji će umanjiti emitovanje štetnih gasova. Nakon ogromnog skandala koji i dalje potresa VW grupaciju, varanju se priključio još jedan veliki igrač - Opel.

Kultura 2.0

Uključite se u raspravu o Centralnom registru stanovništva – bazi podataka građana Srbije

Okrugli sto o Nacrtu zakona o Centralnom registru građana održava se danas, a predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i druge zainteresovane strane raspravljaće o tome da li je sveobuhvatna evidencija o građanima na jednom mestu dobro rešenje.

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.