Novosadski Rendered Text nakon 11 godina postao je poznato svetsko ime

Novosadski Rendered Text nakon 11 godina postao je poznato svetsko ime čiji proizvod koriste Toyota i Intel

U razgovoru sa Markom Anastasovim, osnivačem domaće kompanije Rendered Text, razgovarali smo o najranijim počecima poslovanja ovog startapa i kreiranja softvera Semaphore koji danas koriste neke od najpoznatijih svetskih kompanija.

Put do velikog uspeha i epiteta jedne od najuspešnijih domaćih IT kompanija, Rendered Text na čelu sa našim sagovornikom svoj put je počeo da popločava još u studentskim danima. U tom periodu prvi javni projekat na kom je Marko Anastasov radio bio je Plakatt, rešenje koje je rađeno u partnerstvu sa dizajn agencijom Superawesome.

Napravili su otvorenu platformu za događaje na tragu sajtova kao što su Flickr i Last.fm i svako je mogao da objavi i kategoriše javne događaje i obogati ih tekstom, slikama i video snimcima. U nekoliko gradova u kojima je imao dovoljno aktivnih korisnika, Plakatt je predstavljao nov način da se isplanira i obogati slobodno vreme. Prema rečima našeg sagovornika, tadašnji tim nije uspeo dovoljno brzo da smisli i projektuje poslovni model, tako da su postepeno prebacili fokus na konsalting.

„U Srbiji je tada prošlo tek nekoliko godina otkako je mogla slobodno da se otvori privatna firma. U Novom Sadu su organizovani OpenCoffee sastanci gde su za par stolova u kafiću mogli da sednu skoro svi ljudi koji žive od IT-a„, priseća se Anastasov za Netokraciju.

Sve ovo predstavljalo je ulaznicu u jedan sasvim novi svet IT preduzetništva za Marka i njegov tim, koji se u godinama koje su usledile usavršavao, učio i probijao na ovoj sceni. Danas, nakon 11 godina, ova kompanija i dalje beleži značajne uspehe i ima proizvod vredan pažnje mnogih korporativnih giganta širom sveta – Semaphore za koji je zaslužan tim iz Novog Sada, čija priča sledi u nastavku.

Sećaš li se kako su izgledali počeci za Rendered Text? 

Rendered Text je u početku bio programerska firma gde smo svi bili posvećeni napredovanju u smislu razvoja elegantnih, interesantnih i korisnih programa. Puno smo učili od Ruby on Rails zajednice koja je okupljala veoma kvalitetne ljude, kako online tako i uživo na konferencijama u Evropi. Organizovali smo sastanke Ruby programera u Srbiji, i trudili se da podelimo ono što naučimo sa njima ili širom zajednice preko bloga.

Nismo imali ambiciju da budemo velika konsalting firma, uglavnom smo bili razvojni tim za seed-stage startape. Gledajući unazad, učili smo osnove biznisa i pripremali se za razvoj komercijalnog proizvoda.

Sve veći obim posla, uticao je na to da tim iz Novog Sada raste. Za sada su otvorene tri nove pozicije za zapošljavanje u kompaniji – Customer Support Manager, Account Manager i Technical Editor.

Semaphore kao vaš glavni proizvod bio je gotov 2012. godine. Za one manje upućene – čemu on služi?

Semaphore služi za automatizaciju svega što jedan profesionalni softverski tim treba da uradi – od trenutka kada se isprogramira nešto novo do trenutka kada je nova verzija aplikacije dostupna krajnjim korisnicima.

Taj proces uključuje faze pakovanja, testiranja i distribucije (build, test, deploy), koji teče kao na traci (pipeline). Pri tome je cilj da se testiranje potpuno automatizuje, jer kao što je moguće isprogramirati funkciju koja sabira dva broja, tako je moguće isprogramirati i prateću funkciju koja će prijaviti grešku ako funkcija sabiranja kao zbir dva i dva vrati pet.

Cilj procesa je da programeri što brže, u roku od nekoliko minuta, dobiju povratnu informaciju da li ono što su napravili radi i može da se isporuči korisnicima ili ne. Ako je tako, onda firma može da razvija softver u skladu sa potrebama tržišta brzo, jeftino i pouzdano.

Vrednost Semaphore-a je što čini taj proces, koji se zove continuous delivery, dostupnim kroz cloud servis koji je lak za korišćenje, brz i dovoljno fleksibilan da podrži potrebe većine razvojnih timova.

Dve godine od lansiranja, Semaphor su koristile kompanije kao što su Dribble i 500px, kako danas izgleda vaša korisnička baza? 

Naši najveći klijenti danas imaju oko deset puta više korisnika Semaphore-a nego tada. To nije samo rezultat prodaje već u osnovi mogućnosti proizvoda. Ali pravilo da 20% korisnika donosi 80% novca je izgleda univerzalno.

Kako danas, osam godina kasnije, izgleda nova verzija ovog proizvoda?

Semaphore je prvih nekoliko godina podržavao klasične web aplikacije. U međuvremenu su se pojavili Docker kontejneri, paradigma mikroservisa, takođe smo naučili o potrebama većih timova. Danas Semaphore uspešno podržava sve te potrebe, naravno i uz podršku za razvoj iOS i Android aplikacija.

Čitav projekat je bio bootstrappovan. Zašto ste se odlučili za ovaj proces?

Bootstrapovanje konkretno znači da moraš da zaradiš više nego što potrošiš. Ne moraš da ugasiš firmu ako nekoliko meseci nije porasla više nego što je neko drugi, ko ti je pozajmio novac, očekivao. Imaš punu slobodu i odgovornost u uređivanju firme i njenih praksi. Zvuči kao bilo koja normalna firma, zar ne? To je prosto bio naš podrazumevani izbor, naročito ako imamo u vidu odakle potičemo.

Ali nismo bili isključivi, bio je jedan kratak period kada smo istraživali mogućnost investicije. U par navrata smo predstavili Semaphore nekim evropskim fondovima, međutim, iako smo imali i klijente i realan rast, oni to ili nisu razumeli ili nisu verovali da može da bude nešto značajno. U jednom trenutku smo odlučili da smo potrošili dovoljno vremena na tu temu i nastavili svojim putem.

Rešenje Semaphor danas koriste neki od najpoznatijih brendova širom sveta, ali i manje poznati klijenti čiji je feedback za ovaj proizvod odličan.

Osim toga, koji su bili ključni potezi da Rendered Text danas postane uspešna kompanija?

Firmu 99% čine ljudi, a 1% sve ostalo. Uspeh određuje kako sarađujemo i šta radimo svaki dan. Međutim, mogao bih da izdvojim nekoliko poteza koji su imali veliki uticaj. Prvo, odluka da postanemo firma zasnovana na proizvodu. Time smo otvorili neograničen prostor za napredovanje.

Pre pet godina smo odlučili da počnemo da zapošljavamo i ljude van Srbije i preobrazimo se u internacionalnu, remote firmu. Time je naš tim dobio novu snagu i fleksibilnost koja nam je neophodna za takmičenje na globalnom tržištu.

Nedavno smo odlučili da redefinišemo Semaphore kao rešenje koje odgovara potrebama brzo rastućih kompanija. Time smo prebacili fokus na viši segment tržišta. Uvereni smo da smo time obezbedili trajnu budućnost proizvoda.

Da li novosadski tim i dalje raste, koliko ljudi trenutno zapošljavate?

Naš sistem rada je podešen tako da nije važno ko se gde nalazi, tako da su danas u firmi Novosađani manjina. U vreme ovog intervjua zapošljavamo u departmanima Customer Success (ako neko zna dobar prevod, može da mi javi), korisničke podrške i marketinga. Pozivam sve ljude koji su zainteresovani da pogledaju našu stranicu sa otvorenim pozicijama.

Iako ste jedan od lidera među hosted CI (Continuous Integration) servisima, kako danas izgleda ovo tržište globalno? Ima li potencijala za razvoj u Srbiji?

Moj utisak je da u Srbiji postoji neiskorišćen potencijal za razvoj ljudi koji bi radili na netehničkim pozicijama u SaaS kompanijama. Globalno, danas praktično sve velike kompanije koje prodaju proizvode softverskim timovima nude i neko svoje CI rešenje. Postoje startapi sa ogromnim venture kapitalom, postoje i stari alati kao što je Jenkins.

Tržište je veoma fragmentirano i mislim da će tako ostati i da je to dobro za nas. Zbir budžeta svih tih kompanija je milionima puta veći od našeg, međutim i dalje svaki dan neka firma odluči da je Semaphore za njih najbolje rešenje.

Na šta ste do sada najponosniji i šta je u ovom trenutku najveći izazov za kompaniju?

Pre svega na naš tim koji vrhunskim radom postiže rezultate o kojima sam govorio. Velika je inspiracija raditi sa takvim kolegama, a stalni izazov je ostvariti vidljivost na globalnom tržištu iz pozicije kakva je naša. Dalje izazove nam zadaju naši klijenti i mi sami. Ipak, danas radimo na tome da za deset godina radimo deset puta veće stvari.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Regruteri nam otkrivaju koje su trenutno najtraženije pozicije u IT-ju

Kako bismo saznali koji kadrovi su trenutno najpotrebniji domaćoj tehnološkoj industriji kontaktirali smo predstavnike agencija FatCat Coders, ManpowerGroup i Omnes Group. U nastavku teksta slede njihova iskustva.

Startapi i poslovanje

Poreska uprava poziva građane da prijave svoje inostrane prilive – posebno ističu programere i influensere

Poreska uprava Republike Srbije poziva sva fizička lica koja su propustila da podnesu poreske prijave priliva iz inostranstva, da to samoinicijativno urade kako bi izbegli prekršajnu odgovornost.

Kultura 2.0

Stiže nam nova Vlada – koliko će se ona baviti digitalizacijom i IT industrijom u Srbiji?

Mnogo je toga urađeno u protekle četiri godine, mahom zbog kontinuiteta prethodne Vlade sa kojim se one pre nje i ne mogu baš pohvaliti. Analiziramo koje su to stvari koje bi se mogle naći u novom ekspozeu, a koje se tiču digitalizacije i IT industrije u Srbiji.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Pobednici OTP Generator konkursa Zanateria i Your Pet World otkrivaju dalje svoje poslovne planove

Pre nešto više od nedelju dana završen je još jedan Generator Gamechanger konkurs, ovaj put u 'online' izdanju. Žiri je i ove godine izabrao najbolje digitalne projekte, a njihove priče vam otkrivamo u nastavku.

Internet marketing

Budućnost digitalnog marketinga se ‘kladi’ na mlade ljude – i zato pazite kako birate praktikante

Da li zaista mladima više nije toliko sexy raditi u marketing agencijama ili situacija nije toliko tragična kakvom je predstavljaju?

Startapi i poslovanje

Kanadski startap Autoklose sa kancelarijama u Beogradu akviziran od strane kompanije VanillaSoft

Autoklose nastaviće svoje poslovanje kao deo kompanije VanillaSoft, jedne od vodećih 'sales engagement' tehnoloških kompanija na svetu.

Startapi i poslovanje

LearnUpon sa kancelarijama u Beogradu osigurao $56 miliona investicije

LearnUpon, kompanija koja u Beogradu zapošljava preko 40 developera, osigurala je manjinsku investiciju od 56 miliona dolara od kompanije za globalni rast Summit Partners.

Gaming

Gejming studio Miracle Dojo ušao u svet gejmifikacije likova igrom PopStar Adventure – glavni junak je Željko Joksimović

Miracle Dojo, beogradski gejming studio, uspešno je objavio svoju drugu video igru - PopStar Adventure. Ovaj poduhvat realizovan je u saradnji sa producentom i pevačem Željkom Joksimovićem, o čemu smo razgovarali sa osnivačem ovog studija. 

Kultura 2.0

Spotify imenovao Httpool kao ekskluzivnog zastupnika za oglasna rešenja na Balkanu

Ova agencija biće na raspolaganju brendovima iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Severne Makedonije, Crne Gore, Albanije i BiH koji žele da se oglašavaju na platformi Spotify.