Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Dizajner Slavimir Stojanović Futro objašnjava zašto je domaćim kompanijama proces rebrendiranja obično jeftin PR, kakvu ulogu konzistentnost ima u tom procesu, ali i kako firme mogu da izbegnu te greške.

Početkom godine Mastercard i Slack, u skladu sa svojom strategijom rebrendiranja, promenili su vizuelne identitete i podsetili nas na to da rebrendiranje jedne globalne kompanije nije nimalo naivna stvar.

Naravno, taj proces biće mnogo lakši ukoliko ste već uspeli da postanete brend, a ako niste, Netokracijin sagovornik, dizajner Slavimir Stojanović Futro, objašnjava da je sprovođenje politike ispunjenih obećanja prvi korak ka tome.

Sledeći koraci, pak, zavise od mnogo faktora, dodaje Futro, ali jedan od najvažnijih je komunikacija:

Ukoliko je sve spakovano u logičan, prirodan i iskren niz komunikacijskih aktivnosti, svi su izgledi da će ta kompanija postati brend. Dakle, isključivo od nje zavisi koliko, kako i u šta će ulagati na svom putu razvoja. Naravno, nije garantovano da će kompanija koja je postala brend uspeti da održi taj nivo i nastaviti sa pozitivnim finansijskim poslovanjem, ali su šanse daleko veće ako ste brend.

A kada ste brend, mnogo je lakše da se rebrendirate.

Kako postaviti strategiju za rebrendiranje – od čega krenuti?

Slavimir: Od istine. Ukoliko se u procesu analize ne otkrije ni jedna čestica istine o brendu, ništa za šta bi u daljoj komunikaciji kompanija mogla da se uhvati, onda od tog posla nema ništa.

Međutim, svaka iole uspešna kompanija ima u sebi neke pozitivne elemente karaktera koji, ako se uspešno prepoznaju, mogu postati gradivno tkivo za formiranje i unapređenje brenda. Ako govorite istinu, ako ste iskreni, otvoreni i spremni na dijalog, male su šanse da vas tržište neće voleti. Najvažnije je otkriti istinu u koju veruju svi zaposleni i koja će se logično sprovoditi kroz komunikaciju i van kompanije.

Koje greške prilikom rebrendiranja kompanije najčešće prave?

Slavimir: Konzistentnost je najveći neprijatelj ove sredine, ljudi se često unervoze, zasvrbi ih istorija, pa krenu da menjaju put i pravac više impulsivno iz dosade, jer nikad nisu videli istorijske rezultate konzistentnosti ovde kod nas. Zbog takvog karaktera podneblja od suštinske je važnosti biti čvrsto za kormilom, ne menjati pravac i ponavljati beskonačno istu vežbu istine, dok istine u komunikaciji uopšte ima.

Sa druge strane, promena kojoj se teži mora prvenstveno da se desi iznutra. Ukoliko to nije slučaj, najčešće se dešava da je to jednokratna šminkersko-površinska intervencija na vizuelnom planu koja za trenutak bljesne na tržištu, sa jakim PR efektom, ali sa slabim ukupnim dometom.

Najbolji rezultati se postižu ukoliko je klijent potpuno svestan unutrašnjih potreba da se redizajnira, a to obično diktira tržište u kombinaciji sa vizijom i misijom kompanije. Redizajn vizuelnog identiteta je, pogotovo kada je reč o velikim organizacijama, veoma skupa odluka koja mora biti deo precizno određene i usaglašene strategije ukupnog pojavljivanja kompanije na tržištu. Čest je slučaj da kada se jednom donese logično utemeljena odluka o redizajnu, kompanija i njeni zaposleni počnu nesvesno da menjaju svoje navike, ponašanja i poslovnu praksu na bolje kao deo talasa pozitivnih promena.

Koje se najvažnije smernice moraju pratiti prilikom tog procesa – sa dizajnerske i biznis strane?

Slavimir: Najvažnija smernica je ne skretati sa zacrtanog puta, kao i u privatnom životu. Lutanje je ponekada korisno, kao eksperiment, ali odnosi dragoceno vreme. Naravno, od velikog značaja je da taj put bude popločan već pomenutom istinom.

Da li su na domaćem tržištu takvi potezi češće besplatan ‘press pull’ ili zaista deo strategije?

Slavimir: Nažalost, kod nas su takvi zahvati najčešće jeftin i kratkoročan PR, ali to je presek opšteg stanja u našem društvu gde se već nekoliko decenija živi od danas do sutra, bez dugoročnih planova. Naravno, ima svetlih primera gde je redizajn deo komunikacijske strategije utemeljen na višegodišnjem planiranju poslovanja.

Moje iskustvo, kako sa malim i srednjim kompanijama, tako i sa onim najvećim, praktično liderima na ovom tržištu, je da sve zavisi od talenta i sposobnosti pojedinaca u tim kompanijama koji svojom vizijom i upornošću uspevaju da izguraju tako velike i važne projekte kao što je rebrendiranje ili redizajn vizuelnog identiteta.

Jednom kada se odluka o takvim projektima donese na vrhu kompanije, od presudnog značaja je inspiracija, nadahnuće i istrajnost srednjeg menadžmenta da te projekte kompletira na najbolji način. To znači da je najvažnija njihova identifikacija sa projektom. Ukoliko niko ne živi za projekat redizajna, taj projekat je osuđen na propast, jer on u svojoj prirodi nosi promenu, a ljudi se promene plaše.

Kakav bi odnos klijent-dizajner u tom procesu trebalo da bude?

Slavimir: Ukoliko oni nisu perfektno usaglašeni, svi su izgledi da će negde u procesu doći do kuršlusa. Takođe, to su dve različite prirode suprotstavljene u zajedničkom procesu. Jedna je kreativna, a druga pragmatična.

Najbolji rezultati se postižu kada se uspostavi optimalna ravnoteža razumevanja ovih različitih karaktera. Ukoliko dizajner ne uđe u kožu svojih klijenata, ukoliko nema sposobnost da tržišnu realnost vidi njihovim očima, njegova kreativnost će onda biti u službi sopstvene promocije, a ne u službi unapređivanja klijentovog prisustva na tržištu. Dakle, klijent će se opustiti samo ako vidi da je u sigurnim rukama. Baš kao kod dobrog doktora.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Startapi i poslovanje

Tumačenje Testa samostalnosti: Ko ga primenjuje, kada i nad kim?

U srpskoj IT zajednici se intenzivno vodi diskusija u vezi načina primene Testa samostalnosti, a u okviru koje su se javile brojne nedoumice. Ovaj tekst razrešava neke od njih.

Propustili ste

Društvene mreže

Twitter: Ukinuli smo više od 8.500 naloga iz Srbije zbog organizovanog promovisanja predsednika Srbije

Pored hiljada korisničkih naloga koje je ova društvena mreža ukinula iz različitih zemalja, nalaze se i oni iz Srbije. Jedan od razloga za ovaj potez jeste promovisanje političkih partija i ličnosti, kao i narušavanje pravila ponašanja.

Startapi i poslovanje

Šta dolazak App Store prodavnice u Srbiju znači za domaće developere i korisnike?

Srbija je, nakon dugog čekanja, konačno dobila svoj App Store, a mi smo odlučili da analiziramo koje konkretne benefite i prednosti ova prodavnica donosi lokalnim developerima.

Kultura 2.0

Na portalu eZdravlje možete uraditi test samoprocene na COVID-19

Test samoprocene na virus COVID-19 počeo je da radi i u Srbiji.

Novost

ICT Hub pokrenuo novu online eHUB platformu za deljenje poslovnih znanja i iskustva

U cilju prilagođavanja novonastalim okolnostima, ICT Hub je lansirao online platformu za razmenu znanja o inovacijama, dizajnu poslovnih modela i transformaciji poslovanja - pod nazivom eHUB.

Startapi i poslovanje

5 milijardi evra vredan ekonomski paket upravo je predstavljen

Vlada Srbije upravo je predstavila niz ekonomskih mera u cilju očuvanja privrede zbog pandemije korona virusa.

Tehnologija

Kako naručiti hranu putem Interneta – vodič za vaše roditelje, bake i deke

Naručivanje hrane putem Interneta nikada nije bilo lakše, ali se naši roditelji i stariji ukućani verovatno do sada nisu susreli sa tim procesom. Ne brinite, imamo rešenje.