Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Kako uspešno rebrendirati kompaniju i izbeći jeftin i kratkoročan PR?

Dizajner Slavimir Stojanović Futro objašnjava zašto je domaćim kompanijama proces rebrendiranja obično jeftin PR, kakvu ulogu konzistentnost ima u tom procesu, ali i kako firme mogu da izbegnu te greške.

Početkom godine Mastercard i Slack, u skladu sa svojom strategijom rebrendiranja, promenili su vizuelne identitete i podsetili nas na to da rebrendiranje jedne globalne kompanije nije nimalo naivna stvar.

Naravno, taj proces biće mnogo lakši ukoliko ste već uspeli da postanete brend, a ako niste, Netokracijin sagovornik, dizajner Slavimir Stojanović Futro, objašnjava da je sprovođenje politike ispunjenih obećanja prvi korak ka tome.

Sledeći koraci, pak, zavise od mnogo faktora, dodaje Futro, ali jedan od najvažnijih je komunikacija:

Ukoliko je sve spakovano u logičan, prirodan i iskren niz komunikacijskih aktivnosti, svi su izgledi da će ta kompanija postati brend. Dakle, isključivo od nje zavisi koliko, kako i u šta će ulagati na svom putu razvoja. Naravno, nije garantovano da će kompanija koja je postala brend uspeti da održi taj nivo i nastaviti sa pozitivnim finansijskim poslovanjem, ali su šanse daleko veće ako ste brend.

A kada ste brend, mnogo je lakše da se rebrendirate.

Kako postaviti strategiju za rebrendiranje – od čega krenuti?

Slavimir: Od istine. Ukoliko se u procesu analize ne otkrije ni jedna čestica istine o brendu, ništa za šta bi u daljoj komunikaciji kompanija mogla da se uhvati, onda od tog posla nema ništa.

Međutim, svaka iole uspešna kompanija ima u sebi neke pozitivne elemente karaktera koji, ako se uspešno prepoznaju, mogu postati gradivno tkivo za formiranje i unapređenje brenda. Ako govorite istinu, ako ste iskreni, otvoreni i spremni na dijalog, male su šanse da vas tržište neće voleti. Najvažnije je otkriti istinu u koju veruju svi zaposleni i koja će se logično sprovoditi kroz komunikaciju i van kompanije.

Koje greške prilikom rebrendiranja kompanije najčešće prave?

Slavimir: Konzistentnost je najveći neprijatelj ove sredine, ljudi se često unervoze, zasvrbi ih istorija, pa krenu da menjaju put i pravac više impulsivno iz dosade, jer nikad nisu videli istorijske rezultate konzistentnosti ovde kod nas. Zbog takvog karaktera podneblja od suštinske je važnosti biti čvrsto za kormilom, ne menjati pravac i ponavljati beskonačno istu vežbu istine, dok istine u komunikaciji uopšte ima.

Sa druge strane, promena kojoj se teži mora prvenstveno da se desi iznutra. Ukoliko to nije slučaj, najčešće se dešava da je to jednokratna šminkersko-površinska intervencija na vizuelnom planu koja za trenutak bljesne na tržištu, sa jakim PR efektom, ali sa slabim ukupnim dometom.

Najbolji rezultati se postižu ukoliko je klijent potpuno svestan unutrašnjih potreba da se redizajnira, a to obično diktira tržište u kombinaciji sa vizijom i misijom kompanije. Redizajn vizuelnog identiteta je, pogotovo kada je reč o velikim organizacijama, veoma skupa odluka koja mora biti deo precizno određene i usaglašene strategije ukupnog pojavljivanja kompanije na tržištu. Čest je slučaj da kada se jednom donese logično utemeljena odluka o redizajnu, kompanija i njeni zaposleni počnu nesvesno da menjaju svoje navike, ponašanja i poslovnu praksu na bolje kao deo talasa pozitivnih promena.

Koje se najvažnije smernice moraju pratiti prilikom tog procesa – sa dizajnerske i biznis strane?

Slavimir: Najvažnija smernica je ne skretati sa zacrtanog puta, kao i u privatnom životu. Lutanje je ponekada korisno, kao eksperiment, ali odnosi dragoceno vreme. Naravno, od velikog značaja je da taj put bude popločan već pomenutom istinom.

Da li su na domaćem tržištu takvi potezi češće besplatan ‘press pull’ ili zaista deo strategije?

Slavimir: Nažalost, kod nas su takvi zahvati najčešće jeftin i kratkoročan PR, ali to je presek opšteg stanja u našem društvu gde se već nekoliko decenija živi od danas do sutra, bez dugoročnih planova. Naravno, ima svetlih primera gde je redizajn deo komunikacijske strategije utemeljen na višegodišnjem planiranju poslovanja.

Moje iskustvo, kako sa malim i srednjim kompanijama, tako i sa onim najvećim, praktično liderima na ovom tržištu, je da sve zavisi od talenta i sposobnosti pojedinaca u tim kompanijama koji svojom vizijom i upornošću uspevaju da izguraju tako velike i važne projekte kao što je rebrendiranje ili redizajn vizuelnog identiteta.

Jednom kada se odluka o takvim projektima donese na vrhu kompanije, od presudnog značaja je inspiracija, nadahnuće i istrajnost srednjeg menadžmenta da te projekte kompletira na najbolji način. To znači da je najvažnija njihova identifikacija sa projektom. Ukoliko niko ne živi za projekat redizajna, taj projekat je osuđen na propast, jer on u svojoj prirodi nosi promenu, a ljudi se promene plaše.

Kakav bi odnos klijent-dizajner u tom procesu trebalo da bude?

Slavimir: Ukoliko oni nisu perfektno usaglašeni, svi su izgledi da će negde u procesu doći do kuršlusa. Takođe, to su dve različite prirode suprotstavljene u zajedničkom procesu. Jedna je kreativna, a druga pragmatična.

Najbolji rezultati se postižu kada se uspostavi optimalna ravnoteža razumevanja ovih različitih karaktera. Ukoliko dizajner ne uđe u kožu svojih klijenata, ukoliko nema sposobnost da tržišnu realnost vidi njihovim očima, njegova kreativnost će onda biti u službi sopstvene promocije, a ne u službi unapređivanja klijentovog prisustva na tržištu. Dakle, klijent će se opustiti samo ako vidi da je u sigurnim rukama. Baš kao kod dobrog doktora.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Kultura 2.0

Ko je vaš Mesija na razmućivanje?

Kada ste prvi put shvatili da ste matori? Ja pre nekih 5-6 godina, tada u kasnim dvadesetim.

Digitalni mediji

Valjda niste zaboravili na TikTok jer ova aplikacija upravo menja način na koji konzumiramo digitalni sadržaj

Aplikacija TikTok otklanja iluziju o tome kako je bilo koji korisnik društvenih mreža tu da odlučuje i aktivno bira – to umesto njega u potpunosti radi aplikacija. Znači li to da dolazi novo doba za društvene mreže?

Propustili ste

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Netokracija

Kako da unapredite korisničko iskustvo svojih klijenata? Saznajte na ‘Customer Experience’ konferenciji!

Bavite se korisničkim iskustvom ili podrškom, marketingom, IT-jem ili vas jednostavno zanima digitalna transformacija? Netokracijina Customer Experience konferencija u Zagrebu je pravo mesto za vas!

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

U kojoj meri sarađuju domaće kompanije i startapi?

Uoči predstojeće Webiz edukacije u Novom Sadu, razgovaramo sa učesnicima panela o saradnji kompanija i startapa. Kako taj odnos izgleda danas i može li se unaprediti?

Mobilno

Societe Generale Srbija i Mastercard lansirali mCard – uslugu plaćanja mobilnim telefonom na POS terminalima

Societe Generale Srbija lansirala je u petak mCard - uslugu koja omogućava beskontaktno plaćanje pametnim telefonom na svim POS terminalima u zemlji i inostranstvu gde se prihvataju Mastercard beskontaktne platne kartice.

Startapi i poslovanje

Vukan Simić (FishingBooker): Svaki dan na posao dolazi 80 ljudi koji veruju u ono što stvaramo – to je naš najveći uspeh

Sa Vukanom Simićem razgovarali smo o putu koji je prošao FishingBooker, jedan od najpoznatijih domaćih startapa i servis koji se bavi rezervacijom pecaroških tura svuda u svetu.