Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Dizajner Slavimir Stojanović Futro objašnjava zašto je domaćim kompanijama proces rebrendiranja obično jeftin PR, kakvu ulogu konzistentnost ima u tom procesu, ali i kako firme mogu da izbegnu te greške.

Početkom godine Mastercard i Slack, u skladu sa svojom strategijom rebrendiranja, promenili su vizuelne identitete i podsetili nas na to da rebrendiranje jedne globalne kompanije nije nimalo naivna stvar.

Naravno, taj proces biće mnogo lakši ukoliko ste već uspeli da postanete brend, a ako niste, Netokracijin sagovornik, dizajner Slavimir Stojanović Futro, objašnjava da je sprovođenje politike ispunjenih obećanja prvi korak ka tome.

Sledeći koraci, pak, zavise od mnogo faktora, dodaje Futro, ali jedan od najvažnijih je komunikacija:

Ukoliko je sve spakovano u logičan, prirodan i iskren niz komunikacijskih aktivnosti, svi su izgledi da će ta kompanija postati brend. Dakle, isključivo od nje zavisi koliko, kako i u šta će ulagati na svom putu razvoja. Naravno, nije garantovano da će kompanija koja je postala brend uspeti da održi taj nivo i nastaviti sa pozitivnim finansijskim poslovanjem, ali su šanse daleko veće ako ste brend.

A kada ste brend, mnogo je lakše da se rebrendirate.

Kako postaviti strategiju za rebrendiranje – od čega krenuti?

Slavimir: Od istine. Ukoliko se u procesu analize ne otkrije ni jedna čestica istine o brendu, ništa za šta bi u daljoj komunikaciji kompanija mogla da se uhvati, onda od tog posla nema ništa.

Međutim, svaka iole uspešna kompanija ima u sebi neke pozitivne elemente karaktera koji, ako se uspešno prepoznaju, mogu postati gradivno tkivo za formiranje i unapređenje brenda. Ako govorite istinu, ako ste iskreni, otvoreni i spremni na dijalog, male su šanse da vas tržište neće voleti. Najvažnije je otkriti istinu u koju veruju svi zaposleni i koja će se logično sprovoditi kroz komunikaciju i van kompanije.

Koje greške prilikom rebrendiranja kompanije najčešće prave?

Slavimir: Konzistentnost je najveći neprijatelj ove sredine, ljudi se često unervoze, zasvrbi ih istorija, pa krenu da menjaju put i pravac više impulsivno iz dosade, jer nikad nisu videli istorijske rezultate konzistentnosti ovde kod nas. Zbog takvog karaktera podneblja od suštinske je važnosti biti čvrsto za kormilom, ne menjati pravac i ponavljati beskonačno istu vežbu istine, dok istine u komunikaciji uopšte ima.

Sa druge strane, promena kojoj se teži mora prvenstveno da se desi iznutra. Ukoliko to nije slučaj, najčešće se dešava da je to jednokratna šminkersko-površinska intervencija na vizuelnom planu koja za trenutak bljesne na tržištu, sa jakim PR efektom, ali sa slabim ukupnim dometom.

Najbolji rezultati se postižu ukoliko je klijent potpuno svestan unutrašnjih potreba da se redizajnira, a to obično diktira tržište u kombinaciji sa vizijom i misijom kompanije. Redizajn vizuelnog identiteta je, pogotovo kada je reč o velikim organizacijama, veoma skupa odluka koja mora biti deo precizno određene i usaglašene strategije ukupnog pojavljivanja kompanije na tržištu. Čest je slučaj da kada se jednom donese logično utemeljena odluka o redizajnu, kompanija i njeni zaposleni počnu nesvesno da menjaju svoje navike, ponašanja i poslovnu praksu na bolje kao deo talasa pozitivnih promena.

Koje se najvažnije smernice moraju pratiti prilikom tog procesa – sa dizajnerske i biznis strane?

Slavimir: Najvažnija smernica je ne skretati sa zacrtanog puta, kao i u privatnom životu. Lutanje je ponekada korisno, kao eksperiment, ali odnosi dragoceno vreme. Naravno, od velikog značaja je da taj put bude popločan već pomenutom istinom.

Da li su na domaćem tržištu takvi potezi češće besplatan ‘press pull’ ili zaista deo strategije?

Slavimir: Nažalost, kod nas su takvi zahvati najčešće jeftin i kratkoročan PR, ali to je presek opšteg stanja u našem društvu gde se već nekoliko decenija živi od danas do sutra, bez dugoročnih planova. Naravno, ima svetlih primera gde je redizajn deo komunikacijske strategije utemeljen na višegodišnjem planiranju poslovanja.

Moje iskustvo, kako sa malim i srednjim kompanijama, tako i sa onim najvećim, praktično liderima na ovom tržištu, je da sve zavisi od talenta i sposobnosti pojedinaca u tim kompanijama koji svojom vizijom i upornošću uspevaju da izguraju tako velike i važne projekte kao što je rebrendiranje ili redizajn vizuelnog identiteta.

Jednom kada se odluka o takvim projektima donese na vrhu kompanije, od presudnog značaja je inspiracija, nadahnuće i istrajnost srednjeg menadžmenta da te projekte kompletira na najbolji način. To znači da je najvažnija njihova identifikacija sa projektom. Ukoliko niko ne živi za projekat redizajna, taj projekat je osuđen na propast, jer on u svojoj prirodi nosi promenu, a ljudi se promene plaše.

Kakav bi odnos klijent-dizajner u tom procesu trebalo da bude?

Slavimir: Ukoliko oni nisu perfektno usaglašeni, svi su izgledi da će negde u procesu doći do kuršlusa. Takođe, to su dve različite prirode suprotstavljene u zajedničkom procesu. Jedna je kreativna, a druga pragmatična.

Najbolji rezultati se postižu kada se uspostavi optimalna ravnoteža razumevanja ovih različitih karaktera. Ukoliko dizajner ne uđe u kožu svojih klijenata, ukoliko nema sposobnost da tržišnu realnost vidi njihovim očima, njegova kreativnost će onda biti u službi sopstvene promocije, a ne u službi unapređivanja klijentovog prisustva na tržištu. Dakle, klijent će se opustiti samo ako vidi da je u sigurnim rukama. Baš kao kod dobrog doktora.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti.