Šta IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima?

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

O procesima izvršavanja instant plaćanja IPS QR kodovima na prodajnim mestima pisali smo pre nekoliko meseci, a očekivanja da trgovci u Srbiji svojim kupcima ponude uslugu plaćanja putem mobilnih telefona su sve veća.

Veliki potencijal za upotrebu ovog načina plaćanja, pored velikih trgovaca, naročito će imati mali trgovci koji do sada nisu omogućavali plaćanje platnim karticama zbog visokih troškova (npr. pružaoci zanatskih i ugostiteljskih usluga, trgovci koji svoju robu prodaju na pijaci).

Još jedna bitna stvar koju treba napomenuti u ovom digitalnom obliku plaćanja jeste da se ovde radi o novčanoj komunikaciji između kupca i trgovca. Naime, to znači da su jedini posrednici u ovom slučaju banke, te se sama transakcija izvršava direktno sa računa na račun, nasuprot platnim karticama.

Otuda u razgovoru sa predstavnicima Narodne banke Srbije i ljudima koji su učestvovali u implementaciji ovog sistema instant plaćanja u većim trgovinskim lancima, analiziramo sve prednosti ovog procesa naplate. Uz to, dotakli smo se detaljnije o metodama uvođenja IPS QR kodova za veće i manje trgovce i šta bi oni u tom slučaju trebalo da ispune od uslova.

Instant plaćanje ima mnoge prednosti – jedno od njh i brza uplata na račun trgovca

Svaki trgovac koji želi da omogući svojim potrošačima plaćanje putem IPS QR koda, treba da se obrati banci koja pruža usluge prihvatanja instant plaćanja na prodajnim mestima.

Sa druge strane, banke koje se bave prihvatanjem platnih kartica u obavezi su da ponude i uslugu prihvatanja instant plaćanja na prodajnom mestu (11 banaka), s tim da pojedine banke nude tehničko-tehnološko rešenje za oba metoda, a pojedine samo za jedan metod.

Postoje dve vrste plaćanja IPS QR kodovima koje korisnik može da upotrebi na prodajnom mestu koristeći svoj mobilni telefon. To su IPS Pokaži i IPS Skeniraj.

Iz NBS-a za Netokraciju ističu da su načini primene instant plaćanja na prodajnim mestima trgovaca različiti. Međutim, šta to tačno znači?

Naime, postoji opcija da trgovac, ako ima tehničkih mogućnosti, razvije sopstveno aplikativno rešenje na npr. svojim kasama u saradnji sa bankom prihvatiocem. Ovde se upravo misli na velike trgovinske lance i trgovce koji imaju intenzivan promet potrošača i kod kojih svako zadržavanje na naplatnom mestu utiče na neefikasnost izvršavanja plaćanja.

U tom slučaju je preporuka da se trgovac opredeli za metod „IPS pokaži“ jer se to rešenje u ovakvim slučajevima pokazalo kao najefikasnije. Iz NBS pojašnjavaju ovaj proces:

Na ovaj način, implementacija kod trgovca je moguća na infrastrukturi odvojenoj od one koju koristi za plaćanje platnim karticama, čime se obezbeđuje vrlo važna stvar: da dve infrastrukture budu „back-up“ jedna drugoj, odnosno da u slučaju eventualnih problema na jednoj (npr. nemogućnost plaćanja platnim karticama na POS terminalu), korisnicima bude dostupna druga infrastruktura koja daje mogućnost izvršavanja plaćanja drugim platnim instrumentom (npr. instant plaćanje aplikacijom za mobilno bankarstvo).

U nastavku, potrebno je obratiti pažnju na jednu važnu podelu koju treba da imaju na umu svi trgovci kada je u pitanju integracija sistema instant plaćanja kao što je IPS QR kod.

Trgovci koji nemaju i ne žele da koriste POS terminale

Trgovci koji spadaju u ovu grupu i koji nemaju tehničkih mogućnosti da razvijaju sopstvena rešenja za prihvatanje instant plaćanja na svojim kasama, prihvataće instant plaćanja na svojim prodajnim mestima putem mobilne aplikacije koju je moguće instalirati na mobilnom telefonu ili drugom mobilnom uređaju (trenutno više banaka priprema mobilne aplikacije za trgovce), što prema informacijama iz NBS-a podrazumeva sledeće:

Trgovcima koji na ovaj način implementiraju uslugu instant plaćanja IPS QR kodom nisu potrebni posebni čitači IPS QR kodova već je kroz samu aplikaciju i mobilni uređaj omogućeno čitanje istih. Navedeni način primene instant plaćanja na prodajnom mestu je veoma efikasan i poželjan metod za trgovce kojima je do sada bilo skupo da ulože sredstva u infrastrukturu za prihvatanje platnih kartica.

Na ovaj način vrlo jednostavno mogu svojim kupcima da ponude i ovaj vid plaćanja umesto gotovine, čime doprinose unapređenju svoje prodaje i potencijalnom povećanju prometa uz niže troškove nego kod prihvatanja platnih kartica.

Trgovci sa POS terminalima

Takođe, trgovci koji imaju POS terminale, u saradnji sa bankom prihvatiocem mogu se opredeliti da implementiraju i funkciju instant plaćanja IPS QR kodom upravo na tim terminalima, s tim da za metod „IPS pokaži“ trgovac mora imati 2D/3D čitače QR kodova.

To znači da u slučaju opredeljenja za metod „IPS skeniraj“ na POS terminalu, trgovac treba da vodi računa o uticaju spoljašnjih faktora na efikasnost izvršavanja plaćanja (osvetljenje prostorije, kvalitet kamere na mobilnom telefonu, laka dostupnost POS terminala platiocu za skeniranje i sl.). Sve ovo može dodatno da uspori plaćanje na naplatnom mestu trgovaca, i to naročito kod onih koji imaju intenzivan promet potrošača, a neefikasnost modela može da dovede do toga da Narodna banka Srbije ne odobri upotrebu u konkretnom slučaju:

Narodna banka Srbije, u skladu sa zakonom, vodi računa o sigurnom i efikasnom obavljanju plaćanja. Trgovci treba da poštuju uslove za prihvatanje instant plaćanja na prodajnom mestu koje im, u skladu s propisima i pravilima rada IPS platnog sistema Narodne banke Srbije, prihvatioci utvrde i na taj način obezbede sigurno, a naročito efikasno izvršavanje ovih plaćanja na svojim prodajnim mestima.

Iz pomenute državne finansijske institucije navode da imaju za cilj da se instant plaćanja na prodajnim mestima uz upotrebu IPS QR koda što više koriste u svakodnevnim plaćanjima i shodno tom cilju razvijaju moguća rešenja i dodatne usluge za instant plaćanje.

Pomenuto instant plaćanje je pre svega sigurno i jednostavno za kupce, dok sa druge strane trgovcima omogućava direktan prenos novca u realnom vremenu.

U sklopu tih aktivnosti, kako dodaju iz NBS-a za Netokraciju, trenutno se testiraju rešenja za plaćanje IPS QR kodom na Internetu, gde trgovci koji se bave web prodajom dobijaju mogućnost da primene plaćanje IPS QR kodom, što će svakako doprineti značajnom porastu upotrebe ovog instrumenta plaćanja online.

Što se tiče trgovaca koji se bave Internet prodajom, u saradnji sa bankom prihvatiocem mogu da unaprede uslugu tako što će kupcima omogućiti plaćanje na svom Internet prodajnom mestu IPS QR kodom. Za ovu vrstu plaćanja koristi se metod „IPS skeniraj“, kod kojeg kupac svojom aplikacijom mobilnog bankarstva skenira generisani IPS QR kod prikazan na web strani prodavca.

Prednosti instant plaćanja su mnogobrojna – i za trgovce i za korisnike

Kako bismo nešto više saznali o tome kako izgleda implementacija IPS QR kodova u platni proces jednog trgovinskog lanca sa tehničke strane, razgovarali smo sa Milanom Gambirožom, šefom odeljena za payment processing, Sektor ICT i operativnog poslovanja, pri kompaniji Mercator-S d.o.o.

Milan za Netokraciju već na početku ističe svoj stav da će ovaj vid plaćanja sigurno zauzeti učešće u svakodnevnoj upotrebi, kao i da će svoju punu primenu doživeti 2022. godine, jer ima još banaka koje nisu uspele da dobiju dozvolu za upgrade svoje mBanking aplikacije u produkciji.

Između ostalog, dotakli smo se i teme koliko je zapravo sa tehničke strane uvođenje IPS QR kodova bilo izazovno za njega i njegov tim, kao i šta sve jedan manji ili veći trgovac treba da urade kako bi omogućili ovaj način instant plaćanja. Milan nam je ovaj proces detaljno objasnio, uz osvrt da isti ume da bude izuzetno složen i izazovan, s obzirom da je potpuno novi način plaćanja u pitanju:

Imali smo sve tehničke preduslove za primenu ovakvog načina plaćanja: online naplatna mesta, kvalitetna mrežna infrastruktura, na svim kasama su povezani 2D čitači (pre četiri godine su postavljeni), koji omogućavaju očitavanje IPS QR koda, što je rezultovalo dobrim rešenjem. Nakon analize tehničkih uslova i odabira metode plaćanja, usledio je razvoj transakcionog servera na strani trgovca, povezivanje sa bankom prihvatiocem i početna testiranja.

Na naplatnom mestu se barkod čitačem očitava IPS QR kod kupca i rutira na banku prihvatioca transakcije. Odgovor banke o uspešnosti transakcije se štampa na nefiskalnom isečku naplatnog mesta. IPS Pokaži je metod koji trgovcu omogućava da rutira transakciju na željenu banku. Sve je rađeno po standardu, koji je propisala NBS.

U nastavku razgovora, Milan nam je otkrio i da je razvijen i sistem naplate režijskih troškova, kako očitavanjem 1D koda (jednodimenzionalan kod, kao što je barkod), tako i sada očitavanjem standardizovanog QR koda (2D, tačnije dvodimenzionalnog)- što predstavlja dodatni benefit na naplatnom mestu trgovca i punu primenu eksploatacije QR koda prilikom plaćanja, otkriva nam naš sagovornik.

Potrebno je dodati, kako kaže Gambiroža, da veliki trgovci imaju mogućnost da se odluče na ovakav korak, dok je malim trgovcima svakako rešenje upotreba nekog od već razvijenih rešenja, koje banke i vendori nude. Naš sagovornik dodaje da je potrebno da svako od trgovaca dobro razmotri više rešenja i da na kraju analizom donese pravu odluku za uvođenje ovog načina prihvata platnih transakcija koji se na primeru Merkator-S-a pokazao ka prava odluka:

Svakog dana se beleže uspešne transakcije u našim prodajnim mestima. Od momenta puštanja prihvata novog načina plaćanja, broj transakcija se uvećava. Za dalji rast je jako bitna činjenica da sve banke moraju da implementiraju u svoje mBanking aplikacije ovu vrstu plaćanja u produkciji.

Naš sagovornik ističe da je korisničko iskustvo veoma pozitivno, jer je u pitanju brzo i efikasno plaćanje beskontaktnim načinom, a za kupovinu je potreban samo mobilni telefon. Milan kaže da je ovaj projekat bio izuzetno važan za dalji tok razvoja elektronskog plaćanja u Republici Srbiji, kao i da je njegovom timu u integraciji ovog rešenja pomogao stručan tim NBS-a, koji je zajedno sa Bankom Poštanskom Štedionicom, kao prihvatiocem IPS QR transakcija realizovao ovaj projekat:

Veoma je važna činjenica da su trgovci od starta bili uključeni u razgovore prilikom razvoja ovog bitnog projekta, što se pokazalo kao odlična odluka NBS, jer nam ranije nije bila ovakva praksa prilikom razvoja nekog od modela plaćanja. U vremenima kada je savremena tehnologija dostigla visok stepen razvijenosti nezamisliv je bilo kakav dalji kvalitetan razvoj bez svih aktivnih činilaca u državi, koja želi napredak.

Zaključivši ovu analizu, Milan napominje da će IPS QR kodovi u narednom periodu doneti brojne benefite kako za korisnike, tako i za trgovce. Samo neki od tih benefita jeste uvođenje jednog standardizovanog načina plaćanja na teritoriji cele države, brza izvršavanja transakcija, direktan prenos novca na račun trgovca u realnom vremenu.

Osim toga, ovaj vid naplate bi omogućio i punu eksploataciju postojeće infrastrukture, usmeravanje toka transakcija ka željenoj banci, što daje kontrolu troškova, kao i upravljanje tokom transakcije od potrošača do krajnje realizacije.


Ostavi komentar

  1. Miloš Bošković

    Miloš Bošković

    15. 5. 2020. u 15:28 Odgovori

    Probao sam IPS u Idei i sve je prošlo bez problema. Ipak…
    Uvideo sam da mi je mnogo brži i komforniji PayPass beskontaktno plaćanje, nego preko QR koda.

    Za PayPass je proces:
    1. Kažem „plaćam karticom“
    2. Kasir nešto uradi na kasi
    3. Dodirnem karticom POS

    Za QR je proces:
    1. Kažem „plaćam QR-om“
    2. Kasir nešto uradi na kasi (ali to traje dosta duže nego u slučaju PayPass-a)
    3. Ja:
    a) otvaram aplikaciju na telefonu
    b) biram „pošalji kod“
    c) ukucavam PIN
    d) pokazujem telefon
    4. Kasir očitava kod

    Poenta je da je drugi proces zakomplikovan trajanjem radnje na kasi, plus mojim šetanjem kroz svoj telefon dok ne dobijem QR kod. Banke su previše zakomplikovale korake do dobijanja koda na ekranu.

    Imajući to u vidu, nemam nikakvu prednost da na ovim prodajnim mestima koristim IPS. Za druge situacije će biti super (plaćanje računa, očitavanje prilikom web kupovine), ali za ovaj konkretan scenario, ne baš.

  2. Slatka

    Slatka

    23. 5. 2020. u 00:04 Odgovori

    Neminovno je da se novo upoređuje sa starim koje živi dugi niz godina (čitaj kartice)
    Sa druge strane, čini mi se neopravdanim porediti ove dve vrste plaćanja jer sam jasno shvatila da im je priroda različita, o tome posle, ali svakako šta je to briga platioca. Analizirajući korake shvatićete da sam ipak dala prednost instant plaćanju i to uzimajući u obzir sve info koje sam dobila ali to je moje mišljenje. Meni je izgledalo ovako:
    1. Prilazim kasi.. pretpostavka je u sadašnje vreme realna, telefon mi je u ruci ili potpuno pri ruci jer četujem da se ne dosađujem u redu i to parče tehnike je postalo sastavni deo mene i uvek mi je blizu. Novčanik mi je u tašni, ne vidim da bi mogao biti negde drugde. Početna postavka za koju mislim da je realna daje naznake al nema veze ajde dalje,

    2. Kasirka skenira proizvode završi i pita kako plaćam.. Kažem karticom uz pretpostavku da nisam izvadila novčanik dok je kasirka skenirala proizvode. I dok ona ipak ima i ovde postupak da sprovede da bih platila karticom, jer mora nešto da odradi na kasi ja:
    1. otvaram tašnu
    2. butam malo da izvučem novčanik
    3. otvaram novčanik,
    4. vadim karticu iz pregrade koje su obično uske,
    5. prislanjam karticu,
    6. vraćam karticu postupke unatraške 4., 3, 2., 1.
    + Ako je iznos preko limita- kasirka me podseti, morate PIN.. hm. kratko prisećanje PINa (da ne pominjem one koji su zaboravili pa više puta pogrešno ukucaju i zadržavaju.
    -gotovo.

    Nema koraka 1 i 2 ako sam izvadila novčanik i izvukla karticu i spremno čekam samo da je prislonim.. nije baš realno.

    Kažem plaćam instantom:
    Korak 0 tel mi je već bio u ruci ili 1. Ako tel. pronalazim u džepu

    Posle par puta plaćanja pošto je sve novo, skontala sam da dok ona sprovodi postupak na kasi ja sprovodim postupak u app i mogu da spremim kod koji traje neko vreme:
    Lošiji scenario tel je bio u džepu.
    2. Ulazim u tel sa pin
    3. Klik na app,
    To je teren kvaliteta app, ne razumem se u tehniku al neke su krajnje spore, a onda sve banke čije sam app videla imaju ips plaćanja na pre-login, to je verovatno bio zahtev NBS
    4.klik na IPS pokaži
    5. face recognition, otisak prsta ili pin, već smo na terenu konkurencije (ja imam PIN) generiše se kod,
    6. Kasirka skenira ( tu im još treba malo više obuke)
    7. Zatvaram app
    8. Gotovo
    Max iznos 300.000 din. Drugar iz banke mi je objasnio da je ovaj kod jednokratan te je to to.. što znači nemam korak unos PIN kao kod kartica.

    Moja percepcija kao platioca same brzine je subjektivna stvar i moje korisničko iskustvo kao neko kome je tel skoro pa uvek u ruci je opet subjektivno.

    Ono što čini razliku je što mi je drugar objasnio pozadinu koja platioca ne zanima ali bogami zanimaće trgovce kod instanta. Novac je kad se izvrši plaćanje odmah na računu trgovca.. svakog dana u par sek. Trgovac može da ih troši, njegove su..
    Ovaj IPS pokaži ovakav kakav je sada na kasi kaže drugar super je za velike, pruža se mogućnost trgovcu za veću automatizaciju knjiženja, ako imaju čitače kodova a imaće zbog deklaracija proizvoda to je to. Naknade vrlo primamljive jer NBS tarife su niske pa banke mogu da ponude bolje uslove. Biće sve to i za manje trgovce.. kao i ips skeniraj gde trgovac generiše jednokratan kod za plaćanje na mob app, tabletu i sl. I e comm.. ips pokaži takođe na mob app.

    Da se ne lažemo, interesantno, osveženje, nešto novo, a vrlo je izvesno razumela sam jasno da će trgovci poprilično gurati ovaj način plaćanja zbog benefita koje imaju a te benefite mogu preneti na kupce jer je trgovcu stalo i tako bude super svima. Platiocima je sve jedno kako će da plate dokle god ne plaćaju neku naknadu a ako dobiju od trgovca popust jer će platiti instant plaćanjem zaboravite na sve one korake iznad i poređenje onda znamo kako ću verovatnije platiti

    A kad smo kod poređenja, objasnio mi je drugar i da kad se kod kartica kaže transakcija izvršava brzo.. transakcije nigde nema.. samo se procesira obećanje i to obećanje da platilac ima para na osnovu čega trgovac daje robu a onda to obećanje može da leti jer ne idu pare. Trgovac će pare dobiti ali posle dva, tri a za praznike.. npr.posle više dana. Kod instanta novac ide odmah i to je ono što čini ovo plaćanje kompleksnijim ali krajnje primamljivim za trgovce.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Milica Čalija: Pokrenuli smo ‘Kupujmo iz Srbije’ jer želimo da mali proizvođači prežive pandemijsku krizu

Akcija 'Kupujmo iz Srbije' pokrenuta je sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju. U tekstu koji sledi, sa inicijatorkom projekta razgovaramo o samoj akciji i daljim koracima za pomoć malim preduzetnicima u Srbiji.

Kultura 2.0

Da li u vreme korona virusa vaše kolege imaju osećaj da vas lakše mogu ‘cimnuti’?

Neprekidni boravak kod kuće kod nekih je promenio način na koji percipiraju dostupnost svojih kolega i njihovo slobodno vreme - jer, zašto da im ne pošaljemo poruku ili neki zahtev ako već znamo da su blizu svog laptopa? U nastavku teksta analiziramo kako postupiti ako se nađete u takvoj situaciji - čak i sada kada je vanredno stanje gotovo.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.